Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 10:19
Mijn vraag:
Ik krijg binnenkort zonnepanelen (5120Wp) en wil na deze stap ook over op volledig elektrisch koken en wellicht een warmwaterboiler voor het douchen.

Nu is dus mijn vraag, wat is wijsheid met de meterkast.

Ik heb momenteel een 1x35A aansluiting met een ouderwetse stoppenkast.
Aangezien ik voor de zonnepanelen een 20/25A groep nodig heb, zal ik dus bij moeten plaatsen of een nieuwe meterkast moeten aanschaffen (voorkeur gaat naar een nieuwe kast)

3x25A is ook nog een optie, maar dan kan ik zover ik begrepen heb geen 25A groep plaatsen omdat die in "treden van 2 of 3" naar beneden moet.

De meeste proberen natuurlijk direct een dikke groepenkast te verkopen en een 3x35A aansluiting. Ik wil echter geen 3x35A omdat het ten eerste niet nodig is en ten tweede maandelijks ontiegelijk veel duurder word.

Iemand ervaringen/suggesties wat ik het beste kan doen?

Alle reacties

• Getto
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06-12 23:24
Heb je de zonnepanelen met omvormer al besteld? (Zo ja welke omvormer heb je besteld)Als je een 1 fase omvormer hebt gekocht dan hoef je voor de zonnnepanelen zelf niet over te stappen naar een 3 fase aansluiting.

Mocht je de groepenkast toch gaan vervangen dan zou ik wel overstappen op een 3x25A aansluiting. Dan ben je klaar voor de toekomst en dan betaal je eenmalig de verzwaring en verder ga je niet meer betalen.

Aan de hand van de omvormer die jij hebt besteld kunnen wij kijken of die op een 25A groep kan.

Getto wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:13 (9%)

• JustinoFTW
Getto schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:10:
Heb je de zonnepanelen met omvormer al besteld? (Zo ja welke omvormer heb je besteld)Als je een 1 fase omvormer hebt gekocht dan hoef je voor de zonnnepanelen zelf niet over te stappen naar een 3 fase aansluiting.

Mocht je de groepenkast toch gaan vervangen dan zou ik wel overstappen op een 3x25A aansluiting. Dan ben je klaar voor de toekomst en dan betaal je eenmalig de verzwaring en verder ga je niet meer betalen.

Aan de hand van de omvormer die jij hebt besteld kunnen wij kijken of die op een 25A groep kan.
Dank voor de reactie!
In dit geval gaat het om een SolarEdge SE4000H (1-Fase)

Dus als ik het goed begrijp, als ik toch ga vernieuwen gelijk 3 fase meterkast kopen en 3x25a aanvragen?
Aangezien ik in de toekomst ook wat zware apparaten wil neerzetten, zoals de warmwaterboiler

JustinoFTW wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:32 (5%)

• Getto
Jazeker, Het is dan wel van belang dat je eerst je groepenkast vervangt voordat de netbeheerder langskomt om er 3 fase's van te maken.

Ik had in jouw geval wel voor een andere omvormer gekozen (3 fase omvormer). Je zit nu namelijk wel net op het randje van wat kan/mag.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:11
Naar 3x 25a gaan en een 3fase omvormer nemen?
https://www.rechtopzon.nl...mvormer-se-4k-3-fase.html
Dan is je kook oplossing ook gewoon 3fase ipv een kookgroep en daarmee ook geen afgeknepen kook plaat.

Sommige mensen zijn van mening dat selectief zijn niet verplicht is bij invoeden. mocht je niet bij die groep willen horen zou je ook nog kunnen kiezen om een 1fase omvormer af te laten toppen (begrenzen. op 16a (3680 watt))
edit: wat je mist aan opbrengst is tientjes werk en staat niet in verhouding met de extra kosten van een aansluiting verzwaring.

twain4me wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:43 (11%)

• JustinoFTW
Getto schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:37:
Jazeker, Het is dan wel van belang dat je eerst je groepenkast vervangt voordat de netbeheerder langskomt om er 3 fase's van te maken.

Ik had in jouw geval wel voor een andere omvormer gekozen (3 fase omvormer). Je zit nu namelijk wel net op het randje van wat kan/mag.
Dank, dan ga ik even kijken naar de 3-fase variant van de ABB kast.

Wat betreft de omvormer, hoe bedoel je "net op het randje van wat kan/mag"

• JustinoFTW
twain4me schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:40:
Naar 3x 25a gaan en een 3fase omvormer nemen?
https://www.rechtopzon.nl...mvormer-se-4k-3-fase.html
Dan is je kook oplossing ook gewoon 3fase ipv een kookgroep en daarmee ook geen afgeknepen kook plaat.

Sommige mensen zijn van mening dat selectief zijn niet verplicht is bij invoeden. mocht je niet bij die groep willen horen zou je ook nog kunnen kiezen om een 1fase omvormer af te laten toppen (begrenzen. op 16a (3680 watt))
edit: wat je mist aan opbrengst is tientjes werk en staat niet in verhouding met de extra kosten van een aansluiting verzwaring.
Ik ben bang dat dat niet meer gaat lukken, de toetsing en financiering is al helemaal afgehandeld, dus dat moet ik dan maar even voor lief nemen. Tientjes lig ik niet van wakker.
Wat bedoel je precies met het "selectief zijn" gedeelte?

• Getto
JustinoFTW schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:40:
[...]

Dank, dan ga ik even kijken naar de 3-fase variant van de ABB kast.

Wat betreft de omvormer, hoe bedoel je "net op het randje van wat kan/mag"
In theorie kunnen jouw zonnepanelen 5120/220= 23,3A leveren. Dat betekend dat je op de grens zit van de 25A fase van je hoofdaansluiting. Het is op het randje dus Ja het kan. Maar als je een voorzichtige elektricien hebt zal hij het misschien niet willen aansluiten.

• twain4me
;selectivietit is de benaming voor:
zover ik begrepen heb geen 25A groep plaatsen omdat die in "treden van 2 of 3" naar beneden moet.
lees situatie 3 even
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

Dan ben je dus wel selectief en je omvormer past met 17a onder de 20a
Getto schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:54:
[...]

In theorie kunnen jouw zonnepanelen 5120/220= 23,3A leveren. Dat betekend dat je op de grens zit van de 25A fase van je hoofdaansluiting. Het is op het randje dus Ja het kan. Maar als je een voorzichtige elektricien hebt zal hij het misschien niet willen aansluiten.
de max van de omvormer is 4000watt ;)

twain4me wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:01 (42%)
Reden: oeps dubbelpost

• twain4me
oeps

twain4me wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:01 (98%)

• JustinoFTW
Dank voor de info allemaal!
Ik ga er even naar kijken, en wellicht dat ik de order nog kan aanpassen met een 3fase omvormer.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
twain4me schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:59:
;selectivietit is de benaming voor:

[...]

lees situatie 3 even
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

Dan ben je dus wel selectief en je omvormer past met 17a onder de 20a

[...]

de max van de omvormer is 4000watt ;)
Die vlieger gaat niet op natuurlijk, want hij heeft smeltzekering(en) als hoofdzekering. En tenzij de boel echt antiek is komen er dan dus gewoon twee smeltzekeringen bij bij overstap naar 3x25 en komen er dus geen installatieautomaten. Bij sommige netbeheerders kun je wel extra betalen om dat wel te krijgen trouwens.
JustinoFTW schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:46:
[...]

Ik ben bang dat dat niet meer gaat lukken, de toetsing en financiering is al helemaal afgehandeld, dus dat moet ik dan maar even voor lief nemen. Tientjes lig ik niet van wakker.
Wat bedoel je precies met het "selectief zijn" gedeelte?
Beetje raar dat je pas vragen komt stellen als de boel al vast staat he..

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:43:

Die vlieger gaat niet op natuurlijk, want hij heeft smeltzekering(en) als hoofdzekering. En tenzij de boel echt antiek is komen er dan dus gewoon twee smeltzekeringen bij bij overstap naar 3x25 en komen er dus geen installatieautomaten. Bij sommige netbeheerders kun je wel extra betalen om dat wel te krijgen trouwens.
Dat is denk ik ook gewoon afhankelijk van de Netbeheerder. Ik heb een aantal maanden geleden ook laten verzwaren van 1x35 naar 3x25 en had zelfs al een kastje voor de smeltzekeringen die al voorbereid was voor 3 Smeltzekeringen en toch zijn deze gewoon vervangen voor 3 automaten zonder extra bijbetaling.

Dit bij Enexis.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• kabeltjekabel
Dennism schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:48:
[...]

Dat is denk ik ook gewoon afhankelijk van de Netbeheerder. Ik heb een aantal maanden geleden ook laten verzwaren van 1x35 naar 3x25 en had zelfs al een kastje voor de smeltzekeringen die al voorbereid was voor 3 Smeltzekeringen en toch zijn deze gewoon vervangen voor 3 automaten zonder extra bijbetaling.

Dit bij Enexis.
Ik denk vooral van de staat van dat kastje en de kabel naar de straat.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:51:
[...]

Ik denk vooral van de staat van dat kastje en de kabel naar de straat.
Daar hebben ze volgens mij niet eens naar gekeken, hij had bij binnenkomst de automaten al bij zich. Daarnaast zag dat kastje er nog "als nieuw" uit, kabel naar de straat heeft de monteur ook niets mee gedaan verder, los gemaakt van het oude kastje, dopjes opgezet en daarna weer gemonteerd op de nieuwe automaten. Wat de kabel betreft is er niets vervangen of op andere wijze aangepast.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• kabeltjekabel
Dan nog kun je daar niet zomaar vanuit gaan. Er staan ook genoeg voorbeelden online van mensen die gewoon drie nieuwe smeltzekeringen en een nieuwe meters krijgen en that's it.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 03:04
kabeltjekabel schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:09:
Dan nog kun je daar niet zomaar vanuit gaan. Er staan ook genoeg voorbeelden online van mensen die gewoon drie nieuwe smeltzekeringen en een nieuwe meters krijgen en that's it.
Bij Enexis kan je in het opmerkingenveld gewoon vragen om automaten, deze worden dan zonder problemen geplaatst. Wat dat betreft doet Enexis alles erg netjes.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:48

CurlyMo

www.pilight.org

JustinoFTW schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:51:
Mijn vraag:
Ik krijg binnenkort zonnepanelen (5120Wp) en wil na deze stap ook over op volledig elektrisch koken en wellicht een warmwaterboiler voor het douchen.
Ga je ook meerdere windrichtingen leggen, want dat zou de boel een stuk nuanceren?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• noostenb
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:40
Is het niet mogelijk om een driefasenkast aan te leggen, maar de aansluting lekker een eenfaseaansluiting te houden? Vlak voor de hoofdautomaat (maar na de meter) splits je die ene fase in drieën. Die situatie hebben wij ook vijftien jaar gehad. Op deze manier heb je je kast voorbereid op de toekomst (en je moet hem toch onder handen nemen voor de extra groep voor de zonnepanelen) en heb je toch geen problemen met selectiviteit op je zonnepaneelgroep. De extra kosten die je maakt zijn nihil, hooguit worden er wat kosten naar voren getrokken.

De komende tijd kan je dan gaan zien hoeveel de panelen gaan leveren, en bepalen of je je aansluiting kan laten wijzigen, of dat je dat pas doet als je een driefasen omvormer aanschaft. Op dat moment zou je de 20A of 25A automaat voor de zonnepanelen kunnen vervangen door een 16A automaat om de selectiviteit te kunnen houden. Dat zijn de enige extra kosten die je maakt.

Enige probleem is dat je dan niet onmiddelijk een driefasenkookgroep hebt. Maar zo te horen heb je die niet NU nodig.

noostenb wijzigde deze reactie 07-12-2019 10:22 (31%)

• kabeltjekabel
Tuurlijk kan dat. Daar zijn de drievoudige kammetjes voor onderzijde hoofdschakelaar voor.

Strikt genomen moet je dan wel weer maatregelen nemen de kast niet te overbelasten, wat wat minder speelt bij 3-fase. Uitgaande van de standaard 40A kast.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True