Frtizbox 7560 + cheapconnect Sip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezoj
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 12:42
Omdat we nog weinig gebruik maken van onze vaste lijn hebben we het nummer over laten plaatsen naar cheapconnect.

Voor het internet maken we gebruik van een fritzbox 7560.

Nu ben ik al een paar dagen Google aan te afstruinen naar de goede instellingen maar ‘t valt niet mee.

Via settings - system - advanced system - telefony- new number de instellingen ingevoerd.

Sip.cheapconnect.nl
Wachtwoord
Password

Maar tot nu toe geen bereik en geen telefoon. Iemand die hier ervaring mee heeft / zelfde situatie zit? Heel benieuwd wat ik nog anders kan doen!

Zeggen wat je denkt is zilver, weten wat het uitwerkt is goud!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:25
Geeft de Fritzbox wel een groen bolletje bij de status van het nummer? Zo ja, wel devices gekoppeld/aangesloten en ingesteld onder telephony devices?

Ik heb een 7590 met een cheapconnect account, werkt prima. Ook bij mn ouders op een ziggo lijn een 7590 draaien in bridge met cheapconnect, werkt ook perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezoj
Heb je misschien paar ‘anonieme’ screenshots van settings? Kan ik even vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:25
fezoj schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:59:
Heb je misschien paar ‘anonieme’ screenshots van settings? Kan ik even vergelijken!
Zie DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bintang
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 15:21
@mad-dogZou ik die screenshots ook kunnen krijgen?
Ik heb ook een Fritzbox 7590, maar het lukt me niet om telefonie via Cheapconnect aan de praat te krijgen.
Bij Cheapconnect vind ik wel wat manuals voor Fritzbox, maar die zijn voor oudere modellen en/of oudere versies van het os. Het ziet er op de 7590 net wat anders uit, en welke instellingen ik ook probeer, het werkt niet.

In het log van de Fritzbox staat overigens "Remote site not responding. Timeout", maar als ik op die melding klik, verschijnt de tekst "This error occurs when the account information for Internet telephony were not entered correctly", dus ik vermoed dat het in de settings zit.

Voor de volledigheid: ik heb DSL van T-Mobilethuis en mijn Fritzbox is rechtstreeks gekoppeld aan de dsl-aansluiting. Het Huawei 659-modem gebruik ik niet meer. Internet en televisie werken probleemloos. Als iemand anders een tip heeft, ook prima natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door bintang op 06-04-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:10
Ten eerste heb je bij deze provider meer moeite om te laten registeren dan de betamax clonen
Maar de eerste fout waarom hij niet doet is dat niet eindigt op.nl maar op .net
En deze instellingen heb ik staan en toen deed hij het uiteindelijk Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u10HRPaT8TmB26KsYgH6z4xjZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJNtRA25qFKYqndLTZOoVPXK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTFWAT0fzvsyDV6rn-1MEVnbMrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZM5O2o3SCfp4LBx0jt4ZYFs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ben helaas niet zo technisch, misschien iemand die me zou kunnen helpen? Handleiding cheapconnect en fritzbox helpen mij niet verder.

Ik bel nu via een fritz!box 7581 via xs4all. Dit werkt zonder problemen. Als ik op mijn modem inlog en kijk bij Telefonie en 'Eigen telefoonnummers' zie ik mijn 10-cijferig telefoonnummer staan met een groen rondje ervoor.

Eergisteren de dienst van CheapConnect afgenomen en de benodigde gegevens in het modem ingevuld. Toch krijg ik een grijs rondje ('niet geregistreerd') voor het telefoonnummer. En werkt het nummer dus niet.

Wat heb ik ingevuld:
telefonieprovider: sip.cheapconnect.net (het modem zet daar een asterisk achter)
telefoonnummer voor aanmelding: +31701234567
intern telefoonnummer in de fritz!box: 1234567
weergavenaam: cheapconnect

Verder bij de toegangsgegevens
Gebruikersnaam: 31701234567
wachtwoord: xxxx
registrar: sip.cheapconnect.net

Alle andere gegevens zoals in de twee screenshots hierboven.

Toch kan ik geen verbinding krijgen als ik het telefoonnummer met mn mobiel bel.

Heeft iemand een idee hoe ik het telefoonnummer werkend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezoj
Anoniem: 1344348 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:55:
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ben helaas niet zo technisch, misschien iemand die me zou kunnen helpen? Handleiding cheapconnect en fritzbox helpen mij niet verder.

Ik bel nu via een fritz!box 7581 via xs4all. Dit werkt zonder problemen. Als ik op mijn modem inlog en kijk bij Telefonie en 'Eigen telefoonnummers' zie ik mijn 10-cijferig telefoonnummer staan met een groen rondje ervoor.

Eergisteren de dienst van CheapConnect afgenomen en de benodigde gegevens in het modem ingevuld. Toch krijg ik een grijs rondje ('niet geregistreerd') voor het telefoonnummer. En werkt het nummer dus niet.

Wat heb ik ingevuld:
telefonieprovider: sip.cheapconnect.net (het modem zet daar een asterisk achter)
telefoonnummer voor aanmelding: +31701234567
intern telefoonnummer in de fritz!box: 1234567
weergavenaam: cheapconnect

Verder bij de toegangsgegevens
Gebruikersnaam: 31701234567
wachtwoord: xxxx
registrar: sip.cheapconnect.net

Alle andere gegevens zoals in de twee screenshots hierboven.

Toch kan ik geen verbinding krijgen als ik het telefoonnummer met mn mobiel bel.

Heeft iemand een idee hoe ik het telefoonnummer werkend kan krijgen?
De oplossing bij mij was om de firmware van de fritzbox te downloaden en de poort aan te passen op een andere poort (die cheapconnect beschikbaar heeft). Daardoor werkte 'ie gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bintang
fezoj schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:47:
[...]

De oplossing bij mij was om de firmware van de fritzbox te downloaden en de poort aan te passen op een andere poort (die cheapconnect beschikbaar heeft). Daardoor werkte 'ie gelijk!
Maar voor het aanpassen van de poort hoef je toch niet de firmware te downloaden?
Het invullen van sip.cheapconnect.net:5080 zou toch op hetzelfde neer moeten komen?

Ik heb inmiddels ook een Xeloq account aangemaakt. Zowel Cheapconnect als Xeloq werken wanneer ik ze gebruik op mijn smartphone via de Zoiper app. De verbinding loopt daarbij via de wifi van de Fritzbox en verder over dsl van T-mobilethuis. Dan zou je toch zeggen dat daar het probleem niet kan zitten. Het aanpassen van de poort heeft geen effect:
sip.cheapconnect.net
sip.cheapconnect.net:5060
sip.cheapconnect.net:5080
het werkt alledrie in Zoiper. En als ik bijv. sip.cheapconnect.net:5090 invul, dwz een niet door Cheapconnect ondersteunde poort, volgt keurig een error. De app gebruikt dus echt de aangegeven poort.
Alleen op mijn Fritzbox 7590 volgen steevast time-outs, voor zowel Cheapconnect als Xeloq. Wat doe ik toch fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gek, maar ondanks de hulp hierboven (aanpassen poort) bij mij geen verschil. Werkt dus niet. Zijn er andere instellingen die van invloed kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 13:30
Wat voor foutmeldingen worden aangegeven in de event log van de fritzbox na een gefaalde registratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bintang
BAJansen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:06:
Wat voor foutmeldingen worden aangegeven in de event log van de fritzbox na een gefaalde registratie?
Bij mij staat In het event log: "Registration of Internet telephone number ([number]) failed. Reason for error: Remote site not responding. Timeout."

En als ik die melding aanklik, verschijnt de volgende toelichting:

This is an event message from the "Telephony" area.

This error occurs when the account information for Internet telephony were not entered correctly. Proceed as follows to remedy the problem:

In the menu of the FRITZ!Box, open the "Telephony / Internet Telephony / Internet Telephone Numbers" page.
Select from the list of telephone numbers the Internet telephone number mentioned in the event message and click the corresponding "Edit" button.
Compare the data listed with those you received from your Internet telephony provider to make sure they are correct.
Confirm your entries by clicking "Apply".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
Je zou nog kunnen proberen het IP-adres van sip.cheapconnect.net in te voeren in plaats van de domeinnaam. Als dat ook niet werkt kun je het beste even contact op nemen met cheapconnect om na te gaan wat er precies fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bintang
BAJansen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:50:
Je zou nog kunnen proberen het IP-adres van sip.cheapconnect.net in te voeren in plaats van de domeinnaam. Als dat ook niet werkt kun je het beste even contact op nemen met cheapconnect om na te gaan wat er precies fout gaat.
Dank voor het idee, maar helaas, ook het ip-adres werkt niet. Contact met Cheapconnect opnemen heeft waarschijnlijk geen zin, want op een ander forum vond ik een reactie van hen die ruwweg luidde: "Wij zijn heel goedkoop en kunnen dus niet veel ondersteuning bieden. We zorgen dat onze dienst werkt, maar we houden ons niet bezig met problemen die mensen ondervinden om onze dienst te bereiken". Sounds fair :)

Ik kreeg nog wel een ander idee. Bij Internet/Account Information heb ik de Internet service provider T-mobilethuis vervangen door 'existing connection over wireless LAN' en de Fritzbox daarbij verbonden met een hotspot op mijn mobiele telefoon. Dsl-kabel uit de Fritzbox gehaald en voila, de registratie van zowel Cheapconnect als Xeloq werkte opeens. Ook het bellen lukte (met een analoge telefoon die ik aan de Fritzbox heb gekoppeld).
Kortom, de instellingen voor Cheapconnect en Xeloq zijn correct, maar het probleem zit in de dsl-verbinding van T-mobilethuis. Een alternatieve poort werkt niet, in elk geval niet wanneer ik als provider sip.cheapconnect.net:5080 invoer. Iemand enig idee of de poort zo daadwerkelijk gewijzigd wordt? En zo nee, hoe de poort dan wel te wijzigen valt? Fezoj schreef vandaag:
fezoj schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:47:
[...]

Dat klinkt ingewikkeld, of valt dat mee?

[ Voor 12% gewijzigd door bintang op 08-04-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fezoj
bintang schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:06:
[...]

Maar voor het aanpassen van de poort hoef je toch niet de firmware te downloaden?
Het invullen van sip.cheapconnect.net:5080 zou toch op hetzelfde neer moeten komen?

Ik heb inmiddels ook een Xeloq account aangemaakt. Zowel Cheapconnect als Xeloq werken wanneer ik ze gebruik op mijn smartphone via de Zoiper app. De verbinding loopt daarbij via de wifi van de Fritzbox en verder over dsl van T-mobilethuis. Dan zou je toch zeggen dat daar het probleem niet kan zitten. Het aanpassen van de poort heeft geen effect:
sip.cheapconnect.net
sip.cheapconnect.net:5060
sip.cheapconnect.net:5080
het werkt alledrie in Zoiper. En als ik bijv. sip.cheapconnect.net:5090 invul, dwz een niet door Cheapconnect ondersteunde poort, volgt keurig een error. De app gebruikt dus echt de aangegeven poort.
Alleen op mijn Fritzbox 7590 volgen steevast time-outs, voor zowel Cheapconnect als Xeloq. Wat doe ik toch fout?
Klopt, maar toen ik de port in de fritzbox had gewijzigd deed deze het pas echt. Je zou 't kunnen proberen! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bintang
fezoj schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:44:
[...]

Klopt, maar toen ik de port in de fritzbox had gewijzigd deed deze het pas echt. Je zou 't kunnen proberen! O-)
Die conclusie had ik inmiddels (bijna) getrokken, zie mijn bericht van 19:58.
Maarre, firmware aanpassen, dat klinkt ingewikkeld, of valt dat mee? Ik ben een geïnteresseerde gebruiker, geen ontwikkelaar.

*EDIT*

Ik heb inmiddels een Backup gemaakt. In deze backup vond ik de regels

voip_forwardrules = "udp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060",
"tcp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060",

Hierin heb ik alle 5060 vervangen door 5080.
Echter, als ik dit gewijzigde bestand via restore probeer te laden, volgt de melding:

"The specified file is not a valid import file"

Zit er een checksum o.i.d. op? En is die aan te passen?

[ Voor 73% gewijzigd door bintang op 08-04-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BAJansen schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:06:
Hij geeft er twee:
"Aanmelding van het internetnummer ([telefoonnummer]) is mislukt. Oorzaak: DNS-fout"
en deze zag ik de eerste keren staan toen ik het probeerde:
"Aanmelding van het internettelefoonnummer ([telefoonnummer]) is mislukt. Oorzaak: communicatieadres antwoordt niet. Time-out."

Iemand een iedee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
In het geval van een DNS fout zou ik zeker proberen om direct het IP-adres in te stellen in plaats van de FQDN van de SIP server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bintang
Het is me gelukt om mijn Cheapconnect-account aan de praat te krijgen via een Fritzbox 7590 met een DSL verbinding van T-mobilethuis.
Het probleem zit inderdaad bij T-mobilethuis dat het gebruik van poort 5060 blokkeert. Als je de poort wijzigt in 5080 werkt het wel. Zowel bellen als gebeld worden lukt nu met een analoge telefoon gekoppeld aan de FON1 of FON2 ingang van mijn Fritzbox

Het wijzigen van de poort heb ik als volgt gedaan:
- maak een backup van de settings van de Fritzbox (via System/Backup/Save)
- open de backup met een tekst-editor (bijv. Kladblok of Notepad++)
- wijzig nu alle plekken waar poort 5060 wordt genoemd in 5080. Bij mij waren dit de regels:
voip_forwardrules = "udp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060",
"tcp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060",
voip_ip6_forwardrules = "udp 5060 # SIP", "tcp 5060 # SIP",
rule = "udp.dport 5060";
rule = "tcp.dport 5060";
sip_srcport = 5060;
- je kunt het gewijzigde bestand opslaan onder een willekeurige naam zolang de extensie maar .export is.
- bereken de nieuwe checksum op: http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool
(evt. kun je met het ongewijzigde Fritzbox-bestand nog even testen of deze tool ook voor jouw Fritzbox werkt)
- wijzig de checksum in de laatste regel van het .export bestand naar de waarde die is berekend door de Fritz!Box JavaScript-Tool
- via System/Backup/Restore kun je de gewijzigde settings laden in je Fritzbox. Herstart het modem, en dan werkt het (althans bij mij; uiteraard geef ik geen enkele garantie :) ).

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor de tip! Krijg het helaas ook niet voor elkaar, maar dit zou ik nog kunnen proberen, hoewel ik xs4all gebruik.

Wel vreemd dat de checksum zo makkelijk te wijzigen is (maar komt wel goed uit nu). Is dat slechte beveiliging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Anoniem: 1344348 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:04:
[...]
Wel vreemd dat de checksum zo makkelijk te wijzigen is (maar komt wel goed uit nu). Is dat slechte beveiliging?
Nee. Die checksum is er alleen om de integriteit van de opgeslagen configuratie te waarborgen. Het beschermd tegen onbedoelde veminking van de file, niet tegen 'hacken'.
Je kunt die file alleen uploaden als je al bent ingelogd op de router. Dus wat is het nut van aanpassen van de file, uit hackersoogpunt gezien?
Pagina: 1