Okay, ik ben niet snel van het topic aanmaken zonder zelf al de nodige research te doen, maar ik heb toch nog een aantal vragen en ben daarnaast ook vooral benieuwd hoe jullie het doen.
Ik ben in het bezit van een iPhone 8 Plus 64GB en speel met de gedachte te upgraden naar een iPhone 11 Pro 64- of 256GB.
Wat ik zelf al jaren doe bij de aanschaf van een nieuwe iPhone, is het nieuwe toestel restoren via de iCloud reservekopie. Apps, contacten en foto's (en whatnot) worden hiermee overgezet. Het nieuwe toestel sluit ik vervolgens aan op mijn MacBook en met het programma Fotolader haal ik de camerarol helemaal leeg (dat voelt altijd "fresh" om een of andere reden). Deze sla ik op in een aparte map specifiek voor dit toestel. Op mijn Mac zelf heb ik een dedicated mapje staan met de allerleukste foto's van o.a. de kinderen en bijzondere gebeurtenissen. Bij iedere nieuwe iPhone zoek ik de foto's van de "oude" iPhone uit en vul ik dit mapje aan met nieuwe favoriete foto's die via iTunesgesynced wordt met het nieuwe toestel zodra ik deze aan de laptop hang. Dit mapje heb ik Mijn Foto's genoemd en er staan iets van 400 foto's in.
Nu snappen jullie dat dit iedere keer weer een flink uitzoekklusje is en het feit dat ik iCloud Foto's niet aan heb staan, kost me ook flink wat opslagcapaciteit. Zet ik iCloud Foto's echter aan, dan krijg ik de waarschuwing dat gesyncte mappen van mijn iPhone worden verwijderd. Dat is dus dat mapje waar ik het hierboven over heb. En dat wil ik ook weer niet.
Nu wil ik eigenlijk het liefst gewoon al mijn foto's van de afgelopen jaren op één hoop gooien en uploaden naar iCloud Foto's in de hoop dat ze vanzelf netjes verdeeld worden over jaren/maanden/gezichten/gebeurtenissen. Is dit een aanname die ik veilig kan doen?
Ik lees verder op de Apple site onderstaande. Dus dat mapje dat ik heb aangemaakt, kan ik gewoon overzetten? Corrigeer me s.v.p. als ik het mis heb.
En vooral: hoe regelen jullie je foto's bij aanschaf nieuwe iPhone?
Ik ben in het bezit van een iPhone 8 Plus 64GB en speel met de gedachte te upgraden naar een iPhone 11 Pro 64- of 256GB.
Wat ik zelf al jaren doe bij de aanschaf van een nieuwe iPhone, is het nieuwe toestel restoren via de iCloud reservekopie. Apps, contacten en foto's (en whatnot) worden hiermee overgezet. Het nieuwe toestel sluit ik vervolgens aan op mijn MacBook en met het programma Fotolader haal ik de camerarol helemaal leeg (dat voelt altijd "fresh" om een of andere reden). Deze sla ik op in een aparte map specifiek voor dit toestel. Op mijn Mac zelf heb ik een dedicated mapje staan met de allerleukste foto's van o.a. de kinderen en bijzondere gebeurtenissen. Bij iedere nieuwe iPhone zoek ik de foto's van de "oude" iPhone uit en vul ik dit mapje aan met nieuwe favoriete foto's die via iTunesgesynced wordt met het nieuwe toestel zodra ik deze aan de laptop hang. Dit mapje heb ik Mijn Foto's genoemd en er staan iets van 400 foto's in.
Nu snappen jullie dat dit iedere keer weer een flink uitzoekklusje is en het feit dat ik iCloud Foto's niet aan heb staan, kost me ook flink wat opslagcapaciteit. Zet ik iCloud Foto's echter aan, dan krijg ik de waarschuwing dat gesyncte mappen van mijn iPhone worden verwijderd. Dat is dus dat mapje waar ik het hierboven over heb. En dat wil ik ook weer niet.
Nu wil ik eigenlijk het liefst gewoon al mijn foto's van de afgelopen jaren op één hoop gooien en uploaden naar iCloud Foto's in de hoop dat ze vanzelf netjes verdeeld worden over jaren/maanden/gezichten/gebeurtenissen. Is dit een aanname die ik veilig kan doen?
Ik lees verder op de Apple site onderstaande. Dus dat mapje dat ik heb aangemaakt, kan ik gewoon overzetten? Corrigeer me s.v.p. als ik het mis heb.
In de Fotostream FAQ lees ik verder het volgende. Hoe doen jullie dit. Hebben jullie zowel iCloud Foto's als Fotostream aan staan? Want zoals ik het hieronder lees moet je met Fotostream alles handmatig bewaren anders worden ze na 30 dagen gewist?Op een Mac: Kies 'Archief' > 'Nieuw album'. Voer een albumnaam in en klik vervolgens op 'Foto's' in de navigatiekolom. Sleep foto's en video's van de weergave 'Foto's' naar het nieuwe album in de navigatiekolom. U kunt ook de foto's selecteren die u wilt toevoegen aan een album, Control-klikken en vervolgens 'Voeg toe aan' > 'Nieuw album' selecteren.
Ik realiseer me dat dit inmiddels een behoorlijk uitgebreide TS is geworden, dus alvast dank aan een ieder die de tijd neemt om het te lezen.Kan ik 'Mijn fotostream' in plaats van iCloud-reservekopie of iTunes gebruiken om reservekopieën van mijn foto's te maken?
Nee. Foto's in 'Mijn fotostream' worden gedurende 30 dagen op de iCloud-server bewaard. Daarna worden de foto's uit iCloud verwijderd. Als u deze foto's wilt bewaren of als u er een reservekopie van wilt maken, moet u ze vanuit 'Mijn fotostream' bewaren op het iOS-apparaat. Dit doet u als volgt: open de Foto's-app op de iPhone, iPad of iPod touch en tik op 'Albums' > 'Mijn fotostream' > 'Selecteer'. Tik op de foto's die u wilt bewaren en tik vervolgens op Deel-symbool > 'Bewaar afbeelding'. U kunt dan een reservekopie van uw foto's maken met iCloud of iTunes.
En vooral: hoe regelen jullie je foto's bij aanschaf nieuwe iPhone?