Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 21:54
Beste mede tweakers

De situatie
Ik ben afgelopen tijd van de AH naar de plus verhuisd. Omdat het een beetje saai begon te worden en bij de plus kan ik gaan bezorgen. Nu zit het zo dat ik best wel druk ben met een hobby van mij. Normaal gesproken is dat zaterdag overdags maar af en toe is het 's avonds. Nu heb ik afgelopen dinsdag mijn contract getekend en heb ik afgelopen donderdag toegang gekregen van het online platform.

Mijn vraag
Gelijk toen ik toegang kreeg tot het online platform heb ik zaterdag de 14 vrijgevraagd. Maar toen heeft degene die daar over gaat het afgewezen omdat ik het minimaal 3 weken vrij had moeten vragen? Heeft mijn baas nu gelijk of moet ik gewoon vrij hebben omdat ik het gelijk aangevraagd had en ook geen 3 weken de tijd had om het te kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 21:32
Niet zeiken, hobby is hobby en werk gaat voor hobby.
Ga je gewoon een keertje niet naar de hobby.

Was er geen vraag tijdens de sollicitatie of je nog vakantie geboekt had?
Of een mogelijkheid om dat even tijdens het solliciteren aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:46
Als jij niet bij je contactonderhandeling hebt aangegeven dat je regelmatig zaterdag vrij wilt hebben denk ik dat je zwak staat.

De nieuwe werkgever zal waarschijnlijk ook aangegeven hebben dat je op zaterdag moet werken, anders was je ook niet ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:53
Al gegoogled?

https://www.startpage.com...rije+dag+niet+goedgekeurd

Ze mogen het afkeuren, maar moeten ze wel een goede reden hebben. Overigens had je het beter gelijk bij je sollicitatie aan kunnen geven.

[ Voor 44% gewijzigd door Bartske op 02-12-2019 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelmerLoL
roches schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:32:
Niet zeiken, hobby is hobby en werk gaat voor hobby.
Ga je gewoon een keertje niet naar de hobby.

Was er geen vraag tijdens de sollicitatie of je nog vakantie geboekt had?
Of een mogelijkheid om dat even tijdens het solliciteren aan te geven?
Hij had het van te voren niet gevraagd. En toen in solliciteerde was al een tijdje geleden toen had ik hier nog niet aan gedacht.
Ook is het een bijbaantje naast mijn studie.
En onder anderen omdat het mijn bijbaantje is vind ik zelf dat hobby voor werk gaat.
Zeker omdat het een jaarlijks kerstdiner is wat ik uiteraard niet wil missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 23:07
JelmerLoL schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:27:
..
Mijn vraag
Gelijk toen ik toegang kreeg tot het online platform heb ik zaterdag de 14 vrijgevraagd. Maar toen heeft degene die daar over gaat het afgewezen omdat ik het minimaal 3 weken vrij had moeten vragen? Heeft mijn baas nu gelijk of moet ik gewoon vrij hebben omdat ik het gelijk aangevraagd had en ook geen 3 weken de tijd had om het te kunnen doen?
Eigenlijk had je bij je sollicitatie al je eerste verhinderdata moeten doorgeven als je die al wist (voor de zekerheid).
Als je niet kon weten dat je 3 weken van te voren dit moet aangeven, kan je je nieuwe werkgever vragen coulant te zijn. Het kan ook best zijn dat degene die ze heeft afgewezen niet weet dat je pas nèt in dienst bent.

Dus even de telefoon pakken morgen.

[ Voor 20% gewijzigd door The_Vice op 02-12-2019 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Kon je bij de appie wel over anderhalve week vrij vragen? Maakten ze daar de roosters maar een week van te voren?

Ga even langs en bespreek het met je leidinggevende in plaats van je rechten te vragen.

[ Voor 28% gewijzigd door EWK op 02-12-2019 21:36 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
EWK schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:35:
Kon je bij de appie wel over anderhalve week vrij vragen? Maakten ze daar de roosters maar een week van te voren?

Ga even langs en bespreek het met je leidinggevende in plaats van je rechten te vragen.
Bij de appie was het ook 3 weken maar als je nog geen 3 weken ergens werkt en er niet aan gedacht had bij het solliciteren (omdat het bijna 1,5 maand geleden was). Hiervoor wist ik ook niet bij wie ik precies moest zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Er niet aan denken is niet de fout van je (nieuwe) werkgever, maar van jou. Het zou je werkgever wel sieren in dit geval niet de 3 weken strikt te hanteren.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 22:16
JelmerLoL schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:34:
[...]

Hij had het van te voren niet gevraagd. En toen in solliciteerde was al een tijdje geleden toen had ik hier nog niet aan gedacht.
En onder anderen omdat het mijn bijbaantje is vind ik zelf dat hobby voor werk gaat.
Ze zullen daar blij met je zijn. Waarom zou een hobby voor je baan moeten gaan? Een hobby doe je in je vrije tijd en op die dag moet je werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelmerLoL
NotSoSteady schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:45:
[...]

Ze zullen daar blij met je zijn. Waarom zou een hobby voor je baan moeten gaan? Een hobby doe je in je vrije tijd en op die dag moet je werken.
Maar als bij mijn hobby dingen al vrij lang vast staan. Je geeft zo vroeg mogelijk aan (2.5 week) dat je niet kunt. En dan gaan ze me nu vertellen dat ik geen vrij kan vragen omdat het 3 weken van te voren moet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

JelmerLoL schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:47:
[...]

Maar als bij mijn hobby dingen al vrij lang vast staan. Je geeft zo vroeg mogelijk aan (2.5 week) dat je niet kunt. En dan gaan ze me nu vertellen dat ik geen vrij kan vragen omdat het 3 weken van te voren moet. 8)7
Ben je ingepland?
Of is alleen de verzoek afgewezen?

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 02-12-2019 21:49 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 22:16
JelmerLoL schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:47:
[...]

Leg het gewoon aan je leidinggevende uit en misschien komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
EWK schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:48:
[...]

Ga nou gewoon in gesprek.
Ik heb het ook aangegeven dat ik het niet mijn schuld vind.

Maar ik zal wel even langsgaan of even opbellen.

Thx iedereen voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
EWK schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:48:
[...]

Ben je ingepland?
Of is alleen de verzoek afgewezen?
Ben ingepland en verzoek is inderdaad afgewezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

@JelmerLoL niet jouw schuld? als het 3 weken van te voren moet is 2,5 weken van tevoren dus gewoon te laat. Als je sollicitatie minder dan 3 weken geleden was dan heb jij verzaakt aan te geven dat je de 14e vrij wilt.
Wat is daar raar aan?

Misschien willen ze van die regel een keer afwijken, maar dan matsen ze je dus. Besef dat, als je erom vraagt. Eisen is niet op z’n plaats.

Oh en een hobby kan niet voor werk gaan als dit in strijd is met de arbeidsvoorwaarden van je bijbaan.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ach het is een bijbaan, gewoon vriendelijk dit verhaal uitleggen en misschien heb je geluk dat ze het over het hoofd zien. Of wees proactief en probeer met een collega te ruilen. Dan los je het probleem van het inplannen op.

En de volgende keer inderdaad eerder doorgeven, ook bij een sollicatie is het altijd goed om dit te bespreken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Waarom zou het bij de Plus anders gaan dan bij Albert Heijn? Daar moet je ook minimaal 4 weken van tevoren vrij vragen. Dat is vrij normaal en zal bij de meeste bedrijven niet veel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Jij wil vrij, dus jij moet dat vragen. Gewoon meteen doen zodra je weet dat je iets hebt, en niet wachten tot 3 week vantevoren. In dit geval had je het dus direct bij je sollicitatie aan kunnen geven.
En tsja, het kan dat het maar een bijbaantje is voor jou, maar voor jou ook 20 anderen die wat gemotiveerder overkomen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:59:
Waarom zou het bij de Plus anders gaan dan bij Albert Heijn? Daar moet je ook minimaal 4 weken van tevoren vrij vragen. Dat is vrij normaal en zal bij de meeste bedrijven niet veel anders zijn.
Dat is bij grote mensen bedrijven niet vrij normaal, dat is normaal bij machtswellustige middle managers van de lege flessen afdeling.

Twee weken is tijd genoeg voor simpele bijbaantjes waar de bedrijfsvoering niet bij in gevaar komt, daarom is de wettelijke reactietermijn hier ook op gesteld. Dus geen gewichtige redenen om het verlof te weigeren = verlof.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

De Rikster schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:08:
Dus geen gewichtige redenen om het verlof te weigeren = verlof.
Dit 100%. Je bent geen slaaf van de baas (in tegenstelling tot wat een hoop Tweakers in dit draadje blijkbaar denken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Kijk of je met 1 van je nieuwe collega's een dienst kan ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Wat ik ook mis in het verhaal is a) wanneer had je het sollicitatiegesprek? Wanneer had je het op zijn vroegst kunnen vragen? Als dit 2 weken geleden was dan had je nooit 3 weken van te voren vrij kunnen vragen. Hiermee heb je een sterkere punt om wel vrij te kunnen krijgen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

[...]

Dat is bij grote mensen bedrijven niet vrij normaal, dat is normaal bij machtswellustige middle managers van de lege flessen afdeling.

Twee weken is tijd genoeg voor simpele bijbaantjes waar de bedrijfsvoering niet bij in gevaar komt, daarom is de wettelijke reactietermijn hier ook op gesteld. Dus geen gewichtige redenen om het verlof te weigeren = verlof.
Bij supermarkten is het redelijk normaal dat je minimaal vier weken van tevoren je verlof aanvraagt: natuurlijk kan er wel wat geregeld worden, maar in algemene zin dien je het vier weken van tevoren aan te vragen.

Een andere manier is om te ruilen met iemand anders, dat gaat doorgaans door via een Whatsapp groep te vragen of iemand met je wilt ruilen. Maja TS werkt net bij de Plus en wilt nu al verlof.... ik weet het is maar een bijbaantje ( alhoewel ik neem mijn werk in de supermarkt, uiterst serieus en werk ook enkel 15 uur per week en dus 3 uur per dag ).

Het beste kan TS het overleggen inderdaad met zijn leidinggevende, waarbij hij aangeeft waarom hij verlof wilt. Die online ( intranet ) platforms zijn daar simpelweg niet op ingericht.

Oh en TS is zeker geen slaaf: maar voor hem tien anderen. Ik zou juist niet in mijn beginperiode woorden vuil maken, aan een verlofaanvraag. Laat staan de eerste maand(en) überhaupt verlof indienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Jeoh schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:15:
[...]

Dit 100%. Je bent geen slaaf van de baas (in tegenstelling tot wat een hoop Tweakers in dit draadje blijkbaar denken).
Dat is in theorie natuurlijk zo. Maar ze kunnen je tijdens je proeftijd er uit knikkeren of je tijdelijke contract niet verlengen.
Ik heb genoeg studenten gezien met een belabberde werkinstelling (continu ziekmelden etc) waardoor ze vooral directe collegas benadelen. Reken maar dat de werksfeer daar niet beter van wordt en dat ze genoeg redenen kunnen vinden om iemand met een tijdelijk contract er uit te werken. Of je alleen de klote uren in te roosteren.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de TS zo is, maar het is meestal niet zo simpel in de praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 17:51
De meesten zien het een beetje alsof het gewoon wel of gewoon niet moet kunnen.
Ik vind dat een bijzondere insteek.

Het is toch een tweezijdige relatie die je aangaat?
Het is echt niet zo de baas roept, jij draait of jij wil wat en de baas moet maar conform de wettelijke regels gaan.

Je kunt het toch ook inzien als;
- De baas kon niet ruiken dat jij vrij wilde;
- Jij bent zelf vergeten vrij te vragen bij sollicitatie en vergeten te vragen wat de aanvraagtermijn is.

Er hoeft heus niet met een vinger gewezen te worden.

Ik vind het in deze een beetje je eigen schuld. Als het bij de AH 3 weken was, kon je er vanuit gaan dat een soortgelijk termijn gehanteerd wordt bij de Plus.

Voor nu zou ik je adviseren om lekker aan het werk te gaan en in vervolg wat scherper te zijn en op tijd je aanvraag indienen of zelf inspannen om te ruilen oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

December is piek tijd in de supermarkt, dus dit had je toch wel een beetje kunnen verwachten?

Je hebt denk ik ook de voorwaarden ontvangen voordat je tekende toch?

Jammer de bammer, maar je zit nog in je proeftijd, dus stoppen lijkt me een optie als je hobby > werk gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Blijkbaar zit Tweakers tegenwoordig vol met workaholics die werkgevers hoger in het vaandel hebben staan dan werknemers. Nee, het is niet bijzonder handig van @JelmerLoL, maar een werkgever mag een verzoek niet zomaar weigeren. Dat hij al is ingepland is geen valide reden. Als er die dag niemand anders kan werken en dat leidt tot onderbezetting waardoor er een impact op de bedrijfsvoering is, dan mag het wel. Maar er is in een beetje supermarkt altijd wel iemand te vinden, we hebben het tenslotte niet over kerstavond.

Buiten dat heeft een werkgever 2 weken de tijd om een vakantieverzoek te beoordelen en moet een weigering goed toelichten. De genoemde drie weken houden geen stand en voor zover ik kan lezen is de weigering ook niet gemotiveerd.

Het heeft niet bijzonder veel zin om meteen met regeltjes te gaan schermen, dus ga langs en leg het uit. Dan is ver vast wel een mouw aan te passen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
Barrycade schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:30:
December is piek tijd in de supermarkt, dus dit had je toch wel een beetje kunnen verwachten?

Je hebt denk ik ook de voorwaarden ontvangen voordat je tekende toch?

Jammer de bammer, maar je zit nog in je proeftijd, dus stoppen lijkt me een optie als je hobby > werk gaat.
Voorwaarde heb ik niet gekregen voordat ik tekende. Ik zie wel wat ze doen. Eerste 2 werkdagen werden overlegd maar nu hadden ze gewoon de planning dus dachten ze dat ik gewoon kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ligt het aan mij of heb ik gewoon altijd mazzel gehad met mijn nieuwe werkgevers?
Ik gaf altijd door dat ik op die en die datum al vrij genomen heb bij mijn huidige werkgever dus dat ik er dan niet ben. Hoe ze dat oplossen moeten ze zelf zien te regelen.
Als ik daar niet was komen werken hadden ze het misschien al met een man minder moeten doen.

Misschien door het supermarktwezen niet helemaal 'normaal' maar ik vind het wel raar dat dit gelijk afgewezen wordt en er zo op Jelmer wordt gereageerd.

Desalniettemin zijn er al goede opties geboden Jelmer, gewoon even kijken of je kan ruilen met een collega en dat je een andere weekend dag voor diegene werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
CrawlFish schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:08:
Ligt het aan mij of heb ik gewoon altijd mazzel gehad met mijn nieuwe werkgevers?
Ik gaf altijd door dat ik op die en die datum al vrij genomen heb bij mijn huidige werkgever dus dat ik er dan niet ben. Hoe ze dat oplossen moeten ze zelf zien te regelen.
Als ik daar niet was komen werken hadden ze het misschien al met een man minder moeten doen.
Idem. Zelfs met een baantje in de horeca. In november solliciteren. "Wij geven met kerst geen vrij." "Oh, das vervelend, ik heb mijn vakantie al geboekt en betaald." "Oh, nou, dan moet het maar." Ik was vervolgens wel alle feestdagen daarna de klos, mja. :)
Misschien door het supermarktwezen niet helemaal 'normaal' maar ik vind het wel raar dat dit gelijk afgewezen wordt en er zo op Jelmer wordt gereageerd.
Dat is typisch voor GoT. De baas is altijd goed en de rest is perfect, jij bent de sukkel en moet het maar beter doen. Moraalriddergehalte is vrij hoog hier.
Desalniettemin zijn er al goede opties geboden Jelmer, gewoon even kijken of je kan ruilen met een collega en dat je een andere weekend dag voor diegene werkt.
En je zegeningen tellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
[...]

In ander nieuws: medewerker verontwaardigd dat hij de weekplanning pas 1 week van tevoren krijgt.

Een (grote) supermarkt heeft tot wel 4 shifts per dag, met allemaal medewerkers die parttime werken en 1001 dingen naast hun werk doen. Dit kunnen ze allemaal in hun beschikbaarheid aangeven. Planningen worden 3 a 4 weken van tevoren opgesteld zodat medewerkers weten wanneer ze verwacht worden. Zo raar is het toch niet dat je verwacht wordt om vrij-aanvragen te doen voordat de planning is opgesteld voor die datum? Medewerkers vrijgeven voor data waarvoor de planning al klaar is zorgt ervoor dat andere mensen moeten werken die dit dus vlak van tevoren horen en hier geen rekening mee hebben gehouden.

Natuurlijk zou het de teamleider van de supermarkt van TS sieren om in dit geval een uitzondering te maken, maar die flame van je is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Pizza_Boom schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:58:

Dat is typisch voor GoT. De baas is altijd goed en de rest is perfect, jij bent de sukkel en moet het maar beter doen. Moraalriddergehalte is vrij hoog hier.
Lekker generaliserend, valt best mee volgens mij. Er zijn gewoon minimaal twee kanten aan elk verhaal.

Uiteindelijk valt of staat het allemaal gewoon met communicatie. Wat was de moeite geweest om bij je sollicitatiegesprek meteen even aan te geven dat je dag X en Y graag vrij hebt i.v.m. Z? Zeker op de korte termijn die TS aangeeft. Er vanuit gaan dat alles wel goedkomt en een afwachtende houding aanmeten is gewoon niet handig voor jezelf.

De TS maakt het allemaal onnodig moeilijk door niet helder te communiceren en "wel te zien wat ze doen". TS geeft nota bene aan dat de eerste 2 werkdagen in overleg zijn, en dan gaat er geen belletje rinkelen om de dagen die je liever vrij hebt niet te bespreken? Hoe moet een werkgever dan rekening houden met z'n wensen op korte termijn?
Assumption is the mother of all fuckups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:27:
Lekker generaliserend, valt best mee volgens mij. Er zijn gewoon minimaal twee kanten aan elk verhaal.
Toch wordt het op GoT heel vaak direct voor moraalridder gespeeld. Niet alleen in dit topic.
Uiteindelijk valt of staat het allemaal gewoon met communicatie. Wat was de moeite geweest om bij je sollicitatiegesprek meteen even aan te geven dat je dag X en Y graag vrij hebt i.v.m. Z? Zeker op de korte termijn die TS aangeeft. Er vanuit gaan dat alles wel goedkomt en een afwachtende houding aanmeten is gewoon niet handig voor jezelf.

De TS maakt het allemaal onnodig moeilijk door niet helder te communiceren en "wel te zien wat ze doen". TS geeft nota bene aan dat de eerste 2 werkdagen in overleg zijn, en dan gaat er geen belletje rinkelen om de dagen die je liever vrij hebt niet te bespreken? Hoe moet een werkgever dan rekening houden met z'n wensen op korte termijn?
Dat geldt toch ook voor de WG, die tientallen keren per jaar iemand aanneemt? Even vragen of er nog bepaalde dagen vrij genomen dienen te worden, anders dan de eerste twee dagen? Heeft de WG niet veel vaker met dit bijltje te hakken dan TS? En heeft die niet juist extra verantwoordelijkheid, gezien de hoeveelheid werkervaring die TS heeft t.o.v. de WG. Afwachten en er vanuit gaan dat iemand maar gewoon kan is wellicht ook niet heel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
[...]

Misschien kun je je ook eens verplaatsen in die machtswellustige middle managers en je realiseren dat december veruit de drukste maand is bij supermarkten en er veel feestdagen en vakanties zijn? Dat ze misschien wel alle zeilen moeten bijzetten om dit zo goed mogelijk door te komen en dat ze dan roosters op tijd gevuld willen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Pizza_Boom schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:31:
[...]
Toch wordt het op GoT heel vaak direct voor moraalridder gespeeld. Niet alleen in dit topic.

[...]
Dat geldt toch ook voor de WG, die tientallen keren per jaar iemand aanneemt? Even vragen of er nog bepaalde dagen vrij genomen dienen te worden, anders dan de eerste twee dagen? Heeft de WG niet veel vaker met dit bijltje te hakken dan TS? En heeft die niet juist extra verantwoordelijkheid, gezien de hoeveelheid werkervaring die TS heeft t.o.v. de WG. Afwachten en er vanuit gaan dat iemand maar gewoon kan is wellicht ook niet heel handig.
Mooie moraalridder reactie, dus wat dat betreft heb je gelijk. Alles ligt aan de grote boze werkgever en we hebben allemaal geen eigen verantwoordelijkheid, ook niet als het in ons eigen belang is. Werkgevers moeten perfect handelen en alle mogelijke belangen van de werknemer voorzien. Het ligt in ieder geval nooit aan de werknemer.
Waarom zou de werkgever in deze extra verantwoordelijkheid hebben? Is dat ook wettelijk vastgelegd ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:03
Helaas pindakaas.

Werkgever kan niet ruiken van hoe en wat. Daarnaast ben je oproep basis. Dus je wordt gewoon ingepland.
Dan had je bij sollicitatie moeten aangeven dat je juist de zaterdagen vaak niet kan i.v.m. hobby. ( terwijl ze juist op de zaterdagen iemand nodig hebben )

Probeer te ruilen met een collega, en leer ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SayWhatAgain! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:44:
[...]

Mooie moraalridder reactie, dus wat dat betreft heb je gelijk. Alles ligt aan de grote boze werkgever en we hebben allemaal geen eigen verantwoordelijkheid, ook niet als het in ons eigen belang is. Werkgevers moeten perfect handelen en alle mogelijke belangen van de werknemer voorzien. Het ligt in ieder geval nooit aan de werknemer.
Waarom zou de werkgever in deze extra verantwoordelijkheid hebben? Is dat ook wettelijk vastgelegd ergens?
Lees eens. Ik zeg toch ook. Zoals dat voor de WN geldt, heeft ook de WG daarin een verantwoordelijkheid. En misschien, gezien de fase van leven waarin de TS zit en hoe frequent zo'n WG iemand aanneemt, heeft de WG daar moreel gezien wel een grotere verantwoordelijk in. We mogen van iemand die iets professioneel doet (HRMer bij de AH) meer doortastendheid verwachten dan van een leek/student in zijn eerste/tweede bijbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CrawlFish schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:08:

Nee, de andere kant met 'gesterkt been erin' je verlof eisen is lekker advies? Proeftijd en zo erin gaan, kan ik wel een redelijk scenario bedenken.

Mazzel? Misschien. Ik kom uit de beginjaren van de supermarkten, daar was het standaard 2 weken (roosters per 2 weken). McDonalds was per 4 weken (maar uitzondering op 2 weken), productiebedrijven minimaal 1 week, natuurlijk kreeg je nog wel eens de optie tot ruilen van een dag, maar jij was de sjaak als je weer een 'collega' had die laatste moment besloot niet te komen.

'vroegah' kreeg je van een uitzendbureau een leaflet waar standaard 10 vragen op stonden die je bij het gesprek kon gebruiken, hoeveel uur, maximaal, oproep, roosterbepalingen tijd, bla bla en vakantiedagen. Dat die rubbertegel generatie werkelijk niets meer zelf kan, vooral neerleggen bij de 'professionaliteit' van zo'n supermarkt.

Nu kan ik nog overkill aan moraalridder spelen dan je nooit hobby > werk moet gaan spelen, dan leer je tenminste nog iets voor later.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
OosterF schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:18:
Zo raar is het toch niet dat je verwacht wordt om vrij-aanvragen te doen voordat de planning is opgesteld voor die datum?
Nee hoor, dat kun je best vragen. Dat kun je alleen niet afdwingen door aanvragen te weigeren zonder gewichtige redenen als het alsnog 2 weken voor de datum is.
Medewerkers vrijgeven voor data waarvoor de planning al klaar is zorgt ervoor dat andere mensen moeten werken die dit dus vlak van tevoren horen en hier geen rekening mee hebben gehouden.
Ja dan moet je maar geen supermarkt willen spelen...
Natuurlijk zou het de teamleider van de supermarkt van TS sieren om in dit geval een uitzondering te maken, maar die flame van je is echt onzin.
Uitzondering? Het is een wettelijk recht om verlof te krijgen als er geen gewichtige reden bestaat om het te weigeren. Het zou de teamleider sieren om conform de wetgeving handelen richting een groep laagbetaalde jongeren met het "voor jou tien anderen"-argument 8)7
White Feather schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:41:
[...]
Misschien kun je je ook eens verplaatsen in die machtswellustige middle managers en je realiseren dat december veruit de drukste maand is bij supermarkten en er veel feestdagen en vakanties zijn?
Ja, en?
Dat ze misschien wel alle zeilen moeten bijzetten om dit zo goed mogelijk door te komen en dat ze dan roosters op tijd gevuld willen hebben?
En daarom worden die beter betaalt dan de vakkenvullers, leg niet de problemen en verantwoordelijkheden die bij je hogere functie horen neer bij het klootjesvolk (zelf je vervanging regelen 8)7 ) met het drukmiddel dat ze anders kunnen fluiten naar hun bijbaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
SinergyX schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:11:
[...]

Nee, de andere kant met 'gesterkt been erin' je verlof eisen is lekker advies?
Was ook niet mijn advies.. ik gaf aan hoe ik het altijd heb kunnen regelen met mijn nieuwe werkgevers.
Daarnaast zal het ook met leeftijd/markt/werkgever te maken hebben.. vakkenvuller is toch het begin van het begin en voor jou 20 anderen denk ik.
SinergyX schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:11:
[...]
Nu kan ik nog overkill aan moraalridder spelen dan je nooit hobby > werk moet gaan spelen, dan leer je tenminste nog iets voor later.
Die volg ik, je werkgever heeft niets met je hobby te maken. Dus over het algemeen hobby < werk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
[quote]CrawlFish schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:28:
[...]

Was ook niet mijn advies.. ik gaf aan hoe ik het altijd heb kunnen regelen met mijn nieuwe werkgevers.
Daarnaast zal het ook met leeftijd/markt/werkgever te maken hebben.. vakkenvuller is toch het begin van het begin en voor jou 20 anderen denk ik.

[...]

Bezorger, noem me aub geen vakkenvuller.
Houden we het netjes? Afgeven op anderen is niet de bedoeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 04-12-2019 16:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Als je niks vriendelijks of nuttigs bij te dragen hebt, post dan niet.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 04-12-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 13:23
Dus elke (15 jarige) vakkenvuller is een nietsnut? Dan ben jij een niet zo slimme bezorger. Zoals al vele malen eerder genoemd... los het op door het te bespreken, of neem zelf een proactieve houding aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
JelmerLoL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:33:
Dan voel ik mij een nietsnut die niet zo veel kan van 15
Je bent nu 17 of net 18 gezien je vorige topics. Niet zo denigrerend over 15 jarigen ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:48
De Rikster schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:19:
[...]

Nee hoor, dat kun je best vragen. Dat kun je alleen niet afdwingen door aanvragen te weigeren zonder gewichtige redenen als het alsnog 2 weken voor de datum is.
Waar je die twee weken vandaan haalt is mij een raadsel. Het enige wat ik kan bedenken is dat je in de war bent met het feit dat de werkgever 2 weken de tijd heeft om een verlofaanvraag te beoordelen.
Ja dan moet je maar geen supermarkt willen spelen...

[...]

Uitzondering? Het is een wettelijk recht om verlof te krijgen als er geen gewichtige reden bestaat om het te weigeren. Het zou de teamleider sieren om conform de wetgeving handelen richting een groep laagbetaalde jongeren met het "voor jou tien anderen"-argument 8)7
Welke wetgeving doel je op? Misschien is het goed om je te realiseren dat het gemiddelde contract in een supermarkt anders is dan het contract dat jij al dan niet hebt. Vaak worden verlofuren direct uitbetaald; er wordt een zgn all-in loon betaald. Er is dus geen opbouw van verlofuren zoals fulltimers dat hebben. Het gaat om beschikbaarheid en goed overleg, met name in het geval van 0-uren contracten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Even reëel: zelfs al zegt iedereen op GoT dat het niet jouw schuld is, en dat de manager dit had moeten voorzien, wat ga je dan doen?

De supermarkt aanklagen? De manager met een uitgeprinte forumdiscussie vragen om alsnog vrij te verlenen?

Beide opties lijken mij nogal kansloos. Het maakt vrij weinig uit wat men hier allemaal roept, het enige wat je kunt doen is er met je baas samen uitkomen, of zelf wat moeite erin steken en vervanging regelen. En anders een aantekening in je dossier accepteren of ontslagen worden in je proefperiode.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 08-06 16:50
JelmerLoL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:33:
[quote]CrawlFish schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:28:
[...]

[...]

Bezorger, noem me aub geen vakkenvuller.
Dan voel ik mij een nietsnut die niet zo veel kan van 15
100x liever vakkenvuller dan zo'n bezorger Houden we het netjes?

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 04-12-2019 16:48 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:27
[...]

Je bent werknemer, hierbij heb je rechten maar ook plichten. Dat het voor jou een bijbaan is en niet belangrijk is, wil niet zeggen dat de werkgever dit ook zo ziet natuurlijk.
Jij wilt immers ook gelijk behandeld worden t.o.v. bijvoorbeeld fulltimers. Sterker nog: daar heb je wettelijk gezien recht op (gelijke behandeling). Tevens wil je krijgen waar je recht op hebt neem ik aan, het werkt dus twee kanten op. Dit zul je mijns inziens moeten (leren) begrijpen.

Een werkgever kan een verlofaanvraag echter niet zomaar weigeren. Wanneer je verlofuren opbouwt, mag je deze ook opnemen. Alleen wanneer de bedrijfsvoering in gevaar zou komen, mag een werkgever dit weigeren. Kijk even in je CAO en/of personeelsgids hoe het bij jullie is geregeld (tijdig aanvragen, waar aanvragen, enz.). Je hebt ook nog een moreel kompas en mijn ervaring is dat wanneer je deze goed hanteert, dit meestal twee kanten op werkt. Redelijkheid en billijkheid, geven en nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
CurlyMo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:40:
[...]

Je bent nu 17 of net 18 gezien je vorige topics. Niet zo denigrerend over 15 jarigen ;)
sorry, ik lees dat het zo overkomt.
Maar ik bedoel meer dat er bij de ah een vulploeg was van 15 en 16 jarige die er allemaal geen zin in hebben en het liefste zo snel mogelijk naar huis willen.

Dan vind ik het eigenlijk nietsnutten omdat je er als werkgever niet zo veel aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
JelmerLoL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:46:
[...]

Dan is het een goede les om niet een groep als geheel negatief in het daglicht te zetten, maar bepaald gedrag dat je tegenkwam bij deze groep ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08-06 15:42

Nitai

Live the life you love.

Balen! Maar ze hebben ook een planning die ze in goede banen moeten leiden. Ze hebben jou waarschijnlijk aangenomen omdat ze mensen nodig hebben, als je dan direct vrij gaat vragen, dan vraag je best veel van je nieuwe werkgever. Van de reacties die ik heb gelezen, stel je dat een bijbaan niet zo belangrijk is. Dan heb je voor jou je antwoord toch? Studie en hobby is voor jou belangrijker. Helemaal prima. Gewoon doen wat je goed lijkt, je kunt in je proeftijd nog opzeggen zonder reden. Maar mijn inziens kun je niet van je werkgever verwachten dat ze je hierin faciliteren.

Overigens kun je altijd praten met je leidinggevende, kan mij niet voorstellen dat je niet iets kunt regelen door extra beschikbaar te zijn de komende tijd? Of ruilen of iets dergelijks.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
JelmerLoL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:46:
[...]

Maar ik bedoel meer dat er bij de ah een vulploeg was van 15 en 16 jarige die er allemaal geen zin in hebben en het liefste zo snel mogelijk naar huis willen.

Dan vind ik het eigenlijk nietsnutten omdat je er als werkgever niet zo veel aan hebt.
Nogmaals, wat minder ego.. je bent een bezorger, je bent niet specialer dan een vakkenvuller. Je staat op precies hetzelfde niveau

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind dat TS zich maar moet aanpassen. Nieuwe baan = nieuwe kansen. Als je nou een vakantie gepland had ver van te voren, OK, maar een vrije dag voor hobby? Doe maar op een andere dag dan?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
Agent47 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:44:
Ik vind dat TS zich maar moet aanpassen. Nieuwe baan = nieuwe kansen. Als je nou een vakantie gepland had ver van te voren, OK, maar een vrije dag voor hobby? Doe maar op een andere dag dan?
Kan niet op een andere dag en staat al lang vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:59

Agent47

I always close my contracts.

JelmerLoL schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:54:
[...]

Kan niet op een andere dag en staat al lang vast
Dan moet je maar leven met de consequenties van je werkgever, of je had het tijdens je sollicitatiegesprek aan moeten geven. :>

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hobby schmobby...
Moet je maar beter opletten met het aangaan van een arbeidscontract.
Goede les voor wanneer je een echte baan gaat zoeken.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-06 21:53
JelmerLoL schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:50:
[...]

Goede les voor de volgende keer. Als je dit aangegeven had bij het tekenen van je contract was er niks aan de hand geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
Agent47 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:44:
Op een andere dag? Dat doen vakkenvullers, van dat 15 jarige tuig! Als bezorger sta je daar toch boven? Dan schikt iedereen zich naar jou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:32
Wow, sommige mensen gaan er wel met het gestrekte been in hier, zeker geen zachte heelmeesters. :)

Ik denk dat @JelmerLoL met deze ervaringen een wijze levensles heeft geleerd: zorg er bij het sollicitatiegesprek/ arbeidsvoorwaardengesprek al voor dat je dit soort dingen bespreekt. Ga er niet zomaar vanuit dat je vrij krijgt. Werk gaat voor hobby, tenzij je dat niet wil en dan is er de proeftijd om zonder opgaaf van reden ze uit te kunnen zwaaien.
Voor hem 10 anderen maar hetzelfde geld voor de werkgever. Het is een bijbaan, geen carrière.

Ik denk niet dat TS met kwade bedoelingen die vrije dag niet heeft doorgegeven, het was een vergissing, soit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 22:13
JelmerLoL schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:50:
[...]

Het is wel je schuld. Je geeft namelijk zelf aan dat je er niet aan gedacht had. Zeker omdat je van de AH af komt waar je ook van die 3 weken wist kan je niet doen alsof je dit geheel onbekend was. Je zit een drama te creëren over een fout van je zelf. Het zou je sieren om gewoon te gaan werken en hier een les uit te leren voor de volgende keer. Het gaat ook helemaal nergens over. Maar als je zo bekend wilt komen te staan bij een werkgever dan ga vooral zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Goed, het gehak over en weer en op complete groepen blijft bij deze achterwege. Op Tweakers gaan we respectvol en vriendelijk met elkaar om. Als je dat niet kunt, dien je 'n TR in of reageer je helemaal niet. Meer opties zijn er niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1