Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-04 16:00
Mijn vraag
De titel zegt al genoeg.
Hoe kan ik mijn My Cloud toegankelijk buiten mijn eigen netwerk mogelijk maken.
Ik heb nu hem gekoppeld via WebDAV in de app 'Documents by readlle' maar zodra ik buiten huis ga, kan ik noch via 4G noch via andere wifi op mijn cloud.

Met de app van WD zelf lukt dit wel ... maar deze is veel te beperkt voor mij.

Zeer jammer, iemand een idee of ervaring ... anders zal ik geneigd zijn over te stappen naar Synology.

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als ik het goed begrijp wil je WebDAV van buitenaf toegankelijk maken om overal bij je data op je NAS te kunnen? Gaat het om een HTTP (port 80) of HTTPS (port 443) webdav URL?
Je moet dan de betreffende port forwarden van je router/modem naar je NAS. Raadpleeg de handleiding voor de details, dit verschilt per router merk en type.

MAAR realiseer je eerst goed wat de veiligheidsaspecten zijn. Ik raad het sterk af om port 80 te gebruiken, die is niet veilig, want niet encrypted. Ook als je port 443 gebruikt kan iedereen proberen in te loggen op de web interface van je NAS. Gebruikt sowieso veilige passwords, maar dan nog kunnen kwaadwillenden gebruik maken van mogelijke beveiligingslekken in je NAS.

Beter is het om webdav links te laten liggen en over te stappen op SFTP. De app die je gebruikt kan dat volgens hun website. Je NAS vermoedelijk ook.
EDit: https://community.wd.com/t/sftp-tutorial-wdmycoud/228940

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 02-12-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
Ploink schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:52:
Als ik het goed begrijp wil je WebDAV van buitenaf toegankelijk maken om overal bij je data op je NAS te kunnen? Gaat het om een HTTP (port 80) of HTTPS (port 443) webdav URL?
Je moet dan de betreffende port forwarden van je router/modem naar je NAS. Raadpleeg de handleiding voor de details, dit verschilt per router merk en type.

MAAR realiseer je eerst goed wat de veiligheidsaspecten zijn. Ik raad het sterk af om port 80 te gebruiken, die is niet veilig, want niet encrypted. Ook als je port 443 gebruikt kan iedereen proberen in te loggen op de web interface van je NAS. Gebruikt sowieso veilige passwords, maar dan nog kunnen kwaadwillenden gebruik maken van mogelijke beveiligingslekken in je NAS.

Beter is het om webdav links te laten liggen en over te stappen op SFTP. De app die je gebruikt kan dat volgens hun website. Je NAS vermoedelijk ook.
EDit: https://community.wd.com/t/sftp-tutorial-wdmycoud/228940
Bedankt voor de snelle reactie !
wel ik ben in het verhaal van NAS, WD, Synology, .... helemaal nieuw.
ik had via via die ook synology hulp gebrkegen zodat ik al kan inloggen met Webdav en zo op mijn nas kan bereiken via mijn Gsm.
ik heb dan ook geen speciale router ... gewoon een modem van telenet zelf.

wat is precies dan het verschil tussen Webdav en SFTP ?

groeten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Het modem van telenet is je router.
WebDAV gaat zoals de naam al zegt via het web. Je kan vaak al door je bestanden bladeren als je het adres intypt in je web browser en inlogt. WebDAV wordt vaak gewoon door de webserver geïmplementeerd die ook de web interface van je apparaat verzorgd (al ken ik de specifieke details van jouw NAS niet). Als je die poort open zet, dan zet je dus ook de hele gebruikersinterface open voor de wereld.

SFTP is een heel ander protocol dat niet 'bovenop' HTTP(S) is gebouwd. Het is specifiek voor bestandsuitwisseling en over het algemeen veiliger, betrouwbaarder en sneller. Veel webdav server implementaties hebben moeite met buggy windows clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
Ploink schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:20:
Het modem van telenet is je router.
WebDAV gaat zoals de naam al zegt via het web. Je kan vaak al door je bestanden bladeren als je het adres intypt in je web browser en inlogt. WebDAV wordt vaak gewoon door de webserver geïmplementeerd die ook de web interface van je apparaat verzorgd (al ken ik de specifieke details van jouw NAS niet). Als je die poort open zet, dan zet je dus ook de hele gebruikersinterface open voor de wereld.

SFTP is een heel ander protocol dat niet 'bovenop' HTTP(S) is gebouwd. Het is specifiek voor bestandsuitwisseling en over het algemeen veiliger, betrouwbaarder en sneller. Veel webdav server implementaties hebben moeite met buggy windows clients.
Dus als ik het goed versta kan ik perfect met SFTP met 4G of via een andere wifinetwerk op mijn nas en alle films en foto's openen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja, mits jouw NAS dit kan. Volgens bovenstaande link "Generally the single bay My Cloud units do not, officially, support SFTP". Sommigen krijgen het wel aan de praat, maar of jou dit ook lukt...

WebDAV is sowieso mogelijk, maar jij moet beslissen of je het risico neemt om het van buitenaf open te zetten. Informeer je goed voordat je daar een beslissing over neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
Hmmm, voor alle prutswerk te vermijden zou ik beter gewoon een nieuwe Synology kopen ...
Zo ben ik zeker dat alles naar behoren zal werken zonder enig probleem :D ...

ik weet ondetussen dat de NAS versies van WD niet veel voorstellen tegenover de Synology ...

Ik heb nu een dubbele in RAID staan, ik vroeg me ook juist af .... als ik een Synology zal kopen, kan ik zomaar mijn huidige schijven van in mijn WD in de synology steken ? of zal deze geformateerd moeten worden, wat met mijn aantal tera's die gevuld staan .... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKillEngine
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 10:41
Karroowte schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:19:

Ik heb nu een dubbele in RAID staan, ik vroeg me ook juist af .... als ik een Synology zal kopen, kan ik zomaar mijn huidige schijven van in mijn WD in de synology steken ? of zal deze geformateerd moeten worden, wat met mijn aantal tera's die gevuld staan .... :/
Formateren zal nodig zijn, aangezien het Synology OS hierop moet komen. Heel zeker ben ik natuurlijk ook niet.

Om terug bij de eigenlijke vraag te komen
Kijk eventueel naar alternatieve om een veilige verbinding te maken maar een verbinding via WebDav is niet echt "safe" te noemen.

[ Voor 2% gewijzigd door TheKillEngine op 03-12-2019 14:21 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
TheKillEngine schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:20:
[...]

Formateren zal nodig zijn, aangezien het Synology OS hierop moet komen. Heel zeker ben ik natuurlijk ook niet.

Om terug bij de eigenlijke vraag te komen
Kijk eventueel naar alternatieve om een veilige verbinding te maken maar een verbinding via WebDav is niet echt "safe" te noemen.
Pft ... dat zal ook nog een soepje worden ... want ik zit over de 1 of 2 TB van gegevens....

Dus Webdav verwijderen nu, en proberen uitzoeken om het via SFTP te werken, nu ik ben wel een leek hierin dus dit is allemaal voor mij chinees !
Pagina: 1