Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:16
Hoi,

Ik heb nu zo'n dikke 10 jaar een 450D. De laatste tijd heb ik wat te weinig gedaan met de hobby, maar wil het nu toch weer gaan oppakken.

Een van de dingen die ik wil gaan doen (of proberen) is astrofotografie met een dSLR. De stap naar telescoop + speciale camera e.d. wil ik nog niet maken, daarvoor is het even te duur. Een van de bottlenecks hiervoor is dat de 450D maar een ISO heeft van 1600.

Nu dacht ik er aan om een 2e hands fullframe te kopen, maar welk :? Ik dacht zelf aan een 5D (mark 2/3) of 6D, waarbij volgens mij een 6D eigenlijk veel kan wat een 5D ook kan, maar dan wat lichter is. Voor een niet-professional die zijn hobby wel serieus neemt lijkt me dat opzich een goede body, waarmee ik ook voldoende ISO kan gebruiken om eens te proberen de melkweg vast te leggen.

Daarnaast wil ik natuurlijk ook gewoon mijn normale foto's (landschap, panning van auto's, e.d.) blijven doen.

Om redelijk goedkoop uit te zijn dacht ik dus aan een gebruikte/gereviseerde, waarbij ik wil proberen mijn Mamiya 645 set in te ruilen omdat ik die toch niet gebruik.

Welk is het verstandigste om te kopen? 5D ? 6D? Of misschien toch géén fullframe? Ik heb bijv. al een 17-40L die mooi op een fullframe past. De rest van de lenzen vallen denk ik grotendeels af, want EF-S.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

17-40 op fullframe zorgt er wel voor dat het eigenlijk geen walk-around lens meer is, maar een objectief met een specifiek doel (vaak landschapsfotografie). Kan, maar je zult er dan toch sowieso een walk-around lens (24-70 of 24-105) bij moeten/willen kopen.

Ik heb zelf een 6D (mark I), bevalt prima: hele goede beeldkwaliteit met name. De rest is wat 'summier' zeker in vergelijking met sommige recentere crop-camera's van ongeveer dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Check, 28-105 heeft m'n pa!

[ Voor 33% gewijzigd door De_Bastaard op 02-12-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Welke versie? er zijn er namelijk nogal een paar verschillende.
EF 28–105mm f/4–5.6 USM versies zijn de goedkopere en plastic versies en over het algemeen niet echt bijzonder

EF 28–105mm f/3.5–4.5 USM is de betere versie en deze is er ook in 3 versieswaarvan dan de tweede generatie als de betere wordt gezien. (metalen vatting voor alle f/3.5 versies)

De f/4 versies zou ik persoonlijk zonde vinden om op een 5D/6D te gebruiken.
De f3,5 versies zijn beter.
Of kijken naar wat Sigma/Tamron of Canon in de L serie aanbied voor full frame

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
GiLeX schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:33:
[...]

Welke versie? er zijn er namelijk nogal een paar verschillende.
EF 28–105mm f/4–5.6 USM versies zijn de goedkopere en plastic versies en over het algemeen niet echt bijzonder

EF 28–105mm f/3.5–4.5 USM is de betere versie en deze is er ook in 3 versieswaarvan dan de tweede generatie als de betere wordt gezien. (metalen vatting voor alle f/3.5 versies)

De f/4 versies zou ik persoonlijk zonde vinden om op een 5D/6D te gebruiken.
De f3,5 versies zijn beter.
Of kijken naar wat Sigma/Tamron of Canon in de L serie aanbied voor full frame
Het is de 28-105 3.5.4.5... De wat betere variant dus. En die 17-40 F4, gaat dat goed op die camera ? Ik vind het op mijn 450D echt een fijne lens namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

17-40 op een fullframe is veel groothoek naar standaard lengte, simpel gezegd ;)
Op je 450 met 1,6x crop sensor was het min of meer een (17-40 x 1.6) 27-64mm lense (groothoek naar bijna tele)

Je zal dus meer aan de groothoek kant zitten met die 17-40 op een Fullframe

Je zal dus moeten kijken of je dat hinderlijk vind.
Nadeeltje kan zijn dat je bij fullframe vooral in de hoeken minder scherpte hebt, geloof dat de 17-40 in de hoeken nog wel wat softer was.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Pagina: 1