Wel of niet aarden van een PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelf op dit moment nooit enig probleem. Bovendien heb ik alles geaard en zo hoort het ook. Daarover wil ik ook geen discussie, de mogelijkheid van aarden van dergelijke apparatuur is niet overbodig. Maar ik zie zo af en toe wel eens discussies hierover. Doorgaans werkt alles namelijk bij veel mensen gewoon probleemloos. ook bij meerdere computers in een netwerk. Als ik goed ben ingelicht zijn nu netwerkkaarten al of niet geïntegreerd op het moederbord galvanisch geïsoleerd. Maar ------

Ruim 20 jaar geleden had ik slechts één computer. Maar toen kwam er een tweede bij die rechtstreeks door een netwerkverbinding met de andere was verbonden. Nog geen router dus, allebei tegelijk internetverbinding kwam pas korte tijd later d.m.v. een router. Maar daarvoor duurde het maar even of van beide PC's sneuvelde de toen nog aparte netwerkkaart. Ik heb toen op beide locaties de stopcontacten van een aarding voorzien voordat ik de twee netwerkkaarten vernieuwde.

Terugkijkend, weet iemand het nog of destijds niet alles zoals nu galvanisch van elkaar gescheiden was? En dat je daardoor tegenwoordig zelden of misschien wel nooit meer van dat probleem hoort maar toen wel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:20
De huizen waar ik in heb gewoond hebben simpel weg geen geaarde stopcontacten in andere ruimtes dan de keuken en badkamer. Ik zou mijn spullen wel geaard willen aansluiten maar ik heb die optie niet. Tot zo ver ben ik er niet bewust van dat er iets door is beschadigd. Dat zegt natuurlijk niet veel. Het enige wat bij mij echt een keer stuk is gegaan is een laptop, maar ik weet vrijwel zeker dat dat door de oplader kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ethernet werkt sinds 10Base-T al galvanisch gescheiden, dus wat dan ook het probleem was, was dat het alvast niet.

Grootste problemen rondom aarding krijg je als één apparaat wel geaard is en een ander erop aangesloten wordt die dat niet is. Dat is vooral met dingen als HDMI-kabels een issue. Als je een computer die niet (goed) geaard is verbindt met pakweg een beamer die dat wel is, is de kans zeer aanwezig dat je je HDMI-poort gedag kunt zeggen. Hier spreekt overigens ervaring. Let wel dat een apparaat op meer manieren dan (correct) volgens randaarde geaard kan zijn - iedere geleidende verbinding kan het aarden, denk aan coax- of audiokabels. Dat is niet genoeg voor de veiligheid a la NEN1010, maar meer dan genoeg voor een potentiaalverschil dat poorten eruit kan blazen.

Mbt het argument "ik heb de optie niet het goed te aarden" - je zou je dan moeten beperken tot dubbelgeisoleerde laptops. *Meestal* gaat het inderdaad goed zonder randaarde, maar als het een keer raak is en je huis brandt af, dan wil je niet dat de verzekeringsauditor een apparaat dat randaarde hoort te hebben aantreft in een stopcontact zonder randaarde...

Stopcontacten met randaarde zijn sinds 1997 verplicht bij nieuwbouw of renovatie, en hoewel het meerendeel van de huizen in NL van voor die datum zijn, is het met 22 jaar lang genoeg geweest dat je het redelijkerwijs aan zou hebben moeten kunnen pakken bij onderhoud. Het is ook niet bepaald rocket-science: de leidingen liggen er al, je hoeft alleen aardedraden erdoor te trekken en aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Vergeet de (sociale) huurwoningen niet. Een behoorlijke hoeveelheid ervan heeft geen WCD's met randaarde buiten de keuken. En de woningcorporatie werkt er ook niet aan mee om het aan te leggen. Laten aanleggen door een elektricien buiten zijn officiële werktijden kost "zomaar" ruim 500 euro. Het gros van de mensen laten het dus voor wat het is.

En computer-gerelateerde apparaten kunnen in bepaalde situaties stukgaan doordat er dingen ongeaard zijn aangesloten. En dan vooral tijdens aan/afkoppelen als de stekker er nog in zat. Dingen als VGA-connectoren konden vonken als de randen elkaar (of metalen delen v/d behuizing) raakten omdat er een spanning op stond, kon ik me nog herinneren.

Ik had een bepaalde model KVM-switches van Aten die daarop stukgingen zodra een bepaalde pin per ongeluk de behuizing raakte bij het aansluiten. Per jaar sneuvelde er meerdere. Toen de WCD's geaard werden gingen/gaan die dingen inmiddels al 10 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:27:
Ethernet werkt sinds 10Base-T al galvanisch gescheiden, dus wat dan ook het probleem was, was dat het alvast niet.

Grootste problemen rondom aarding krijg je als één apparaat wel geaard is en een ander erop aangesloten wordt die dat niet is. Dat is vooral met dingen als HDMI-kabels een issue. Als je een computer die niet (goed) geaard is verbindt met pakweg een beamer die dat wel is, is de kans zeer aanwezig dat je je HDMI-poort gedag kunt zeggen. Hier spreekt overigens ervaring. Let wel dat een apparaat op meer manieren dan (correct) volgens randaarde geaard kan zijn - iedere geleidende verbinding kan het aarden, denk aan coax- of audiokabels. Dat is niet genoeg voor de veiligheid a la NEN1010, maar meer dan genoeg voor een potentiaalverschil dat poorten eruit kan blazen.

Mbt het argument "ik heb de optie niet het goed te aarden" - je zou je dan moeten beperken tot dubbelgeisoleerde laptops. *Meestal* gaat het inderdaad goed zonder randaarde, maar als het een keer raak is en je huis brandt af, dan wil je niet dat de verzekeringsauditor een apparaat dat randaarde hoort te hebben aantreft in een stopcontact zonder randaarde...

Stopcontacten met randaarde zijn sinds 1997 verplicht bij nieuwbouw of renovatie, en hoewel het meerendeel van de huizen in NL van voor die datum zijn, is het met 22 jaar lang genoeg geweest dat je het redelijkerwijs aan zou hebben moeten kunnen pakken bij onderhoud. Het is ook niet bepaald rocket-science: de leidingen liggen er al, je hoeft alleen aardedraden erdoor te trekken en aan te sluiten.
Alleen loop je wel tegen het NEN1010 artikel aan dat je dan alle stopcontacten in het zelfde vertrek moet aanpakken. Er zit dus wel iets meer werk aan vast dan enkel die stopcontacten voor de computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josefien schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:48:
Vergeet de (sociale) huurwoningen niet. Een behoorlijke hoeveelheid ervan heeft geen WCD's met randaarde buiten de keuken. En de woningcorporatie werkt er ook niet aan mee om het aan te leggen. Laten aanleggen door een elektricien buiten zijn officiële werktijden kost "zomaar" ruim 500 euro. Het gros van de mensen laten het dus voor wat het is.
Juist de grote woningcorporaties doen geregeld onderhoud aan hun huurwoningen als ze leeg komen te staan tussen huurders in. Ik heb meer sociale huurwoningen gezien met actuele elektra dan koopwoningen van voor 1997. Toen ik in 2008 (11 jaar terug al) een sociale huurwoning betrok uit 1929 zaten er overal stopcontacten met randaarde in. Wat niet wil zeggen dat ze allemaal goed aangesloten waren, die op de zolder alvast niet, vandaar m'n opgeblazen HDMI-poort toen ik PC op zolder verbond met beamer in woonkamer :X

Die kosten vallen als je het zelf doet goed mee; trekveer, enkele tientallen meters groen/gele draad, paar lasklemmen en dan de WCD's zelf - een heel huis doen is tientjeswerk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
dion_b schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:59:
[...]

Juist de grote woningcorporaties doen geregeld onderhoud aan hun huurwoningen als ze leeg komen te staan tussen huurders in. Ik heb meer sociale huurwoningen gezien met actuele elektra dan koopwoningen van voor 1997. Toen ik in 2008 (11 jaar terug al) een sociale huurwoning betrok uit 1929 zaten er overal stopcontacten met randaarde in. Wat niet wil zeggen dat ze allemaal goed aangesloten waren, die op de zolder alvast niet, vandaar m'n opgeblazen HDMI-poort toen ik PC op zolder verbond met beamer in woonkamer :X

Die kosten vallen als je het zelf doet goed mee; trekveer, enkele tientallen meters groen/gele draad, paar lasklemmen en dan de WCD's zelf - een heel huis doen is tientjeswerk.
Ik woon in sociale huurwoning. Buiten de keuken, schuur en badkamer is niets geaard. Zelf lopen rommelen in een huurwoning is ook niet verstandig. Voor dat soort dingen moet je eerst toestemming aanvragen en ik verwacht niet dat een corporatie het gaat toelaten dat dit gedaan wordt door een niet officieel monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martin_v_z schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:46:
[...]

Ik woon in sociale huurwoning. Buiten de keuken, schuur en badkamer is niets geaard. Zelf lopen rommelen in een huurwoning is ook niet verstandig. Voor dat soort dingen moet je eerst toestemming aanvragen en ik verwacht niet dat een corporatie het gaat toelaten dat dit gedaan wordt door een niet officieel monteur.
Ik had het ook over de koopwoningen mbt het zelf te doen. Bij een huurwoning eerst en vooral aankloppen bij de verhuurder. Overigens is een huurwoning nog steeds "jouw" woning en heb je nadrukkelijk geen toestemming nodig voor wijzigingen, alleen kunnen ze eisen dat je niet overlegde wijzigingen ongedaan maakt bij vertrek.

Maar goed, je kunt redenen aan blijven voeren om niets eraan te doen, de techniek heeft daar geen boodschap aan en hoewel de kansen op echt foute boel klein zijn, zijn ze nonzero.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
dion_b schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:05:
[...]

Ik had het ook over de koopwoningen mbt het zelf te doen. Bij een huurwoning eerst en vooral aankloppen bij de verhuurder. Overigens is een huurwoning nog steeds "jouw" woning en heb je nadrukkelijk geen toestemming nodig voor wijzigingen, alleen kunnen ze eisen dat je niet overlegde wijzigingen ongedaan maakt bij vertrek.

Maar goed, je kunt redenen aan blijven voeren om niets eraan te doen, de techniek heeft daar geen boodschap aan en hoewel de kansen op echt foute boel klein zijn, zijn ze nonzero.
Voor de duidelijkheid. Ik adviseer zeker niet om apparatuur ongeaard aan te sluiten. Als het kan moet je het zeker doen en niet aarden geeft altijd risico dat er spanning op de behuizing komt te staan. Wat ik wou zeggen is dat het niet zo vanzelfsprekend is dat de opties er zijn. Ik zou willen dat de overheid verhuurders ook zou verplichten om woningen in dat opzicht up to date te brengen.

De originele vraag was alleen of dit altijd schade toe brengt aan de apparatuur in het verleden. Ik deelde alleen mijn ervaring daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Eén opmerking, niet aarden heeft niet het risico, maar heeft zonder meer altijd tot gevolg dat er spanning op de behuizing staat, namelijk de helft van de netspanning. Dat is al heel veel keren uitgelegd, ook dat dit geen levensgevaarlijke spanning is voor mensen, maar onder bepaalde omstandigheden wel schadelijk kan zijn voor apparatuur.
Pagina: 1