Vraag

• Barth89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 08:14
Hoi allen,

Sindskort in 't bezit van een Gigabyte Aorus B450. Via Azerty bios-update laten uitvoeren zodat de Ryzen 5 3600X werkt.

Op het moederboard heb ik een 'oude' SSD aangesloten met daarop mijn Windows installatie. Dat werkt (meestal) prima. Maar soms bij het opstarten, start Windows niet op maar beland je direct in de BIOS. Dit gebeurt ongeveer om de 5 keer. Bij de BIOS zie ik dan ook nergens de SSD terug. Als ik 'save and exit' druk. Start ie daarna altijd direct op naar Windows.

Iemand enig idee hoe dit komt?

Wat ik nog wil proberen is de Windows installatie overzetten naar de nieuwe nand-SSD die ook in het moederboard is geprikt. Deze is wél altijd terug te zien in het BIOS menu.

Beste antwoord (via Barth89 op 14-12-2019 11:25)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 08:31
Firmware is keurig.
In Windows ook de laatste chipset drivers geinstalleerd?
https://www.gigabyte.com/...support-dl-driver-chipset
Puur uit voorzorg.

Crucial heeft ook firmwares voor zijn SSD. Controleer of je de laatste hebt.
https://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd-mx100
Zo niet, dan die ook bijwerken..

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

• Wylana
We zullen toch echt meer informatie moeten hebben.

Specs van het systeem zoals welk bios versie, welk SSD, welk geheugen, voeding, etc zullen we nodig hebben om hier iets zinnigs over te zeggen.

[Voor 7% gewijzigd door Wylana op 04-12-2019 13:10]

• Barth89
Bedankt voor je antwoord.

Extra info:

BIOS:
BIOS Date: 07/22/19 13:17:36
Ver: 05.0000E (type: BIOS)

Bios versie is opgehaald met 'Dxdiag' programma. Is dit de informatie die je zoekt @Wylana?

SSD:
Crucial MX100 256GB (met windows installatie)

Geheugen:
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK

Voeding:
Corsair RM550x (2018) Zwart

Zie voor alle onderdelen:
inventaris: PC 2019

[Voor 4% gewijzigd door Barth89 op 04-12-2019 14:17]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wylana
Firmware is keurig.
Puur uit voorzorg.

Crucial heeft ook firmwares voor zijn SSD. Controleer of je de laatste hebt.
https://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd-mx100
Zo niet, dan die ook bijwerken..

• Barth89
Wylana schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:34:
Firmware is keurig.
Puur uit voorzorg.
Sinds ik dit heb gedaan, lijkt ie niet meer in Bios op te starten. Geef 't nog paar dagen maar daarna krijg je sowieso 'beste antwoord'-bonus _/-\o_

• E65
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Barth89 schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:49:
[...]

Sinds ik dit heb gedaan, lijkt ie niet meer in Bios op te starten. Geef 't nog paar dagen maar daarna krijg je sowieso 'beste antwoord'-bonus _/-\o_
En die haal je dan wel bij AMD vandaan en niet van de site van Gigabyte: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

Doet graag mooie dingen met geluid

• Alva 10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09-2022
Goedemiddag
Ik wil hier ook de zelfde vraag stellen betreffende deze klacht
ik heb dit MB nu nog geen week en heb ook dit verschijnsel met bios opstart, alleen deze is ,,dood,,
In de zin van; kan er niks in doen , reageert dus nergens op, zelfs toetsenbord niet.
enigste mogelijkheid is, opnieuw opstarten,.en dan loopt hij wel naar Win.10 pro.
Ik heb de complete handeling gedaan welke hier al is beschreven. maar nog geen verbetering ondekt.
System:
Gigabyte aorus elite B450
Kingston A 2000 SSD nvme 250Gb.
Seagate HDD 750 Gb
AMD Ryzen 5 3600
Vengeance 16 Gb 3200
Alle drivers en firmware zo recent mogelijk
Bios versie staat op F41 , zou nog een versie kunnen bijwerken, F42 is de laatste, Ik verwacht hier geen wonder van.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee