Schoonmaken socket AM4 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 20:30
Hallo allemaal,

Een ontzettend stomme fout na twee lange dagen werken. Ik had afgelopen weekend een nieuw moederbord gekocht en wilde daar m'n huidige cpu + koeler op monteren. Eerst alles losgekoppeld van het oude moederbord, tot slot de koeler los van de cpu en de cpu uit het moederbord gehaald. (reden voor de update: ik wilde toch maar 16GB ipv 8GB en hdmi2.0b ipv 1.4).

De koelpasta was door het lichte opwarmen miniem vloeibaar. En toen kwam het: ik heb met teveel haast per ongeluk de processor (AM4) omgekeerd in het moederbord gelegd. Precies op het grijze plastic vlak waarvan enkele gaatjes door de licht vloeibare koelpasta werden gevuld. Heel, heel stom. Tegen beter weten in toch door gegaan met het terug aansluiten van alles. Hopende dat de pinnetjes er doorheen zouden drukken/branden.

Afgezien van de stroomtoevoer voor de power button/reset welke op de gekochte Asus Prima B450M-A onwijs onduidelijk is, waardoor ik slechts 90% zeker was dat deze vier pinnetjes goed waren aangesloten...

Is nu mijn vraag: hoe maak ik het grijze raster schoon zonder het moederbord te beschadigen? Kan het bijvoorbeeld losgemaakt worden van het moederbord zodat ik het met alcohol kan spoelen? En zo nee, heeft iemand andere tips? Of moet ik door deze knullige fout wederom een nieuw moederbord kopen?

Voor de zekerheid hier het grijze vlak dat ik bedoel:
https://blog.notebooksbil...70306_161952-1024x576.jpg

Filmpjes van technisch onderlegde Amerikanen die de sockets verwijderen met apparatuur die de gemiddelde bouwmarkt niet verkoopt, stemt mij weinig hoopvol. Wellicht dat jullie toch tips hebben.

Alvast bedankt.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-09 10:54
Even voor de duidelijkheid, er zat dus al koelpasta op de processor en toen heb je hem met de koelpasta-kant op de socket gelegd?

Je zou kunnen kijken of je het meeste kunt verwijderen met isopropyl alcohol en wattenstaafjes oid. Als er niet teveel in de gaten voor de pinnetjes is gedropen lijkt me dat de cpu wel contact kan maken (wellicht wel handig om even te checken of je koelpasta geleidend is of niet, als het verschillende cpu-pins met elkaar in contact brengt is het wel einde verhaal voor de cpu waarschijnlijk)

Voor het verwijderen / herplaatsen van een socket heb je echt een expert nodig, dan kun je beter een nieuw moederbord kopen.

Wat betreft de power / reset switches dat zou gewoon in de handleiding van het moederbord moeten staan.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dus je hebt de processor met de pinnen er al ingedrukt, door de koelpasta heen? Heeft er daarna nog stroom opgestaan?

Naast/zoals wat @DanDGT al schrijft, de gaatjes kun je proberen stuk voor stuk schoon te maken met alcohol en ultra dunne tandenstokers van hout, plastic of zetmeel. Metaal beschadigt de goudlaag die als contact dient. Je kunt als dit niet helpt ook thinner of wasbenzine proberen, maar dan moet je eerst controleren of het plastic er niet mee wordt aangetast (bepaalde typen plastic "smelt" van deze agressieve middelen). Mors daarvan niets op de rest van het bord.

Ik zou het zo doen: moederbord geheel ontladen; met makkelijke verwijderbare klei of kit rondom de socket een dam maken; de socket een beetje opwarmen; alcohol ingieten, net genoeg om alle gaatjes te vullen; met ultra thin tandenstokers in elk gaatje peuren, gebruik steeds nieuwe tandenstokers als de punt bot wordt en veeg ze steeds af aan een doekje; moederbord omdraaien (socket omlaag); alles wat eruit loopt opvangen zonder het er opnieuw in te drukken; je kunt het nog een paar keer herhalen als dat nodig is.

Er kunnen luchtbubbels in de gaatjes achtergebleven zijn, dat kun je tegengaan door te verwarmen, te schudden of trillen zoals een brillenreiniger doet, of door er tandenstokers in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelers
Bedankt heren. Ik ga het vrijdag met klei, tandenstokers en alcohol proberen. Mocht het lukken dan zal ik hier wederom een woord van dank plaatsen en wellicht een foto van wat er uit kwam. Scenario ll is toch weer een nieuw bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:47

Thandor

SilverStreak

Je kunt het ook met remmenreiniger proberen. Bij de Action kun je spuitbussen kopen om daar het socket mee 'door te blazen'. De spuitbussen van Motip hebben doorgaans meer druk en zijn wat dat betreft beter maar met die van de Action kom je er ook wel.

Zelf heb ik een reeks moederborden met remmenreiniger succesvol schoongemaakt. Dit waren wel oudere borden waar schade was door batterij lekkage.

Uiteraard wel eerst voorzichtig proberen, maar ik denk dat het socket er wel prima tegen kan ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelers
Motip remmen reiniger bij de Action. Gaat op de lijst voor vrijdag. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09 20:44

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Remmenreiniger zoals al eerder aangegeven, eventueel nog een tandenborstel er bij. Werkt hartstikke prima :)
Gewoon 't hele ding onderspuiten :+ en laten druppen, voor de zekerheid het cmos batterijtje eruit halen.

[ Voor 33% gewijzigd door JZX81_Drift op 04-12-2019 22:23 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:38
1 liter isopropylalcohol hoeft niet duur te zijn, gebruik dat als laatste reininigsstap? Te koop in fles met sproeier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een tandenborstel zou ik niet gebruiken. Daarmee wrijf je het eerder in de gaatjes. De haartjes in de borstel kunnen niet in de gaatjes komen omdat ze worden tegengehouden door de andere haartjes.

Beste is denk ik proberen de pasta op te lossen en daarna de rommel eruit laten vloeien met behulp van de zwaartekracht en met schudden/trillen.

Hoge druk van lucht of vloeistof in de gaatjes heeft het gevaar dat de koelpasta nog dieper komt en niet meer te bereiken/verwijderen is. Dus ik zou er eerst even goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
geelers schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:36:
Hallo allemaal,

Een ontzettend stomme fout na twee lange dagen werken. Ik had afgelopen weekend een nieuw moederbord gekocht en wilde daar m'n huidige cpu + koeler op monteren. Eerst alles losgekoppeld van het oude moederbord, tot slot de koeler los van de cpu en de cpu uit het moederbord gehaald. (reden voor de update: ik wilde toch maar 16GB ipv 8GB en hdmi2.0b ipv 1.4).

De koelpasta was door het lichte opwarmen miniem vloeibaar. En toen kwam het: ik heb met teveel haast per ongeluk de processor (AM4) omgekeerd in het moederbord gelegd. Precies op het grijze plastic vlak waarvan enkele gaatjes door de licht vloeibare koelpasta werden gevuld. Heel, heel stom. Tegen beter weten in toch door gegaan met het terug aansluiten van alles. Hopende dat de pinnetjes er doorheen zouden drukken/branden.

Afgezien van de stroomtoevoer voor de power button/reset welke op de gekochte Asus Prima B450M-A onwijs onduidelijk is, waardoor ik slechts 90% zeker was dat deze vier pinnetjes goed waren aangesloten...

Is nu mijn vraag: hoe maak ik het grijze raster schoon zonder het moederbord te beschadigen? Kan het bijvoorbeeld losgemaakt worden van het moederbord zodat ik het met alcohol kan spoelen? En zo nee, heeft iemand andere tips? Of moet ik door deze knullige fout wederom een nieuw moederbord kopen?

Voor de zekerheid hier het grijze vlak dat ik bedoel:
https://blog.notebooksbil...70306_161952-1024x576.jpg

Filmpjes van technisch onderlegde Amerikanen die de sockets verwijderen met apparatuur die de gemiddelde bouwmarkt niet verkoopt, stemt mij weinig hoopvol. Wellicht dat jullie toch tips hebben.

Alvast bedankt.
Koelpasta geleidt geen elektrische stroom.
Het is gemaakt van bijvoorbeeld siliconenvet en aluminiumoxide.
Beiden geleiden geen elektrische stroom.
zie ook bijvoorbeeld:
http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina.htm

Als je nog twijfelt zou ik de elektrische weerstand van de koelpasta opmeten.

Of bedoel je dat de CPU-pinnen door de koelpasta geen of slecht contact maken met socket ?

[ Voor 2% gewijzigd door JoStad op 05-12-2019 00:26 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

JoStad schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:18:
[...]

Koelpasta geleidt geen elektrische stroom.
Het is gemaakt van bijvoorbeeld siliconenvet en aluminiumoxide.
Beiden geleiden geen elektrische stroom.
zie ook bijvoorbeeld:
http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina.htm

Als je nog twijfelt zou ik de elektrische weerstand van de koelpasta opmeten.

Of bedoel je dat de CPU-pinnen door de koelpasta geen of slecht contact maken met socket ?
Er bestaat wel degelijk koelpasta welke geleidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
AzzKickah schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:28:
[...]

Er bestaat wel degelijk koelpasta welke geleidend is.
Ik ga uit van de informatie die ik kan vinden zoals bijv. :
Wikipedia: Thermal grease

Het lijkt me overigens niet erg slim om koelpasta met bijv, koper- of tinpoeder te gebruiken in elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:03
Remmenreiniger is agressiever van IPA en laat waarschijnlijk een residu achter (afh. van merk). Je kunt dus beter eerst bij IPA blijven in een spuitfles.
Dat is ongevaarlijk en je kunt eigenlijk het hele bord erin onderdompelen*.

*Koelpasta bij andere heatsinks moet dan mogelijk worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:47

Thandor

SilverStreak

geelers schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:17:
Motip remmen reiniger bij de Action. Gaat op de lijst voor vrijdag. Bedankt!
Bij de Action heet het niet 'Motip' maar is het van het merk 'Techno'. Je herkent de spuitbussen makkelijk aan de gele dop.

Motip is een ander merk die o.a. bij automaterialenzaken verkrijgbaar is. Motip heeft over het algemeen iets meer druk in de bus maar voor jouw doeleinden kun je met die van de Action ook prima uit de voeten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1