upgrade naar win 10 pro digital license legaal voor mkb?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Laatst kreeg ik de vraag of eigenlijk was het een discussie, iemand in een klein bedrijfje met 10 computers had de windows 7 pro oem versie die meegeleverd waren met de dell pc's (legitieme codes staan op de pc) met de media creation tool ge-upgrade, hij kreeg automatisch een prachtige windows 10 pro digital license en uiteraard werkt dat prima. Alleen is dit legaal voor zo'n bedrijfje?

Ik ben van mening van niet, hij zou 10 nieuwe licenties moeten kopen a 200 euro de stuk maar deze persoon denkt 2000 euro bespaard te hebben. Aan de andere kant Microsoft staat dit nog steeds toe.

Uit een technisch standpunt is het sowieso verstandige om nieuwe licenties te kopen ivm herinstallatie bijv. .Aan de andere kant... bedrijven die nu windows 10 pro licenties hebben kunnen ook telkens gratis blijven upgraden naar een nieuwe halfjaarlijkse editie. Dus eigenlijk is windows 10 gratis als ze dat volhouden.

Wat is jullie kijk hierop?

Beste antwoord (via Terrestrial op 04-12-2019 13:08)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Heb je het al eens aan microsoft zelf gevraagd?
Misschien een gek idee om het aan de belanghebbende zelf te vragen, maar wie weet hebben zij wel een juist antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:58
Ik snap de vraag niet helemaal, wat zou er niet legaal aan zijn? Als de licenties bij de pc's kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Ik zie de relatie niet direct tussen mijn vraag en dat artikel, leg eens uit.

En wat is er niet duidelijk aan de vraag??

Men heeft windows 7 oem licenties en heeft via de media tool ge- upgrade naar windows 10 pro en heeft nu een digital license, voor een consument zeg ik vooral doen maar voor een bedrijf is dit naar mijn mening geen legitieme methode. Je hebt immers niet betaald voor een legitieme windows 10 licentie en kunt deze niet overleggen tijdens een controle. De kans is klein dat je die krijgt maar toch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Het bedrijf heeft Windows 7 Pro gekocht doormiddel van aanschaf van een pc met de OEM licentie. Hierna heeft Microsoft aangeboden om Win 7 gratis te upgraden naar Windows 10 Pro.
Dit mag volledig en valt binnen de voorwaarden, het bedrijf heeft immers in het verleden al Windows 7 Pro gekocht doormiddel van de OEM licentie en Microsoft bied een gratis upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-09 20:43

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Als het werkt met die bestaande code, wat is het probleem dan?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViperXL
JZX81_Drift schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:41:
Als het werkt met die bestaande code, wat is het probleem dan?
Dat het werkt en of het mag is niet altijd hetzelfde ;) Maar in dit geval mag het wel en werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
ViperXL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:42:
[...]

Dat het werkt en of het mag is niet altijd hetzelfde ;) Maar in dit geval mag het wel en werkt het gewoon.
Heb je toevallig een linkje van Microsoft wat dit bevestigd want ik heb lopen zoeken maar ik krijg het niet 100% duidelijk. Naar mijn mening kan het wel maar mag het niet voor zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:34
Terrestrial schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:36:
[...]

Ik zie de relatie niet direct tussen mijn vraag en dat artikel, leg eens uit.

En wat is er niet duidelijk aan de vraag??

Men heeft windows 7 oem licenties en heeft via de media tool ge- upgrade naar windows 10 pro en heeft nu een digital license, voor een consument zeg ik vooral doen maar voor een bedrijf is dit naar mijn mening geen legitieme methode. Je hebt immers niet betaald voor een legitieme windows 10 licentie en kunt deze niet overleggen tijdens een controle. De kans is klein dat je die krijgt maar toch.
Je hebt gelijk, ik had gezocht op "windows 7 uphrade windows 10 licenties MKB" en kwam die tweakers post tegen. Helaas het artikel niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
@Terrestrial Ik kan zo snel het niet vinden in licensing terms, er wordt wel gesproken over OEM maar enkel downgrade-right maar logischerwijs geldt upgrade ook: https://www.google.com/ur...Vaw0uNahXm9Mggbrn1lVm-ng3

Hier nog een artikel die het uitlegt. Met Windows Enterprise moet je software Assurance hebben anders vervallen de upgrade rechten: https://www.itprotoday.co...-not-what-you-might-think

Het is al laat, ik zal morgen het nog eens check. Voor zover ik weet geldt de upgrade van Windows 7 Home/Pro OEM gewoon, ook voor bedrijven maar gelden er gewoon de normale OEM voorwaarden zoals bijv. Geen direct support van MS.
Ik heb dit tijden terug al eens besproken met Partner Network dacht ik maar herinner het mij niet 100% vandaar dat ik ook even moet zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door ViperXL op 04-12-2019 01:52 . Reden: Aanvulling en typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Het is lastige materie. Windows 10 Enterprise heb je idd Software Assurance nodig hoewel dat technisch ook kan via de upgrade tool.

In jou link staat echter "Microsoft was clear. The free upgrade is for consumers only" dan hebben we het over windows 7 pro naar windows 10 pro...maar ten tijde van de gratis upgrade periode die officieel al lang is afgelopen. Die mediacreation tool methode wordt ook niet officieel gebroadcast zeg maar dus ik kan me niet voorstellen dat het echt legitiem is, en waarom verkopen ze anders upgrade licenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Dell verkoopt anders gewoon OEM producten, tenzij je een reeds bestaande licentie hebt. Ik zie niet in waarom het illegaal zou zijn.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Heb je het al eens aan microsoft zelf gevraagd?
Misschien een gek idee om het aan de belanghebbende zelf te vragen, maar wie weet hebben zij wel een juist antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 09:33
Microsoft kan onmogelijk claimen dat dit illegaal is omdat ze zelf de middelen verstrekken om Windows 10 te installeren (op een ISO die ook de pro versie bevat) en vervolgens zelf de licentie verifiërt, omzet naar een W10 pro licentie en activeert.
Microsoft heeft bewust de mogelijkheid ingebouwd om je legale W7 Pro licentie te kunnen gebruiken om W10 Pro te installeren en activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
-ION- schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:09:
Microsoft kan onmogelijk claimen dat dit illegaal is omdat ze zelf de middelen verstrekken om Windows 10 te installeren (op een ISO die ook de pro versie bevat) en vervolgens zelf de licentie verifiërt, omzet naar een W10 pro licentie en activeert.
Microsoft heeft bewust de mogelijkheid ingebouwd om je legale W7 Pro licentie te kunnen gebruiken om W10 Pro te installeren en activeren.
Ik krijg het idee dat het zoveel mensen zoveel meningen betreft, de bewuste mogelijkheid is er voor consumenten hoewel ze dat ook niet aan de grote klok hangen. Zakelijk moet je kunnen overleggen dat je een geldige licentie hebt mocht er door de BSA een controle worden gedaan. Dat het werkt maakt het nog niet legitiem.

En iemand had het over Dell, maar die leveren altijd een oem licentie mee Het zou ook wel heel raar zijn, anders kun je de stickers van je oude hardware trekken en op je nieuwe pc's plakken, upgraden naar win 10 pro en roepen ik heb een geldige oem licentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:43
Ik heb laats met een bedrijf dat via HP refurbish laptops verkoopt ook hierover een discussie gehad.
Dit omdat een van de windows 7 pro licenties met sticker niet geactiveerd kon worden in windows 10.
Windows 10 pro was gewoon geinstalleerd door HP met de windows 7 pro licentie.
Toen dit probleem opdook, hebben zowel ik als het bedrijf waar de laptops aangeschaft zijn, contact gehad met HP service hierover. Er werd ons toen door HP medegedeeld dat dit gewoon mag voor zowel privaat als bedrijfs gebruik, daar er aangetoont kan worden dat je een officiele licentie heb en dat zoals eerder gemeld is, deze gratis door microsoft geupdate kan worden naar windows 10.
Hoop dat je hiermee iets kan.
En je zou ook dell kunnen vragen, maar denk dat jezelfde antwoord als van HP krijgt, dat dit onder de licentie die zij hebben met Microsoft mag.

Je moet dus wel doen op de pc waar ook de windows 7 licentie geplakt zit. Daar ook de licentie samen met moederboard id geregistreerd staat. Als je de pc verkoopt, kun je niet meer bewijzen dat je die licentie ooit gehad hebt en nog bezit.

[ Voor 21% gewijzigd door gandalfdroes op 04-12-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:11
en als je een OEM licentie koopt en het werkt dan zit je binnen de OEM regels. Je koopt een licentie voor het product waar je de hardware niet wijzigt. Microsoft heeft gezegd dat upgraden mag met je key, dus mits je geen hardware wijzigingen aanbrengt dan zal microsoft je hiervoor niet bestraffen. Tevens kan je aantonen dat de key legaal is want hij zit op de pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar dan heb ik nog een leuke: wanneer zijn deze systemen bijgewerkt geweest? Als dat recent is dan is dat buiten de geldigheidsperiode van de actie waarin een gratis upgrade mogelijk was. Hoewel de upgrade dan nog wel kan is deze alsnog niet gedaan volgens de geldende voorwaarden en kan deze als MS alsnog als niet legitiem worden aangemerkt. Of ze dat ook doen is een andere zaak natuurlijk. Best alsnog even nachecken bij Microsoft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
lightemup schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:55:
[...]

Dit dus, MS zelf zegt dat het prima is. Lijkt me een vrij korte discussie dan. :)
Dat was beantwoord door A.User... klink niet als iemand van Microsoft.

Maar goed ik heb het na gevraagd bij Microsoft en er werd aangegeven dat de officiële weg is om een upgrade licentie te kopen, maar het was grijs gebied. Zo lang het kan is het niet illegaal. Dus blijkbaar mag het (nog) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
Terrestrial schreef op Wednesday 4 December 2019 @ 12:48:
[...]

Maar goed ik heb het na gevraagd bij Microsoft en er werd aangegeven dat de officiële weg is om een upgrade licentie te kopen, maar het was grijs gebied. Zo lang het kan is het niet illegaal. Dus blijkbaar mag het (nog) wel.
Klik voor de grap even op het profiel van die A. User. Dan lees je dit "This profile was previously affiliated with Microsoft and has since been retired. Previous posts can still be viewed for this account."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:58
Terrestrial schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:48:
[...]

Een klikje op het profiel en je had dit kunnen lezen:

"This profile was previously affiliated with Microsoft and has since been retired. Previous posts can still be viewed for this account."

Volgens mij ben je heel erg opzoek naar een manier om jezelf ergens nog gelijk te geven in een discussie waarvan al tig keer is aangegeven dat het gewoon legaal is.

Lijkt me overigens te absurd voor woorden als je de "Upgrade naar Win 10" pop-up krijgt op kantoor, en het vervolgens niet legaal blijkt te zijn. Zelf hier ook gedaan in het verleden, uberhaupt niet bij stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Terrestrial schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:48:
[...]

JackSparrow schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:56:
[...]

Klik voor de grap even op het profiel van die A. User. Dan lees je dit "This profile was previously affiliated with Microsoft and has since been retired. Previous posts can still be viewed for this account."
Mocht dit niet kloppen volgens de hoge heren van Microsoft, had een mod (van MS, op eigen fora) wel ingegrepen. Een commercieel bedrijf dat een vraag krijgt over legale "gratis" upgrades voor bedrijfsmatig gebruik? Nee, als dat niet kloppend was hadden ze dat echt daar wel op ingegrepen. Zeker omdat dat forum wel goed vindbaar is.

Ik ben bang dat je ongelijk hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Terrestrial schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:20:
Laatst kreeg ik de vraag of eigenlijk was het een discussie, iemand in een klein bedrijfje met 10 computers had de windows 7 pro oem versie die meegeleverd waren met de dell pc's (legitieme codes staan op de pc) met de media creation tool ge-upgrade, hij kreeg automatisch een prachtige windows 10 pro digital license en uiteraard werkt dat prima. Alleen is dit legaal voor zo'n bedrijfje?

Ik ben van mening van niet, hij zou 10 nieuwe licenties moeten kopen a 200 euro de stuk maar deze persoon denkt 2000 euro bespaard te hebben. Aan de andere kant Microsoft staat dit nog steeds toe.

Uit een technisch standpunt is het sowieso verstandige om nieuwe licenties te kopen ivm herinstallatie bijv. .Aan de andere kant... bedrijven die nu windows 10 pro licenties hebben kunnen ook telkens gratis blijven upgraden naar een nieuwe halfjaarlijkse editie. Dus eigenlijk is windows 10 gratis als ze dat volhouden.

Wat is jullie kijk hierop?
https://support.microsoft.com/en-us/contactus/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Microsoft geeft zelf wel dit aan over die gratis upgrades.
All upgrades must have completed and reached the "Welcome" screen by 11:59 PM UTC-10 (Hawaii) on July 29, 2016; this is one worldwide point in time.
De support pagina is laatst bijgewerkt in september dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrestrial
Kunnen jullie niet lezen of zo ? Ik heb het bij Microsoft nagevraagd en het antwoord hier vermeld. Als hun zeggen dat het mag vind ik het verder prima, waarom dan nog discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Naast dat het dus niet illegaal is zie ik niet hoe in een geschil dit als illegaal uitgelegd kan worden. Als MS tools aanbiedt om deze omzetting te doen en daarna te claimen dat het niet is toegestaan, gaat nooit standhouden.

Ook moeten we niet vergeten dat EULAs in NL weinig waarde hebben wat betreft rechten.

De bevestiging dat het legaal is, is reeds gegeven door MS

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 04-12-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
Terrestrial schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:05:
Kunnen jullie niet lezen of zo ? Ik heb het bij Microsoft nagevraagd en het antwoord hier vermeld. Als hun zeggen dat het mag vind ik het verder prima, waarom dan nog discussie?
Sorry, we zullen allen stoppen met discussiëren.
Het spijt ons.

Zolang het kan, kan het.
Case closed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
lightemup schreef op Wednesday 4 December 2019 @ 13:01:
[...]

[...]

Mocht dit niet kloppen volgens de hoge heren van Microsoft, had een mod wel ingegrepen. Een commercieel bedrijf dat een vraag krijgt over legale "gratis" upgrades voor bedrijfsmatig gebruik? Nee, als dat niet kloppend was hadden ze dat echt daar wel op ingegrepen. Zeker omdat dat forum wel goed vindbaar is.

Ik ben bang dat je ongelijk hebt ;)
En laat die mod niet ingegrepen hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
JackSparrow schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:11:
[...]

En laat die mod niet ingegrepen hebben O-)
Bedoel dan wel een mod van en op hun eigen fora hè :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
lightemup schreef op Wednesday 4 December 2019 @ 13:15:
[...]

Bedoel dan wel een mod van en op hun eigen fora hè :P
Eh...ja en waar denk je dat deze piraat precies Mod is dan? :+ Je had het over de moderator op het MS forum. Ik vermoed dat die voormalig medewerker gewoon een van de moderators was aldaar, maar goed. Hij is niet meer in dienst, dus het profiel is geanonimiseerd.

Dat van die Gin Tonic is nog een grapje van de laatste MoaM O-)

[ Voor 37% gewijzigd door TheVMaster op 04-12-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Nogmaals als het mag vind ik het prima, in dit opzicht vind ik het niet erg om een keer ongelijk te hebben.

Echter de Microsoft medewerker zegt het is grijs gebied. Ik heb liever dat ze dit in de licentie voorwaarden zwart op wit vermelden.

CASE CLOSED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hangman1337
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 23:14
Van Microsoft mag dit duidelijk niet meer lijkt me.

https://support.microsoft...35/windows-10-upgrade-faq

"'Alle upgrades moeten uiterlijk 23:59 UTC-10 (Hawaï) op 29 juli 2016 zijn voltooid en het welkomstscherm hebben bereikt. Dit tijdstip geldt wereldwijd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Kijk, in het beste geval zit je vandaag in een grijs gebied met veel onzekerheid en conflicterende informatie. Mocht ik zaakvoerder zijn dan had ik liever duidelijkheid gehad. En de enige manier daarvoor is nieuwe licenties kopen.

Pagina: 1