Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbinding tussen router en modem valt terug naar 100mbit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 28-02 11:31
Mijn vraag
De verbinding tussen mijn modem en router valt regelmatig terug naar 100mbit. Als ik 1 van de 2 reboot dan schakelt het weer terug naar gigabit. Omdat mijn verbinding 200mbit is is dit behoorlijk irritant.

Volgens Draytek support is dit iets wat de router bepaalt maar ik kan nergens vinden hoe ik de poort op gigabit zet. Enige wat ik kan kiezen is auto negotiation of 10 en 100mbit half en full duplex.

Wat kan dit veroorzaken? De kabel is een cat6 kabel in een winkel gekocht dus niet zelf geknepen oid

Relevante software en hardware die ik gebruik
Draytek Vigor 2862B
Edge router X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In beide GUI's gekeken. In de Draytek kan ik de snelheid uberhaupt niet aanpassen van de poort. In de Edge router kan ik alleen kiezen tussen 10 en 100 half en full duplex of auto negotiation.

Alle reacties

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:06

AzzKickah

06-CENSORED

Ik zou toch eens een andere kabel proberen voor een dag of wat. Verbindingssnelheidsproblemen hebben in mijn ervaring eigenlijk altijd aan slechte/rotte kabels gelegen.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:44
Zet hem dan eens op full duplex?
AzzKickah schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:09:
Ik zou toch eens een andere kabel proberen voor een dag of wat. Verbindingssnelheidsproblemen hebben in mijn ervaring eigenlijk altijd aan slechte/rotte kabels gelegen.
En dit. Zat van de week me af te vragen waarom mijn Ubiquiti AP maar 100 Mbps deed. UTP-kabel vervangen en hij haalt nu netjes de volledige snelheid.

Dennisweb wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:11 (87%)

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:26
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:02:
Mijn vraag
De verbinding tussen mijn modem en router valt regelmatig terug naar 100mbit. Als ik 1 van de 2 reboot dan schakelt het weer terug naar gigabit. Omdat mijn verbinding 200mbit is is dit behoorlijk irritant.

Volgens Draytek support is dit iets wat de router bepaalt maar ik kan nergens vinden hoe ik de poort op gigabit zet. Enige wat ik kan kiezen is auto negotiation of 10 en 100mbit half en full duplex.

Wat kan dit veroorzaken? De kabel is een cat6 kabel in een winkel gekocht dus niet zelf geknepen oid

Relevante software en hardware die ik gebruik
Draytek Vigor 2862B
Edge router X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In beide GUI's gekeken. In de Draytek kan ik de snelheid uberhaupt niet aanpassen van de poort. In de Edge router kan ik alleen kiezen tussen 10 en 100 half en full duplex of auto negotiation.
1000 werkt alleen op auto, dus niet op full duplex zetten.
Al verschillende poorten geprobeerd? Heb je QOS actief? Dat gooit de poortsnelheid ook naar beneden waardoor hij op 100 kan gaan draaien.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Kasper1985
Als ik de Edge router handmatig terugzet naar 100/full en vervolgens weer op auto dan gaat ie weer naar gigabit. Dit scheelt dus een reboot. Maar het blijft irritant.

Ik heb inmiddels de CLI reference gevonden voor de Draytek dus daar kan ik hetzelfde in doen.

Kan inderdaad nog een andere poort op de Draytek proberen maar dan zou poort 1 dus kaduuk zijn.

Ik was denk ik niet duidelijk in mijn OP ik kan kiezen tussen 100/full, 100/half 10/full of 10/half. Of auto negotiation.

Geen QOS actief

• Ora et Labora
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:26
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:17:

Ik was denk ik niet duidelijk in mijn OP ik kan kiezen tussen 100/full, 100/half 10/full of 10/half. Of auto negotiation.

Geen QOS actief
Dat klopt aangezien de 1000 alleen werkt in de auto negotiation stand, deze kan niet handmatig worden ingesteld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
t.i.:
Ethernet verbindingen altijd aan beide kanten in dezelfde mode zetten. Dus beide kanten op auto speed/duplex, of aan beide kanten vast op een bepaalde snelheid/duplex.

Als je het aan een kant op auto zet en aan de andere kant vast is dat een recept voor problemen. (duplex mismatch)

• Kasper1985
joopv schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:29:
t.i.:
Ethernet verbindingen altijd aan beide kanten in dezelfde mode zetten. Dus beide kanten op auto speed/duplex, of aan beide kanten vast op een bepaalde snelheid/duplex.

Als je het aan een kant op auto zet en aan de andere kant vast is dat een recept voor problemen. (duplex mismatch)
Dit is ook het geval. Standaard staat alles op auto. Alleen *iets* zorgt ervoor dat na een tijdje de boel terugvalt naar 100mbit.

Er is ook een fysieke verbinding tussen poort 4 draytek en eth4 edge router. Deze blijft netjes op gigabit staan. Het is dus alleen de eth0/poort 1 (wan) die terugvalt naar 100mbit.

• joopv
  • Niet online
Ik zou de utp kabel verdenken. Kun je geen errors op de ethernet poort uitlezen?

• Jay-B
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:00
Zoals gezegd is de kabel de hoofdverdachte. Vergeet niet dat de poort ook defect kan zijn. Dit geintje haalde m'n leraar heel lang geleden uit tijdens een praktijkopdracht voor CCNA. Die kans is echter wel aanzienlijk kleiner.

• Kasper1985
Dank allen voor de input!

Kabel gewisseld. Nu afwachten of het weer gebeurd.

• Wognummer
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:12
ik ben heel nieuwschierig naar het antwoord ik heb dus exact dit ook met een edgerouter maar ik heb al wel eens de poort gewisseld, nooit aan de kabel gedacht die kwam nieuw uit de doos (nou ja zakje) vanavond nog maar eens een poging wagen met een andere kabel

ik heb het met een ziggo modem (connectbox) en een edgerouter X

• joopv
  • Niet online
Kasper1985 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:23:
Kabel gewisseld. Nu afwachten of het weer gebeurd.
En?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True