Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snotvalling
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-11-2020
Voor onze nieuwe keuken met bovenkastjes is er voor gekozen geen spotjes in te laten bouwen aan de onderzijde van de bovenkastjes. Onze voorkeur gaat namelijk uit naar een ledstrip die het licht egaal verdeeld over het werkblad.

Wat zijn de eisen/wensen:
- een 'hotelschakeling' om de ledstrip aan/uit te zetten;
- mogelijkheid om de ledstrip te dimmen;
- mogelijkheid om de ledstrip/trafo te vervangen indien kapot;
- niet draadloos schakelen, behalve eventueel een afstandsbediening om de kleur (WW/CW/RGB) in te stellen

De vragen:
1. Welke merken zijn gangbaar om dit te realiseren?
2. Wat is een handige opbouw om dit te realiseren?

Zie bijlage voor het eerste idee: een hotelschakeling met standaard schakelmateriaal -> stopcontact schakelen -> trafo aansluiten -> dimmer -> kabels uit de muur en achter kastje langs -> LED-strip. Hiermee hou je de robuuste schakeling met standaard schakelmateriaal en omdat de trafo weggewerkt is in de koof van de afzuigkap blijft 'ie altijd bereikbaar.

Bedankt voor het lezen en meedenken! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sDRSt5G.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 20:49
Edit; Mijn optie voldoet niet.

[ Voor 75% gewijzigd door luuksnijmegen op 08-12-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dit iets?
https://www.letsleds.nl/led-verlichting/led-strips/
In combinatie met deze dimmer:
https://www.letsleds.nl/p...fase-af-en-aansnijding-2/

Dit zijn 220V LEDs, dus dan heb je geen trafo. Ik weet niet 100% zeker hoe dat met de hotelschakelaar gaat, dan zou je een schakelaar en een dimmer hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Qua licht verdeling is het vaak wel het mooist deze in een aparte strip met diffuser te plaatsen.
Ga je voor draadloos dan het de hotel schakeling ook niet echt meer van toepassing.

Zelf zou ik naar Philips HUE kijken, wel duur maar werkt erg betrouwbaar het enige nadeel is de beperking aan fysieke RGBWW remotes, je moet dan in scenes denken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Ik geloof niet dat je een conventionele (led-)dimmer na het schakelpunt kunt zetten. Je kunt denk ik alleen 1 van de 2 schakelaars als dimmer uitvoeren. Kun je proberen om het in proefopstelling aan te sluiten zoals je op je tekening hebt aangegeven, werkt dat?

[ Voor 26% gewijzigd door JdM op 09-12-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snotvalling
Thanks voor de reacties.

Of de dimmer gaat werken in een hotelschakeling is afhankelijk van wat voor dimmer en waar je hem plaatst. Ik kan me voorstellen dat er trafo's zijn die je ná een dimmer aansluit en dat er dimmers zijn die je ná de trafo aansluit. Dat moet wel goedkomen dus.

De Philips HUE oplossing ben ik niet naar gaan kijken omdat je dan weer met een app/afstandsbediening/lelijke wandschakelaar moet gaan werken. Maar toch maar eens in verdiept, en wat blijkt: ze hebben nu conventionele wandschakelaars met een wifi-module. Check hier:
https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hue/switches

Ik denk dat het deze oplossing gaat worden! Hierbij zie je niet dat er 'smart' verlichting is toegepast / je kunt gewoon op een normale schakelaar drukken. Ook toekomstbestendig om uit te breiden naar alles 'smart' uitvoeren! :*)

[ Voor 14% gewijzigd door Snotvalling op 10-12-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 13:16
Dimmer van bijvoorbeeld Fibaro zou ook een optie kunnen zijn, zou je later kunnen opnemen in een domotica systeem.

Kan het originele schakelmateriaal ook gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 16:48
Let wel even op hoeveel licht je nodig hebt. De Philips LED strips zijn van goede kwaliteit maar ze zijn duur en hebben een lage lichtopbrengst, zeker voor de kleur variant. (relatief weinig LEDs)

Ik had meer licht nodig en vond een Zigbee ballast/controller die je gewoon via je Hue systeem kan gebruiken. Met dit ding sluit je alle standaard LED strips aan.

https://www.ledstripxl.nl...tent=Dresden%20elektronik

En de tip van Dukebox sluit ik me bij aan - diffuser gebruiken maakt het mooier. ;)
(als het licht niet direct op zichtbare oppervlakten valt dan is het minder belangrijk)

Oh en wat misschien ook wel leuk is, is om (een deel van) de leds te schakelen met de motion detector. Wij doen dit in de badkamer en in de hal maar we gaan dit op meer plekken doen.

[ Voor 17% gewijzigd door FalconerHG op 10-12-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

FalconerHG schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:52:
Let wel even op hoeveel licht je nodig hebt. De Philips LED strips zijn van goede kwaliteit maar ze zijn duur en hebben een lage lichtopbrengst, zeker voor de kleur variant. (relatief weinig LEDs)
Met 800 lumen/meter (light strip plus) zitten ze juist flink boven gemiddeld als je met anderen vergelijkt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
Kijk anders eens op aliexpress, kosten ledstrips bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snotvalling
kever678 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:02:
Dimmer van bijvoorbeeld Fibaro zou ook een optie kunnen zijn, zou je later kunnen opnemen in een domotica systeem.

Kan het originele schakelmateriaal ook gebruikt worden.
Deze was ik inderdaad ook al tegengekomen, net als een Zigbee dimmer. Het is alleen vrij lastig om overzicht te krijgen in de compatibiliteit tussen verschillende systemen en waar de beperkingen liggen van het gebruik van verschillende systemen door elkaar heen. Denk aan:

- Schakelmateriaal (Friends of Hue schakelaars, Fibaro, Zigbee dimmer)
- Aansturing (Hue Bridge, Fibaro home center, Raspberry Pi, Google Home, Domoticz)
- Verlichting (IKEA, Hue, Trust, KlikAanKlikUit, OSRAM, AliExpress LED strips)
- Apps om te programmeren

We hebben uiteindelijk voor het hele huis schakelmateriaal nodig, die allemaal in dezelfde stijl uitgevoerd gaan worden. Het is dus noodzaak om nu de juiste keuze te maken om in de toekomst alle schakelaars smart uit te kunnen voeren.

Ik lees dat het mogelijk is bij sommige systemen om bijvoorbeeld tussen bepaalde tijden de schakelaar een andere functie te geven. Lijkt me ideaal voor als je 's nachts de weg naar de badkamer wilt vinden zonder verblind te worden :P We zoeken dus een robuuste toekomstbestendige oplossing die goed programmeerbaar is via een app.

Is er ergens een overzicht met voor- en nadelen van verschillende systemen en waar hebben jullie voor gekozen? We zien door de bomen het bos niet meer en het kan niet zijn dat we de enige zijn die in deze situatie hebben gezeten. Alle info is welkom! :)

Mods: met de zoektocht naar Philips Hue kwam ik er achter dat er een domotica forum is, daar neigt het nu meer naartoe te gaan, misschien hoort dit topic daar thuis? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 13:16
Gebruik zelf een raspberry PI met domoticz.

Samen met een aantal hue lampen, Fibaro dimmer, Shelly switch. Daarnaast nu ook nog een Xiaomi hub onderweg. (Deursensoren en bewegingmelders van Xiaomi zijn erg goedkoop)

Voorwaarde voor mij was het gebruik van origineel schakelmateriaal wegens de WAF.

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 16:48
Snotvalling schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:08:
[...]
Is er ergens een overzicht met voor- en nadelen van verschillende systemen en waar hebben jullie voor gekozen? We zien door de bomen het bos niet meer en het kan niet zijn dat we de enige zijn die in deze situatie hebben gezeten. Alle info is welkom! :)

Mods: met de zoektocht naar Philips Hue kwam ik er achter dat er een domotica forum is, daar neigt het nu meer naartoe te gaan, misschien hoort dit topic daar thuis? Thanks!
Ik ben bang dat er gewoon wat teveel bomen zijn, en die bomen veranderen met regelmat ook nogeens drastisch.

Ik ben na 3 maanden inlezen uitgekomen op een Samsung SmartThings. Die viel in het begin erg tegen. De app liet je eigen geen "if and" of "if or" doen. Dat leverde allemaal problemen op. Denk maar eens aan automations die je wil doen afhankelijk van de aanwezigheid van jezelf en/of je partner. Je kon via een third-party website met ingewikkelde kunstgrepen echt alles doen wat je wilde maar dan was je uren bezig om je automation te programmeren. Ik heb hem een jaar lang amper aangeraakt. Eerder dit jaar kwam een grote update - een volledige transformatie eigenlijk - en die geeft nu veel meer mogelijkheden en ik ben er nu erg content mee.

Die grote update illustreert hoe zeer het landschap veranderd. Lees je een half jaar geleden klagende gebruikers over een systeem, dan kan dat nu allemaal zijn opgelost.

Wat je ook doet, zorg dat er IFTTT ondersteuning is. Ik heb tot nu toe bij alles wat niet direct koppelde met andere smart systemen IFTTT als brug of fallback kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Hai,

Eaton biedt n optie, waar je een module inbouwt waar je meerdere dimmers aan kunt hangen.
Normaal zou ik dit adviseren. Maar als je keuken verbouwt wordt zou ik het inderdaad ook niet draadloos willen.

Er zijn altijd meerde opties.
LED is toch iets waar Chinese merken nog grote namen in hebben.
En gebiedt te zeggen ook zeker goed presteren.

Als je een nieuwe keuken plaatst wordt deze ontworpen.
naar mijn mening moeten die hier ook suggesties voor hebben?
een installateur mag daar namelijk vaak ook niet vanaf wijken.
Wel is die verantwoordelijk voor zijn werk uiteraard!

Merken, euhm..
Philips Hue? Misschien gelijk door t hele huis Hihi.
Philips cq Synergy.
Osram,

Als ik u was zou ik gaan kijken bij lampenwinkels en elektrotechnische winkels.
U wordt hier dan een hoop verkocht waar ik profijt mee zou doen door mij gratis te laten informeren.
Wellicht biedt dit voor u ook uitkomst?

Licht is namelijk toch iets wat sfeer brengt en u ook de hele dag naar kijkt of mee kijkt of savonds als u kookt.
Pagina: 1