PC voeding gebruiken als 24 volt voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste allemaal,

Ik heb vandaag een PC voeding weten te bemachtigen :P en wil hiermee een beetje experimenteren. Mijn uiteindelijke plan is om zelf een regelbare voeding te maken, onderdelen zijn al besteld. Ik heb alleen een spanningsbron nodig. En het liefst een beetje een krachtige. Deze PC voeding heb ik aan de praat gekregen, keurig 12 volt, 5 volt en 3.3 volt en niet te vergeten de -12 volt. Na een beetje priegelen heb ik uiteindelijk 24 volt spanning weten te krijgen door de 12 volt en -12 volt lijnen te gebruiken. Volgens de specs kan de -12 volt slechts 0.8A leveren.. Ik wil graag weten welk vermogen ik uiteindelijk uit mijn gemodificeerde 24 volt voeding kan halen.

Ik heb er al een verwarmingselement aangehangen en ik krijg kortstondig een een stroom van 3A maar deze zakt al snel naar 1,2A.. Niet gek want je hebt te maken met een verwarmingsweerstand. :P

Iemand enig idee?

In ieder geval is het gewoon lekker hobbyen en experimenteren.. gewoon voor de leuk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:57
Je kunt eigenlijk maar max 0,8A trekken bij 24V en meer zou ik ook niet langdurig doen want dat is het maximale dat de -12 kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-04 18:08
Ik weet niet waarom je 24V nodig hebt, maar je zou ook kunnen kijken naar een boost converter. Die zal waarschijnlijk meer kunnen leveren dan 0.8A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Boostconverters voor grotere vermogens zijn het laatste waar je aan moet denken. Als je 24v nodig hebt kan je beter ergens een 24v voedingsmosule op de kop tikken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:49
Een PC voeding is dan niet je meest geschike beginsel.

Die -12V kan echt maar 0.8A leveren, ga je hoger rook je wat uit. Dus die 24V kan ook niet meer dan met 0.8A belast worden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 22:47
melvinlunenborg schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:52:
Ik heb er al een verwarmingselement aangehangen en ik krijg kortstondig een een stroom van 3A maar deze zakt al snel naar 1,2A.. Niet gek want je hebt te maken met een verwarmingsweerstand. :P
Dat de stroom inzakt wil zeggen dat je voeding het niet trekt. Je bent de -12 aan het overbelasten.
Een weerstand trekt bij een vaste spanning ook een vaste stroom.
In ieder geval is het gewoon lekker hobbyen en experimenteren.. gewoon voor de leuk :)
Let wel een beetje op. Een elco is snel geëxplodeerd. Dat wil je niet als je er met je gezicht boven hangt. Zeker niet van die dikke exemplaren die in een voeding zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

teaser schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:34:

Let wel een beetje op. Een elco is snel geëxplodeerd. Dat wil je niet als je er met je gezicht boven hangt. Zeker niet van die dikke exemplaren die in een voeding zitten.
Huh? Dat moet je toch even uitleggen. Zolang die voeding op zijn eigen spanning blijft werken zullen die elko's niet kapot gaan. Ook uit de praktijk kan ik je zeggen dat bij ompolen of een te hoge spanning het niet zo snel gaat maar nogmaals, dat zal bij die PC voeding niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

SA007

Moderator Tweaking
@memphis Nou, als je de -12 overbelast kan je 'm naar de +12 trekken, dan ben je bestwel de condensators aan het ompolen.
Heb genoeg condensators zien ontploffen van ompolen, dus dat is zeker een optie.

@Anoniem: 37297 Haal gewoon een 24V voeding, 0.8A is nogal weinig, een stekkeradapter kan nog meer leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 22:47
^^ dank voor de verduidelijking. Ik overdreef misschien een beetje, maar ik vond de zin "gewoon lekker hobbyen en experimenteren.. gewoon voor de leuk" toch net iets te lichtvoetig, dus een kleine waarschuwing leek me op zijn plaats.
En, zal het maar ineens opbiechten, ik had een jaartje geleden ook per ongeluk een (gelukkig kleine) elco per ongeluk verkeerd om geplaatst, wat snel in een harde klap en een afdruk op mijn voorhoofd resulteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-04 13:04
Beste allemaal,

Ik heb vandaag een PC voeding weten te bemachtigen :P en wil hiermee een beetje experimenteren. Mijn uiteindelijke plan is om zelf een regelbare voeding te maken, onderdelen zijn al besteld. Ik heb alleen een spanningsbron nodig. En het liefst een beetje een krachtige. Deze PC voeding heb ik aan de praat gekregen, keurig 12 volt, 5 volt en 3.3 volt en niet te vergeten de -12 volt. Na een beetje priegelen heb ik uiteindelijk 24 volt spanning weten te krijgen door de 12 volt en -12 volt lijnen te gebruiken. Volgens de specs kan de -12 volt slechts 0.8A leveren.. Ik wil graag weten welk vermogen ik uiteindelijk uit mijn gemodificeerde 24 volt voeding kan halen.

Iemand enig idee?

2 voedingen is serie plaatsen, let op dat je van een voeding de min van de behuizing los moet maken, de echte min laten zitten, en dan randaarde doorverbinden tussen de voedingen.
Daarnaast een flinke diode over elke voeding heen.
En zorg dat als voeding A kapot gaat of uit gaat B ook afschakelt,
Anders blaas je alsnog je voeding op.
Op die manier heb ik van vele HP server voedingen een EV motor test bench supply gemaakt

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:21

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

24VDC wordt in de industrie veel gebruikt als stuurspanning. Dat betekent dat er zeer kwalitatieve voedingen met serieuze vermogens voor te vinden zijn.

Mag het wat goedkoper, dan zou ik eerst eens naar voedingen van Meanwell kijken.

Voor de andere spanningen heb ik zelf ook een oude AT voeding staan, maar dat is vooral om Arduino projecties en zo mee te voeden. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-04 19:47
Laptop voeding? Soms 23v oid. Genoeg ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:01
Ik heb een mooie voeding in de vraag en aanbod staan.

Check die even, ik denk dat die wel geschikt is :)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
Mijn uiteindelijke plan is om zelf een regelbare voeding te maken, onderdelen zijn al besteld. Ik heb alleen een spanningsbron nodig.
De meeste regelbare voedingen hebben een (ringkern)transformator en geen schakelende voeding.
Voor betere gelvasische scheiding en stabiliteit en vermindering van de common mode noise.

https://www.conrad.nl/o/ringkerntransformatoren-2170280
Ik weet niet hoeveel Watt je voeding moet worden. Maar wellicht de moeite waard om even te bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:59:
[...]

De meeste regelbare voedingen hebben een (ringkern)transformator en geen schakelende voeding.
Voor betere gelvasische scheiding en stabiliteit en vermindering van de common mode noise.

https://www.conrad.nl/o/ringkerntransformatoren-2170280
Ik weet niet hoeveel Watt je voeding moet worden. Maar wellicht de moeite waard om even te bestuderen.
Nou, die tijd is ook al redelijk voorbij. Eens dat een lineaire regeling een veel zuiverder spanning maakt dan een geschakelde voeding maar vandaag de dag zijn er prima regelbare voedingen op basis van een geschakelde voeding. Sommige hebben een combo van de 2, een regelbare geschakelde voeding met daarachtereen lineaire regeling die net een paar volt onder de geschakelde voeding mee regelt. Zo heb je een zuivere spanning en door de lage spanningsval over de lineaire regelaar weinig verlies in warmte.

Pagina: 1