Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Mortov Molotov
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 24-01 11:20
Ik zoek een?
Optimale oplossing voor uitbreiding van mijn storage op m'n huidige systeem (zie hieronder), waarbij ik zo weinig mogelijk e-waste wens te genereren.

RDR2 en COD: Modern Warfare (reboot) zijn al een tijdje beschikbaar, en met het eindejaar heb ik een weekje verlof. Tegen dan zou ik graag deze games aankopen.
Verder ben ik als een gek de DVD's aan 't omzetten in MKV bestanden, gezien mijn kinderen (3 en 5) er al enkele naar de filistijnen hebben geholpen. En sowieso verkies ik de voorkeur voor een digital copy gezien beter beveiligd tegen verlies/schade. En Kodi is verder een aangenaam systeem om multimedia te bekijken.

De DVD's waarover ik beschik zullen gezamelijk een kleine TB innemen; dit zou in m'n huidige configuratie (zie hieronder) nog net haalbaar zijn, maar met die twee grote games erbij wordt het moeilijk.

Ik gebruik Crashplan voor small businesses als hybrid backup systeem. 5 GiB = max. toegelaten opslag, maar uiteraard horen de games er niet bij.

Een laatste vraag is of het nu al echt de moeite loont om games als GTA V, RDR2 en COD:Modern Warfare (reboot) via SSD te laden, dan wel via een klassieke mechanische HDD. Ik begrijp dat het opladen vooral iets langer kan duren, maar dat het verder ingame geen effect heeft. Ik baseer me o.a. op deze youtube video, maar heb uiteraard al wat meer gelezen.

Wat is je budget?
geen echt budget, maar wel:
(1) geen dure oplossing voor iets wat goedkoper kan
Zo kan ik me voorstellen dat een SSD als opslag voor al die DVD's een vrij onverstandige keuze is.
(2) mijden van e-waste. Daarom dat ik ook niet voor een NAS ga. En wat doe ik bv. met m'n huidige SATA SSD in m'n config?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren, voorbeelden hieronder slaan vooral op capaciteit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
(1) dit is m'n huidige systeem (met de huidige storage inbegrepen
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 579,-€ 579,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 176,80€ 176,80
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 445,90€ 445,90
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 121,-€ 121,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 38,35€ 38,35
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorenHP Pavilion 23xi Zilver€ 624,36€ 624,36
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 19,95€ 19,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 24,95€ 24,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure€ 19,99€ 19,99
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (BE)€ 0,-€ 0,-
1MuizenDell Laser Scroll Mouse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,99
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Platinum€ 112,99€ 112,99
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.290,27

(2) Dit zijn de mogelijke storage systemen die ik op het oog heb:

(a) Louter toevoeging 6 TB HDD met 256 mb/s cache; de 2 TB HDD wordt dan als backup voor films en documenten gebruikt (dit zal zeker mogelijk zijn op korte termijn); SSD blijft beschikbaar voor windows OS en basis software zoals Office en Orbitersim (draait ingame het best op een SSD).

1Interne harde schijvenWD Black (2017), 6TB (256MB cache, bulk)€ 253,-€ 253,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,99

- Nadeel is dat in de praktijk games zoals RDR2 en COD zeker niet op SSD kunnen. Maar mss is dat
+ Voordeel is dat ik mijn aankoop van een PCI 4.0 compatibele NVMe nog wat kan uitstellen, gezien de snelheden in de praktijk deze van PCI 3.0 NVMe's nog niet overschrijden, en dit dus een onzinnige aankoop zou zijn.

(b) SATA SSD ook lozen en meteen voor een PCI 3.0 NVMe gaan.

1Interne harde schijvenWD Black (2017), 6TB (256MB cache, bulk)€ 253,-€ 253,-
1Solid state drivesIntel 600p 1TB€ 467,27€ 467,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,27

- Nadeel is e-waste; ik geraak vermoedelijk de resterende HDD's/SSD's niet kwijt, of ik moet ze wegschenken, natuurlijk; maar wie zit daarop te wachten?
- Wat als over x jaar een PCI 4.0 NVMe uitkomt die daadwerkelijk voordeel haalt uit PCI 4.0; zit ik weer met e-waste.
+ meteen een sneller systeem vandaag, waarbij ook enkele games wat sneller kunnen laden (maar waarbij ik echter geen voordeel zal halen ingame, veelkans)

Dank voor jullie filosofische beschouwingen :-)

Beste antwoord (via Mortov Molotov op 06-12-2019 09:37)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Mortov Molotov schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:02:
[...]
Dat houdt in dat m'n SATA SSD, waar m'n OS op staat, wel trager is dan de NVME; zal dat in de praktijk worden waargenomen?
Nee. In benchmarks is het verschil goed te zien maar in de praktijk zal het verschil echt verwaarloosbaar zijn.
Heb je een applicatie waarbij snelheid echt cruciaal is dan kan je die altijd nog op je NVME SSD zetten. Maar voor Office of een webbrowser is het niet belangrijk.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 01:01
OS, games en software op een ssd, al het overige op een hdd. Zou geen WD Black nemen maar een Blue of Toshiba X300.

• Mortov Molotov
@Uszka dank voor je feedback.
Ik veronderstel dat je die andere HDD's kiest wegens 't feit dat deze toch vooral als storage zullen dienen voor die films?

En wat met die NVMe aan PCI 3.0? Raak je die nog makkelijk kwijt over een tweetal jaar, als een PCI 4.0 model zou uitkomen? Maw hoe betrouwbaar zal een koper een tweedehands SSD vinden?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 01:01
Mortov Molotov schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:11:
@Uszka dank voor je feedback.
Ik veronderstel dat je die andere HDD's kiest wegens 't feit dat deze toch vooral als storage zullen dienen voor die films?
Juist
En wat met die NVMe aan PCI 3.0? Raak je die nog makkelijk kwijt over een tweetal jaar, als een PCI 4.0 model zou uitkomen? Maw hoe betrouwbaar zal een koper een tweedehands SSD vinden?
Tweedehands ssd hoeft geen probleem te zijn mits de prijs juist is. SSD's zijn de laatste jaren gigantisch in prijs gedaald. Twee jaar geleden kocht ik een Intel 760p 256Gb en Samsung 960 Evo 250Gb voor €125 per stuk. Vandaag de dag heb je daar een uitstekende 1TB NVME voor.
Het verschil in de praktijk tussen PCI-e4.0 ssd en een goede PCI-e3.0 is nihil terwijl een 4.0 een veel hoger verbruik heeft en veel warmer wordt. Op dit moment kan ik nog geen usecase bedenken waar 4.0 een voordeel zou hebben boven 3.0.

• Joey_RTLX
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 25-01 13:28
ben ik de enige die zich nu afvraagt hoe je 4 hdd's in je pc krijgt? Je behuizing heeft maar ruimte voor 2 x 3.5inch hdd's. Ook zou ik niet die intel ssd nemen maar bijvoorbeeld de Kingston A2000 van 1TB.

Joey van der Houven

• Tsurany
  • Niet online
Gebruik je huidige SSD voor het OS en applicaties, neem een 1TB SSD voor games, een HDD naar gewenste grote voor data en gebruik de huidige HDD als offline backup via een USB enclosure.

• Mortov Molotov
Joey_RTLX schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:13:
ben ik de enige die zich nu afvraagt hoe je 4 hdd's in je pc krijgt? Je behuizing heeft maar ruimte voor 2 x 3.5inch hdd's. Ook zou ik niet die intel ssd nemen maar bijvoorbeeld de Kingston A2000 van 1TB.
Dat is niet de bedoeling. Ik heb in m'n case nu plaats voor 2 HDD's, 2 NVMe's en 2 SATA SSDs, maar ik zou geen vier HDDs gebruiken; de config is dus deze die hierboven staat gemeld (verschillende opties); een HDD die niet langer in de lijst staat, wordt verkocht of weggeschonken.
Tsurany schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:17:
Gebruik je huidige SSD voor het OS en applicaties, neem een 1TB SSD voor games, een HDD naar gewenste grote voor data en gebruik de huidige HDD als offline backup via een USB enclosure.
Dat houdt in dat m'n SATA SSD, waar m'n OS op staat, wel trager is dan de NVME; zal dat in de praktijk worden waargenomen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
[...]
Nee. In benchmarks is het verschil goed te zien maar in de praktijk zal het verschil echt verwaarloosbaar zijn.
Heb je een applicatie waarbij snelheid echt cruciaal is dan kan je die altijd nog op je NVME SSD zetten. Maar voor Office of een webbrowser is het niet belangrijk.

• Joey_RTLX
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 25-01 13:28
[...]

Dat is niet de bedoeling. Ik heb in m'n case nu plaats voor 2 HDD's, 2 NVMe's en 2 SATA SSDs, maar ik zou geen vier HDDs gebruiken; de config is dus deze die hierboven staat gemeld (verschillende opties); een HDD die niet langer in de lijst staat, wordt verkocht of weggeschonken.
In dat geval zou ik kijken naar een grotere m.2 danwel sata danwel NVME 3.0 x 4 ssd. PCIE gen 4 SSD's zijn nog te duur voor wat ze leveren.

Een aantal aardige opties zijn de:
Kingston A2000
Corsair MP510
Samsung 870 EVO (pro) - is wel wat duurder

Joey van der Houven

• Mortov Molotov
Dank iedereen, voor jullie advies.

Ik overweeg die samsung nvme waarover gepraat werd. Automatisch ontstaat er dan wat ruimte extra op m'n 2 TB hdd.

• Tsurany
  • Niet online
Kijk dit nog even:

• Mortov Molotov
Amai zo weinig verschil!

Zelfs met die extra 18s valt nog te leven.

Thx
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True