Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 11:07
Ik zou binnenkort een job in NL hebben (en er wonen) en heb vernomen dat jullie zoiets hebben als loonheffingskorting. Maar zelfs na onderzoek is het mij niet duidelijk onder welke voorwaarden dit mogelijk is en welke gevolgen dit heeft.

Ik las en kreeg te horen dat je dit zomaar kan aanvragen bij je werkgever en dat je dan een formulier moet invullen en *poef* je krijgt meer netto op je rekening. Ik kwam ook te weten dat je dit maar voor 1 job kan doen indien je er meerdere uitoefent.

Nu is dat moeilijk te geloven. Er moet ergens een addertje onder het gras liggen. Welke gevolgen heeft dit buiten het hogere nettoloon? Moet je dit later terugbetalen aan de belasting? Onder welke voorwaarden is dit mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47
Een gedeelte van je loon is vrijgesteld van de belasting, doormiddel van loonheffingskorting word dit al
verrekend met je loon wat je uitgekeerd krijgt. Ipv dat je het aan het einde van het jaar terugvraagt en dan
in 1 keer terug krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Exact wat @justahuman zegt. Omdat je werkt hoef je minder belasting te betalen. Wel of geen loonheffingskorting bepaald enkel wanneer je deze korting krijgt. Met loonheffingskorting krijg je deze dus direct, zonder wordt dit met je belastingaangifte verrekend.

[ Voor 19% gewijzigd door n9iels op 04-12-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor het begrip: het idee is dat je achteraf een deel belasting terugkrijgt, op basis van je loon. Als je maar één werkgever hebt, kan die dit gewoon direct voor je regelen. Heb je meerdere werkgevers, dan is het niet de bedoeling dat elke werkgever loonheffingskorting toepast. Heb je een moeilijkere constructie: geen idee, maar je kan altijd achteraf zelf terugvragen waar je recht op hebt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoe het in België zit, maar je doet hier elk jaar zo rond april belastingaangifte. Daar geef je aan wat je verdiend hebt en dan wordt definitief berekend hoeveel inkomstenbelasting je hebt betaald en had moeten betalen. Het verschil wordt dan uitgekeerd / moet je bijbetalen. Het idee van loonheffingskorting is dat er vroeger een belastingvrije voet was (de 1e zoveel euro was belastingvrij) en die is afgeschaft. Loonheffingskorting is daar voor in de plaats gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 11:07
Dank voor de antwoorden. Dit is nu heel duidelijk geworden!
Pagina: 1