2,5 extern hdd ook als intern te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
beetje een noob vraag:

is een 2,5 externe hdd ook als interne hdd te gebruiken als ik de behuizing eraf haal? bijv. in een ps4 of laptop? ziet de schijf er exact hetzelfde uit? wat kan ik tegenkomen als ik de behuizing eraf haal? moet ik oppasen met connectoren e.d.? is dit redelijk makkelijk te doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:49

Eagle Creek

Breathing security

Hamazaki schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:20:
is een 2,5 externe hdd ook als interne hdd te gebruiken als ik de behuizing eraf haal?
Ja.
Ja.
ziet de schijf er exact hetzelfde uit?
Ja.
Hamazaki schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:20:wat kan ik tegenkomen als ik de behuizing eraf haal?
Interne HDD met schroefgaatjes en connectors.
moet ik oppasen met connectoren e.d.?
Nee.
is dit redelijk makkelijk te doen?
Ja.

In theorie kan het zo zijn dat de leverancier van de externe HDD custom dingen heeft gemaakt. Verlijmd ipv schroeven, geïntegreerde connectors, etc. Maar die kom ik zeer zelden tegen.

[ Voor 100% gewijzigd door Eagle Creek op 03-12-2019 11:23 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:57
normaal gesproken wel, werkt dan met een SATA aansluiting. heb je wel ook een stroomvoorziening nodig vanuit je voeding. ik zou zeggen, voorzichtig openen, en kijken! succes!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 10:07
9/10 keer: Ja, dat kan.

Om een beter antwoord te geven, zou je ons wellicht kunnen vertellen welke externe hardeschijf het hier betreft. Dan bedoel ik natuurlijk het merk en type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Meestal kan dit gewoon.

Vaak is het een sata HDD met een sata-usb converter. Dan kun je hem er gewoon uithalen en in de pc bouwen.

Echter zijn er ook externe hdd's geweest die al een usb controller onboard hadden in plaats van een sata controller. Dan heeft de schijf zelf al een usb aansluiting en kun je dus niet de converter eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Vinny1994 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:22:
9/10 keer: Ja, dat kan.

Om een beter antwoord te geven, zou je ons wellicht kunnen vertellen welke externe hardeschijf het hier betreft. Dan bedoel ik natuurlijk het merk en type.
bijv de hdd in mijn advertentie? ik wil later ook 5tb externe hdd's als intern gebruiken van seagate,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 10:07
Hamazaki schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:24:
[...]

bijv de hdd in mijn advertentie? ik wil later ook 5tb externe hdd's als intern gebruiken van seagate,
Deze?: pricewatch: Seagate Backup Plus Slim 2TB Zwart

Ja, moet kunnen.
Check wel even de SMART status voor je hem gaat gebruiken, dan ben je ook zeker van de huidige staat van die disk.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinny1994 op 03-12-2019 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005

Sorbo

Uw hulp in huis!

timberleek schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:23:
Echter zijn er ook externe hdd's geweest die al een usb controller onboard hadden in plaats van een sata controller. Dan heeft de schijf zelf al een usb aansluiting en kun je dus niet de converter eraf halen.
Dit inderdaad. Met name Western Digital is met haar externe schijven een prima voorbeeld hiervan.

@Hamazaki: De term die hiervoor gebruikt wordt is "shucken", zoek dus voor het aanschaffen van de schijf even op het typenummer + shuck, en je krijgt vaak genoeg voorbeelden van mensen die de schijf al gekocht hebben en voor je gekeken hebben of er een normale SATA-schijf in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
bedankt voor jullie antwoorden. weer een hoop geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Hamazaki schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:24:
[...]

De kleine 2,5 inch 5TB HDD van seagate is groter dan de normaal een 2,5 inch HDD is, die zal misschien niet passen.
In laptops past ie niet.

Als je de HDD uit het kastje haalt en de controller eraf haalt en omzet naar Sata aansluiting is de kans groot dat de gegevens die er op staan niet leesbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 19:51
Bas Focal schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:25:
[...]

Als je de HDD uit het kastje haalt en de controller eraf haalt en omzet naar Sata aansluiting is de kans groot dat de gegevens die er op staan niet leesbaar zijn.
Mijn 2TB 3,5" LaCie externe netwerk HDD had een onleesbare partitie op de schijf, waarschijnlijk voor de controller of voor de optie voor wachtwoordbeveiliging via LaCie software, maar na formatteren was de schijf gewoon bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:26
Oftewel: voordat je bezig gaat eerst een full backup maken van je data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Bas Focal schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:25:
[...]

De kleine 2,5 inch 5TB HDD van seagate is groter dan de normaal een 2,5 inch HDD is, die zal misschien niet passen.
In laptops past ie niet.

is de schijf fysiek groter of zit er wellicht een bracket omheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Eagle Creek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:09:
[...]
is de schijf fysiek groter of zit er wellicht een bracket omheen?
Het verschil zit waarschijnlijk in de hoogte. Een normale 2.5" hdd is meestal 9.5mm hoog, slim modellen en de meeste ssd's zijn maar 7mm. Hoge capaciteit harde schijven hebben vaak extra platters waardoor ze 12.5mm hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Nielson schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:50:
[...]
Het verschil zit waarschijnlijk in de hoogte. Een normale 2.5" hdd is meestal 9.5mm hoog, slim modellen en de meeste ssd's zijn maar 7mm. Hoge capaciteit harde schijven hebben vaak extra platters waardoor ze 12.5mm hoog zijn.
Precies.

Die Seagate heb ik even opgezocht, die is zelfs 15 mm hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-04 16:37
beetje een noob vraag:

is een 2,5 externe hdd ook als interne hdd te gebruiken als ik de behuizing eraf haal? bijv. in een ps4 of laptop? ziet de schijf er exact hetzelfde uit? wat kan ik tegenkomen als ik de behuizing eraf haal? moet ik oppasen met connectoren e.d.? is dit redelijk makkelijk te doen?
Een aantal merken gebruikt een board met een directe USB-aansluiting.
Dus die hebben geen sata-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 23:26
@Eagle Creek

Mooi samengevat maar toch niet helemaal juist :

Nee.

Is dus niet correct zo als @JoStad Hier boven aangeeft.

Er zijn hoe langer hoe meer (meestal 2.5") schijfjes waar de USB interface meteen op de main pcb van de harde schijf zit. Ik ben deze modellen al bij zo goed als alle merken tegengekomen.

Het is dus wel degelijk oppassen welke schijf je neemt, als je enkel de HDD wil overhouden

Voorbeeld :

https://www.ebay.com/itm/...0300A-00-AU-/292421847266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:58
Externe WD schijven hebben eigenlijk bijna altijd direct USB dus geen SATA.
Seagate vaak niet ik ik heb zelf 2,5inch 4TB's gekocht pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart.
Deze modellen hebben een heel klein printplaatje die SATA naar USB omzet.

Ze zijn wel dik zie onderstaande foto waarin ze in Qnap HDD slede zijn gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Eg64HSe197EEEZ0sCqUh901/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DktRAMLAkdrNU020tYPrISXE/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 05-12-2019 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

floorcleaner schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:48:
@Eagle Creek

Mooi samengevat maar toch niet helemaal juist :

Nee.

Is dus niet correct zo als @JoStad Hier boven aangeeft.

Er zijn hoe langer hoe meer (meestal 2.5") schijfjes waar de USB interface meteen op de main pcb van de harde schijf zit. Ik ben deze modellen al bij zo goed als alle merken tegengekomen.

Het is dus wel degelijk oppassen welke schijf je neemt, als je enkel de HDD wil overhouden

Voorbeeld :

https://www.ebay.com/itm/...0300A-00-AU-/292421847266
Fair enough, bij 3,5 inch heb ik dit nog niet gezien maar 2,5 zal dit in toenemende mate hebben. Dank voor je aanvulling.

Pagina: 1