Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC reboot bij opstarten games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Een paar dagen geleden probeerde ik in Call of Duty modern warfare de resolutie aan te passen. Mijn PC crashte toen en startte uit zichzelf opnieuw op. Daarna lukte het me niet meer om de game werkend te krijgen (telkens reboot bij opstarten) en heb ik het opnieuw geïnstalleerd. Sinds de nieuwe installatie werkt modern warfare weer naar behoren.

Het probleem doet zich nu echter elke keer voor als ik een andere game opstart. Dit geldt ook voor grafisch minder veeleisende games, bijvoorbeeld Company of Heroes 2 of Max Payne 3. Laatstgenoemde heb ik overigens wel werkend kunnen krijgen door in het graphics bestand de resolutie aan te passen.

Ik heb de pc afgelopen donderdag in elkaar gezet:
- AMD ryzen 5 2600
- Asrock A320M-HDV R4.0
- be quiet! System Power 9 400W
- MSI Radeon RX 570
- G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz.
- Kingston A400 480GB SSD
- Seagate Barracude 1 TB HDD

Ik heb de voeding al verwisseld voor de voeding die ik nog had (Antec HCG 520W), maar het probleem blijft bestaan. Elke keer precies hetzelfde probleem: crash bij opstarten, windows reboot. Ik krijg verder geen blauw scherm.

Weet iemand wat ik hieraan zou kunnen doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 21:31 ]

Alle reacties

Verwijderd

Temperaturen al eens gemeten met hwinfo64?

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Wat voor een informatie geeft de Application & system log in de Windows Event viewer? Geeft deze errors weer die plaatsvinden voor een crash?

[ Voor 3% gewijzigd door lamaa1 op 03-12-2019 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties :)

Inmiddels heb ik de volgende zaken uitgevoerd:

- Furmark test gedraaid. Deze draait stabiel in 1080p en 1200p (voor de duidelijkheid 1900x1080 en 1900x1200, dit zijn de native resoluties van mijn beide monitoren). Het opvallende is dat ik precies dezelfde crash krijg (crash en windows reboot) wanneer ik de test draai in andere resoluties die dus niet native zijn, bijvoorbeeld 1280x720, etc. Hoop dat ik dit zo duidelijk genoeg uitleg.

- 2 andere PSU's aangesloten, 1 van 520W en 1 van 700W. Dit zijn beide wel oudere PSU's (6 en 3 jaar oud). In beide gevallen precies dezelfde crash bij Furmark test en bij starten games.

- 1 andere videokaart aangesloten. Zelfde crash.

- Andere RAM aangesloten. Zelfde crash.
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:03:
Temperaturen al eens gemeten met hwinfo64?
Ja, de temperaturen zijn prima. Bij de furmark stresstest blijft de temperatuur voor zowel GPU als CPU netjes binnen de perken. Ook gedurende games is er qua temperatuur niets aan de hand.
lamaa1 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:56:
Wat voor een informatie geeft de Application & system log in de Windows Event viewer? Geeft deze errors weer die plaatsvinden voor een crash?
Ik heb gekeken en ik krijg een Kernel Power Error (foutcode 41) en kreeg zojuist na een crash de melding "Unexpected kernel mode trap". Daarvoor krijg ik geen andere errors voor zover ik kan zien. Is er een specifiek gedeelte wat ik kan bekijken om dit verder te helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2019 23:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag Windows opnieuw geïnstalleerd en het leek er even op dat dit het probleem heeft verholpen. Helaas zojuist weer een crash ervaren, nu bij het instellen van het aantal Hz van mijn beeldscherm (van 59 naar 144).

Zit nu behoorlijk met de handen in het haar. Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je al eens een andere BIOS versie geprobeerd of het werkgeheugen gooit roet in het eten. Welke geheugenmodules heb je erin zitten?

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:23:
Heb je al eens een andere BIOS versie geprobeerd of het werkgeheugen gooit roet in het eten. Welke geheugenmodules heb je erin zitten?
BIOS nog niet geprobeerd. Zal dat eens doen.

Ram: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz.

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-11 17:44

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Wauw. Dit is heel raar. Een maatje van me heeft net wat andere stabiliteitsissues met vergelijkbare specificaties:

- AMD ryzen 5 2600
- Asrock A320M-HDV R4.0
- CX500 / en nog een 620W voeding geprobeerd
- MSI Radeon RX 470 en een Sapphire Nitro 480 geprobeerd.
- 512gb sata m.2 SSD
- G. Skill Aegis F4 2x8gb 3000Mhz

Zijn pc crasht met de Nitro 480 af en toe bij het inladen van de GPU driver, meteen na het booten. Onder games geen problemen. Met de 470 tot nu toe crashes onder licht 3D gebruik.

Uit eventviewer is er bij hem uitgekomen dat de PC niet goed afsluit (The previous system shutdown at 16:44:01 on ‎26/‎11/‎2019 was unexpected.) Hierna hebben we fastboot uitgezet, en nu afwachten wanneer de volgende crash is.

Errors zijn criticals 41 en 6008

Maar misschien een optie om van moederbord te wisselen? Daar zitten wij nu iig aan te denken met zijn systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door JZX81_Drift op 05-12-2019 21:19 ]

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• bierschuit
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:54:
[...]

BIOS nog niet geprobeerd. Zal dat eens doen.

Ram: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz.
Kijk hier eens: https://www.asrock.com/MB...20R4.0/index.asp#MemoryRR
Ik denk dat je modules er niet bij staan. Bij G.Skill 3000Mhz staat maar 1 type module, die van 4GB.

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

bierschuit schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat je modules er niet bij staan. Bij G.Skill 3000Mhz staat maar 1 type module, die van 4GB.
Maar hij heeft ander RAM geprobeerd met hetzelfde resultaat, lijkt mij dat mobo + cpu combi niet lief spelen, zeker icm de problemen die een maatje van me met praktisch dezelfde setup heeft.

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:17:
[...]

Bedankt! Als ik het goed begrijp werkt mijn mobo dus alleen maar in combinatie met de modules die op deze lijst staan?
JZX81_Drift schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:20:
[...]

Maar hij heeft ander RAM geprobeerd met hetzelfde resultaat, lijkt mij dat mobo + cpu combi niet lief spelen, zeker icm de problemen die een maatje van me met praktisch dezelfde setup heeft.
Klopt, maar de andere RAM die ik heb geprobeerd is deze: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB, en als ik het lijstje doorneem staat die er ook niet tussen. Opvallend dat jouw maat met dezelfde issues zit. Weet je toevallig welke versie zijn BIOS is? En hebben jullie toevallig de beschikking over RAM blokjes die wel op dat lijstje staan? Ik zelf namelijk niet.

Zou dat het dan kunnen zijn? Hoe dan ook, heel erg bedankt voor het meedenken beiden!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 23:02 ]

• bierschuit
  • Niet online
@Verwijderd
Het is best ingewikkelde materie maar ik zal heel kort zijn. Geheugenmodules bestaan uit chips. Er zijn veel verschillende soorten geheugenchips die allemaal net iets anders zijn. Op een geheugenmodule zit 1 SPD chip die informatie bevat over de module zelf; soort geheugen chips, hoeveelheid MB, snelheid,opbouw etc.. etc..
De BIOS leest die info en gebruikt die om een bepaald profiel eraan te hangen. Vroeger had je een Northbridge chip op het moederbord die de informatiestroom tussen processor en geheugen regelde. Nu is dat de geheugencontroller die meegebakken zit op de processor. De memory controller. Ze kunnen heel makkelijk met soort A geheugen werken, maar weer lastig met soort B.

Dan is een QVL lijst makkelijk, want moederbord fabrikant heeft getest of garandeerd een juiste werking met de geheugenmodules die in de lijst opgenomen zijn. Dan hoef jij niet te testen!

Je kan heel veel soorten problemen krijgen wanneer het niet lekker samen gaat en vergeet niet dat geheugen voor álles gebruikt wordt. Dus ik durf bijna te wedden dat vreemde problemen hier de oorzaak van zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 06:48:
@Verwijderd
Het is best ingewikkelde materie maar ik zal heel kort zijn. Geheugenmodules bestaan uit chips. Er zijn veel verschillende soorten geheugenchips die allemaal net iets anders zijn. Op een geheugenmodule zit 1 SPD chip die informatie bevat over de module zelf; soort geheugen chips, hoeveelheid MB, snelheid,opbouw etc.. etc..
De BIOS leest die info en gebruikt die om een bepaald profiel eraan te hangen. Vroeger had je een Northbridge chip op het moederbord die de informatiestroom tussen processor en geheugen regelde. Nu is dat de geheugencontroller die meegebakken zit op de processor. De memory controller. Ze kunnen heel makkelijk met soort A geheugen werken, maar weer lastig met soort B.

Dan is een QVL lijst makkelijk, want moederbord fabrikant heeft getest of garandeerd een juiste werking met de geheugenmodules die in de lijst opgenomen zijn. Dan hoef jij niet te testen!

Je kan heel veel soorten problemen krijgen wanneer het niet lekker samen gaat en vergeet niet dat geheugen voor álles gebruikt wordt. Dus ik durf bijna te wedden dat vreemde problemen hier de oorzaak van zijn.
Duidelijk verhaal. Ik heb een RAM module besteld die op de QVL staat. Hopelijk verhelpt dit het probleem en zal dit dan ook laten weten.

Ik heb wel vaker PC's in elkaar gezet zonder problemen, maar eigenlijk nooit naar de QVL gekeken. Dat zal dan wel meer geluk dan wijsheid zijn geweest....

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is het probleem hier niet mee verholpen. Ik ga de zaken retour sturen en hoop dat het daarmee op den duur zal worden opgelost.

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Neem meteen een ander moederbord voor de zekerheid :) Dit is wat wij ook gaan doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ander moederbord en het probleem lijkt vooralsnog te zijn verholpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 16:01 ]

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Zelfde model of een ander model gekozen? :)

Verwijderd

Topicstarter
JZX81_Drift schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:08:
Zelfde model of een ander model gekozen? :)
Ik ben voor de Asrock B450M Pro4 gegaan. Iets groter/duurder, maar biedt mij weer wat mogelijkheden om evt nog uit te breiden in de nabije toekomst.

Bij jou al wat nieuws?

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

We gaan ook voor een b450 bordje :)

Verwijderd

Topicstarter
Top, hoop dat het voor jullie ook de problemen oplost!
Pagina: 1