Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 18:52

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Ik heb onlangs enkele qubino flush dimmers overgenomen van een medetweaker.
Op de enkele lampen/schakelaars werkt het prima, maar ik heb toch wat moeite met het aansluiten op een wisselschakeling.

Kan iemand me op de goede weg helpen?
Ik heb de huidige situatie uitgetekend, en het schema van de qubino module staat er ook bij.
Het zou handig zijn mocht ik hem aan de linker schakelaar kunnen plaatsen. Hier heb ik namelijk erg veel ruimte in de muur.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/01wskboon6241.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
L van de rechter schakelaar naar I1 van de Qubino en dan de Output van de Qubino naar de lamp.
En natuurlijk N en L van de Qubino naar N en L. Die moet je mogelijk wel nog trekken, want die heb je niet altijd achter een wisselschakelaar (bij een normale schakelaar heb je al L en moet de nul er extra bij.)

Je kunt een wisselschakeling gewoon als normale schakelaar zien. L van de schakelaar links (in) naar L van de schakelaar rechts (uit) == normale schakelaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Groentjuh op 02-12-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 18:52

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Topicstarter
Groentjuh schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:20:
L van de rechter schakelaar naar I1 van de Qubino en dan de Output van de Qubino naar de lamp.
En natuurlijk N en L van de Qubino naar N en L. Die moet je mogelijk wel nog trekken, want die heb je niet altijd achter een wisselschakelaar (bij een normale schakelaar heb je al L en moet de nul er extra bij.)

Je kunt een wisselschakeling gewoon als normale schakelaar zien. L van de schakelaar links (in) naar L van de schakelaar rechts (uit) == normale schakelaar.
Daar vreesde ik al voor. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een extra kabel te trekken.
Vandaar dat ik het toch even wou navragen. Maar het is dus niet mogelijk om deze dimmer te plaatsen in mijn huidige schakelsituatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
Ik ken jouw bekabeling niet, maar dat wat ik noemde is de wijze van aansluiten. Zonder de genoemde kabels verwacht ik niet dat de module werkt.

Je kunt het zo aansluiten achter de rechter schakelaar of bij de lamp. Misschien kun je bij de lamp wel alles krijgen en is daar ruimte om hem aan te sluiten? Daar heb je al een N, dus heb je alleen een extra L nodig.