Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:11
In België wordt de woonbonus in 2020 afgeschaft bij de aankoop van een nieuw huis.
Dat wil dus zeggen dat men geen belastingsvoordeel meer heeft door een deel van de hypotheek in de belastingen te steken om zo vermindering te krijgen.

Maar ik heb nu onlangs horen waaien dat bij een pandwissel (huis verkopen en direct een ander huis kopen) dat men dan wel de woonbonus blijft behouden.

En dat wanneer je je lening zou overzetten naar een andere bank, je dus ook de woonbonus blijft behouden.
Zijn er mensen die hier meer van op de hoogte zijn? Kan iemand dit bevestigen?

Mijn huidige bank kan mijn interesten niet naar beneden krijgen omdat dit een herziening is.
Wanneer ik zou overstappen naar een andere bank zou ik een veel groter voordeel kunnen krijgen omdat de interestvoeten lager liggen dan mijn huidige interestvoet.

Nadeel daarvan is wel dat alles terug via de notaris moet gaan en je dus met een hogere kost zit.
En dit zal hoogstwaarschijnlijk volgend jaar pas kunnen doorgaan, wanneer de woonbonus is afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56
Wat zegt jouw huidige notaris van deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

Yucon

*broem*

Asterion schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:52:
Mijn huidige bank kan mijn interesten niet naar beneden krijgen omdat dit een herziening is.
Heb je in je contract nagekeken of dit echt klopt? Bij de voorwaarden van m'n eigen hypotheken (NL) gold verkoop van het huis in principe als grond om het contract te beeindigen, met de optie voor de klant om dit toch voor een nieuw pand door te laten lopen. Dat zou gunstig kunnen zijn als de rente ondertussen hoger zou liggen.

Zo te zien probeert je bank nu datzelfde precies andersom te doen. Het is de moeite waard te bekijken of dat verplicht is of dat ze gewoon een soort openingszet doen in de hoop dat je dat voor waar aanneemt.