Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:46
Goedemorgen,

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de AMD Ryzen 5 3600 CPU, welke de Ryzen 5 1600 opvolgt. Echter ervaar ik enkele problemen wat betreft de idle temperaturen, vandaar dat ik vraag naar jullie ervaring en meningen. Ik maak gebruik van een MSI B450 Tomahawk moederbord, 3000MHz corsair geheugen, een GTX 1070 en een Scythe Kotetsu Mark II CPU koeler.

Ik schets even kort de situatie: wanneer ik de CPU niet overclock (3600Mhz)en alles op auto laat (zoals core voltages), dan draait mijn CPU fan op volle toeren, is de Core voltage altijd rond de 1.42 en de kloksnelheid 4100MHz en schommelt de temperatuur continue, waarbij de gemiddelde temperatuur al gauw rond de 55 graden ligt, terwijl ik niets geopend heb. Uiteraard staat mijn powerplan op 'High of Ultimate Performance'. Wanneer ik deze naar 'Balanced' zet, klokt de CPU wel terug en daalt het voltage naar 0.9. Echter kon ik bij de Ryzen 5 1600 de settings gewoon op ' Ultimate performance' laten staan, en daalde de kloksnelheid en temperatuur direct in idle state (rond 35 graden).

Het instellen van een vaste Core voltage en kloksnelheid (4000MHz in de Bios) verandert niets, dan blijft de temperatuur nog steeds rond de 55 graden schommelen in idle. Echter werkt in dat geval ook de 'Balanced' setting niet meer.

Het vreemde aan het hele verhaal is dat de processor under load niet veel in temperatuur stijgt, tijdens gaming blijft deze gewoon netjes rond de 60-65 graden, wat erop wijst dat het niet aan de koeler of koelpasta ligt (deze heb ik inmiddels meermaals opnieuw aangebracht om het verschil te checken). Mijn vermoeden is dat de huidige BIOS versie niet helemaal lekker meewerkt, en voor dit 'Idle' probleem zorgt. Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben, en weten wat ik hieraan zou kunnen doen? Ik hoor het graag. Als er meer uitleg/informatie nodig is, dan hoor ik dat graag!

Bijgevoegd de clocksnelheden, core voltages en temperaturen in idle state (Ultimate performance), waarbij er geen overclock o.i.d. is gedaan en alle settings op auto staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lT6fnxxRTuEULpywG9Wg3AZP/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qUqiEgDvVtKTVyJDWuv4njqw/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Craftop op 02-12-2019 09:29 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:51
Ga naar power plan, klik op high performance en dan ''Change Advanced power settings'' scroll dan wat naar beneden in het nieuwe venster en klik ''Processor power management aan'' dan ''Minimum processor state'' zet dat dan op bijvoorbeeld 40%, dan zou als het goed is je cpu in idle kunnen downclocken en dan zijn je temps ook lager.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
iCore schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:32:
Ga naar power plan, klik op high performance en dan ''Change Advanced power settings'' scroll dan wat naar beneden in het nieuwe venster en klik ''Processor power management aan'' dan ''Minimum processor state'' zet dat dan op bijvoorbeeld 40%, dan zou als het goed is je cpu in idle kunnen downclocken en dan zijn je temps ook lager.
Helaas heb ik ook dat allemaal al geprobeerd, nog steeds blijft de CPU op max clockspeed staan.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:51
Craftop schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:08:
[...]

Helaas heb ik ook dat allemaal al geprobeerd, nog steeds blijft de CPU op max clockspeed staan.
Raar, gewoon op balanced zetten dan? Of laten staan op high performance zolang je geen last heb van het geluid ofzo, zolang de temps under load niet erg hoog zijn (boven de 80) zit je gewoon goed.

Misschien kan je een beetje undervolten?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
Het interessante is dat als ik de BIOS check, de CPU temperatuur netjes op 33 graden staat en de fans rustig hun werk doen (terwijl de voltage dan ook 1.4 is). Zodra ik windows boot schiet hij omhoog naar 58 graden, en blijft hij op deze temperatuur staan met hoge fan speeds. Lijkt me een soort van communicatie probleem tussen de processor en windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Craftop schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:16:
Het interessante is dat als ik de BIOS check, de CPU temperatuur netjes op 33 graden staat en de fans rustig hun werk doen (terwijl de voltage dan ook 1.4 is). Zodra ik windows boot schiet hij omhoog naar 58 graden, en blijft hij op deze temperatuur staan met hoge fan speeds. Lijkt me een soort van communicatie probleem tussen de processor en windows.
Heb je gecheckt of de load ook echt 0% is? Niet dat je virusscanner opeens de boel overneemt als je opstart ofzo?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craftop schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:16:
Met welk programma meet je de temperaturen?
Heb je al gekeken welke processen er voor die load zorgen in taakbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:27:
[...]

Met welk programma meet je de temperaturen?
Heb je al gekeken welke processen er voor die load zorgen in taakbeheer?
HWinfo, Ryzen Master, het maakt eigenlijk allemaal niets uit. Ze geven dezelfde temperaturen aan. Daarnaast zijn er geen processen die voor loads zorgen. er is ook niet aan het gehele systeem veranderd, behalve dat de CPU is vervangen. Bij de vorige CPU had ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Craftop schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:30:
[...]

HWinfo, Ryzen Master, het maakt eigenlijk allemaal niets uit. Ze geven dezelfde temperaturen aan. Daarnaast zijn er geen processen die voor loads zorgen. er is ook niet aan het gehele systeem veranderd, behalve dat de CPU is vervangen. Bij de vorige CPU had ik nergens last van.
Zou bijna gaan denken dat de temperatuursensor op de 3600 niet helemaal lekker is. Neem aan dat je de montage van de koeler hebt nagelopen en nieuwe koelpasta hebt aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de nieuwste chipset drivers geïnstalleerd? Als je van Ryzen 1 naar 3 gaat (ook van 2 naar 3) dan moet je die wel eens herinstalleren. Daarna de Ryzen Balanced Power Plan in energiebeheer aanzetten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 01:04
De temperaturen gezien de CPU vind ik hoger dan ik zou verwachten met die koeler.

Ik had op meerdere buitenlandse fora's en Reddit gelezen dat Ryzen juist hoge voltages heeft in idle zodat deze snel omhoog kan boosten, maar dat de CPU wel rekening met dingen als temperatuur en load houdt, als ik een game opstart of iets wat de CPU zwaar gebruikt merk je meteen dat de temperaturen stabieler zijn en de voltage fors lager.

Mijn temperaturen met een Ryzen 3700x in combinatie met een custom fancurve en een Noctua U12S zijn idle tussen de 38 en 50 graden (als het systeem eenmaal "opgewarmd" is, en ja de temperaturen schommelen als een gek in idle)

Terwijl onder load ik niet boven de 65 graden kom en de temperaturen onder load stabiel blijven.

Betreffende artikel -> KLIK

Het zorgt wel voor verwarring, en ik ben zelf minder gecharmeerd van hoe Ryzen 3000 werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mizgala28 op 02-12-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Craftop chipset driver van 25 nov ?
https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

verse koelpasta na vervangen en alles goede gemonteerd ?

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 02-12-2019 20:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
Mizgala28 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:49:
De temperaturen gezien de CPU vind ik hoger dan ik zou verwachten met die koeler.

Ik had op meerdere buitenlandse fora's en Reddit gelezen dat Ryzen juist hoge voltages heeft in idle zodat deze snel omhoog kan boosten, maar dat de CPU wel rekening met dingen als temperatuur en load houdt, als ik een game opstart of iets wat de CPU zwaar gebruikt merk je meteen dat de temperaturen stabieler zijn en de voltage fors lager.

Mijn temperaturen met een Ryzen 3700x in combinatie met een custom fancurve en een Noctua U12S zijn idle tussen de 38 en 50 graden (als het systeem eenmaal "opgewarmd" is, en ja de temperaturen schommelen als een gek in idle)

Terwijl onder load ik niet boven de 65 graden kom en de temperaturen onder load stabiel blijven.
...
Ik draai onder load met deze koeler ook niet boven de 65 graden. Het zit hem in het feit dat de 'High en Ultimate Performance' power settings bij idle gewoon hoge voltages en kloksnelheden blijven houden, waardoor ik in idle rond de 50 graden draai (idd erge schommelingen) en onder load max 65. Zodra ik de 'power saver' mode aanzet, daalt direct het voltage tot 0.9 en krijg ik wel normale idle temperaturen, maar dit zou in principe standaard ook moeten gebeuren bij de andere modes.
Hackus schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:02:
@Craftop chipset driver van 25 nov ?

verse koelpasta na vervangen en alles goede gemonteerd ?
Ik heb vandaag windows opnieuw geïnstalleerd, deze chipset ook gebruikt en al meerdere keren de koeler gedemonteerd en deze pasta vervangen om het verschil te checken. Het is geen koeler/koelpasta probleem, aangezien ik geen gigantische temperaturen onder load heb. Ik denk zelf nog steeds dat dit d.m.v. Windows of bios updates verholpen moet worden. Daarnaast, in de bios draai ik netjes 32 graden, vervolgens bij het booten van Windows stijgt de temperatuur direct naar 50 idle. Daar moet dus wel iets mis zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 01:04
Craftop schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:16:
[...]

Ik draai onder load met deze koeler ook niet boven de 65 graden. Het zit hem in het feit dat de 'High en Ultimate Performance' power settings bij idle gewoon hoge voltages en kloksnelheden blijven houden, waardoor ik in idle rond de 50 graden draai (idd erge schommelingen) en onder load max 65. Zodra ik de 'power saver' mode aanzet, daalt direct het voltage tot 0.9 en krijg ik wel normale idle temperaturen, maar dit zou in principe standaard ook moeten gebeuren bij de andere modes.

[...]

Ik heb vandaag windows opnieuw geïnstalleerd, deze chipset ook gebruikt en al meerdere keren de koeler gedemonteerd en deze pasta vervangen om het verschil te checken. Het is geen koeler/koelpasta probleem, aangezien ik geen gigantische temperaturen onder load heb. Ik denk zelf nog steeds dat dit d.m.v. Windows of bios updates verholpen moet worden. Daarnaast, in de bios draai ik netjes 32 graden, vervolgens bij het booten van Windows stijgt de temperatuur direct naar 50 idle. Daar moet dus wel iets mis zijn
Je CPU gaat ook in idle onder die 1v, maar die programma's die de temps en voltages checken houden de boel wakker.

Probeer eens CPU-Z, in mijn geval de enige tool die de werkelijke voltages toont met Ryzen (anders zit ik ook steeds hoger dan nodig in idle)

Ik gebruik Windows Balanced overigens.

Reden dat in je bios de temps lager zijn is omdat je CPU niet boost, net als Intel heeft AMD z'n eigen versie van Turbo genaamd Precision Boost en dat doet ie niet in de BIOS (is niet nodig)

Als de temperaturen je echt storen kun je Precision Boost uitschakelen, maar dan gaat je CPU niet meer Turbo-en (wat gewoon normale functionaliteit van de CPU is of het nou AMD of Intel is)

Zonder Precision Boost is dan de stock 3.6ghz all core je max en gaat hij niet hoger dan dat (tenzij je PB weer aanzet of gaat OC'en)

[ Voor 14% gewijzigd door Mizgala28 op 02-12-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftop
Mizgala28 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:19:
[...]

Je CPU gaat ook in idle onder die 1v, maar die programma's die de temps en voltages checken houden de boel wakker.

Probeer eens CPU-Z, in mijn geval de enige tool die de werkelijke voltages toont met Ryzen (anders zit ik ook steeds hoger dan nodig in idle)

Ik gebruik Windows Balanced overigens.
Ik heb inderdaad ook het internet uitgespeeld en gezien dat die programma's je CPU 'wakker' houden. Maar CPU-Z deed bij mij niet veel anders dacht ik. Ik ga het desondanks nog een keer downloaden en kijken of het daadwerkelijk andere resultaten geeft. Ik zag vanmiddag al wel dat HWinfo hogere temps aangaf dan de Ryzen Master Applicatie, HWinfo loopt volgens mij nog niet helemaal bij wat betreft Ryzen 3xxx CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaki15
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04-2021
hey ik heb nu prc dezelfde probleem die jij eerst had. had je die probleem gefixt? en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Heb je de chipset drivers voor de cpu ook geinstaleerd voor b450 moederborden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 09:30
Zet je powerplan op ''AMD Ryzen Balanced''
Pagina: 1