Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09
Een vrij simpele vraag denk ik, maar toch ook wel weer wat complex. Vandaar dat ik hem stel.

Ik heb een Asus Prime 320 moederbord, een Ryzen 2200g, 8 GB DDR4@3ghz en een 1070. Had eerst de ingebakken GPU van de 2200g in gebruik maar vond het later nodig om wat mooiere kwaliteit settings te krijgen. Met dit huidige setupje kan ik prima gamen, ik noem de Witcher 3, de laatste Tomb Raider. En dat op ultra settings, wat een luxe.

Vervolgens ben ik toch wel een beetje benieuwd of het zin heeft om zo'n nieuwe 3600 erin te zetten. Want Black Friday. Dus ik zoeken naar vergelijkingen 2200g vs 3600 met dezelfde videokaart (je komt dan bijv. een 1060 of 1080 tegen). Interessant om dan te zien dat er wel verschil in FPS is, maar naar mijn mening is dit toch wel vrij marginaal. Ik bedoel, of het nu 62 of 69 FPS is in een spel, of 100 of 120, daar draai ik zeg maar mijn hand niet voor om, want ik zie dat verschil niet. En dat is me 190 euro dan dus ook niet echt waard.

Daarom dus de vraag van, ga je veel van zo'n nieuwe CPU merken in day to day gebruik? Bijv. in significant snellere laadtijden bijvoorbeeld of is het dan belangrijker dat ik al een EVO 850 heb? Ik zie de meerwaarde er niet zo van in, maar misschien heb ik het totaal mis en zie ik iets over het hoofd. Ik zie namelijk zat mensen die upgraden van bijv een 1600 naar een 3600. Maar is die synthetische CPUbenchmark van pak hem beet +30% echt merkbaar als je gewoon casual gamet en je niet met bijv. zware videobewerking etc. bezig houdt?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 02-12-2019 22:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Niet alleen de gemiddelde framerate zal hoger zijn maar wat belangrijker is dat de minimale framerate veel hoger zal zijn met een 3600. Om een voorbeeld te geven (overigens icm een 2080 Ti om voor de test een gpu bottlekneck zoveel mogelijk uit te sluiten). De 2200G zit nog niet op het niveau van een 7600K
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1871/bench/TR_1080p.png
En verder: niet alle A320 borden hebben ondersteuning voor Ryzen 3xxx. Kijk dat eerst eens na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-08 18:19
een a320 bordje en 8gb geheugen.. Ik zou misschien even wachten totdat je in 1 keer een systeem kunt bouwen wat kwalitatief op alle vlakken wat hoger ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

A320 is de instap-budget-chipset, bedoeld voor systemen die gebruikt worden voor faceboek en youtube. Ik vind het al heel wat om daar een 1070 op te prikken :p

Ik vermoed dat de VRMs op zo'n bordje een hele pittige kluif hebben aan een 3600, laat staan i.c.m. die 1070.

Een mobo upgrade is daarbij dus wel op zijn plek, alsmede een upgrade naar 16GB ram zoals @Timba- aangaf.
Je huidige mobo en ram kun je nog wel verkopen om de kosten voor upgraden te drukken.
WizZie- schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:37:
Daarom dus de vraag van, ga je veel van zo'n nieuwe CPU merken in day to day gebruik? Bijv. in significant snellere laadtijden bijvoorbeeld of is het dan belangrijker dat ik al een EVO 850 heb? Ik zie de meerwaarde er niet zo van in, maar misschien heb ik het totaal mis en zie ik iets over het hoofd. Ik zie namelijk zat mensen die upgraden van bijv een 1600 naar een 3600. Maar is die synthetische CPUbenchmark van pak hem beet +30% echt merkbaar als je gewoon casual gamet en je niet met bijv. zware videobewerking etc. bezig houdt?
Ja de snelheid is zeker merkbaar :) nog een idee: post je hele systeem eens, in een mooi pricewatch lijstje.
Dan kan er een kritische blik op het geheel geworpen worden :)

Daarbij moet uiteraard gezegd worden: als je het geld niet hebt, er het nut allemaal niet zo van inziet of andere overwegingen hebt om je huidige build zo te houden - zeker doen. Niemand dwingt je om iets te kopen en Tweakers zijn er altijd een beetje op gebrand om overal het meeste uit te halen/persen :p

Het ideaalbeeld is, zoals er elke dag ongeveer 27 topics over voorbij komen:
3600 op een degelijk B450 boardje, 16GB 3200MHz ram, een 1TB m.2 ssd en een rtx2060.
De GPU heb je al, ram kun je voor ~40 euro nog verdubbelen, als je een 3600 wil zul je waarschijnlijk je mobo moeten upgraden (al kun je het natuurlijk eerst proberen op je huidige mobo, mits er een geschikte bios is :) ) en dan blijft het voor veel tweakers gevoeligste puntje over: de voeding.

Daarom, misschien als we een totaalplaatje hebben van je build kan er gerichter advies worden gegeven ten aanzien van een budget-upgrade.

[ Voor 64% gewijzigd door Wintervacht op 02-12-2019 23:09 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Uszka schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:53:
Niet alleen de gemiddelde framerate zal hoger zijn maar wat belangrijker is dat de minimale framerate veel hoger zal zijn met een 3600. Om een voorbeeld te geven (overigens icm een 2080 Ti om voor de test een gpu bottlekneck zoveel mogelijk uit te sluiten). De 2200G zit nog niet op het niveau van een 7600K
Ja, je hebt gelijk. Mooie grafiek. Op CPUbenchmark loopt mijn 2200G idd dik achter op een 7600K, dus mijn minimale framerate zal nog wel lager liggen dan. Maar, dan vraag ik me meteen af, is dat erg als je daarvan niets merkt bij de spellen die je speelt? Want ik merk het niet als ik SOTTR of Witcher 3 speel. Het gaat (imho) allemaal vloeiend en het is prima goed speelbaar, op de hoogste grafische settings.
En verder: niet alle A320 borden hebben ondersteuning voor Ryzen 3xxx. Kijk dat eerst eens na.
Ja heb ik gedaan en de support is er. Ik heb een Asus Prime PRIME A320M-K moederbord.
Wintervacht schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:01:
A320 is de instap-budget-chipset, bedoeld voor systemen die gebruikt worden voor faceboek en youtube. Ik vind het al heel wat om daar een 1070 op te prikken :p

Ik vermoed dat de VRMs op zo'n bordje een hele pittige kluif hebben aan een 3600, laat staan i.c.m. die 1070.
Sta mij toe dit statement uit te dagen met het volgende filmpje: Klik! Moet je even naar 11:18. 320 moederborden zijn blijkbaar in staat om hun X570 broers van serieuze concurrentie te voorzien wat betreft FPS :X
Een mobo upgrade is daarbij dus wel op zijn plek, alsmede een upgrade naar 16GB ram zoals @Timba- aangaf.
Je huidige mobo en ram kun je nog wel verkopen om de kosten voor upgraden te drukken.

Ja de snelheid is zeker merkbaar :)
Mag ik ook hier een beetje sceptisch zijn? Wat maakt het in daily usage voor verschil om 16GB ipv 8 GB te gebruiken als je casual gamer bent? Ik ben geïnteresseerd wat zoiets mij dan zou opleveren. 2 seconden minder laadtijd van een game maakt me niet zoveel uit zeg maar. En ik kan SOTTR open hebben én de Witcher 3 open hebben en tussen die 2 games switchen zonder problemen. Heb ik dan echt nóg meer RAM nodig?
nog een idee: post je hele systeem eens, in een mooi pricewatch lijstje.
Dan kan er een kritische blik op het geheel geworpen worden :)
Goed idee! Zie alhier:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 87,-€ 87,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 45,-€ 45,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC€ 614,68€ 614,68
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 2.0€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 84,70€ 84,70
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 350W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 941,37
Daarbij moet uiteraard gezegd worden: als je het geld niet hebt, er het nut allemaal niet zo van inziet of andere overwegingen hebt om je huidige build zo te houden - zeker doen. Niemand dwingt je om iets te kopen en Tweakers zijn er altijd een beetje op gebrand om overal het meeste uit te halen/persen :p
I know en dat doe ik ook niet. Ik vind het namelijk wel weer grappig om zo goedkoop mogelijk relatief het beste resultaat te behalen, zoals mijn build misschien ook laat zien.
Het ideaalbeeld is, zoals er elke dag ongeveer 27 topics over voorbij komen:
3600 op een degelijk B450 boardje, 16GB 3200MHz ram, een 1TB m.2 ssd en een rtx2060.
De GPU heb je al, ram kun je voor ~40 euro nog verdubbelen, als je een 3600 wil zul je waarschijnlijk je mobo moeten upgraden (al kun je het natuurlijk eerst proberen op je huidige mobo, mits er een geschikte bios is :) ) en dan blijft het voor veel tweakers gevoeligste puntje over: de voeding.

Daarom, misschien als we een totaalplaatje hebben van je build kan er gerichter advies worden gegeven ten aanzien van een budget-upgrade.
Is goed, zie hierboven de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou ook eens denken aan vervangen van je huidige voeding. die kan binnenkort voor problemen gaan zorgen.
Ryzen 3600 kan nog wel op dit MB, maar ideaal is het niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hackus schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:45:
Zou ook eens denken aan vervangen van je huidige voeding. die kan binnenkort voor problemen gaan zorgen.
Ryzen 3600 kan nog wel op dit MB, maar ideaal is het niet.
Waarom de voeding vervangen? Hij maakt geen gekke geluiden en als ik de voltages bekijk zitten die prima in range. En 350 watt zou toch ruim voldoende moeten zijn lijkt me. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kan iemand me helpen met de vragen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
Omdat 350W voor een Ryzen 3600 en een 1070 nogal krap zijn. Ik zal dan persoonlijk eerder voor een 500W gaan zodat je zeker weet dat je systeem genoeg heeft.

Ik denk dat zoiets als de pricewatch: Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular wel goed zal zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door JohnnyDon op 04-12-2019 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Omdat het een oude groepsgereguleerde voeding is die nogal onstabiel functioneert met recente hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Waarom zou je upgraden als je nu tevreden bent. Andere mensen maak je er ook niet blij mee en specifieke nummers zien in een benchmark of framerate counter heb je in de praktijk ook niets aan.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een 3600 veel duurder wordt dan de huidige prijs, dus je kunt altijd nog later upgraden mocht je toch nog tegen problemen aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Eens met Zdevam. Upgraden doe je normaal gesproken pas als je spellen niet meer lekker lopen op de de door jouw gewenste settings. Tenzij je geld over hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ja eens, maar stel dat ik wel zou willen upgraden, dan heb ik nu dit bedacht:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 201,-€ 201,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,85

Dat moederbord leek me wel leuk vanwege die nieuwere audiochip. Maar ik las ook iets over VRM en dat MSI daar goed in is? Maar die heeft weer een mindere audiochip als je een moederbord voor 100-110 wilt...

Alleen misschien nog een nieuwe voeding erbij zoeken, maar in de pricewatch staan er zoveel met allemaal goede reviews. Misschien maar degene nemen van de best buy guide basisgamesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:57
Ik zou voor een Asus mATX moederbordje gaan met dezelfde audiochip als je dat leuk lijkt. Krijg je 4 slots voor je geheugen, dus kun je er 8 bijprikken als je dat nodig lijkt. Denk ook dat je moederbord dan een bios update nodig heeft als je voor een Ryzen 5 3600 wilt gaan.

Mijn voorkeur voor upgraden in jouw geval:
1. Voeding (Corsair RM550x of iets dergelijks, voor de zekerheid navragen in het voedingen topic).
2. Moederbord (of je iets aan die audiochip hebt durf ik niet te zeggen).
3. Processor (tweedehands Ryzen 5 2600?).
4. Extra geheugen (2x8, of 2x4 bijkopen, Zen 2 heeft trouwens wel baat bij DDR4 3200 dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:26
Als je dan toch gaat upgraden, zou je niet meteen voor lekker extra veel gaan, als je dan ooit nieuwe pc bouwt neem je deze gewoon mee naar je nieuwe pc. :)
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WizZie-
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX

3200MT/s en strakke timings(16-16-16-36) vraag met nadruk voor bios-update aan verkoper. veel shops doen dan voor tientje, soms is het bord al voorzien van bios voor Ryzen 3000.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Update. Heb toch maar besloten om de CPU te upgraden. Maar voorlopig ook alleen de CPU omdat daar de meeste winst uit te halen is op dit moment. Ik twijfel alleen nog wel tussen een 2600 en een 3600. Een 320 bordje kan zo'n CPU goed aan lees ik op internet. Daarnaast is het RAM ook nog prima. Alleen de voeding ben ik nog niet helemaal zeker van. Hij draait nu namelijk nog best prima en ik vind dingen vervangen om het vervangen ook zo onnodig. Wat vinden jullie? Mooi systeem toch?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 46,-€ 46,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC€ 614,68€ 614,68
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 125,84€ 125,84
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 350W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 goede voeding voor weinig.
mensen vergeten vaak dat een voeding wel het hart van je systeem is. zonder goede voeding werkt niets of is de kans groot dat je al snel problemen ervaart. niet elke voeding heeft een levensduur van +7j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Hackus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:49:
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 goede voeding voor weinig.
mensen vergeten vaak dat een voeding wel het hart van je systeem is. zonder goede voeding werkt niets of is de kans groot dat je al snel problemen ervaart. niet elke voeding heeft een levensduur van +7j.
Dank. Ik heb een 3600 en een nieuwe voeding gekocht en het werkt op de A320 met het 8GB Corsair RAM.

Zit alleen nog te twijfelen of ik het moederbord moet upgraden. In principe werkt het zo dus echte noodzaak is er niet. Toch vind ik de betere audiochip van realtek (12xx serie) wel interessant. Die heeft de Tomahawk Max niet, die hier veel wordt aangeraden. Is een Asus prime x470 of gigabyte aorus b450 niet ook een hele goede keuze wat features betreft. Overclocken ga ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WizZie- schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:13:
[...]

Dank. Ik heb een 3600 en een nieuwe voeding gekocht en het werkt op de A320 met het 8GB Corsair RAM.

Zit alleen nog te twijfelen of ik het moederbord moet upgraden. In principe werkt het zo dus echte noodzaak is er niet. Toch vind ik de betere audiochip van realtek (12xx serie) wel interessant. Die heeft de Tomahawk Max niet, die hier veel wordt aangeraden. Is een Asus prime x470 of gigabyte aorus b450 niet ook een hele goede keuze wat features betreft. Overclocken ga ik niet.
pricewatch: Asus Prime X370-Pro is dan de beste en goedkoopste optie

• Atomius
Ok. Maar zo'n Aorus Pro, is dat geen goede optie dan?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WizZie- schreef op donderdag 26 december 2019 @ 07:44:
[...]

Ok. Maar zo'n Aorus Pro, is dat geen goede optie dan?
Het is een duurder en minder bordje.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Alleen voor de geluidschip? Dan zijn er betere oplossingen. Wat voor spul hangt eraan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mitsumark schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:22:
Alleen voor de geluidschip? Dan zijn er betere oplossingen. Wat voor spul hangt eraan dan?
Een Z906 5.1 set. Maar misschien is die 1220 niet zo interessant. Optical out wel. Ik ben uiteindelijk dan ook bij een Mortar Max beland omdat ie optical out heeft. Echter, ik vraag me af of dat wel zo'n goed moederbord is. Want deze review laat duidelijk zien dat de VRM temps tot de hoogste in de vergelijking behoren. Ik vraag me dan ook af of dit wel een goede koop is en waarom die Max borden zo populair zijn. Als je VRM oververhit is dat niet zo best... https://nl.hardware.info/...ryzen-3000#testresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Niks mis met de Mortar Max. In de door jouw gelikte test de beste onder de B450/X470 borden en getest met 3900X die het dubbele verbruikt van een 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WizZie- schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:04:
[...]

Een Z906 5.1 set. Maar misschien is die 1220 niet zo interessant. Optical out wel. Ik ben uiteindelijk dan ook bij een Mortar Max beland omdat ie optical out heeft. Echter, ik vraag me af of dat wel zo'n goed moederbord is. Want deze review laat duidelijk zien dat de VRM temps tot de hoogste in de vergelijking behoren. Ik vraag me dan ook af of dit wel een goede koop is en waarom die Max borden zo populair zijn. Als je VRM oververhit is dat niet zo best... https://nl.hardware.info/...ryzen-3000#testresultaten
Mortar MAX is een prima keuze, daar hoef je niet over in te zitten. HWI test zou ik niet naar kijken, helemaal niet omdat jij een R5 3600 gebruikt van 65w tpd die onder zware belasting de 90w niet haalt.

Pagina: 1