Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-05 15:21
Beste,

Ik heb een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen, ik heb sinds kort een 9700k en heb het gevoel dat deze een aardig hoge usage heeft in games.

Details:

i7 9700k geclockt op 4,9 ghz op 1,28v op een gigabyte z370p d3 moederbord.

Windows 10 met alleen firefox open is 14-19%
Windows 10 met firefox en Modern warfare open is 81-98% CPU usage GPU 98% usage.

Is het bekend dat deze meer verbruik hebben door dat deze geen HT bevat of is dit aardig hoog, gezien ik haast geen youtube music kan luisteren en gamen tegelijk want dan happert alles.

Mijn build:

i7 9700k
16GB DDR4 3000mhz (Corsair vengeance)
Corsair tx750M voeding
Gigabyte z370p d3 moederbord
1x ev 840 ssd
1x ev 850 ssd
1x 2080 super

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen want ik heb rond gezocht op het internet maar kan nog niet echt iemand vinden met een oplossing

Windows 10 build is trouwens de nieuwste (1909 of iets in die zin) heb een nieuwe installatie gedaan van windows toen ik de cpu vervangen heb.

Voor vragen stel ze gerust ik probeer dit zo goed mogelijk te beantwoorden

vergeten ik game trouwens op 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Hoe lang geleden is de installatie? En wat verbruikt er precies zoveel?

Heb je alle drivers van de fabrikanten geïnstalleerd? Met name van het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:35
Firefox zelf wil ook nogal wat cpu verbruiken,net als Chrome bv,

Het beste gewoon alles af te sluiten als je gaat gamen.

Dikke kans trouwens dat er maar een paar cores op de max zitten.
Omdat lang niet alle games optimaal gebruik maken van 8 cores.

check met bv HWIinfo eens welke cores er maxed out zijn tijdens het gamen met firefox aan.

Ook als ik google mag geloven komt een hoge cpu verbruik vaker voor bij deze game:

https://www.reddit.com/r/...e_else_with_this_problem/

Jij hebt in elk geval wel 98% gpu usage,dus dat is prima.
Lagt het ook met Firefox afgesloten of is het dan wel goed?

[ Voor 101% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Modern warfare gebruikt veel threads. Ik heb een 9900k met HT uitgeschakeld en met dit spel zie ik soms 6 tot 8 cores op 100% staan. Het gemiddelde wat jij beschrijft klopt wel met wat ik zie.
(9900k, XI Gene, 2x8GB, 1080ti)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Ik zal heerlijk zijn, ik heb de keuze gemaakt toch voor de 3800x te gaan ik had beide in mijn bezit en twijfelde aardig tussen de 2e maar qua future proof heb ik toch gekozen voor de 3800x

Bedankt voor alle reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xenosync schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:15:
Ik zal heerlijk zijn, ik heb de keuze gemaakt toch voor de 3800x te gaan ik had beide in mijn bezit en twijfelde aardig tussen de 2e maar qua future proof heb ik toch gekozen voor de 3800x

Bedankt voor alle reacties in ieder geval!
'die is niet zuiniger', dan moet je 3700X nemen. sowieso ben je beter af met 3700X, blijft meer waarde houden en presteert amper minder dan. ook is ie zuiniger dan de 3800X. verder is je moederbord niet erg geschikt voor 9700K OC.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Hackus schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:24:
[...]

'die is niet zuiniger', dan moet je 3700X nemen. sowieso ben je beter af met 3700X, blijft meer waarde houden en presteert amper minder dan. ook is ie zuiniger dan de 3800X. verder is je moederbord niet erg geschikt voor 9700K OC.
ik heb 7 euro meer betaald voor de 3800x dus verschil maakt het niet. Vanwegen het moederbord is ook onzin gezien ik mijn 8700k op 5,1ghz heb laten draaien.

+ ik heb nooit gezegt dat die zuiniger moest zijn..

[ Voor 94% gewijzigd door Xenosync op 02-12-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xenosync schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:26:
[...]

ik heb 7 euro meer betaald voor de 3800x dus verschil maakt het niet. Vanwegen het moederbord is ook onzin gezien ik mijn 8700k op 5,1ghz heb laten draaien.

+ ik heb nooit gezegt dat die zuiniger moest zijn..
alle 6 de cores op 5.1GHz op dit bordje ?
vage upgrade van 8700k naar 9700k

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Hackus schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:33:
[...]
alle 6 de cores op 5.1GHz op dit bordje ?
vage upgrade van 8700k naar 9700k
De upgrade gaf mij een boost van 20+ fps, maar gezien hij geen HT heeft ik toch gekozen heb voor een 3800x al. De upgrade was best makkelijk gemaakt dus snap niet wat er vaag aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Het CPU gebruik van jou herken ik niet iig, om je daarin even bevestiging te geven. Ik zit met Chrome in dual screen en wat Youtube edg op 6-8% CPU gebruik. Ik moet wel vermelden dat mijne op 4,9Ghz op alle 8 cores draait met een lichte OC.

Heb je de juiste drivers geïnstalleerd, chipset edg? Al eens gekeken wat er exact zoveel geheugen trekt (dit hoeft niet zo idioot te zijn)? En zoals @freaky35 al aangaf, er zijn met verschillende spellen wel wat meer optimalisatie issues her en der. RDRD2 is hier bv een goed voorbeeld van. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Joopieboy schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:44:
Het CPU gebruik van jou herken ik niet iig, om je daarin even bevestiging te geven. Ik zit met Chrome in dual screen en wat Youtube edg op 6-8% CPU gebruik. Ik moet wel vermelden dat mijne op 4,9Ghz op alle 8 cores draait met een lichte OC.

Heb je de juiste drivers geïnstalleerd, chipset edg? Al eens gekeken wat er exact zoveel geheugen trekt (dit hoeft niet zo idioot te zijn)? En zoals @freaky35 al aangaf, er zijn met verschillende spellen wel wat meer optimalisatie issues her en der. RDRD2 is hier bv een goed voorbeeld van. :)
Ik had alle drivers geinstalleerd van mijn moederbord alleen gezien ik nu de cpu niet meer gebruik ik niet echt meer andere optie kan testen. Wat ik wel kan vertellen is dat zowel mijn 3800x als mijn 8700k beide rond de 40% verbruiken en dit is met MW en firefox aan.

Het verschil zit hem denk ik in de HT die de cpu niet bezit. Gezien zowel mij 8700k en mijn 3800x hetzelfde aangeven.

Mijne draaide ook op 4,9ghz op alle cores, Ik stond zelfs verbaasd dat hij op 1,28v nog stabiel draaide.

Om nog even te komen op wat er zoveel verbruikte. Dit werd niet weergeven in taskmanager.. afterburner gaf ingame tussen de 80 en 97% aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Xenosync op 02-12-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm apart, kan ik ook zo niet een verklaring voor geven.

Qua voltage zit je erg netjes, ik zit zelf met AC/DC Loadline op Efficiency (standaard modus) en Loadline cal. op medium (op high teveel variatie in de spanning) op een 1.305V. Met AC/DC Loadline op Performance kan ik terug naar 1.285 of 1.290V zo uit mijn hoofd, maar dat levert wel iets meer wisselingen op qua spanning, iets wat ik dus niet wil. Kortom, dan heb jij een goede 9700. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41
Misschien een stomme opmerking, maar gebruikt Firefox de GPU wel?
Vroeger kon je de hardware ondersteuning uitzetten. Misschien ooit gedaan?

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
SCS2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:00:
Misschien een stomme opmerking, maar gebruikt Firefox de GPU wel?
Vroeger kon je de hardware ondersteuning uitzetten. Misschien ooit gedaan?
Volgens mij kan je het nog steeds uitzetten alleen ik hoor dat aan altijd beter is.
Joopieboy schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:56:
Mm apart, kan ik ook zo niet een verklaring voor geven.

Qua voltage zit je erg netjes, ik zit zelf met AC/DC Loadline op Efficiency (standaard modus) en Loadline cal. op medium (op high teveel variatie in de spanning) op een 1.305V. Met AC/DC Loadline op Performance kan ik terug naar 1.285 of 1.290V zo uit mijn hoofd, maar dat levert wel iets meer wisselingen op qua spanning, iets wat ik dus niet wil. Kortom, dan heb jij een goede 9700. :)
Sinds ik een gigabyte heb is dat bij mij op LLC turbo hiermee schoot hij trouwens wel eens naar de 1.3. Ik had alle C's uit staan en EMT ook uit. avx stond bij mij uit.

Mijn cpu bleef ook rond de 50 a 60 hangen watergekoeld, maar het verschil met mijn 8700k was groot.

Blender heb ik 2 uur laten draaien zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xenosync op 02-12-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarmee meet jij je voltages? Mijn ervaring is dat bij CPU-Z bv dit niet goed genoeg in de gaten kunt houden. Met HWInfo64 kun je met zekerheid zeggen wat die doet en hoe, want ik durf erop te verwedden dat jij op de Turbo stand enorme pieken krijgt, boven de 1.45V waarschijnlijk zelfs, wat niet goed is voor je CPU.

Als voorbeeld, met Lineload cal. op high en AC/DC Lineload op performance:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/12/WhatsApp-Image-2019-12-01-at-19.38.28-1.jpeg
Daarom heb ik voor mijn dagelijkse OC hem op medium staan, en zeker met een 'gewoon' gaming moederbord en geen Gigabyte Aurus. Dit is veel rustiger qua spanningen maar dan heb ik wel iets meer nodig. En dit is op luchtkoeling. Daarom een beetje de 1.40V als gemiddelde grens, 1.50V kan met waterkoeling.

Dus let daar mee op! En bench eens met de juiste tools. :)

Daarbij, ik heb de volgende instellingen aangepast op mijn Z390 board, als je deze niet aanpast dan kun je raar gedrag krijgen. Rare snelheden, rare loads, etc.
– Enchanged Multi Core -> disabled
– XMP ingeschakeld voor het geheugen
– SVID offset -> disabled
– Intel Speedshift -> disabled
– Race to halt -> disabled
– Voltage optimization -> disabled
– C-States -> disabled
– CPU Vcore Loadline Calibration -> high
– CPU AC/DC Load line -> performance
– CPU EIST (Speedstep) -> disabled

Een goede video hierover is:

Edit: en ter lering en vermaak, mijn dagelijkse OC met Lineload Calibration op medium, en AC/DC Lineload op Efficiency:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/12/CB49LLE1305.jpeg
Dit kan prima alle dagen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Joopieboy op 03-12-2019 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenosync
Joopieboy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:05:
Waarmee meet jij je voltages? Mijn ervaring is dat bij CPU-Z bv dit niet goed genoeg in de gaten kunt houden. Met HWInfo64 kun je met zekerheid zeggen wat die doet en hoe, want ik durf erop te verwedden dat jij op de Turbo stand enorme pieken krijgt, boven de 1.45V waarschijnlijk zelfs, wat niet goed is voor je CPU.

Als voorbeeld, met Lineload cal. op high en AC/DC Lineload op performance:
[Afbeelding]
Daarom heb ik voor mijn dagelijkse OC hem op medium staan, en zeker met een 'gewoon' gaming moederbord en geen Gigabyte Aurus. Dit is veel rustiger qua spanningen maar dan heb ik wel iets meer nodig. En dit is op luchtkoeling. Daarom een beetje de 1.40V als gemiddelde grens, 1.50V kan met waterkoeling.

Dus let daar mee op! En bench eens met de juiste tools. :)

Daarbij, ik heb de volgende instellingen aangepast op mijn Z390 board, als je deze niet aanpast dan kun je raar gedrag krijgen. Rare snelheden, rare loads, etc.
– Enchanged Multi Core -> disabled
– XMP ingeschakeld voor het geheugen
– SVID offset -> disabled
– Intel Speedshift -> disabled
– Race to halt -> disabled
– Voltage optimization -> disabled
– C-States -> disabled
– CPU Vcore Loadline Calibration -> high
– CPU AC/DC Load line -> performance
– CPU EIST (Speedstep) -> disabled

Een goede video hierover is:
[YouTube: Explaining Load-Line Calibration (LLC) & Not Killing Your CPU]

Edit: en ter lering en vermaak, mijn dagelijkse OC met Lineload Calibration op medium, en AC/DC Lineload op Efficiency:
[Afbeelding]
Dit kan prima alle dagen. :)
Dit was teveel moeite voor een cpu die ik niet heb maar toch bedankt..
Pagina: 1