Vraag

• RicoK
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:43
Ik hoop dat ik het volgende kan voorleggen. Het volgende speelt. Ik heb gisteren via Marktplaats een oude iMac uit 2009 overgenomen voor mijn schoonvader om hem te kunnen laten wennen aan Mac OS, zodat ik zijn Windows 10 machine de deur uit kan doen en ik minder tot geen support meer hoef te verlenen... ;)
Bij de overdracht vroeg ik nog aan de verkoper of de iMac was voorzien van een wachtwoord. Nee hoor, zei hij en hij liet mij zien, dat de iMac niet was vergrendeld. Stom (en naïef) van mij, want thuis gekomen kan ik zonder zijn wachtwoord Mac OS X niet updaten en de software bijwerken :(.
Op zich is de verkoper niet onbereidwillig en gaat deze nog op zoek naar het ww, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik daar weinig tot geen vertrouwen in heb. Hij heeft tenslotte al vele jaren zijn iMac niet bijgewerkt..... Omdat ik de iMac wel het liefst wil behouden, omdat het een pakket was met toetsenbord en muis en een oude Apple Time Capsule moet ik dus zijn ww hebben om de iMac schoon te installeren slash recoveren en dat lijkt alleen m.b.v. de (originele) installatie disk te kunnen, zoals een Google search mij liet zien. Toch? Cmd + R doet het op deze oude generatie niet.
Ik kan zelfs niet upgraden, omdat daarvoor versie 10.6.8 nodig is en die staat klaar bij de software updates, maar daar kan ik zonder ww niets mee.
Ik kan wel wat advies gebruiken...;)
Apple heeft zijn zaakjes qua beveiliging goed voor elkaar. Erg fijn, maar in dit geval vooralsnog helaas voor mij.
Alvast dank.

Alle reacties

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:15

Malantur

BBG'er
Dus de iMac heeft geen wachtwoord op de gebruikersaccount maar wel een gelinkte iCloud?

Je kan een installatiedisk maken als je een andere mac in de buurt hebt, zodat je een nieuwe versie kan installeren.
Maar als hij gelinkt is in iCloud, dan werkt dat als anti-diefstal beveiliging dus zal je niet kunnen installeren.
Misschien kan je wel gewoon naar je verkoper dit artikel linken:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201487

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
USB stick er in met 10.6.8 10.13, opstarten van USB-stick, Schijfhulpprogramma laten draaien en de schijf formatteren, daarna 10.6.8 10.13. installeren en gaan.

Wachtwoord van de gebruiker heb je helemaal niet nodig. CMD-R werkt nog niet vanaf die macOS versie.

En een eind 2009 iMac zou ik voorzien van High Sierra, wat die maximaal aan kan. Daar wil je helemaal niet meer met 10.6 gaan werken.

High Sierra kun je hier downloaden.

• RicoK
sypie schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:41:
USB stick er in met 10.6.8 10.13, opstarten van USB-stick, Schijfhulpprogramma laten draaien en de schijf formatteren, daarna 10.6.8 10.13. installeren en gaan.

Wachtwoord van de gebruiker heb je helemaal niet nodig. CMD-R werkt nog niet vanaf die macOS versie.

En een eind 2009 iMac zou ik voorzien van High Sierra, wat die maximaal aan kan. Daar wil je helemaal niet meer met 10.6 gaan werken.

High Sierra kun je hier downloaden.
Bedankt! Ik dacht dat de iMac nog El Capitan aan kan (10.11)...

Waar kan ik 10.6.8 vinden? Van El Capitan heb ik al een bootable USB gemaakt, maar dat werkt alleen als 10.6.8 er op staat....

• RicoK
Malantur schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:41:
Dus de iMac heeft geen wachtwoord op de gebruikersaccount maar wel een gelinkte iCloud?

Je kan een installatiedisk maken als je een andere mac in de buurt hebt, zodat je een nieuwe versie kan installeren.
Maar als hij gelinkt is in iCloud, dan werkt dat als anti-diefstal beveiliging dus zal je niet kunnen installeren.
Misschien kan je wel gewoon naar je verkoper dit artikel linken:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201487
Bedankt als de tip van @sypie niet werkt stuur ik de link naar de verkoper!

• RicoK
@sypie Ik zie dat je 10.6.8 hebt doorgehaald door 10.13. Weet je dat zeker? Ik dacht dat 10.11 de laatste was. Maar dat terzijde, ik kan iMac niet booten vanaf de installatie USB met 10.11, omdat 10.6.8 nodig is en die kan ik niet installeren omdat ik daarvoor een wachtwoord nodig heb....;)

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

RicoK schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:48:
@sypie Ik zie dat je 10.6.8 hebt doorgehaald door 10.13. Weet je dat zeker? Ik dacht dat 10.11 de laatste was. Maar dat terzijde, ik kan iMac niet booten vanaf de installatie USB met 10.11, omdat 10.6.8 nodig is en die kan ik niet installeren omdat ik daarvoor een wachtwoord nodig heb....;)
Je moet de schijf formatteren natuurlijk en niet gaan upgraden ;)

I reject your reality and substitute my own

• sypie
  • Niet online
Wanneer je een USB-installer hebt moet je opstarten met de ALT-ingedrukt. Daarna ga je de keuze maken voor de USB-stick. In dat programma krijg je een aantal opties, één daarvan is Schijfhulpprogramma. Die open je en daarmee formatteer je de interne schijf. Na deze actie kun je 10.11 installeren.

Wanneer dit allemaal niet wilt en er wordt om een wachtwoord gevraagd bij installatie dan zit er een EFI wachtwoord op, dat is minder fijn.

Hoe een EFI wachtwoord werkt kun je hier vinden: http://osxdaily.com/2015/...rmware-password-what-now/

Verder moet je even controleren of het een begin 2009 of eind 2009 model iMac is. Wanneer het een eind 2009 model is dan kan 10.13 er op.

• RicoK
Zojuist werd ik er op geattendeerd, dat dit nog een generatie iMac (early 2009) kan zijn, waarbij je recovery disks bij kreeg (die apparaat specifiek zijn). Hierbij werd ik gewezen op: https://discussions.apple.com/thread/7397721
Moet ik dus inderdaad over de originele installatiedisk beschikken alvorens verder te kunnen gaan? Of kan ik ook volstaan met een image van de installatiedisk van Mac OS X 10.6. Indien dit laatste het geval is, waar en hoe kan ik aan zo'n image komen?

• RicoK
sypie schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:21:
Wanneer je een USB-installer hebt moet je opstarten met de ALT-ingedrukt. Daarna ga je de keuze maken voor de USB-stick. In dat programma krijg je een aantal opties, één daarvan is Schijfhulpprogramma. Die open je en daarmee formatteer je de interne schijf. Na deze actie kun je 10.11 installeren.

Wanneer dit allemaal niet wilt en er wordt om een wachtwoord gevraagd bij installatie dan zit er een EFI wachtwoord op, dat is minder fijn.

Hoe een EFI wachtwoord werkt kun je hier vinden: http://osxdaily.com/2015/...rmware-password-what-now/

Verder moet je even controleren of het een begin 2009 of eind 2009 model iMac is. Wanneer het een eind 2009 model is dan kan 10.13 er op.
Correct me if I am wrong, maar het is niet mogelijk om in de Recovery Mode te komen middels Cmd+R. Dit omdat mijn iMac te oud is.

Ik heb reeds met een bootable USB met 10.11 El Capitan erop getracht de iMac te booten door Alt ingedrukt te houden, maar dat werkt ook niet.

• sypie
  • Niet online
Wanneer het niet werkt om met de ALT-toets op te starten vanaf de USB-stick dan is de Installer misschien niet goed gemaakt...

En nee, een 2009 iMac wil niet opstarten met CMD-R wanneer deze nog over 10.6 beschikt.
RicoK schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:36:
Zojuist werd ik er op geattendeerd, dat dit nog een generatie iMac (early 2009) kan zijn, waarbij je recovery disks bij kreeg (die apparaat specifiek zijn). Hierbij werd ik gewezen op: https://discussions.apple.com/thread/7397721
Moet ik dus inderdaad over de originele installatiedisk beschikken alvorens verder te kunnen gaan? Of kan ik ook volstaan met een image van de installatiedisk van Mac OS X 10.6. Indien dit laatste het geval is, waar en hoe kan ik aan zo'n image komen?
Nee, je hoeft niet met de originele DVD's op te starten. Je kunt met een goede Installer prima opstarten met een versie die nieuwer is. Hier zijn al meerdere iMacs geïnstalleerd met dezelfde USB-stick van 10.11 of 10.13 (ik heb ze beide liggen). Ook de modellen van voor 2009 die El Capitan kunnen draaien kunnen prima met zo'n stick worden geïnstalleerd.

Mocht je een foutmelding krijgen dat macOS niet geïnstalleerd kan worden meld dan hier de foutmelding even. Ook daar valt vaak omheen te werken.

• RicoK
@sypie Bedankt voor je hulp en reacties tot dusver.

Opstarten van USB met OS 10.11 El Capitan gaat wel met Alt. Althans de iMac wil wel, maar nier verder. Ik zie nu het witte scherm met een dicht slot en een witte invoerbalk met een pijltje naar rechts. Is dit nu waar het EFI wachtwoord moet worden ingevoerd? Of moet hier ook het ontbrekende wachtwoord worden ingegeven?

[Voor 22% gewijzigd door RicoK op 02-12-2019 20:55]

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:46
Dit is het EFI firmware wachtwoord inderdaad.

• RicoK
johnkeates schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:56:
Dit is het EFI firmware wachtwoord inderdaad.
Shit......

• sypie
  • Niet online
Het probleem is dat het EFI een heel ander wachtwoord kan zijn dan die van een gebruikersaccount.

@RicoK Probeer onderstaande eens:
Basically, this means that a previous owner of the machine decided to lock it, and this lock will prevent you from booting to other drives, optical media, etc. If you know the password, you can go into open firmware and disable the lock. Otherwise, there is a procedure to override it: You need to change the amount of RAM in the machine (either add memory or remove existing memory in the expansion slot), and IMMEDIATELY, i.e. the first time booting after changing the RAM, reset the PRAM three times in a row. That means it needs to chime three times after the power-on chime. Once you've done this, you should no longer see the lock. It's Apple's "top secret" way to bypass an open firmware password.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 25-11 21:46
sypie schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:14:
Het probleem is dat het EFI een heel ander wachtwoord kan zijn dan die van een gebruikersaccount.

@RicoK Probeer onderstaande eens:

[...]
Open firmware is niet hetzelfde als EFI.

• RicoK
OK. En wat nu als ik een (niet originele) installatie disk kan bemachtigen met OS X 10.6?
Is het EFI wachtwoord alleen de bottleneck bij de installatie van een niet 10.6-installatie via USB? Of komt deze ook om de hoek zetten als ik een niet originele installatie disk in de machine stop en daarvan laat booten?

• sypie
  • Niet online
Ook met de originele installatie DVD's kom je niet om die beveiliging heen. De installatie DVD's zijn niks anders dan de installers die je kunt maken op een USB-stick.

Ook deze commando's kun je eens proberen wanneer je een werkend systeem hebt op die iMac:
code:
1
2
3
4
sudo firmwarepasswd -setpasswd                     # Set a new password
sudo firmwarepasswd -check                         # Check whether a password is set
sudo firmwarepasswd -verify                        # Verify your password
sudo firmwarepasswd -delete                        # Disable the password

• RicoK
@sypie Helaas.....

Bij alle vier commando's verscheen dezelfde melding:

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss or the deletion of important system files. Please double-check your typing when using sudo. Type "man sudo" for more information.

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

Password:

• sypie
  • Niet online
Het wachtwoord wat je daar in moet voeren is die van de gebruiker, wat dus een ander wachtwoord kan zijn dan die van de EFI.

• RicoK
Ok, maar dat wachtwoord is nu juist het wachtwoord dat ik wil hebben of disabelen...

• RicoK
Damned, aargh, zelfs opstarten met cmd+S doet ie niet.....

Dit zag en ziet er zeer veelbelovend uit: http://osxdaily.com/2010/...ow-to-reset-mac-password/
En dan de tweede optie Reset Mac Password – without a CD or Boot Drive.

Dit zou niet mis kunnen gaan, maar met Command+S doet de iMac niet wat staat beschreven....:(

• sypie
  • Niet online
Eigenlijk wil je beide wachtwoorden hebben: die van de beheerder én die van de EFI. Dan heb je tenminste je iMac voor jezelf... Wanneer je die van de beheerder niet hebt is dat geen ramp, kwestie van nieuw OS installeren en je hebt daar geen last meer van. Helaas kun je zonder het EFI wachtwoord geen nieuw OS installeren... Dus je zit in een cirkeltje.

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:07

SuBBaSS

-has Ryzen

RicoK schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:54:
Ok, maar dat wachtwoord is nu juist het wachtwoord dat ik wil hebben of disabelen...
Even een hele domme, maar heb je hem ook 'blank' geprobeerd? Dus niets invoeren maar op enter rammen?

Nee, niet logisch inderdaad maar dat vind ik eerlijk gezegd ook niet van "geen password op user account" maar er dan wel eentje op de firmware.

Gaslighting is a form of psychological manipulation in which a person or a group covertly sows seeds of doubt in a targeted individual or group, making them question their own memory, perception, or judgement..

• RicoK
@SuBBaSS Bedankt. Uiteraard gehoopt en geprobeerd, maar ik was er helaas al wel achter, dat een EFI wachtwoord nodig is...

@sypie Ja, ben bang dat ik gebruik moet gaan maken van het aanbod van de verkoper om de iMac terug te brengen met terugbetaling.

• sypie
  • Niet online
Dat lijkt me een heel mooie oplossing. Een beheerderswachtwoord is tot daar aan toe, nieuwe installatie en daar ben je van af. Een EFI wachtwoord is even een ander dingetje. Er zal vast een trucje voor zijn... En zo niet, dan heb je inderdaad echt pech.

• RicoK
Helaas, helaas, helaas, ook al zag ik er wel wat in, ik ga gebruik maken van de aangeboden mogelijkheid om de iMac terug te brengen met terugbetaling van het door mij betaalde bedrag.

• Daedalus
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hiermee lijkt het me een goed moment om dit topic te sluiten, want eigenlijk willen we niet helpen met het omzeilen van een beveiliging, vooral omdat we niet kunnen controleren of dit legitiem is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee