Alle foto's op iPhone zetten zonder foto's kwijt te raken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Okay, ik ben niet snel van het topic aanmaken zonder zelf al de nodige research te doen, maar ik heb toch nog een aantal vragen en ben daarnaast ook vooral benieuwd hoe jullie het doen.

Ik ben in het bezit van een iPhone 8 Plus 64GB en speel met de gedachte te upgraden naar een iPhone 11 Pro 64- of 256GB.

Wat ik zelf al jaren doe bij de aanschaf van een nieuwe iPhone, is het nieuwe toestel restoren via de iCloud reservekopie. Apps, contacten en foto's (en whatnot) worden hiermee overgezet. Het nieuwe toestel sluit ik vervolgens aan op mijn MacBook en met het programma Fotolader haal ik de camerarol helemaal leeg (dat voelt altijd "fresh" om een of andere reden). Deze sla ik op in een aparte map specifiek voor dit toestel. Op mijn Mac zelf heb ik een dedicated mapje staan met de allerleukste foto's van o.a. de kinderen en bijzondere gebeurtenissen. Bij iedere nieuwe iPhone zoek ik de foto's van de "oude" iPhone uit en vul ik dit mapje aan met nieuwe favoriete foto's die via iTunesgesynced wordt met het nieuwe toestel zodra ik deze aan de laptop hang. Dit mapje heb ik Mijn Foto's genoemd en er staan iets van 400 foto's in.

Nu snappen jullie dat dit iedere keer weer een flink uitzoekklusje is en het feit dat ik iCloud Foto's niet aan heb staan, kost me ook flink wat opslagcapaciteit. Zet ik iCloud Foto's echter aan, dan krijg ik de waarschuwing dat gesyncte mappen van mijn iPhone worden verwijderd. Dat is dus dat mapje waar ik het hierboven over heb. En dat wil ik ook weer niet.

Nu wil ik eigenlijk het liefst gewoon al mijn foto's van de afgelopen jaren op één hoop gooien en uploaden naar iCloud Foto's in de hoop dat ze vanzelf netjes verdeeld worden over jaren/maanden/gezichten/gebeurtenissen. Is dit een aanname die ik veilig kan doen?

Ik lees verder op de Apple site onderstaande. Dus dat mapje dat ik heb aangemaakt, kan ik gewoon overzetten? Corrigeer me s.v.p. als ik het mis heb.
Op een Mac: Kies 'Archief' > 'Nieuw album'. Voer een albumnaam in en klik vervolgens op 'Foto's' in de navigatiekolom. Sleep foto's en video's van de weergave 'Foto's' naar het nieuwe album in de navigatiekolom. U kunt ook de foto's selecteren die u wilt toevoegen aan een album, Control-klikken en vervolgens 'Voeg toe aan' > 'Nieuw album' selecteren.
In de Fotostream FAQ lees ik verder het volgende. Hoe doen jullie dit. Hebben jullie zowel iCloud Foto's als Fotostream aan staan? Want zoals ik het hieronder lees moet je met Fotostream alles handmatig bewaren anders worden ze na 30 dagen gewist?
Kan ik 'Mijn fotostream' in plaats van iCloud-reservekopie of iTunes gebruiken om reservekopieën van mijn foto's te maken?
Nee. Foto's in 'Mijn fotostream' worden gedurende 30 dagen op de iCloud-server bewaard. Daarna worden de foto's uit iCloud verwijderd. Als u deze foto's wilt bewaren of als u er een reservekopie van wilt maken, moet u ze vanuit 'Mijn fotostream' bewaren op het iOS-apparaat. Dit doet u als volgt: open de Foto's-app op de iPhone, iPad of iPod touch en tik op 'Albums' > 'Mijn fotostream' > 'Selecteer'. Tik op de foto's die u wilt bewaren en tik vervolgens op Deel-symbool > 'Bewaar afbeelding'. U kunt dan een reservekopie van uw foto's maken met iCloud of iTunes.
Ik realiseer me dat dit inmiddels een behoorlijk uitgebreide TS is geworden, dus alvast dank aan een ieder die de tijd neemt om het te lezen.

En vooral: hoe regelen jullie je foto's bij aanschaf nieuwe iPhone? :)

Alle reacties

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 16:44
Die titel is in ieder geval erg misleidend. Ik dacht dat je een iPhone nieuw uit het plastic had gehaald en dat er na het voor het eerst opstarten al foto's opstonden. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
dehardstyler schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:00:
Die titel is in ieder geval erg misleidend. Ik dacht dat je een iPhone nieuw uit het plastic had gehaald en dat er na het voor het eerst opstarten al foto's opstonden. _O-
Ik kan me voorstellen dat je het zo kan lezen, maar in dat geval had de titel geweest "Foto's aanwezig op nieuw aangeschafte iPhone". ;)

Indien nodig geacht, kan een mod de titel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Opmerkelijk dat er nog niemand gereageerd heeft. Mocht de hoeveelheid tekst mensen afschrikken: hoe gaan jullie om met foto's als jullie een nieuwe iPhone hebben?

Een topic kicken is prima, maar geef het dan wel even 24 uur :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hoedje op 07-12-2019 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 112% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bram1984 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:44:
Opmerkelijk dat er nog niemand gereageerd heeft. Mocht de hoeveelheid tekst mensen afschrikken: hoe gaan jullie om met foto's als jullie een nieuwe iPhone hebben?
Vanuit reservekopie op je nieuwe toestel zetten. 400 foto's van +-10mb per stuk is...GB ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

bram1984 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:56:

Nu wil ik eigenlijk het liefst gewoon al mijn foto's van de afgelopen jaren op één hoop gooien en uploaden naar iCloud Foto's in de hoop dat ze vanzelf netjes verdeeld worden over jaren/maanden/gezichten/gebeurtenissen. Is dit een aanname die ik veilig kan doen?

En vooral: hoe regelen jullie je foto's bij aanschaf nieuwe iPhone? :)
Ik zou zowieso eerst een backup maken van je iphone en/of een separate backup maken van je foto's.

Antwoordt op je laatste vraag. Heel simpel. Voordat je je nieuwe telefoon installeert een backup maken in de icloud. Vervolgens bij nieuwe installatie de backup restoren in nieuwe telefoon. Dat is de snelste manier. Waarbij alle aantekening op een foto en albums van speciale momenten intact blijven.

Nadeel van deze werkwijze is dat je veel legacy gaat krijgen en dat je volgende telefoon meer opslagruimte moet hebben. Wat in de analogie van de productevolutie van Apple wel past. Elk jaar wordt de grens van de opslag een beetje opgerekt.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:30
bram1984 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:44:
Ik gebruik prive icloud photos. Ooit begonnen op ios en daar geactiveerd. Ipad en iphone werden toen gecombineerd. Later via Mac OS alle andere foto’s toegevoegd. Na upload staat alles in icloud en op alle devices waar dat aanstaat. Bij nieuw apparaat is dus alles beschikbaar. Afhankelijk van instelling (optimaliseer opslag of origineel bewaren) gaat het nieuwe toestel downloaden als je een foto opent of alles in een keer downloaden.

Zakelijk heb ik een nieuw ios device naast het oude gelegd en via BT bij setup alles laten overnemen van het oude device. Ging ook goed. Die foto’s wil ik namelijk niet in mijn icloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 21:07
- Fotostream kan niet samen met iCloud photos: het is of-of: de optie verdwijnt bijvoorbeeld op het moment dat je iCloud photos aanzet op je device.

- Waarom probeer je het niet uit? Je kunt gewoon de fotomappen die je nu op je mac hebt zo laten staan als backup, en dan deze foto's importeren in (een eventueel nieuwe) Photo library. je kunt dan zien hoe dat uitpakt met de ordening (want dat kan wel een dingetje zijn; Photos ordent graag op volgorde van toevoegen aan de library. Begin voor de zekerheid dus met de oudste fotos.). Je kunt verder overigens gewoon mappen aanmaken waar je zelf je selectie in zet. Deze mappen worden ook gesynced via iCloud naar je apparaten).

Als je die 400 fotos al in een mapje in een library hebt zitten, dan weet je eigenlijk ook al hoe dat uit gaat zien op je apparaten / via iCloud.
Let op dat je maar 1 library op je mac kan laten syncen met iCloud (system library)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Vettigedennis schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:48:
Foto’s op de cloud zetten en zo installeren op nieuwe iphone. Desnoods 1 maandje een paar euro betalen voor meer icloud opslag. Ik betaal 1€pm voor 50gb. Na die ene maand annuleer je het abbo weer.
Ja ik heb ook 50GB, maar ik denk dat dit omhoog moet.
Geronimous schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:21:
- Fotostream kan niet samen met iCloud photos: het is of-of: de optie verdwijnt bijvoorbeeld op het moment dat je iCloud photos aanzet op je device.

- Waarom probeer je het niet uit? Je kunt gewoon de fotomappen die je nu op je mac hebt zo laten staan als backup, en dan deze foto's importeren in (een eventueel nieuwe) Photo library. je kunt dan zien hoe dat uitpakt met de ordening (want dat kan wel een dingetje zijn; Photos ordent graag op volgorde van toevoegen aan de library. Begin voor de zekerheid dus met de oudste fotos.). Je kunt verder overigens gewoon mappen aanmaken waar je zelf je selectie in zet. Deze mappen worden ook gesynced via iCloud naar je apparaten).

Als je die 400 fotos al in een mapje in een library hebt zitten, dan weet je eigenlijk ook al hoe dat uit gaat zien op je apparaten / via iCloud.
Let op dat je maar 1 library op je mac kan laten syncen met iCloud (system library)
Aha dan wordt het dus iCloud Photos alleen.

Ja ik wil het heel graag uitproberen, alleen ik weet niet zo goed hoe en waar ik moet beginnen. Zet ik eerst alle oude albums vanaf mijn laptop terug op mijn iPhone en dan iCloud aan? Of maak ik op mijn laptop een library en zet ik alle albums daarop en vervolgens iCloud op mijn telefoon aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Niks library of iets dergelijks. Gewoon old school een backup maken. Zonder dat Apple in welke mate dan ook synchronisatie voor jou gaat aanzetten of uitzetten.
Old school een backup maken is = je iphone aansluiten op een windows systeem en via windows verkenner de fotos overpompen. Doel is van deze handeling is dat je een backup hebt van de foto's. Deze backup kan je in een harde schijf wegstoppen en op een veilige locatie opbergen.

Daarna zoals gesuggereerd. De fotos vanuit je iphone op icloud zetten. Middels synchronisatie. Nadat je zeker weet dat je fotos in icloud zit. Dan straks bij je nieuwe telefoon de optie originele downloaden

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Oké ik heb de trekker overgehaald. Bibliotheek op laptop aangemaakt en iCloud Photos op laptop aangezet. Er zijn 6530 geïmporteerd en mijn laptop is nog steeds flink aan het blazen. Kan ik op basis hiervan de aanname doen dat het ding alles aan het uploaden is?

Ik zie overigens nog niks op mijn iPhone, behalve dat ene gescynte mapje dat nu is verdwenen. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
Als je in Foto’s op MacOs kijkt bij de tab ‘alle foto’s’ en dan helemaal omlaag scrollt zie je of het systeem aan het uploaden is. Op iphone moet je icloud photo’s ook aanzetten, dan zie je resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
gelukkie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:51:
Als je in Foto’s op MacOs kijkt bij de tab ‘alle foto’s’ en dan helemaal omlaag scrollt zie je of het systeem aan het uploaden is. Op iphone moet je icloud photo’s ook aanzetten, dan zie je resultaat.
Thanks. En die moeten op mijn iPhone bij Recent komen te staan dan? Want daar komt tot nu toe niks bij.

Edit: @gelukkie Er is geen tab "Alle Foto's". Links onder bibliotheek staat "Foto's" en als ik daarin naar beneden scroll staat er 6213 foto's, 690 video's. Niks over uploaden helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door bram1984 op 06-12-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
bram1984 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 06:54:
[...]

Thanks. En die moeten op mijn iPhone bij Recent komen te staan dan? Want daar komt tot nu toe niks bij.

Edit: @gelukkie Er is geen tab "Alle Foto's". Links onder bibliotheek staat "Foto's" en als ik daarin naar beneden scroll staat er 6213 foto's, 690 video's. Niks over uploaden helaas.
Staat op de iPhone iCloud photos ook aan? in de app Photo's moet het exact hetzelfde gaan utizien als op je mac...

Geef het even, het heeft geen prio voor je apparaten, zorg dat je iPhone aan het lichtnet hangt, met wifi verbindt en niet gebruikt wordt (bijv. 's nachts). Voor je mac: als ie vrij recent is kun je checken of je powernap hebt aanstaan. uploaden gaat voor downloaden.

Heb je overigens nu meer dan 1 library op je mac? Want dan moet je er wel voor zorgen dat de library die je wilt laten syncen de system library is. Als je de Photos app op je Mac opent door OPTION vast te hoduen, dan krijg je een menu waarin je kunt zien welke library de system library is.

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/mac_apps/iphoto/macos-high-sierra-photos-choose-library.jpg

ik controleer zelf altijd wat er nu in iCloud staat (dus wat je apparaten dus ook moeten zien) door even in te loggen op www.icloud.com.

[ Voor 26% gewijzigd door Geronimous op 06-12-2019 12:17 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik gebruik Google foto’s, de app op de iPhone maakt dan een backup in de cloud en kan ik de foto’s zo bekijken op ieder apparaat met Internet.
Voor een reserve backup gebruik ik een USB stick van Sandisk iXpand.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
HereIsTom schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:25:
Ik gebruik Google foto’s, de app op de iPhone maakt dan een backup in de cloud en kan ik de foto’s zo bekijken op ieder apparaat met Internet.
Voor een reserve backup gebruik ik een USB stick van Sandisk iXpand.
Google Foto's maakt standaard geen backup in volledige resolutie, en neemt filmpjes niet mee zover ik weet (correct me if I'm wrong). Wil je wel volledige resolutie, betaal je net zo goed bij. Waarom dan niet iCloud.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
@Geronimous Thanks. Ik zie nu evenveel foto's op mijn iPhone als in de iCloud app op de laptop, echter tel ik in de mappen zelf meer dan 6000 foto's terwijl er in iCloud maar 4500 staan. Ook de volgorde waarop ik ze zie op mijn telefoon klopt niet heel erg (dat maakt op zich niet uit, want je kunt op datum sorteren). Je zou denken dat de laatst genomen foto's onderaan staan in het mapje Recent, toch?

Verder zie ik dat bij Plaatsen, maar 4 foto's staan bij onze vakantie in Italië. Dus dat klopt ook niet erg, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Geronimous schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:48:
[...]

Google Foto's maakt standaard geen backup in volledige resolutie, en neemt filmpjes niet mee zover ik weet (correct me if I'm wrong). Wil je wel volledige resolutie, betaal je net zo goed bij. Waarom dan niet iCloud.
Als een foto groter is dan 16 MP, wordt de foto verkleind tot 16 MP, dus dat valt best mee.
Filmpjes lukt ook als deze niet groter zijn dan 10 GB.
De originele foto’s bewaar ik dus op de iXpand stick.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
bram1984 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:12:
@Geronimous Thanks. Ik zie nu evenveel foto's op mijn iPhone als in de iCloud app op de laptop, echter tel ik in de mappen zelf meer dan 6000 foto's terwijl er in iCloud maar 4500 staan. Ook de volgorde waarop ik ze zie op mijn telefoon klopt niet heel erg (dat maakt op zich niet uit, want je kunt op datum sorteren). Je zou denken dat de laatst genomen foto's onderaan staan in het mapje Recent, toch?

Verder zie ik dat bij Plaatsen, maar 4 foto's staan bij onze vakantie in Italië. Dus dat klopt ook niet erg, lijkt me.
Volgens mij gaat elk apparaat met de info van icloud zaken als locatie, gezichten/ objecten analyseren en duurt dat dus even (apparaat moet ook aan stroom hangen om dat door te laten gaan). Ik denk overigens dat het uploaden ook nog niet klaar is.

Volgorde gaat op import, dus als er na recent gemaakte foto’s een oude foto laatst geïmporteerd is zie je die als meest recent. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf op iphone altijd bij foto’s kijk en niet in het album recent. Bij foto’s klopt de volgorde namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:06
Titel was wat misleidend daarom aangepast naar Alle foto's op iPhone zetten zonder foto's kwijt te raken?. Voor zover de TS in een zin is samen te vatten :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1