Toon posts:

Opgelicht op Marktplaats en oplichter zoekt contact?

Pagina: 1
Acties:
  • 28.812 views

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 19:43
Ik ben vorige maand opgelicht op Marktplaats. Het klassieke verhaal: wel betaald, niets gekregen. Ik heb melding gemaakt bij Marktplaats (was daar al bekend), heb het bij de bank van de oplichter gemeld en heb aangifte gedaan.

Onlangs heb ik een kleine overboeking ontvangen vanaf het rekeningnummer van de oplichter met de vraag of ik contact wil opnemen op een emailadres zoals vermeld in de omschrijving van de overboeking. Ik wil dit graag doen, maar kan niet overzien of dit nadelige gevolgen voor mij kan hebben. Is er een reden om dit niet te doen?

• BarryS92
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-04 19:35
Ik zou gewoon een e-mailadres aanmaken, zodat je niet je eigen privé e-mailadres hiervoor gebruikt. Of een alias. Verder geen nadelige gevolgen..

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 12:33

JdM

Gas?Gas!

Met @BarryS92 eens, ben nu ook benieuwd jij niet TS?

[Voor 45% gewijzigd door JdM op 03-12-2019 22:40]

N54 powered

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Misschien is er sprake van driehoeksoplichting en probeert het andere slachtoffer nu contact met je te krijgen.

Zie niet in wat je kunt verliezen door daar op te reageren...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• OscarK
@JdM : Ja, heel erg. Maar mijn nieuwsgierigheid is waardoor ik in de eerste plaats dit probleem heb gekregen, dus ik wil een eventueel probleem niet groter maken dan het is (wetende dat ik misschien niet alles overzie)

• JdM

JdM

Gas?Gas!

OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:44:
@JdM : Ja, heel erg. Maar mijn nieuwsgierigheid is waardoor ik in de eerste plaats dit probleem heb gekregen, dus ik wil een eventueel probleem niet groter maken dan het is (wetende dat ik misschien niet alles overzie)
Deel hier je acties/reacties en er wordt graag meegekeken ;)

N54 powered

• OscarK
@Xander : driehoeksoplichting lijkt mij erg onwaarschijnlijk vanwege de specifieke omschrijving die ik bij de overboeking heb opgegeven

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 18:39
ik zou het e-mail adres aan marktplaats en de politie melden?

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 17:49
Even een andere zijde: Je hebt wat gekocht via marktplaats, maar niets ontvangen. Je hebt gelijk overal melding gemaakt van oplichting, maar als de verkoper contact probeert op te nemen, wil je daar niet op reageren.

Heb je zelf al contact gehad met de verkoper? Ik neem aan dat je toch wel een e-mail adres of telefoonnummer hebt? Misschien ligt hij wel in het ziekenhuis, en kan momenteel geen pakjes opsturen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02
Voor de zekerheid misschien even een tijdelijk mailadres aanmaken en daarmee reageren.

• Xander
OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:46:
@Xander : driehoeksoplichting lijkt mij erg onwaarschijnlijk vanwege de specifieke omschrijving die ik bij de overboeking heb opgegeven
De omschrijving bevatte jouw adres?

Enkel een productnaam zegt nog niets...

Stel persoon A (legitieme verkoper) biedt een iPhone aan op Marktplaats. Persoon B (oplichter) wil deze graag hebben en gaat in contact met persoon A. Tegelijkertijd maakt persoon B zelf ook een advertentie voor zo'n iPhone aan op Marktplaats waar jij op reageert. Jullie komen een prijs overeen, A en B komen ook dezelfde prijs overeen. B geeft aan jou het rekeningnummer van A, jij maakt geld over naar A, B krijgt een telefoon, jij krijgt niets en legitieme verkoper A heeft ineens een aangifte aan zijn broek...

Dit ga je niet tegen met een omschrijving als "iPhone van marktplaats" bij de overboeking.

• OscarK
@kzin: Ik zal niet te veel details geven, maar achteraf gezien had ik beter moeten opletten, want er waren echt wel tekenen dat dit niet in de haak is. Geloof me, het betreft hier echt het werk van een oplichter. Dat laat niet weg dat de persoon die nu contact probeert op te nemen mogelijk niet de oplichter is, maar een medeslachtoffer.

En nee, eerder heb ik geen emailadres en geen telefoonnummer gekregen. Het enige wat ik nu heb is het emailadres wat ik in de TS noem.

En nee, het is niet dat ik geen contact wil, ik wil gewoon bij andere mensen checken (hier op Tweakers dus) of ik iets over het hoofd kan zien.

@Xander : De omschrijving omvatte productnaam, dat deze gekocht is via Marktplaats, mijn naam en adres en de opmerking dat deze verstuurd moest worden.

[Voor 11% gewijzigd door OscarK op 03-12-2019 22:59]

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-04 11:29
je moet dit gewoon aan de politie doorgeven
en verder geen contact opnemen
dit is ook duidelijk gezegd bij de aangifte dat je geen contact meer moet onderhouden
als het goed is

dergelijke zaken verlopen normaal via team Thematische opsporing internet oplichting
in kennemerland en worden landelijk opgepakt

[Voor 29% gewijzigd door boyette op 03-12-2019 23:07]

• Xander
OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:58:

@Xander : De omschrijving omvatte productnaam, dat deze gekocht is via Marktplaats, mijn naam en adres en de opmerking dat deze verstuurd moest worden.
Tja, dan heb je er wel alles aan gedaan om driehoeksoplichting tegen te gaan. Uitgesloten is het denk ik nooit, sommige mensen zijn dom. En sommige oplichters weten veel dingen recht te praten...

Hoe dan ook, ik zou het verhaal gewoon eens aanhoren, wellicht wordt er dan meer duidelijk. Je kunt toch gewoon een kort berichtje sturen? Als je wilt met een anoniem e-mailadres. Dat laatste zou voor mij niet eens hoeven, de eigenaar van dat rekeningnummer heeft je NAW gegevens dus al, wat kan een mailadres nog voor kwaad dan?

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Voor de vermeende oplichter (jij ziet hem al als oplichter) is er wellicht geen mogelijkheid om met jou in contact te komen, de bank en marktplaats geven geen gegevens door. @Xander ik kan niet opmaken dat de NAW gegevens van TS bekend zijn?
Nu wordt er contact met jou gezocht, wat op het oog lijkt op wat hier terug al benoemd wordt. De kans is groot dat je contact gaat krijgen met iemand die ook is opgelicht. Door je verhaal vaag te houden en het is niet mijn bedoeling je ergens van te beschuldigen, maar je houdt het bij "geloof me" ipv neer te zetten wat er precies is gebeurd, kan hier ook niemand echt verder met je meedenken. Mogelijk schaamte in het spel, zou ik wel begrijpen.
Voor nu is het een feit dat het aanmaken van een mailadres waarmee je contact gaat zoeken, geen risico's oplevert, zolang je alleen nog het verhaal aanhoort wat de ander te melden heeft.

N54 powered

• Xander
JdM schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:10:
@Xander ik kan niet opmaken dat de NAW gegevens van TS bekend zijn?
OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:58:

• JdM

JdM

Gas?Gas!

@Xander compleet gemist :z

N54 powered

• OscarK
@JdM Ik wil inderdaad uit schaamte niet teveel uitweiden over de signalen die ik over het hoofd heb gezien. Laten we zeggen dat ik beter had moeten weten. Bovendien zijn de redenen waarom het overduidelijk is dat het hier een oplichter betreft m.i. niet heel relevant v.w.b. de vraag of mijn probleem groter kan worden door te reageren.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

@OscarK De gemiddelde Tweaker ziet schaamte ook als een vorm van menselijkheid verwacht ik ;)

N54 powered

• OscarK
boyette schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:05:
je moet dit gewoon aan de politie doorgeven
en verder geen contact opnemen
dit is ook duidelijk gezegd bij de aangifte dat je geen contact meer moet onderhouden
als het goed is

dergelijke zaken verlopen normaal via team Thematische opsporing internet oplichting
in kennemerland en worden landelijk opgepakt
Nou, eigenlijk heeft een aangifte de mogelijkheid om aan te vinken dat je juist toestaat dat een oplichter contact met je opneemt, zodat je er samen alsnog uit kan komen. Deze mogelijkheid had ik echter niet omdat ik het emailadres van de oplichter niet heb (wat een voorwaarde voor deze optie is).

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:51
ik zou gewoon een ander email adres aanmaken en contact zoeken, en het aan de politie melden.

En waarom zou je het niet vertellen hier?
Niks om voor te schamen ...

Ik ben ook al een paar keer eerder opgelicht...., dan verlies je wel het vertrouwen in de mensheid :(

• OscarK
@JdM , @Aggressor : Op dit moment niet, voel me er nog steeds te lullig over.

• OscarK
Oke, ik heb een mail gestuurd. Nu maar afwachten; ik hou jullie op de hoogte.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:51
OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:28:
@JdM , @Aggressor : Op dit moment niet, voel me er nog steeds te lullig over.
Niks om voor te schamen hoor... ;)
Maar als je het niet wilt vertellen moet je het ook niet doen ...

Ik ben een keer opgelicht, en ik ben er achter gekomen wie het waren ..
Daarna contact opgenomen met de oplichter en toen werd ik met de dood bedreigd .... 8)7 Ze zouden wel even langs komen .. route hadden ze open staat op google maps.. (verstuurde ze via whatsapp)

Vervolgens contact opgenomen met de politie uit hun woonplaats.. en die deden verder ook niks....

• boyette
OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:22:
[...]

Nou, eigenlijk heeft een aangifte de mogelijkheid om aan te vinken dat je juist toestaat dat een oplichter contact met je opneemt, zodat je er samen alsnog uit kan komen. Deze mogelijkheid had ik echter niet omdat ik het emailadres van de oplichter niet heb (wat een voorwaarde voor deze optie is).
dit soort aangiftes gaat niet via internet
dat gaat via een persoonlijk gesprek
er is ook niets aan te vinken

heb je aangifte gedaan of een melding gedaan?

[Voor 4% gewijzigd door boyette op 03-12-2019 23:50]

• OscarK
Aangifte, gaat wel via internet (wordt zelfs aangeraden)

• boyette
dan zul je nog wel uitgenodigd worden voor een gesprek

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je wordt sowieso uitgenodigd adv je melding. daar bespreekt men wat er exact gebeurt is en kun je digitaal de data aanleveren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:41
Lijkt me dat dit verhaal toch wel wat gecompliceerder in elkaar kan zitten dan je denkt.
Iemand die even de bankrekening " leent " van iemand anders bijvoorbeeld, maar die driehoeksconstructie kan ook prima het geval zijn.
De eigenaar van die bankrekening waarnaar je hebt overgemaakt wil tenminste contact met je opnemen en diegene zou best ook wel eens een gedupeerde kunnen zijn in dit alles.
Maar dit zou natuurlijk ook een truc/poging kunnen zijn om je de aangifte te laten intrekken.
Het spreekt voor zich, maar doe dat vooral niet voordat je het geld terug hebt.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 08:58

mutsje

Certified Prutser

Dit is mij laatst op MP overkomen driehoeksoplichting. Verkoper A verkoopt laptop aan koper B. Koper B verkoopt mij camera maar laat geld overboeken naar Verkoper A. Gelukkig was A bij de pinken heeft geld gelijk terug gestort. Hier is aangifte van gedaan want was geval identitijds diefstal. Dit geval is anders omdat er alleen 'neem contact op'.

Wel nieuwsgierig wat er uit komt als reactie.

• Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 03:06
Neem gewoon contact op, wat kan je 'erger' maken? Er komt echt geen misdaadsyndicaat een bom onder je auto leggen voor een paar schamele Marktplaats tientjes. En je hoeft echt niet bang te zijn dat je een top secret strafrechtelijk onderzoek van 10 recherches in de soep laat lopen, die aangifte bij de popo verdwijnt nog net niet in de shredder, dus wat let je?

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-03 17:32
boyette schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:54:
dan zul je nog wel uitgenodigd worden voor een gesprek
Echt niet. Ik heb destijds ook aangifte gedaan via internet. Na een tijdje krijg je een e-mail dat er heel misschien wellicht ooit met enige onzekerheid naar gekeken gaat worden. Na een half jaar krijg je een mail dat er geen verdere actie wordt ondernomen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 14:55

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Gewoon contact opnemen, vaak komt er dan een lulverhaal... Kan je in principe niks mee verliezen.

Mijn advies, meld het rekening nummer van de dader op van die opgelicht websites. Hoe meer exposure wanneer je op het rekening nummer googled hoe beter.

Liefst ook nog even maandelijks 1 cent overmaken met de text "Oplichter, geld terug" ofzo. Vaak vinden ze dat niet zo leuk.

[Voor 64% gewijzigd door Ghostrider op 04-12-2019 13:57]

Asus Zenbook i7 256gb

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-03 15:25
Acid_Burn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:34:
[...]
Na een half jaar krijg je een mail dat er geen verdere actie wordt ondernomen.
Idem hier. Ik had eerlijk gezegd niet anders verwacht. Ik krijg sterk de indruk dat dergelijke criminaliteit in Nederland prima loont.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:18
Gewoon contact leggen met de man of vrouw, want dat is de snelste weg om je geld terug te krijgen.

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:33
boyette schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:50:
[...]

dit soort aangiftes gaat niet via internet
dat gaat via een persoonlijk gesprek
er is ook niets aan te vinken

heb je aangifte gedaan of een melding gedaan?
Dit soort aangiftes gaan al jaren via internet, zelf jammer genoeg 4 jaar geleden ook zoiets meegemaakt. Zelfs na controle van het rekeningnummer en na het vragen van meerdere foto's.

Verwacht niet veel (eigenlijk niets) van de politie. Zolang het niet om meerdere (10 of meer) personen gaat die door dezelfde persoon zijn opgelicht is de kans dat je iets terug krijgt of geholpen wordt nihil. De politie stuurt enkel een mail dat ze het in behandeling nemen en paar maand (ff opgezocht, was een half jaar later) later krijg je weer een mail dat het geen prioriteit heeft. Of er moet de afgelopen jaren veel verandert zijn bij de politie, maar daar ga ik niet vanuit.

Aangifte doen is altijd belangrijk. Maar het is ook een grote wassen neus, tenminste naar mijn ervaring. Via een website (zo niet meer bekend) erachter gekomen dat er minimaal 3 mensen zijn opgelicht door de zelfde persoon met hetzelfde rekeningnummer. Alle personen hebben aangifte gedaan. Na de mail dat er geen stappen ondernomen werden ben ik gaan controleren of men in ieder geval een melding geeft bij het desbetreffende rekeningnummer. Jammer genoeg helemaal niets, zelfs na het melden bij de politie was dit blijkbaar niet interessant genoeg en heb nooit een reactie terug gehad.

OT: Ik hoop voor je dat er nog iets zinnigs uit komt. Maar wanneer een oplichter contact zoekt verwacht ik niet veel goeds. Waarschijnlijk alleen maar smoesjes om je aan het lijntje te houden. Anders had men wel netjes het product opgestuurd.

Edit: Website was opgeletopinternet.nl maar die zijn gestopt met de werkzaamheden.

[Voor 3% gewijzigd door Andyk125 op 04-12-2019 16:24]

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
OscarK schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:36:
Onlangs heb ik een kleine overboeking ontvangen vanaf het rekeningnummer van de oplichter met de vraag of ik contact wil opnemen op een emailadres zoals vermeld in de omschrijving van de overboeking.
Ik ben wel erg benieuwd waarom de "zogenaamde oplichter" via deze manier contact met jou zou willen opnemen. Je hebt toch contact gehad via marktplaats en hij of zij zou jouw contactgegevens daarom al moeten hebben.
Ik kan me wel voorstellen dat je het bedrag naar iemand hebt overgemaakt die helemaal niet de verkoper is en graag het e.e.a. wil navragen.

Ik zou zelf ervoor kiezen om er wel een mailtje aan te wijden, maar dan inderdaad met een tijdelijk adres.

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-03 15:40
Ghostrider schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:55:
Gewoon contact opnemen, vaak komt er dan een lulverhaal... Kan je in principe niks mee verliezen.

Mijn advies, meld het rekening nummer van de dader op van die opgelicht websites. Hoe meer exposure wanneer je op het rekening nummer googled hoe beter.

Liefst ook nog even maandelijks 1 cent overmaken met de text "Oplichter, geld terug" ofzo. Vaak vinden ze dat niet zo leuk.
Ja lekker, iemands bankrekeningnummer online gooien met oplichter terwijl diegene er misschien niets mee te maken heeft en ook is opgelicht.
Ik zie anders echt niet in waarom deze 'oplichter' contact zoekt via overboeking van een cent.
Duidelijk iemand die iets verkoopt op Marktplaats en samen met TS in een driehoeksoplichting is belandt door de echte oplichter.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:39
Andyk125 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:17:
[...]

Dit soort aangiftes gaan al jaren via internet, zelf jammer genoeg 4 jaar geleden ook zoiets meegemaakt. Zelfs na controle van het rekeningnummer en na het vragen van meerdere foto's.

Verwacht niet veel (eigenlijk niets) van de politie. Zolang het niet om meerdere (10 of meer) personen gaat die door dezelfde persoon zijn opgelicht is de kans dat je iets terug krijgt of geholpen wordt nihil. De politie stuurt enkel een mail dat ze het in behandeling nemen en paar maand (ff opgezocht, was een half jaar later) later krijg je weer een mail dat het geen prioriteit heeft. Of er moet de afgelopen jaren veel verandert zijn bij de politie, maar daar ga ik niet vanuit.

Aangifte doen is altijd belangrijk. Maar het is ook een grote wassen neus, tenminste naar mijn ervaring. Via een website (zo niet meer bekend) erachter gekomen dat er minimaal 3 mensen zijn opgelicht door de zelfde persoon met hetzelfde rekeningnummer. Alle personen hebben aangifte gedaan. Na de mail dat er geen stappen ondernomen werden ben ik gaan controleren of men in ieder geval een melding geeft bij het desbetreffende rekeningnummer. Jammer genoeg helemaal niets, zelfs na het melden bij de politie was dit blijkbaar niet interessant genoeg en heb nooit een reactie terug gehad.

OT: Ik hoop voor je dat er nog iets zinnigs uit komt. Maar wanneer een oplichter contact zoekt verwacht ik niet veel goeds. Waarschijnlijk alleen maar smoesjes om je aan het lijntje te houden. Anders had men wel netjes het product opgestuurd.

Edit: Website was opgeletopinternet.nl maar die zijn gestopt met de werkzaamheden.
Zeg eigenlijk altijd hetzelfde als iemand zo iets zegt, als je geen aangifte doet, weet je zeker dat er niets mee gedaan word.
Maar je hebt wel gelijk, er word niet veel mee gedaan, pas als er echt een hoop aangiftes zijn. Maar ja, ook hetzelfde, als niemand aangifte doet, gaat er zeker weten nooit iets mee gebeuren.

Helemaal tegenwoordig, je hoeft de deur niet eens meer uit. Aangifte doen is net zo makkelijk als een negatieve review schrijven oid.

Maar ja goed, OT. De mail is al gestuurd zie ik, maar als je voorzichtig doet, en inderdaad even een anoniem mail adres aan maakt, zie ik niet wat er mis kan gaan. Denk dat je wel slim genoeg bent om geen geld over te gaan maken naar die persoon. :P

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:32
Ik heb wel eens gezien dat oplichters achteraf toch wel eens terugbetalen. Die hadden dan net wat geld tekort om de huur te betalen en kiezen dan voor een "leen" constructie waar iemand dan even ongevraagd het geld voorschiet. Achteraf toch alles terugbetaald aan de mensen.

Komt zeer zelden voor.. in 96% van de gevallen ben je gewoon je geld kwijt.

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-04 16:25
Bartosy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:10:
Ik heb wel eens gezien dat oplichters achteraf toch wel eens terugbetalen. Die hadden dan net wat geld tekort om de huur te betalen en kiezen dan voor een "leen" constructie waar iemand dan even ongevraagd het geld voorschiet. Achteraf toch alles terugbetaald aan de mensen.

Komt zeer zelden voor.. in 96% van de gevallen ben je gewoon je geld kwijt.
Maak daar maar 99,9999999% van. O-)

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-12-2022

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik heb wel eens een oplichter zover gekregen dat hij netjes mijn 400,- terug over maakte + 50 euro voor het ongemak.

Dit nadat ik had gedreigd bij zijn werkgever en familie bekend te maken dat hij mij had opgelicht. Door wat speurwerk was ik achter zijn identiteit gekomen.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-03 12:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

*knip* Dit is geen Marktplaats ervaringentopic. Eigen ervaringen mogen dus achterwege blijven, gezien deze weinig toevoegen aan de discussie.

[Voor 87% gewijzigd door Yorinn op 05-12-2019 08:13]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • +206Henk 'm!
  • Pinned

• OscarK
Nou, het was vandaag wel een .... bijzondere dag.

Vanochtend een email teruggekregen van iemand die aangeeft de vader te zijn van de rekeninghouder waar ik mijn geld naar had overgemaakt. Samenvatting: dochter in puberleeftijd heeft zich voor het karretje van haar vriendje laten spannen en heeft zich onbedoeld als katvanger opgesteld. Vader geeft excuses en geeft ook aan mijn geld terug te willen boeken. Nadat ik op verzoek enkele details geef over mijn initiële overboeking, staat inderdaad het hele bedrag na een paar minuten weer op mijn rekening! *O*

Vertrouwen in de mensheid weer min of meer hersteld en mijn geld weer terug. Ik ben zo blij!

• OscarK
Oh ja! En iedereen hier van harte bedankt voor het meedenken en de adviezen!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 01:46
Om wat voor bedrag ging het eigenlijk?

• OscarK
Ruim 200 euro. Niet genoeg om failliet van te gaan, maar wel genoeg dat het vervelend is.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 19:54
OscarK schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:15:
Ruim 200 euro. Niet genoeg om failliet van te gaan, maar wel genoeg dat het vervelend is.
Leuk dat er toch wat positiefs uit is voort gekomen, dochter (en jij ;-) lesje geleerd, geld terug en idd wat vertrouwen in de mensheid dankzij een goeie pa..

Ik vermoed dat het vriendje inmiddels ook wel een interessante dag heeft gehad ;-)

• JKen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:28
Top! Super zulke vaders! Hoop dat iedereen wat van geleerd heeft en fijn dat je geld weer terug hebt.

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Arme meid. Geef der 100 euro om de pijn te verzachten. Dagje Spa. :O Maar mooi dat het goedgekomen is en dat dat vriendje leuk celstrafje/taakstrafje krijgt. Hartstikke illegaal dit.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ivysaur schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:45:
Arme meid. Geef der 100 euro om de pijn te verzachten. Dagje Spa. :O Maar mooi dat het goedgekomen is en dat dat vriendje leuk celstrafje/taakstrafje krijgt. Hartstikke illegaal dit.
Ja, laten we dat domme naïeve gedrag belonen!

Default blanke hetero

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ebayzo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 06:36:
[...]
Ja, laten we dat domme naïeve gedrag belonen!
Ik denk dat het (slechtgeformuleert) sarcasme was.

Maar inderdaad, mooi opgelost! Arme pa waarschijnlijk een goeie kluit armer. Ik hoop dat "het (ex) vriendje" inmiddels full-time mest staat te scheppen om terug te betalen.

• OscarK
Ik vind het echt intens zielig voor het meisje dat ze zo dom en naïef is geweest. Tegelijkertijd vermoed ik dat als pa de boel zo daadkrachtig op pakt i.c.m. het feit dat het meisje minderjarig is, dat de gevolgen mogelijk te overzien blijven. Ik heb in ieder geval mijn aangifte aangevuld; ik heb de vader in het zonnetje gezet, benadrukt dat hij op eigen initiatief de zaken recht probeert te zetten en dat ik nu schadeloos ben gesteld.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:19
Mooi om te horen dat paps zo daadkrachtig heeft opgetreden. En het is inderdaad triest dat meisjes in pupper leeftijd als katvanger gebruikt worden. Helaas wordt er verschikkelijk veel misbruik gemaakt van naiefe pubbers. In alle hoeken van het illegale circuit.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:12
Maar dan is nu vrij concreet wie het wel is toch? Zou even achter de aangifte aanbellen dat ze met een uurtje de dader in een hok kunnen hebben. Meestal wordt niet veel gedaan met dit soort aangiftes, maar nu is het wel "laaghangend fruit".

Memento mori

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-03 10:06
Vergeet het maar. Politie doet hier niets mee weet ik uit eigen ervaring.

• Stoeptegel5
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-04 16:27
Bob-B190 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:12:
Maar dan is nu vrij concreet wie het wel is toch? Zou even achter de aangifte aanbellen dat ze met een uurtje de dader in een hok kunnen hebben. Meestal wordt niet veel gedaan met dit soort aangiftes, maar nu is het wel "laaghangend fruit".
Ja dat is hoe een normaal politieapparaat functioneert... Zo werkt het niet meer in NL :)F

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:28
Woh, wat een mooi positief einde heeft dit gekregen, tof!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:41
Bob-B190 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:12:
Let wel even op dat er ook voldoende bewijs moet zijn.
Enkel iemand aanwijzen zal 'em niet worden en dat staat nog los van dat de politie te weinig mankracht heeft en er geen financiële schade meer is voor TS.
C.q. leuk dat TS nog even moeite gaat doen om de aangifte aan te vullen, maar hier gaat niets mee gebeuren.

Men gaat liever achter andere, zwaardere delicten aan die ook makkelijker op te pakken zijn qua bewijslast, wat ook wel te begrijpen valt.
( Maar daar lopen ze hier in NL ook mateloos op achter, narcostaat in de maak, andere discussie )

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• OscarK
JohanNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:01:
[...]

C.q. leuk dat TS nog even moeite gaat doen om de aangifte aan te vullen, maar hier gaat niets mee gebeuren.
Nou, ik heb vooral mijn aangifte aangevuld omdat het de dochter kan helpen bij het verlagen van een eventuele strafmaat (en dus niet als verzwarende factor voor een strafmaat van de ‘echte’ oplichter).

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:33
OscarK schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:12:
[...]

Nou, ik heb vooral mijn aangifte aangevuld omdat het de dochter kan helpen bij het verlagen van een eventuele strafmaat (en dus niet als verzwarende factor voor een strafmaat van de ‘echte’ oplichter).
Netjes van jou als persoon, maar ik ben bang dat de politie nog geen 1 minuut naar jou aangifte kijkt.
Helemaal gezien het uiteindelijk opgelost is en men helemaal niet zit te wachten op dit soort zaken.

Of de vader moet ook stappen hebben ondernomen tegen het vriendje, maar ik denk niet dat dit via de politie wordt gedaan.

[Voor 10% gewijzigd door Andyk125 op 06-12-2019 09:14]

• OscarK
De vader heeft inderdaad ook aangifte gedaan tegen het vriendje.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
Mooi dat het goed is gekomen!

Het kan iedereen overkomen maar in de regel belangrijk:

- Let op hoe lang iemand actief is op MP, ik koop sowieso niks van iemand die minder dan een jaar of 2 op MP is (alsnog geen garantie).

- gebruik bij kopen op afstand zoveel mogelijk de gelijk oversteken functie, bij voorkeur ophalen.

Zelfs dan kan het mis gaan trouwens en ik ben zelf ook wel eens op MP getild voor 15,- voor een elektrische slagmoersleutel een oudje 2e hands, voor dat geld niet opgelet alleen was MP zo “slim” geweest om na het overmaken gelijk de verkoper te verwijderen waardoor ik helemaal niks meer kon beginnen :+ MP had gelijk ook een mail gestuurd dat ik mogelijk slachtoffer was van oplichting.. maar de gegevens van de oplichter kon ik daardoor niet meer krijgen.. toen ook een boze mail teruggestuurd naar MP maar alleen maar “sorry we kunnen er niks meer aan doen”...

Adjust non olet

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:53
1nsane schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:12:

- Let op hoe lang iemand actief is op MP, ik koop sowieso niks van iemand die minder dan een jaar of 2 op MP is (alsnog geen garantie).
Ik kom de laatste tijd steeds dezelfde oplichter tegen, die heef dan account die al 10+ jaar oud zijn op MP. Ik vermoed gehacked, maar toch. Acounts worden na aangifte ook snel verwijderd door MP

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
maartend schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:31:
[...]

Ik kom de laatste tijd steeds dezelfde oplichter tegen, die heef dan account die al 10+ jaar oud zijn op MP. Ik vermoed gehacked, maar toch. Acounts worden na aangifte ook snel verwijderd door MP
Precies maar daarom zeg ik ook, het is geen garantie. Soms als ik iets interessants zie en de aanbieder is korter dan 2 jr op MP dan vraag ik of ik het op kan halen, als het dan stil blijft weet ik genoeg.

Maar wat je zegt is zo, ook 10+ jaar is geen garantie maar het helpt wel.

Adjust non olet

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:08
1nsane schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:12:

- gebruik bij kopen op afstand zoveel mogelijk de gelijk oversteken functie, bij voorkeur ophalen.

Zelfs dan kan het mis gaan trouwens en ik ben zelf ook wel eens op MP getild voor 15,- voor een elektrische slagmoersleutel een oudje 2e hands, voor dat geld niet opgelet alleen was MP zo “slim” geweest om na het overmaken gelijk de verkoper te verwijderen waardoor ik helemaal niks meer kon beginnen :+ MP had gelijk ook een mail gestuurd dat ik mogelijk slachtoffer was van oplichting.. maar de gegevens van de oplichter kon ik daardoor niet meer krijgen.. toen ook een boze mail teruggestuurd naar MP maar alleen maar “sorry we kunnen er niks meer aan doen”...
Gelijk oversteken is dikke bullshit. Dat weten oplichters... Gelijk oversteken is gebaseerd op iets ontvangen (waarschijnlijk is een papiertje met een T&T zelfs voldoende).

Het beste vind ik het toch om iets op Tweakers te kopen. Je zou het nog kunnen ophalen, maar niet iedereen heeft een auto.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 22:18
hoi1234 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:19:
[...]

Gelijk oversteken is dikke bullshit. Dat weten oplichters... Gelijk oversteken is gebaseerd op iets ontvangen (waarschijnlijk is een papiertje met een T&T zelfs voldoende).
Precies dat dus!

aan de hand gehad omdat ik inderdaad dacht dat het garant stond voor het ontvangen van het juiste product zoals omschreven in de advertentie

NOU MOOI NIET DUS.

stel je koopt een telefoon en krijgt een baksteen dan krijgt verkoper gewoon zijn geld. want er is gelijk overgestoken volgens de spelregels die erbij horen. Dan mag je daarna alsnog de wegen van opgelicht gaan bewandelen. Hele discussie met ze over gehad omdat iets wat ik kocht dus totaal afweek van de beschrijving maar ze hebben gewoon het geld vrijgegeven

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

hoi1234 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:19:
[...]

Het beste vind ik het toch om iets op Tweakers te kopen. Je zou het nog kunnen ophalen, maar niet iedereen heeft een auto.
Hoewel ik wel altijd eerst op Tweakers kijk als ik iets zoek (of aan wil bieden) leert de ervaring dat helaas ook V&A hier niet zaligmakend is: ook hier lopen jammer genoeg soms figuren rond die zich niet helemaal aan de regels denken te hoeven houden.
Kijk maar op het forum, daar zijn diverse topics van.

Dus inderdaad: zelf ophalen is het beste (ik heb het zelf ook wel eens weggebracht als de koper in de buurt woonde :) ).

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Kunnen de eigen ervaringen achterwege blijven hier? Dit is geen Marktplaats-ervaringentopic.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die aangifte gaat regelrecht de prullenbak in, bespaar jezelf de moeite.

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-03 21:47
Thunder00x schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:51:
+1

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Die aangifte gaat regelrecht de prullenbak in,
Archief.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:39

SkyStreaker

Move on up!

Acid_Burn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:34:
[...]

Echt niet. Ik heb destijds ook aangifte gedaan via internet. Na een tijdje krijg je een e-mail dat er heel misschien wellicht ooit met enige onzekerheid naar gekeken gaat worden. Na een half jaar krijg je een mail dat er geen verdere actie wordt ondernomen.
Ik heb een hele lange adem gehad met een verduistering (dit is niet altijd oplichting) en heeft toch wel zeker 5 jaar geduurd voor er gerechtigheid kwam.

Doe aangifte, verzamel zoveel mogelijk bewijs en schakel de rechtsbijstand in. Uiteindelijk wordt het een gerechtelijk deurwaarder verhaal en krijg jij hogere kans je geld (percentage) terug. Maar neem contact op met de uitvoerder van je rechtsbijstand, bijna niemand doet dit.

[Voor 21% gewijzigd door SkyStreaker op 10-12-2019 06:25]

MSI Gaming X570 Plus | AMD 5900x | G.Skill Ripjaws V 4x8GB 3600 (3733 OC, B-Die) CL14-14-14-34 | Sapphire Nitro+ 6900XT SE (XTXH Pre-bin)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 08:32
Fout signaal.
ALTIJD aangifte doen.
Hoe denk je anders dat dit in de toekomst beter kan opgevolgd worden? Ook politiediensten leggen statistieken voor.
Als het aantal geseponeerde of onopgeloste zaken stijgt en blijft stijgen zal er misschien iets aan verbeteren.
Als je niets doet verandert er niets.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-04 22:39

Agent47

I always close my contracts.

Wees blij dat die vader ingrijpt en niet zo'n vader is die zegt : " Niet meer doen he!'

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 15:41
JohanNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:01:
[...]

Let wel even op dat er ook voldoende bewijs moet zijn.
Enkel iemand aanwijzen zal 'em niet worden en dat staat nog los van dat de politie te weinig mankracht heeft en er geen financiële schade meer is voor TS.

Men gaat liever achter andere, zwaardere delicten aan die ook makkelijker op te pakken zijn qua bewijslast, wat ook wel te begrijpen valt.
( Maar daar lopen ze hier in NL ook mateloos op achter, narcostaat in de maak, andere discussie )
Zoals fietsen zonder verlichting.
Want pubers zonder verlichting zijn immers staatsgevaarlijk.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Ray schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:24:
[...]

Precies dat dus!

aan de hand gehad omdat ik inderdaad dacht dat het garant stond voor het ontvangen van het juiste product zoals omschreven in de advertentie

NOU MOOI NIET DUS.

stel je koopt een telefoon en krijgt een baksteen dan krijgt verkoper gewoon zijn geld. want er is gelijk overgestoken volgens de spelregels die erbij horen. Dan mag je daarna alsnog de wegen van opgelicht gaan bewandelen. Hele discussie met ze over gehad omdat iets wat ik kocht dus totaal afweek van de beschrijving maar ze hebben gewoon het geld vrijgegeven
Bij gelijk "oversteken" hoort uiteraard ook dat je een controle doet of het ontvangen wel hetgeen is wat je verwacht..

Overigens alles wat je kan overkomen op MP kan ook gebeuren op Tweakers. Dus ook dat ga ik altijd zelf ophalen tenzij het een bedrag onder de 75 euro is.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 22:18
TonVH schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:04:
[...]

Bij gelijk "oversteken" hoort uiteraard ook dat je een controle doet of het ontvangen wel hetgeen is wat je verwacht..
maar als dat dus niet zo is betaald marktplaats gewoon uit. Immers je hebt wat ontvangen.

Ja dat is hoe ze er mee omgaan en niet anders!

• Dke1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-02-2020
*knip* Tweakers is niet bedoeld om zomaar rekeningnummers (van vermoedelijke oplichters) te dumpen.

[Voor 67% gewijzigd door Yorinn op 11-02-2020 15:07]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

After Hours 'til Dawn

Modbreak:Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd en om het hier niet verder offtopic te laten gaan, gaat hier een slotje op.

Wilt TS toch nog iets toevoegen, kan die me altijd per DM bereiken.

| After Hours | Dawn FM | After Life | Tweakers Discord |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee