[samba] vraag over [homes]

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan ik ervoor zorgen dat een gebruiker alleen zijn/haar eigen homedir kan bekijken, en niet (en dat kan nu wel) die van anderen ?
Ik heb het niet over browsen (ze zijn nu al onzichtbaar, maar ik kan er nog wel mee verbinden), maar over het lezen/schrijven van shares ?

Of moet ik dan met bijvoorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
[%u]
  path = /home/%u
  public = no
  browseable = yes
  writeable = yes
  masks ed...

?

Verwijderd

Probeer dit eens, in de share te zetten
Per share de toegestane gebruikers in dit geval zijn: naam1 en naam2.

valid users = naam1 naam 2

Bovendien kun je ook die rechten blokeren in Linux zelf...

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[homes]
   comment = Home Directories
   guest ok = no
   read only = no
   browseable = no
   create mask = 0700
   directory mask = 0700
   oplocks = false
   locking = no

Dit toevoegen aan je smb.conf en je bent klaar :) automatische homedirs...dan heb je dus gelijk een share van \\server\username

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
fkooman: het systeem op zich werkt te goed, maar in mijn geval TE goed... Ik wil dus dat een gebruiker alleen zijn eigen share ziet (en dat werkt dus), maar dan niet kan connecten met \\server\gebruikerx, dat kan met het [homes] verhaal standaard wel. Samba zoekt dan namelijk de homedir voor gebruiker x, en voila, de gebruiker kan zien wat erop staat...

Nu zou je zeggen: pas dan de rechten op de homedirs aan (0700), maar dat is in dit geval geen oplossing. Er zijn een aantal gebruikers die een share hebben die wel door meerdere gebruikers bekeken mag worden...

Een share in de vorm van [%u] werkt niet, althans, dan krijg ik een share die "%u" heet, en dus niet de naam van de gebruiker heeft...
De definitie van [homes] een "path = /home/%u" meegeven lost het probleem wel op, maar als de gebruik dan verbind met \\server\andere_user dan wordt die share ook gemapt naar de homedir van de huidige gebruiker (/home/%u dus)...