Onbekend cast apparaat op mijn wifi-netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-04 12:35
Beste mede-tweakers,

Recentelijk krijg ik regelmatig een notificatie op mijn Android telefoon dat er een KPN iTV verbonden is met ons wifi-netwerk en deze dus ook kan bedienen (zie foto). Echter hebben wij zelf geen KPN iTV maar onze onderburen. Nu delen wij het internet met de onderburen, maar gebruiken we allebei wel een eigen router met eigen wifi-netwerk (en wachtwoord). Hoe kan het dan toch gebeuren dat ik een melding krijg op het moment dat hier naartoe gecast wordt terwijl dit dus niet gebeurt over het wifi-netwerk waar mijn mobiel mee verbonden is? Ook in het netwerk overzicht van de router is de KPN iTV niet zichtbaar als wireless apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Lb6TSz1

Edit naar aanleiding van bericht prutser001: Mijn telefoon een samsung s7 edge, routers zijn van het merk TP-link uit de AC serie, huidige provider is Ziggo.

ps: Waarom doet mijn plaatje het niet? :'(

[ Voor 21% gewijzigd door metaalverf op 03-12-2019 21:56 . Reden: Naar aanleiding van bericht prutser001 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 15:05

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien handig te vermelden welke hardware etc?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:20
metaalverf schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:47:
Beste mede-tweakers,

Recentelijk krijg ik regelmatig een notificatie op mijn Android telefoon dat er een KPN iTV verbonden is met ons wifi-netwerk en deze dus ook kan bedienen (zie foto). Echter hebben wij zelf geen KPN iTV maar onze onderburen. Nu delen wij het internet met de onderburen, maar gebruiken we allebei wel een eigen router met eigen wifi-netwerk (en wachtwoord). Hoe kan het dan toch gebeuren dat ik een melding krijg op het moment dat hier naartoe gecast wordt terwijl dit dus niet gebeurt over het wifi-netwerk waar mijn mobiel mee verbonden is? Ook in het netwerk overzicht van de router is de KPN iTV niet zichtbaar als wireless apparaat.

[Afbeelding]

Edit naar aanleiding van bericht prutser001: Mijn telefoon een samsung s7 edge, routers zijn van het merk TP-link uit de AC serie, huidige provider is Ziggo.

ps: Waarom doet mijn plaatje het niet? :'(
Dit betekent dat je buurtjes de cast-functie van de tv-app van kpn aan het gebruiken zijn
Het doet er bij die melding niet toe of ze met hetzelfde wifi netwerk zijn verbonden, wel dat ze het met hetzelfde netwerk zijn verbonden. Het kan dus geen kwaad om beide netwerken volledig te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Hmm, oke. Naja het is niet verschrikkelijk erg, maar wel fijn om te weten waar het vandaan komt. Het volledig scheiden van beide netwerken brengt in ieder geval te veel kosten mee voor dit kleine "probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:06
metaalverf schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:16:
Hmm, oke. Naja het is niet verschrikkelijk erg, maar wel fijn om te weten waar het vandaan komt. Het volledig scheiden van beide netwerken brengt in ieder geval te veel kosten mee voor dit kleine "probleem".
Ik vind het toch maar een vaag verhaal. Hoe heb je beide netwerken aan elkaar geknoopt, in een soort cascade? Ziet de eigenaar van het Ziggo modem in theorie al het verkeer van de buren? Je weet nu al dat scheiden te duur wordt, maar dat lijkt me nogal meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
valkenier schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:35:
[...]

Ik vind het toch maar een vaag verhaal. Hoe heb je beide netwerken aan elkaar geknoopt, in een soort cascade? Ziet de eigenaar van het Ziggo modem in theorie al het verkeer van de buren? Je weet nu al dat scheiden te duur wordt, maar dat lijkt me nogal meevallen.
Het is een drie verdiepingen appartement waarbij iedere verdieping zijn eigen router heeft. Al deze routers zijn vervolgens aangesloten op één en dezelfde modem. Ik vermoed dat het volledig scheiden van de netwerken zou betekenen dat een ieder zijn eigen abonnement moet afsluiten. Vandaar mijn verwachting dat volledig scheiden te duur wordt. Mochten er andere (goedkope) oplossingen zijn, dan hoor ik dat graag natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:15
metaalverf schreef op donderdag 5 december 2019 @ 04:27:
[...]

Het is een drie verdiepingen appartement waarbij iedere verdieping zijn eigen router heeft. Al deze routers zijn vervolgens aangesloten op één en dezelfde modem. Ik vermoed dat het volledig scheiden van de netwerken zou betekenen dat een ieder zijn eigen abonnement moet afsluiten. Vandaar mijn verwachting dat volledig scheiden te duur wordt. Mochten er andere (goedkope) oplossingen zijn, dan hoor ik dat graag natuurlijk!
Nope, ik weet het fijne er niet van hoe je het precies doet. Maar er wordt bedoeld dmv instellingen in de routers de boel netjes te scheiden. Kost misschien de aanschaf van een degelijke router bij het modem, als het modem die functionaliteit niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
analogworm schreef op donderdag 5 december 2019 @ 04:41:
Nope, ik weet het fijne er niet van hoe je het precies doet. Maar er wordt bedoeld dmv instellingen in de routers de boel netjes te scheiden. Kost misschien de aanschaf van een degelijke router bij het modem, als het modem die functionaliteit niet ondersteund.
Correct. En dat kan al simpel door LAN 1-4 van de modem/router van elkaar te scheiden

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
[...]
Duidelijk.
Het is me alleen nog niet duidelijk hoe in jouw huidige situatie een bericht over het gebruik van een KPN device achter de Router van je buren op jouw Android device terecht komt. Dat zou dan toch ook niet moeten gebeuren? Zijn het allemaal routers, of switch/access points?. Je plaatje doet het hier wel https://imgur.com/Lb6TSz1

[ Voor 12% gewijzigd door valkenier op 05-12-2019 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:20

Rannasha

Does not compute.

valkenier schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:50:
[...]
Het is me alleen nog niet duidelijk hoe in jouw huidige situatie een bericht over het gebruik van een KPN device achter de Router van je buren op jouw Android device terecht komt. Dat zou dan toch ook niet moeten gebeuren? Misschien dat iemand dat kan uitleggen. Je plaatje doet het hier wel https://imgur.com/Lb6TSz1
Als je een Chromecast gebruikt (wat hier het geval lijkt te zijn), dan kun je die vanaf ieder compatibel apparaat binnen hetzelfde lokale netwerk besturen tot op zekere hoogte. Wanneer er een cast actief is, dan krijgen alle Android-apparaten op het netwerk een dergelijke notificatie. En in dit geval zitten alle apparaten blijkbaar op hetzelfde netwerk. Het feit dat er meerdere apparte wifi netwerken zijn maakt dat niet anders.

Dit is een feature van de Chromecast die erg nuttig is binnen een enkel huishouden (je kunt een cast starten op je desktop en daarna vanaf de bank met je mobiel bedienen), maar zodra je het netwerk deelt met anderen, is de laagdrempelige toegang een nadeel. In principe kan TS de cast met z'n telefoon uitzetten of met het volume gaan spelen bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Rannasha op 05-12-2019 11:01 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Ga ik mij toch afvragen hoe deze 'eigen' routers aangesloten zijn. Als je netjes de kabel vanaf het hoofdmodem bij iedere router in de WAN poort stopt en de firewalls etc aan hebt staan zou je volgens mij het cast-apparaat al niet meer moeten zien.

Ik krijg het idee dat er gewoon kaal geswitched wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Suicyder schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:05:
Ik krijg het idee dat er gewoon kaal geswitched wordt.
Dat weet ik bijna wel zeker.

Maar sowieso; internet delen met de buren.... iets wat je per definitie niet zou moeten willen. Aansprakelijkheid enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Chromecast en het cast-protocol maken gebruik van mDNS om zichzelf te adverteren. Sommige routers ondersteunen het om als mDNS relay dienst te doen; dus dat je kan casten tussen subnetten. Cast kan echter nooit het LAN verlaten, NAT overleeft hij niet. Als jij cast-gerelateerde zaken van je onderburen ziet verschijnen betekent dat dus dat jullie samen achter 1 NAT zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Haribo112 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:38:
Chromecast en het cast-protocol maken gebruik van mDNS om zichzelf te adverteren. Sommige routers ondersteunen het om als mDNS relay dienst te doen; dus dat je kan casten tussen subnetten. Cast kan echter nooit het LAN verlaten, NAT overleeft hij niet. Als jij cast-gerelateerde zaken van je onderburen ziet verschijnen betekent dat dus dat jullie samen achter 1 NAT zitten.
Exact, dat denk ik dus ook, alles achter 1 NAT. Dat zou betekenen dat @analogworm toch gewoon in één netwerk zit te frutten met zijn buren......
Lijkt me iets om nader te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:15
valkenier schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:47:
[...]

Exact, dat denk ik dus ook, alles achter 1 NAT. Dat zou betekenen dat @analogworm toch gewoon in één netwerk zit te frutten met zijn buren......
Lijkt me iets om nader te onderzoeken.
Ik? Neuh hoor. Ik deel geen aansluiting met mijn buren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
analogworm schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:59:
[...]

Ik? Neuh hoor. Ik deel geen aansluiting met mijn buren :p
Excuus 8)7 ik doelde op @metaalverf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb hetzelfde gehad in mijn vorige woning (huurappartementje). Ik heb toen een wifi-router aangesloten op de internetkabel in mijn apartement, uiteraard op de WAN-aansluiting. Zo loop je ook geen risico dat iemand iets bij jou bijprikt omdat je nog poorten over hebt.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

FreakNL

Well do ya punk?

Zou handig zijn als de TS nog antwoord geeft.

Wat anderen al stellen, als je vanuit de modem/router van de provider via een lanpoort aansluit op een WAN poort bij elke huurder zou er al scheiding moeten zijn..

Waarschijnlijk staan er ofwel APs bij elke huurder of er staan switches of er staan wel routers bij de huurder maar is het LAN->LAN aangesloten.

In het geval van Modem/router ISP -> WAN Router Huurder krijg je wel NAT achter NAT. Maar dat is dan niet anders. Tevens moet je even kijken welke subnets er gebruikt worden. Als de Modem/router ISP 192.168.1.x uitdeelt moet je op de routers van de huurders bijvoorbeeld 192.168.5.x, 192.168.6.x en 192.168.7.x instellen als LAN, als is het alleen maar voor het overzicht en netheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaalverf
Mijn excuses voor de wat late reactie. Inmiddels ben ik er wat verder ingedoken met jullie reacties in gedachten.

Het Ziggo modem is aangesloten zoals beschreven in de boekjes. Dat wil zeggen, de binnenkomende kabel is aangesloten op de onderste poort. De appartementen zijn dan een ieder aangesloten op één van de vier overige poorten.

Zelf gebruiken wij de router TP-link Archer C5 en is aangesloten op de internet-poort (dat lijkt me de WAN). Beveiliging d.m.v. wachtwoord en firewall staan aan en het gastnetwerk uit.

Echter, ik ben er achter gekomen dat de telefoons van de onderburen waarvan gecast wordt, niet verbonden zijn met hun eigen router maar rechtstreeks met het Ziggo modem. Ook zie ik de chromecast rechtstreeks terug komen als apparaat dat verbonden is met het modem. Ik vermoed dan ook dat dit de oorzaak is van de melding. Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:20
Echter als je m op de wan prikt werkt je iptv box op dezelfde router niet meer.

Maar je internet is dan wel gescheiden.
Maar als je apparaten beveiligd zijn dan lijkt het mij geen probl om op hetzelfde netwerk te zitten toch?

Edit: ow ziggo, dan is mijn iptv niet relevant

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2019 16:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
metaalverf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:08:
Mijn excuses voor de wat late reactie. Inmiddels ben ik er wat verder ingedoken met jullie reacties in gedachten.

Het Ziggo modem is aangesloten zoals beschreven in de boekjes. Dat wil zeggen, de binnenkomende kabel is aangesloten op de onderste poort. De appartementen zijn dan een ieder aangesloten op één van de vier overige poorten.

Zelf gebruiken wij de router TP-link Archer C5 en is aangesloten op de internet-poort (dat lijkt me de WAN). Beveiliging d.m.v. wachtwoord en firewall staan aan en het gastnetwerk uit.

Echter, ik ben er achter gekomen dat de telefoons van de onderburen waarvan gecast wordt, niet verbonden zijn met hun eigen router maar rechtstreeks met het Ziggo modem. Ook zie ik de chromecast rechtstreeks terug komen als apparaat dat verbonden is met het modem. Ik vermoed dan ook dat dit de oorzaak is van de melding. Kan dit kloppen?
Ja dat zou al een deel verklaren. Check even nog jouw TP-link daadwerkelijk routeert en NAT doet, of dat je hem als accesspoint gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:26

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is de verklaring. Zet WiFi maar uit op de hoofdrouter van ziggo, ze moeten maar gewoon met hun eigen WiFi connectie maken .

WiFi op de ziggo router is onnodig.

Of staat WiFi al uit? Want dan hebben de buren hun eigen router niet met de wan poort aangesloten...

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 06-12-2019 20:05 ]

Pagina: 1