Ben geen expert en heb dus af en toe hulp nodig.
Vraag
Alle reacties
Heb je een SSD?Harry07 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:49:
Soms heb ik een bestand van ca. 14GB te downloaden en over te zetten. Dat duurt 'eeuwen'
4gb is op zich genoeg vaak basic taken in Windows 10, maar ik vind het wel aan de krappe kant.
[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-12-2019 13:52 ]
[ Voor 71% gewijzigd door Harry07 op 03-12-2019 13:53 ]
Dat gaat met meer geheugen niet beter lopen.Harry07 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:49:
Soms heb ik een bestand van ca. 14GB te downloaden en over te zetten. Dat duurt 'eeuwen'
GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781
Je processor is ook niet zo geweldig meer.
Jou pc is vergelijkbaar met mijn E8400 van vroeger, toen was 8 gb ram al standaard dus beetje vreemd dat er nog 4 gb in zat.
Edit: o linux ik zie het dan heb ik geen idee.
AHCI etc wel aan staan in Bios ?
[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2019 13:57 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Dat zegt niets over het geheugengebruik. Wat geeft Windows taakbeheer als geheugengebruik aan als je zoiets download? Linux dus, te weinig ervaring mee om advies over het hoe en wat te geven.Harry07 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:49:
[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 03-12-2019 13:59 ]
Verwijderd
Ik lees dat je klacht voornamelijk is dat het overzetten van grote bestanden "eeuwen" duurt.
Ook maak ik op dat je een SSD hebt, correct?
Waar zet je de bestanden dan naar "over"? Van 1 SSD naar de andere? Van Hardeschijf naar SSD? SSD naar netwerk? Kun je dat wat beter toelichten.
Geheugen heeft inherent niks met de snelheid van je SSD of hardeschijf te maken.
Kort gezegd:
* Bekijk htop of je echt tegen een geheugen limiet aanloopt (wat weinig te doen heeft met je storage).
* Bekijk iostat (zit in het pakket "sysstat") als je zo'n traagheid ervaart om te zien waar het in je devices zit.
* Geef details over wat je overzet van waar naar wat (wat voor soort apparaten).
* Hoelang is lang?
Ben je zeker dat je een snelle SD kaart hebt?Harry07 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:02:
@Paradox 1,5 uur van SSD en dan overzetten naar SD-card.
1.5 uur is héél lang. Het zou me verwonderen dat het aan jouw geheugen ligt.
FWIW: ik had 8GB in mijn iMac2018, en dat ding was supertraag. Heb er 16 GB bij gestoken, en nu vliegt die.
Die bleek toch regelmatig te gaan swappen, en dan loopt alles ineens héél traag.
4GB lijkt me gewoon te weinig in een PC vandaag.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Laat ons eens weten wat de maximale lees- en schrijfsnelheid van die SD kaart is?Harry07 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:02:
@Paradox 1,5 uur van SSD en dan overzetten naar SD-card.
Dan kunnen we of jij zo de duur van het overzetten van een 14GB bestand berekenen.
Even gekeken naar wat SD kaartjes, 60MB is een goede snelheid voor een highspeed SD kaartje uit 2019.
Dan kost het overzetten van die 14GB al bijna 39 minuten. Dat is dus wel onder ideale omstandigheden.
@EMP Volgens mij heb je gelijk. Moet 4 minuten zijn.
[ Voor 42% gewijzigd door apollo13 op 03-12-2019 14:40 ]
apollo13
Grapjas, 8 GB standaard bij een E8400.mr_evil08 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:56:
Even monitoren in taakbeheer wat de bottleneck is.
Je processor is ook niet zo geweldig meer.
Jou pc is vergelijkbaar met mijn E8400 van vroeger, toen was 8 gb ram al standaard dus beetje vreemd dat er nog 4 gb in zat.
Edit: o linux ik zie het dan heb ik geen idee.
AHCI etc wel aan staan in Bios ?
De meeste chipset toentertijd konden dat niet eens aan of net als maximum.
In 2008 is pas de eerste consumentenchipset uitgekomen die 16GB ondersteunde (P45-familie)
Standaard was eerder 2 GB.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2008
Het high end gamesysteem heeft niet eens 8GB, laat staan dat het standaard was. Dat is het 10 jaar later wel.
@Verwijderd Het heeft in ieder geval weinig met je geheugen te maken, eerder met de limiet van het schrijven van ssd (zeer snel) naar een SD-kaartje (waarschijnlijk zeer traag).
Als die intern op een USB2 bus zit, dan zou je over 14GB tussen de 8 en 12 minuten moeten doen (er van uitgaande dat het 1 grote file is. Veel kleine files kan een stuk langer duren.
Als het een lezer op USB1.1 snelheid is dan zou hij er zo maar eens 2,5 uur over kunnen doen.
In ieder geval is geheugen zeer waarschijnlijk niet de bottleneck. Wil je het zeker weten, tiep dan eens in een console
1
| free -h |
14GB = 14336MB.apollo13 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:09:
[...]
Even gekeken naar wat SD kaartjes, 60MB is een goede snelheid voor een highspeed SD kaartje uit 2019.
Dan kost het overzetten van die 14GB al bijna 39 minuten. Dat is dus wel onder ideale omstandigheden.
14336 (MB) / 60 (MB/s) = 239 (seconde) = 4 minuten?
[ Voor 24% gewijzigd door EMP op 03-12-2019 14:30 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
White Feather schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:26:
[...]
Grapjas, 8 GB standaard bij een E8400.
De meeste chipset toentertijd konden dat niet eens aan of net als maximum.
In 2008 is pas de eerste consumentenchipset uitgekomen die 16GB ondersteunde (P45-familie)
Standaard was eerder 2 GB.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2008
Het high end gamesysteem heeft niet eens 8GB, laat staan dat het standaard was. Dat is het 10 jaar later wel.
@Verwijderd Het heeft in ieder geval weinig met je geheugen te maken, eerder met de limiet van het schrijven van ssd (zeer snel) naar een SD-kaartje (waarschijnlijk zeer traag).
Kan mij herinneren dat 8 GB al vrij normaal was, processor was net uit en had het er gewoon inzitten.
Maar E8400 was toen ook niet echt "basic" was nog de tijd dat ram geheugen spotgoedkoop was.
Mijn Pentium D had vroeger 4GB ram standaard.
pentium 4 had al 1gb ram.
Maar laat ik het topic maar niet teveel kapen, BBG is altijd best bang/buck verhouding, ik had liever wat over en daar nooit spijt van gehad.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2019 14:39 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Idd het stinkt.EMP schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:26:
Dit ruikt naar een trage SD-kaart(lezer).
Ik heb 2 type USB sticks van Sandisc, de één haalt 5 / 7 MB sec , en de ander rond de 150 MB sec.
Een SD kaartje zijn er in allerlei snelheden.
De ene SD-kaart is niet de ander.
Dus welk SD kaartje heb je?
Een bottleneck zou het kunnen zijn. Je kunt altijd wel iets verzinnen waarin een onderdeel de rest bottleneckt.martin_v_z schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:26:
Je Sata aansluiting zou ook nog wel eens een bottleneck kunnen zijn. Je kan wel een snelle SSD hebben maar met een oude Sata aansluiting haal je daar niet je maximale snelheid uit.
De bottleneck in deze case is het zeker niet. Zelfs als de ssd op Sata-150 draait en maar 100 MB/s zou halen, dan heb je die 14 GB dus in 140 seconden gelezen. Zo’n 2,5 minuten. Lijkt me niet echt de bottleneck bij een kopieeractie van 1,5 uur.
Ik wist niet de exacte snelheden. Maar met deze cijfers lijkt mij dan inderdaad waarschijnlijker dat het aan de sd kaart kant ligt.White Feather schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:24:
[...]
Een bottleneck zou het kunnen zijn. Je kunt altijd wel iets verzinnen waarin een onderdeel de rest bottleneckt.
De bottleneck in deze case is het zeker niet. Zelfs als de ssd op Sata-150 draait en maar 100 MB/s zou halen, dan heb je die 14 GB dus in 140 seconden gelezen. Zo’n 2,5 minuten. Lijkt me niet echt de bottleneck bij een kopieeractie van 1,5 uur.
:~$ free -h
total used free shared buff/cache available
Mem: 3,9G 1,1G 2,0G 103M 826M 2,4G
Swap: 2,0G 0B 2,0G
Vraag, hoe en/of waar kan ik de onderliggende data vinden van de sd-kaart (auto Navi software) waar naar toe wordt geschreven? (let op ik draai Linux)
ssd is in de kast met de rode platte kabels verbonden. Dus NIET met die brede grijze van vroeger.
Ik heb ook een screenshot van de systeembelasting maar kan het hier niet uploaden?
Gegevens van je SD kaart zijn makkelijk te vinden. Kaartje uit je device halen, merk en type hier plaatsten en of zelf de specs van het kaartje opzoeken op het grote www.Harry07 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:46:
Eerst maar even dit nagekenen:
Vraag, hoe en/of waar kan ik de onderliggende data vinden van de sd-kaart (auto Navi software) waar naar toe wordt geschreven? (let op ik draai Linux)
ssd is in de kast met de rode platte kabels verbonden. Dus NIET met die brede grijze van vroeger.
Ik heb ook een screenshot van de systeembelasting maar kan het hier niet uploaden?
apollo13
Blijkbaar wordt de swap niet gebruikt, dus RAM bijsteken gaat niet helpen.Harry07 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:46:
Eerst maar even dit nagekenen:
Probeer maar eens een sneller kaartje of een snellere lezer/schrijver.
De kaartlezer: https://nl.hama.com/55348...eader-writer-35in1-usb-20
Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.
En voor de 3e factor: op wat voor USB poort zit de kaartlezer aangesloten? als dat slechts een full speed is dan zal het nooit sneller gaan dan 12Mbit/sHarry07 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:05:
De sd-kaart: https://www.digikey.de/pr...M/AF16GSD3-OEM-ND/5181169
De kaartlezer is beschreven met "up to 20 MB/s".
Laat ons uitgaan van 10 MB/s, dan is dat 100s voor 1 GB, en dus 23min voor 14 GB.
Als de USB POORT (full speed) de beperkende factor is met 12 Mbit, dan is dan 1,5 MB/s, of dik 2.5 uur!
Hmmm, ik vind net in mijn 'ijzerwaren' plaatje iets over usb (hoop dat het iets is):Tommie12 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:28:
Als de USB POORT (full speed) de beperkende factor is met 12 Mbit, dan is dan 1,5 MB/s, of dik 2.5 uur!
product: xHCI Host Controller
vendor: Linux 4.15.0-46-generic xhci-hcd
physical id:
0
bus info:
usb@8
logical name:
usb8
version: 4.15
capabilities: usb-2.00
configuration:
driver = hub
slots = 1
speed = 480Mbit/s
Dit zegt mij helaas niets (geen kennis).
De in de quote genoemde 1,5 MB/s ligt iets lager dan ik tijdens de download meestal zie. Die is zo tussen de 1.8 en 2.4 MB/s.
Mocht het niet zo zijn dan kan je systeem eerst de SD kaart gaan leegmaken of formatteren, dit kost ook weer tijd.
Wat Tommie12 zegt kan ook een hoop uitmaken. Een USB2 poort heeft normaal gezegd een blauw accent. USB1 is normaal zwart. Dit geld ook voor de gebruikte kabels.
apollo13
Ik denk dat je bedoelt dat een USB 3 poort blauw is en een USB 2 zwart?apollo13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:18:
Een USB2 poort heeft normaal gezegd een blauw accent. USB1 is normaal zwart. Dit geld ook voor de gebruikte kabels.
Ships je hebt gelijk..heb koffie nodigJohnnyDon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:22:
[...]
Ik denk dat je bedoelt dat een USB 3 poort blauw is en een USB 2 zwart?
apollo13
Ik ook, mijn laatste dosis begint uit te werkenapollo13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:23:
[...]
Ships je hebt gelijk..heb koffie nodig.
On topic:
Maar volgens mij gaat dat alleen niet veel nut hebben sinds de card-reader maximaal USB 2.0 ondersteunt.
Ja, voordat ik aan de gang ga, wordt de sd-kaart eerst geformatteerd om het oude bestand te verwijderen.apollo13 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:18:
Heb ik nog een vraagje: was/is de SD kaart leeg als je die 14GB er naartoe schrijft?
Mocht het niet zo zijn dan kan je systeem eerst de SD kaart gaan leegmaken of formatteren, dit kost ook weer tijd.
Wat Tommie12 zegt kan ook een hoop uitmaken.
Ik heb net dezelfde kaartlezer gehad. Is mee te leven voor een paar foto's, maar ik heb er ook nooit gemerkt dat hij zijn opgegeven snelheid haalde...Harry07 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:05:
De sd-kaart: https://www.digikey.de/pr...M/AF16GSD3-OEM-ND/5181169
En ik heb hier ook de nodige kaartjes liggen die officiëel dezelfde specs hebben als de iets duurdere Sandisk kaartjes die ik voor camera, smartphone en RPi/Jetson Nano/... gebruik maar die in de praktijk toch gigantisch veel trager blijken te zijn, vooral wat schrijven betreft. Nu is één groot bestand kopiëren normaal veel minder een probleem dan de random writes die je met een smartphone of RPi/Jetson Nano/... veel meer hebt. Mocht het over tig kleine bestandjes gaan die samen 14G zijn, dan verwondert het mij met die combinatie allerminst.