Hoe een 7,4v lithium-ion batterij pack opladen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Wellicht dat iemand hier me op de juiste weg kan helpen wat betreft het opladen van een Lithium-ion battery pack.

Ik gebruik veelvuldig 3,7v Li-Ion batterijen/packs in kleine arduino/pi projectjes. Voor deze batterijen maak ik meestal gebruik van Adafruit PowerBoost 1000c modules om ze op te laden, ook geven deze modules de mogelijkheid de hardware tijdens het laden gewoon te gebruiken.

Nu gebruik ik in een nieuw project een 7,4v battery pack en ben ik opzoek naar een goede en veilige manier om deze op te laden. Het liefst een zelfde oplossing als de PowerBoost chip, maar die wil geen 7,4v laden.

Het betreft de onderste battery pack op onderstaande foto (de bovenste is een 3,7v die dus met PowerBoost modules geladen wordt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JMKNsZ3UXepq4s5saCCuCigC/full.jpg

Online onderzoek duwt me in of meer constant naar grote laadunits for Li-Po accu's met 30 oplaad programma's en 42 aansluitmogelijkheden (waar een twee draads mogelijkheid meestal niet tussen zit).

Iemand een tip waar ik mee kan bereiken wat ik wil? Een Powerboost achtige oplossing zou ideaal zijn, maar de accu uit het project halen en daarbuiten opladen met een grotere lader is ook te doen. Zolang het maar veilig te doen is :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Kijk eens naar een simpele modelbouw lader. Daar is erg veel keus en ze ondersteunen veel type accu's.

Wat ook kan is een simpele lader voor 2s uit china :) Ik gebruik deze en hij werkt prima:
https://www.banggood.com/...8201903&custlinkid=204121

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Tadango schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:26:
Kijk eens naar een simpele modelbouw lader. Daar is erg veel keus en ze ondersteunen veel type accu's.
Met modelbouwladers kom je vaak op die dingen uit die inderdaad verschillende programma's en aansluitingen hebben die het weer vrij ingewikkeld maken wat voor dit sort packs nou precies werkt en veilig is, ik kan ook vrij weinig vinden over het hoe en wat met die dingen, maar wellicht dat er online handige handleidingen voor te vinden zijn.
Wat ook kan is een simpele lader voor 2s uit china :) Ik gebruik deze en hij werkt prima:
https://www.banggood.com/...8201903&custlinkid=204121
Dit ziet er als een simpele oplossing uit, deze stopt inderdaad met laden zoals aangegeven? Geen issues mee en je vertrouwt deze genoeg om hem relatief onbeheerd achter te laten?

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Spike_wolf schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:33:
Dit ziet er als een simpele oplossing uit, deze stopt inderdaad met laden zoals aangegeven? Geen issues mee en je vertrouwt deze genoeg om hem relatief onbeheerd achter te laten?
De eerste paar keer zat ik er naast (blijft china spul) maar hij wordt normaal warm (laad ook echt 1A) en stopt netjes bij 4.2V per cel (dus 8.4V totaal). Er zit een led op welke aangeeft of hij nog laad (wordt rood bij het laden en groen als hij niet laad (vol of niet aangesloten)). Ik gebruik deze om een zelfgemaakte gameboy op te laden en ben vaak niet meer in de kamer als hij laad. Ik vertrouw hem inmiddels net zo als alle andere chinese adapters in huis (er liggen nogal wat....).

Wat betreft modelbouw laders, je moet wel weten wat je doet (is altijd zo met accu's ;)) maar erg lastig is het niet. Voor nu zou die china 2s lader een prima oplossing zijn, maar wellicht is een andere in de toekomst handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Tadango schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:38:
[...]

De eerste paar keer zat ik er naast (blijft china spul) maar hij wordt normaal warm (laad ook echt 1A) en stopt netjes bij 4.2V per cel (dus 8.4V totaal). Er zit een led op welke aangeeft of hij nog laad (wordt rood bij het laden en groen als hij niet laad (vol of niet aangesloten)). Ik gebruik deze om een zelfgemaakte gameboy op te laden en ben vaak niet meer in de kamer als hij laad. Ik vertrouw hem inmiddels net zo als alle andere chinese adapters in huis (er liggen nogal wat....).

Wat betreft modelbouw laders, je moet wel weten wat je doet (is altijd zo met accu's ;)) maar erg lastig is het niet. Voor nu zou die china 2s lader een prima oplossing zijn, maar wellicht is een andere in de toekomst handiger.
Klinkt goed, ik heb die lader inmiddels besteld. Tot dusver is dit de enige 7,4v battery pack die ik gebruik, de overige werken allemaal prima met (ingebouwde) PowerBoost modules, maar ik zal me eens gaan verdiepen in die model laders, wellicht dat zoiets voor toekomstige projecten handig gaat zijn.
Voor nu kan ik in ieder geval weer vooruit. Bedankt voor de hulp zover :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inweze moet je een CC/CV voedingsmoduul hebben, ingesteld op 8.4v en 0.5C tot 1C (lager mag natuurlijk ook)

Als het alleen om het even laden gaat gaat zo'n CC/CV prima werken, kent alleen geen automatische afslag dus niet helemaal geschikt voor continu aan te sluiten maar dat zijn de laders met een automatische afslag meestal niet

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Ik gebruik gewoon een labvoeding stel de spanning in de laadstroom die ik maximaal aan de cel wil leveren werkt tot op heden super.

Side noot ik doe dit overigens wel buiten in een terracotta pot mocht de accu toch thermonucleair gaan om welke reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
TRAXION schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:27:
Ik gebruik gewoon een labvoeding stel de spanning in de laadstroom die ik maximaal aan de cel wil leveren werkt tot op heden super.

Side noot ik doe dit overigens wel buiten in een terracotta pot mocht de accu toch thermonucleair gaan om welke reden dan ook.
Buiten is helemaal niet nodig. Wat jij doet is niets anders dan een CC / CV voeding gebruiken om te laden, en dat is exact wat een LiPo / LiOn lader is. Als je de accu niet vertrouwt dan is buiten slim, maar een normale goede accu kan je gerust zo opladen, mist de spanning en stroom correct is. LiOn begint niet snel te branden, een moderne LiPo ook niet echt. Binnen op een niet brandbaar oppervlakte is veilig genoeg, tenzij je echte grote pakketten hebt (meer dan 100 W/h edg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Tadango schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:43:
[...]

Buiten is helemaal niet nodig. Wat jij doet is niets anders dan een CC / CV voeding gebruiken om te laden, en dat is exact wat een LiPo / LiOn lader is. Als je de accu niet vertrouwt dan is buiten slim, maar een normale goede accu kan je gerust zo opladen, mist de spanning en stroom correct is. LiOn begint niet snel te branden, een moderne LiPo ook niet echt. Binnen op een niet brandbaar oppervlakte is veilig genoeg, tenzij je echte grote pakketten hebt (meer dan 100 W/h edg).
Grote pakketten laad ik op met een balancer en alsnog heb ik deze buiten liggen ik vertrouw accu's in het algemeen niet :)

https://nl.aliexpress.com...4e-4ed4-b4e1-c894d6c28b73

Als je een algemene voeding hebt kan je ook zoiets gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door TRAXION op 05-12-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09 12:14
@TRAXION Heb je daar ook nog een beschrijving van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
DurkVell schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:37:
Beschrijving van wat precies ?

Als je vraagt over hoe het opladen van een cel werkt raad ik je af waar je mee bezig bent gezien alle informatie in dit draadje staat als je de verkeerde spanning/stroom aan dit soort cellen levert heb je echt een feestje ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

DurkVell schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:37:
Gebalanceerd laden is met een beetje google veel over te vinden. Een balancer is niets meer dan een belastingcircuit per cel dat ingeschakeld wordt wanneer de spanning gehaald is, hierdoor zal de meest volle cel van een laadstroom ontzien worden en zal de minder volle cellen nog doorladen.

Kijkend naar de accu's in de startpost zit daar geen balancer aansluiting op, die cellen moet je dus ongebalanceerd laden, mogelijk hebben de cellen intern een protection circuit.

Wat betreft die voedingsmoduul, aansluiten op een willekeurige voeding dat geschikt is, instellen op de juiste spanning en stroom en dan de accu er op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Ik bedoel een beschrijving van de door jou aangehaalde module: "1 PC 5A DC-DC Step-Down Module Verstelbare Step Down Voltage Buck Module Voeding 6 V-32 V om 0-32 V LCD Display Converter" genaamd bij Ali. De aansluitingen daarop zijn aangegeven. Maar de functies van de diverse knopjes zijn mij wat vaag, vandaar mijn vraag of je er ook een beschrijving van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

CC en CV zijn standaard termen, constant current en constant voltage. Maar het is gewoon een regelbare voedingsmoduul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
De CC en CV zijn mij bekend. Het ging me vooral om de "SET" of "Address setting" en de seriële RS485 aansluiting.
Pagina: 1