.
[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:26 ]
‘controller’ means the natural or legal person, public authority, agency or other body which, alone or jointly with others, determines the purposes and means of the processing of personal data; where the purposes and means of such processing are determined by Union or Member State law, the controller or the specific criteria for its nomination may be provided for by Union or Member State law;
In dit geval lijkt mij (ik ben geen jurist) dat de krant de controller is.‘processor’ means a natural or legal person, public authority, agency or other body which processes personal data on behalf of the controller;
Je zou nogmaals je aanvraag in kunnen dienen, maar dan zou ik gebruik maken van een Data Erasure template.If the personal data that companies or other organisations (so-called controllers) have stored on you is no longer necessary for its original purpose, you have a “right to be forgotten” according to the General Data Protection Regulation. This means that you can ask the controller to delete said data.
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.
Anoniem: 224360
Waarom dat Engelse geleuter altijd. In Nederland is gewoon de AVG en de Nederlandse vertaling geldig.L01 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:37:
In principe heb je, zoals de krant ook aangeeft, volgens de GDPR (of AVG) het recht om vergeten te worden.
De brief die je verstuurde naar de krant voldoet aan de eisen van een data removal request. Zelf een telefoontje zou eventueel volstaan.
In de GDPR wordt er onderscheidt gemaakt tussen Data Controllers en Data Processors.
[...]
[...]
In dit geval lijkt mij (ik ben geen jurist) dat de krant de controller is.
Een data removal request moet altijd naar de controller worden verstuurd.
[...]
Je zou nogmaals je aanvraag in kunnen dienen, maar dan zou ik gebruik maken van een Data Erasure template.
Bronnen:
https://www.datarequests....ter-gdpr-erasure-request/
https://www.gdpreu.org/th...ntrollers-and-processors/
Waarom dat Nederlandse geleuter altijd, de wereld is veel groter, en Engels heeft een veel breedere set aan informatie.Anoniem: 224360 schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:21:
[...]
Waarom dat Engelse geleuter altijd.[..]
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Een jochie van 13 kan natuurlijk helemaal geen toestemming geven. Hooguit z’n ouders.Wintervacht schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:50:
Je hebt destijds door mee te doen toestemming gegeven je gegevens te gebruiken en je werk te publiceren. Juridisch gezien heb je dan volgens mij ook geen poot om op te staan, but IANAL.?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Zucht...
Omdat Nederlands in Nederland de leidende juridische tekst is, punt. Geen idee wat je met een bredere (1 e) set aan informatie bedoelt. De voorkeur aan Engels geven en jezelf niet kunnen uitdrukken in de taal van het land waar je verblijft is zonde.johnkeates schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:44:
[...]
Waarom dat Nederlandse geleuter altijd, de wereld is veel groter, en Engels heeft een veel breedere set aan informatie.
Lees je in over het thema en de UAVG als je juridisch advies wilt geven. Dit klopt niet.SgtElPotato schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:02:
Ze moeten voldoen aan je verzoek om de informatie offline te halen. Met de nieuwe AVG wet heb je als consument / eindgebruiker gelukkig iets meer rechten gekregen, en zal de website moeten voldoen aan je eis.
Als ze hier niet aan willen voldoen kun je heel makkelijk een melding maken bij het AP. https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 03-12-2019 06:51 ]
Je probleem gaat over online bekend staan en mensen die je 'googlen'. Als je een verwijder verzoek indient is het stukje 'googlen' sowieso opgelost!Anoniem: 221425 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:18:
Ik vraag me af: Kan dat zomaar?! Wil ik op deze manier 'online bekend staan'? Moeten mensen die mij 'Googelen' mij op deze manier vinden?
Wat moet ik hier nu mee?![]()
Ergens begrijp ik dat een krant een archief bij wil houden. En dat zoiets belangrijk is voor de journalistiek.
Maar dit belang speelt toch niet bij een verhalenwedstrijd uit 2002?
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Het gaat offtopic, maar daarom ben ik ook voorstander van als je je privacy waardeert en een redelijk unieke naam hebt (en dus Google-baar bent) om juist wel bijvoorbeeld een fatsoenlijk LinkedIn profiel te hebben. Daarmee beslis jij wat er zichtbaar is als mensen naar je Googlen, en veel zullen dan direct stoppen als ze die hebben gevonden, ipv toch eens gaan kijken of de tweede of derde pagina nog wat heeft.Jester-NL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:48:
Maar hoe ga je nu om met de in bibliotheken opgeslagen (locale) scans van de krant van die datum?
Even voor het beeld. Je hebt in een verleden zelf iets toegestuurd aan de krant. Die krant heeft (en had, ook toen al) een archief. En niet alleen die krant, ook de meeste bibliotheken, en de Koninklijke Bibliotheek en misschien ook wel wat varianten in de diverse buitenlanden, krijgen en kregen hardcopy exemplaren van de krant... en die werden en worden gescant.
Je wilt nu iets laten verwijderen uit het archief van een krant. Bedenk je dat een gat (iets dat er niet meer is) vaak tot mer interesse leidt, dan het gewoon laten staan. Dan staat er namelijk een verhaaltje, van een tiener. Een verwijdering kan leiden tot een onderzoek van iemand die zich afvraagt wat je te verbergen hebt (weet hij veel dat het een verhaaltje was... dat komt pas als het elders wel boven water gekomen is).
De websiteverantwoordelijke dient hier zelf zorg voor te dragen. Google is geautomatiseerd en verwijdert inderdaad die resultaten op verzoek. Als de website echter zelf niet indexatie blokkeert (kan relatief simpel) dan neemt Google de pagina bij de volgende indexatieronde weer mee en sta je er weer in.President schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:10:
[...]
Je probleem gaat over online bekend staan en mensen die je 'googlen'. Als je een verwijder verzoek indient is het stukje 'googlen' sowieso opgelost!
Gebruik dan nog een aantal andere zoekmachines om te zien of die het artikel ook vinden en dien daar ook een verzoek in. Dan zul je niet meer online bekend staan :-)
Totdat een oud klasgenoot van de basisschool een foto online gooit op Facebook en je naam daarbij genoemd wordt uiteraard...
Toestemming mag je volgens de AVG (en volgens mij ook volgens de wet bescherming persoonsgegevens) op ieder moment weer intrekken, ook nadat je het hebt gegeven.Wintervacht schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:50:
Je hebt destijds door mee te doen toestemming gegeven je gegevens te gebruiken en je werk te publiceren. Juridisch gezien heb je dan volgens mij ook geen poot om op te staan, but IANAL.
Sowieso kan hij het gooien op het feit dat er door hemzelf geen explicite toestemming is gegeven, maar dat dat door zijn ouders is gedaan. Op die manier kan hij er al onderuit komen.Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 06:50:
[...]
Lees je in over het thema en de UAVG als je juridisch advies wilt geven. Dit klopt niet.
Voor de mensen die toestemming erbij halen, dat is hier helemaal niet aan de orde. Journalistiek werkt doorgaans onder een algemeen of gerechtvaardigd belang.
[ Voor 10% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2019 11:14 ]
Zucht...
Nee, nee, nee. Je hebt hier helemaal geen toestemming voor nodig. Het is een van de grootste misconcepties van de AVG dat je overal toestemming voor nodig zou hebben.SgtElPotato schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:09:
[...]
Sowieso kan hij het gooien op het feit dat er door hemzelf geen explicite toestemming is gegeven, maar dat dat door zijn ouders is gedaan. Op die manier kan hij er al onderuit komen.
Journalistiek werkt inderdaad anders, maar ook deze bedrijven moeten kunnen aantonen dat ze toestemming hebben gekregen van jou.
Ja dan ook, denk tevens aan uitzonderingen voor archivering. Archivering en journalistiek wordt breed uitgelegd in de jurisprudentie.Brunniepoo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:08:
Gaat die journalistieke uitzonderingsgrond ook op voor het jaren na dato digitaliseren van je archief en dat online aanbieden?
Het is in dit geval niet zo dat er een verplichting is om het materiaal aan te bieden, het is een keuze en daar hoort dus een nieuwe afweging bij.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Eens! En dank voor je goede inhoudelijke en uitgebreide toelichting! Belangrijk in dezen want er wordt m.i. veel te veel uit persoonlijk gevoel geredeneerd!Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:44:
[...]
Nee, nee, nee. Je hebt hier helemaal geen toestemming voor nodig. Het is een van de grootste misconcepties van de AVG dat je overal toestemming voor nodig zou hebben.
@Anoniem: 221425 je mailtje gaat dus nergens over, want ze verwerken je gegevens ook helemaal niet op basis van toestemming.
Het zou inderdaad heel netjes zijn om je naam te verwijderen, maar de gemiddelde krant heeft daar dus echt geen boodschap aan en verplichting toe.
Sorry dat ik het zeg maar zonde van de moeite. M.i. geen enkele vorm van steekhoudende argumenten. Fijn dat jij het eens bent met iemand op Tweakers die zegt dat de toegevoegde waarde beperkt is. Jouw mening is hierin niet meer waard dan van de andere 16 mil. Nederlanders.Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:25:
Edit: Zojuist de mail teruggestuurd; ik ben benieuwd naar de reactie.
[...]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Anoniem: 310408
Dank voor de onderbouwde reacties hier!Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:50:
[...]
Ja dan ook, denk tevens aan uitzonderingen voor archivering. Archivering en journalistiek wordt breed uitgelegd in de jurisprudentie.
Maar zoals ik aangaf in Duitsland is er een uitspraak geweest die aangeeft dat nieuwswaarde kan afnemen na verloop van tijd. Alleen reken er niet op dat dit in Nederland snel tot veranderingen leidt.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Maar ik kan me wel voorstellen dat hij dat wil. Het wekt misschien niet een goede indruk als je aanstaande werkgever je zo vindt. De gedrukte krant is misschien wel publiek bezit, maar dat is nog wat anders dan dat die krant van 20 jaar geleden wereldwijd doorzoekbaar is. Wel handig, maar ik vind dat wel bezwaarlijk.Anoniem: 310408 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:32:
De krant heeft werkelijk geen enkele reden om aan je verzoek te voldoen omdat er gewoon geen gegronde reden om met terugwerkende kracht een deel van een krant te verbergen. De gedrukte krant word juridisch vaak gezien als 'publiek bezit'.
Als jij aan Google duidelijk kan maken waarom je je kinderschrijfsels verwijderd wilt zien kan je daarom best gelijk krijgen. Met de beste wil van de wereld zou ik niet weten waarom je dat zou willen (behalve als het werkelijk erg slecht was) maar als jij hiervan wakker ligt en andere mensen werk wil bezorgen kan niemand je tegenhouden.
Laat ik het zo zeggen, het recht om vergeten te worden is niet tot wet geworden om kinderverhaaltjes te laten verwijderen.
[ Voor 36% gewijzigd door DiedX op 03-12-2019 18:26 . Reden: Hoijong toegevoegd ]
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Jij doelt op https://www.iusmentis.com...wanneer-burgerjournalist/ ?Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:29:
@DiedX niet alleen journalisten, journalistiek is niet voorbehouden aan journalisten.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Dat dus. De bron moet authentiek blijven, dat wil niet zeggen dat je niets van indexering kunt uitsluiten of dat je niet zou mogen weglakken. Zolang dat maar inzichtelijk is.PhilipsFan schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:56:
[...]
Maar ik kan me van de krant ook voorstellen dat ze het archief niet willen wijzigen. Dat zou geschiedvervalsing zijn. Maar wat ze wel kunnen doen is je naam uitsluiten van doorzoekbaarheid. Mensen zouden dan nog wel die krant kunnen zoeken bv op datum en bij het lezen erachter kunnen komen dat jij dat verhaal hebt geschreven, maar niet het verhaal kunnen vinden door gewoon je naam te googelen.
Wut? Mag iedereen dat even voor zichzelf bepalen? Of zullen we het aan jou overlaten wat belangrijk is en wat niet? Mijn hemelJoeri.Bijlsma schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:04:
Je bent echt niet belangrijk genoeg om je hier zorgen over te maken.
Ik weet niet wat voor beeld je hebt van jezelf, maar als je geen invloed hebt op de wereld in grote schaal ben je niks bijzonders en zou je geen zorgen hoeven te maken over je privacy en alles daaromheen.
O ja, dus als partij A al alles weet, dan mag partij B dat ook.Je kunt beter nu gewoon opgeven dat je "privacy" hebt, dat had je allang niet meer.
Google heeft alles van je, net als je internet provider.
Ik vraag me soms wel eens af wat ik nog op Tweakers doe, de trollen zijn werkelijk overal.Of je moet een moord gepleegd hebben en wil je data weg hebben, anders zie ik geen reden waarom jij zo nodig uit dat artikel wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 04-12-2019 18:51 . Reden: Dozijn of wat smilies horen erg niet thuis in een nette discussie ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Met als kanttekening dat Google & co. geen verwijderingsplicht hebben, maar een afschermingsplicht (filterplicht). Artikel 17 AVG heeft een territoriale werking, is bepaald bij prejudiciële beslissing. Dus Google & co moeten zoekresultaten afschermen wanneer deze worden gedaan op EU-grondgebied of met een EU-versie van een zoekmachine. Dus gebruik een US-proxy en je vindt de resultaten alsnog.F_J_K schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:56:
Het recht op vergetelheid is er om goede redenen. De uitzonderingen zoals journalistiek er op zijn er ook niet voor niets. Dan resteert een belangenafweging, ook weer zo’n belangrijk element van de AVG
Zoals gezegd: doe verwijderverzoek bij google, en dan meteen ook even bij Bing, Yahoo en weetikveelwieernogmeerindexeert.
http://curia.europa.eu/ju...c=first&part=1&cid=343006Artikel 12, onder b), en artikel 14, eerste alinea, onder a), van richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 oktober 1995 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, alsook artikel 17, lid 1, van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46 (algemene verordening gegevensbescherming) moeten aldus worden uitgelegd dat de exploitant van een zoekmachine die overeenkomstig deze bepalingen een verzoek tot verwijdering van links inwilligt, niet gehouden is deze links te verwijderen voor alle versies van zijn zoekmachine doch enkel voor alle lidstaatspecifieke versies van die zoekmachine, indien nodig in combinatie met maatregelen die voldoen aan de wettelijke vereisten en die het daadwerkelijk mogelijk maken te beletten of op zijn minst ernstig te ontmoedigen dat internetgebruikers die in een van de lidstaten een zoekopdracht uitvoeren op de naam van de betrokkene via de na die zoekopdracht weergegeven resultatenlijst toegang hebben tot de links waarop dat verzoek betrekking heeft.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq