Hoe Synology aan te sluiten op router/modem van Ziggo?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-02 20:53
Mijn vraag
Hoe sluit ik mijn nieuwe NAS van Synology (DS218+) het best aan op mijn modem/router van Ziggo?
Ik zal hieronder de situatie beschrijven. Ik ben a-technisch, dus zal het in mijn taal proberen zo duidelijk mogelijk te vertellen.... :-)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn modem/router (volgens mij de Connectbox) staat in de meterkast. Deze router zendt zijn eigen Wifi uit. Laten we zeggen Netwerk 1. Op deze modem/router heb ik bedraad aangesloten de Deco M5 van TP-link. Deze zendt ook zijn eigen Wifi uit, Netwerk 2. Hierop zitten bijna alle apparaten in huis op verbonden.

Ik heb nu een nieuwe NAS gekocht en die wil ik natuurlijk kunnen gaan benaderen. Hoe kan ik die dan het beste aansluiten? Sluit ik hem aan direct op mijn router? Is hij dan alleen maar via Netwerk 1 te benaderen? Of sluit ik hem bedraad aan op mijn Deco in de meterkast?

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb uitgelegd. Zo niet, laat ajb weten dan probeer ik het opnieuw. ;-)

Thanks voor jullie reacties vast!

Beste antwoord (via Dirkie10 op 12-12-2019 14:10)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48
Je hebt blijkbaar met een reden de Deco m5 gekozen. Je kunt dus het wifinetwerk van Ziggo uitzetten (bridge modus) scheelt een storingsbron in huis (wifi stoort wifi) en daarmee heb je dan een simpelere setup. Vervolgens plug je de Syno in een poortje van de Deco m5. Het liefst die ook bij de router staat (dan heb je met downloadstation etc gewoon volle snelheid vanaf de modem)

Je hebt meerdere deco m5'en? (Het is immers een mesh)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:48
Even de terminologie aanpassen: de modem/router zend een wifi uit met SSID 1. De Deco M5 is puur een access point, geen router en zend een eigen wifi uit met SSID 2. Beide zitten op hetzelfde LAN netwerk en alles wat je op de LAN poorten van de router aansluit zit op hetzelfde netwerk.

Aangezien de Deco M5 ook een eigen ingebouwde switch heeft kan je daar ook nog apparatuur op aansluiten - en het is een ingebouwde switch, geen router, dus alles wat je aansluit zit op hetzelfde LAN netwerk als van je router.

Bij voorkeur zou ik hem aansluiten op een LAN poort van je router. Als tweede keus bedraad op de Deco, maar liever niet: als iemand veel verkeer met de NAS uitwisselt heeft een ander, draadloos via de Deco, ineens nauwelijks bandbreedte over.

In beide gevallen zou alle apparatuur, bedraad of draadloos, je NAS moeten kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33
@vanaalten Dat is niet correct. De M5 is wel degelijk een router en staat standaard zelfs zo ingesteld. Je moet hem actief op access point mode zetten. Klik

Ik zou hem ook direct aan de router hangen, maar dan wel in de Deco app de m5 op access point mode zetten. Als de routerfunctie van de m5 gewenst is, dan op de M5 aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 04-12-2019 08:29 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:48
@Ophidian, goede terechtwijzing! Ik was op basis van de PriceWatch gegevens uitgegaan van enkel een switch... :(

En inderdaad, de Deco M5 bij voorkeur als AP-only instellen, niet de routerfunctie gebruiken. Als die router nodig is, kan het volgens mij lastig worden om de NAS van alle kanten in het netwerk te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Dank voor jullie reacties! Zoals ik als zei, ik doe het even in mijn eigen a-technische taal... ;-)

Kan ik jullie dan ook vragen wat het verschil is tussen een router en een access point?

En als ik de M5 in de AP modus zet, heb ik dan het meest optimale wifi netwerk?

Dus even samenvattend.... Ik zet de M5 in de AP modus, sluit de Nas bedraad aan op de Connectbox. Zo?
Via welk SSID (1 of 2) benader ik dan mijn NAS? Of hou ik door de M5 in AP stand te zetten maar 1 SSID over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Waarom niet de connect in bridge en alles via Wifi 2 laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
jantje112 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:55:
Waarom niet de connect in bridge en alles via Wifi 2 laten lopen?
Ik hoop dat je dat aan de overigen in deze chat vraagt... ;-) Ik zou het niet weten... Ik wil de beste mogelijkheid. ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Je hebt blijkbaar met een reden de Deco m5 gekozen. Je kunt dus het wifinetwerk van Ziggo uitzetten (bridge modus) scheelt een storingsbron in huis (wifi stoort wifi) en daarmee heb je dan een simpelere setup. Vervolgens plug je de Syno in een poortje van de Deco m5. Het liefst die ook bij de router staat (dan heb je met downloadstation etc gewoon volle snelheid vanaf de modem)

Je hebt meerdere deco m5'en? (Het is immers een mesh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Ja, klopt. Ik heb meerdere m5's... 6 om precies te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:23
Iemand die zelf aangeeft a-technisch te zijn zou ik niet zonder meer adviseren om het ziggo ding in bridge mode te zetten. Daarmee schakel je namelijk ook de firewall uit, maak je het voor ziggo support onmogelijk om het ding uit te lezen en loop je potentieel belangrijke veiligheids updates mis die ziggo niet kan pushen naar een apparaat in bridge mode. Prima voor de wat gevorderde tweaker maar ik weet niet of @Dirkie10 daar op zit te wachten? Je kan natuurlijk wel alleen de wifi uitzetten op de connectbox.
Dan hou je 1 netwerk over. Is het dus inderdaad zaak je tplink in accesspoint te zetten en het liefst een vast ip buiten de dhcp range van je connectbox. Dus stel:
Connectbox is 192.168.0.1
Geeft ip’s uit in de range 192.168.0.10 - 192.168.0.100 dan geef je de tp link accesspoints bijvoorbeeld 192.168.0.101 - 105.
De NAS kan je ook het beste een vast IP geven dat werkt het prettigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Kasper1985 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:54:
Iemand die zelf aangeeft a-technisch te zijn zou ik niet zonder meer adviseren om het ziggo ding in bridge mode te zetten. Daarmee schakel je namelijk ook de firewall uit, maak je het voor ziggo support onmogelijk om het ding uit te lezen en loop je potentieel belangrijke veiligheids updates mis die ziggo niet kan pushen naar een apparaat in bridge mode. Prima voor de wat gevorderde tweaker maar ik weet niet of @Dirkie10 daar op zit te wachten? Je kan natuurlijk wel alleen de wifi uitzetten op de connectbox.
Dan hou je 1 netwerk over. Is het dus inderdaad zaak je tplink in accesspoint te zetten en het liefst een vast ip buiten de dhcp range van je connectbox. Dus stel:
Connectbox is 192.168.0.1
Geeft ip’s uit in de range 192.168.0.10 - 192.168.0.100 dan geef je de tp link accesspoints bijvoorbeeld 192.168.0.101 - 105.
De NAS kan je ook het beste een vast IP geven dat werkt het prettigste.
"Zelfs" dit is voor mij al te technisch.... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:23
@Dirkie10 dan blijven er een paar opties over. Je kan de termen in mijn post googelen en je een beetje inlezen. Als je vragen hebt kan je ze uiteraard weer posten. Of je vraagt een handige vriend/neefje/buurman/nichtje/buurvouw etc :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:42
@Dirkie10
Router is zeg maar het postkantoor van de wijk. Deze zorgt dat het juiste verkeer bij het juiste adres binnenkomt. Een accesspoint is eigenlijk niets anders als een draadloze "verlengkabel".

In een normaal gezin heb je maar 1 router nodig; in jouw geval de router van Ziggo.

Als ik dit zo lees zou ik het lekker simpel houden, de Deco's in accesspoint mode zetten, de NAS in de router van Ziggo prikken.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dirkie10 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:58:
Ja, klopt. Ik heb meerdere m5's... 6 om precies te zijn...
6 M5's??? Niet in een woning hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
pica schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:04:
@Dirkie10
Router is zeg maar het postkantoor van de wijk. Deze zorgt dat het juiste verkeer bij het juiste adres binnenkomt. Een accesspoint is eigenlijk niets anders als een draadloze "verlengkabel".

In een normaal gezin heb je maar 1 router nodig; in jouw geval de router van Ziggo.

Als ik dit zo lees zou ik het lekker simpel houden, de Deco's in accesspoint mode zetten, de NAS in de router van Ziggo prikken.
Oke, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
MikeyMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:06:
[...]

6 M5's??? Niet in een woning hoop ik?
Groot huis met 4 pubers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Kasper1985 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:00:
@Dirkie10 dan blijven er een paar opties over. Je kan de termen in mijn post googelen en je een beetje inlezen. Als je vragen hebt kan je ze uiteraard weer posten. Of je vraagt een handige vriend/neefje/buurman/nichtje/buurvouw etc :-)
Ga ik doen, dank je wel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dirkie10 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:08:
[...]

Groot huis met 4 pubers....
Wat noem je een groot huis?

volgens mij doe je hier meer kwaad dan goed mee. 2, hooguit 3 AP's moet echt voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
350 m2

Ik had er 3, maar kreeg "gezeur" van de kids dat de wifi slecht was....

Maar misschien heb ik het niet zo goed ingesteld. Heb bv de 2.4 en de 5 ghz aanstaan... weet niet of dat goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
2,4ghz en 5ghz stoort elkaar niet, 2,4 gaat beter door muren heen en heeft beter bereik en 5ghz is sneller en gaat minder goed door muren heen (over het algemeen) .
Protip als je 2,4 ghz gaat instellen, gebruik kanaal 1,6 en 11 en positioneer ze zodat ze zo min mogelijk overlap qua kanalen hebben hebben.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
pica schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:52:
2,4ghz en 5ghz stoort elkaar niet, 2,4 gaat beter door muren heen en heeft beter bereik en 5ghz is sneller en gaat minder goed door muren heen (over het algemeen) .
Protip als je 2,4 ghz gaat instellen, gebruik kanaal 1,6 en 11 en positioneer ze zodat ze zo min mogelijk overlap qua kanalen hebben hebben.
Maar kan ze dus beide aan hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
Yep

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dirkie10 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:23:
350 m2

Ik had er 3, maar kreeg "gezeur" van de kids dat de wifi slecht was....

Maar misschien heb ik het niet zo goed ingesteld. Heb bv de 2.4 en de 5 ghz aanstaan... weet niet of dat goed is...
Nu is dat idd groot, maar neem aan dat dat niet op één woonlaag is.
Met 3 AP's, eentje per verdieping, beetje handig verspreid, zou dat moeten lukken.

Heb je al eens met een wifi-analyser app door het huis gelopen? Gok zomaar dat er wel wat interference is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
MikeyMan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:18:
[...]

Nu is dat idd groot, maar neem aan dat dat niet op één woonlaag is.
Met 3 AP's, eentje per verdieping, beetje handig verspreid, zou dat moeten lukken.

Heb je al eens met een wifi-analyser app door het huis gelopen? Gok zomaar dat er wel wat interference is.
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Maar is het niet zo dat die M5's zich altijd op hetzelfde kanaal bevinden. Ik zie nergens een optie om per m5 apparaat van kanaal te wisselen.

• Dirkie10
Ik heb de C0nnectbox in de bridge modus gezet en de synology bedraad aan een van de deco's.

Bedankt voor de hulp!!
Pagina: 1