Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aan bedrog grenzende non-confirmiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 3.571 views
Hallo Tweakers,

Het volgende.
Afgelopen week heb ik bij een tweaker met 10 referenties een iphone xs max gekocht.
De iphone was volgende verkoper in goede staat, maar had volgens verkoper een defecte front-camera.

Bij navraag hoe dit euvel was ontstaan, bleek de tweaker geen idee te hebben.
Wel kwam het in ieder geval niet door een val, en was de iphone nooit open geweest.

Toen ik vroeg of Face ID het dan nog deed, werd deze vraag bevestigend beantwoord: Face ID had het altijd gedaan.

Bij navraag bleek de iphone vervolgens ook nog eens een serienummer te hebben welke onder de garantie van Apple valt. Aangezien het toestel volgens verkoper nooit open is geweest, en ook geen smak heeft gemaakt, wil dat wel eens een defect zijn die onder de Apple garantie valt. Die gok durfde ik wel te wagen.

De verzending door verkoper ging zeer vlot en keurig. Mijn verbazing was dan ook groot wat ik op de deurmat kreeg.

Bij het openmaken van het pakket viel mij al op dat het serienummer van de iphone doos was weggekrast. Vreemd. Wellicht dus geen orginele doos.
Bij het activeren van de iphone kreeg ik direct de melding dat de batterij niet geverifieerd kan worden: hoogstwaarschijnlijk dus vervangen! Hoezo nooit open geweest?..

Bij verdere inspectie blijkt de front-camera uiteindelijk functioneel. Goed nieuws. Minder goed nieuws is dat Face ID compleet onwerkzaam is (niet beschikbaar). Ook True Tone/automatic brightness doet het niet, wat mij doet vermoeden dat de flood llluminator (of kabel) door een knullig uitgevoerde reparatie is beschadigd.

ik heb dus duidelijk een product aangeschaft waarvan de verkoper een stuk meer wist (of had moeten weten) dan dat hij prijsgaf. Sterker nog, sommige beweringen door de verkoper waren gewoon simpelweg onwaar.

Ik krijg dus sterk het vermoeden dat verkoper willens en weten de boel heeft belazerd. Na confrontatie met de feiten, geeft verkoper geen thuis meer. Toegegeven: het is niet heel lang geleden, maar het laatste contact was afgelopen zaterdag waar verkoper aangaf mijn email te beantwoorden. Sindsdien radiostilte.

Uiteindelijk heb ik een bedrag van 530 euro neergeteld. Flink veel geld voor een iphone met gebreken die van te voren niet waren vermeld.

Welke stappen zouden jullie in deze situatie ondernemen?

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 09:03

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Modbreak:Volgende suggestie van deze aard is vakantie

Microkid wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:32 (88%)

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Nu online

Imnoa

Noobmaster69

product is non conform, terugsturen en je geld terug.

In tegenstelling tot wat beweerd wordt "garantie tot aan de deur" is onzin, ook bij particuliere tweedehands verkoop.

Jij hebt voor het grootste gedeelte aan je onderzoeksplicht gedaan (je hebt specifiek gevraagd naar de werking van bepaalde onderdelen), het product fysiek bekijken/ophalen is natuurlijk niet altijd mogelijk
Toegegeven: het is niet heel lang geleden, maar het laatste contact was afgelopen zaterdag waar verkoper aangaf mijn email te beantwoorden. Sindsdien radiostilte.
Stel hem per email en als je zijn adres hebt in gebreke, maak een afspraak om de telefoon ergens om te ruilen voor je geld terug

Imnoa wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:05 (29%)

민족의 위대한 태양

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:37

St@m

@ Your Service

Aangifte doen bij de politie. Vervolgens heel zuur zijn.

Wat ik echt zou doen kan ik hier niet vertellen.
Ik durfde de verkoop aan gezien de 10 referenties die de Tweaker had.
Het product 'terugsturen' lijkt me nogal een gok. In het ergste geval heb ik én geen iphone én geen geld.

Helaas geeft de Tweaker op geen enkel communicatievlak thuis.

WouterL wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:06 (15%)

• Imnoa
  • Nu online

Imnoa

Noobmaster69

WouterL schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:05:
Ik durfde de verkoop aan gezien de 10 referenties die de Tweaker had.
Het product 'terugsturen' lijkt me nogal een gok. In het ergste geval heb ik én geen iphone én geen geld.

Helaas geeft de Tweaker op geen enkel communicatievlak thuis.
Wellicht kan een modje hem zo'n DM sturen die je moét lezen bij het bezoeken van T.net

Staat er ook geen retouradres op de verzemddoos ? (of is deze te achterhalen via de 3S code)

Imnoa wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:07 (9%)

민족의 위대한 태양

Imnoa schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:06:
[...]

Wellicht kan een modje hem zo'n DM sturen die je moét lezen bij het bezoeken van T.net

Staat er ook geen retouradres op de verzemddoos ? (of is deze te achterhalen via de 3S code)
Nee helaas niet.
Ik heb namelijk zélf een label aangemaakt. Wel heb ik een vermoeden van het werkadres van deze meneer.

• Imnoa
  • Nu online

Imnoa

Noobmaster69

WouterL schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:08:
[...]

Nee helaas niet.
Ik heb namelijk zélf een label aangemaakt. Wel heb ik een vermoeden van het werkadres van deze meneer.
Wellicht kan een modje hem dan zo'n notificatie sturen om contact met je op te nemen

민족의 위대한 태양

Imnoa schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:11:
[...]

Wellicht kan een modje hem dan zo'n notificatie sturen om contact met je op te nemen
Ik hoop het. Zelf krijg ik in ieder geval geen contact meer.

• Imnoa
  • Nu online

Imnoa

Noobmaster69

WouterL schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:14:
[...]

Ik hoop het. Zelf krijg ik in ieder geval geen contact meer.
Even contact opnemen met MicroKid of Floppus

민족의 위대한 태양

@Floppus @Microkid Kunnen jullie hier naar kijken?

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:57
Hmmm, ik gok dat @Floppus en/of @Microkid dan toch terugvallen op de V&A voorwaarden, artikel 7:
Tweakers biedt enkel de gelegenheid om verkoper en koper bij elkaar te brengen. Tweakers is en zal op geen enkele manier partij zijn in de daadwerkelijke overeenkomst tussen koper en verkoper. Tweakers kan dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden omtrent de kwaliteit, de veiligheid of de legaliteit van de geadverteerde objecten, de juistheid van de aanbiedingen, de bevoegdheid van verkopers objecten te verkopen en de bevoegdheid van kopers objecten te kopen. Ook kunnen wij nakoming van de overeenkomst tussen koper en verkoper niet garanderen, noch bij een geschil bemiddelen tussen partijen.
vanaalten schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:09:
Hmmm, ik gok dat @Floppus en/of @Microkid dan toch terugvallen op de V&A voorwaarden, artikel 7:

[...]
Ik verwacht geen wonderen, maar wel een dergelijke verkoper uitgesloten van tweakers.

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
WouterL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:14:
[...]

Ik verwacht geen wonderen, maar wel een dergelijke verkoper uitgesloten van tweakers.
Dat kunnen ze niet zomaar doen, jou blauwe ogen zijn net zo blauw als die van de verkoper op dit moment. hij kan wel iets overkomen zijn, ziekenhuis enz, veel te vroeg om te oordelen iig

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Mel33 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:
[...]

Dat kunnen ze niet zomaar doen, jou blauwe ogen zijn net zo blauw als die van de verkoper op dit moment. hij kan wel iets overkomen zijn, ziekenhuis enz, veel te vroeg om te oordelen iig
Tja.. Doorgekrast serienummer, gebreken waarvan de verkoper duidelijk wist dat het tegenovergestelde het geval was...

En dan totale radiostilte.

Maar goed, ja, er kan altijd wat gebeurd zijn inderdaad.
Maar dan kan de betreffende tweakers altijd reageren op het 'mailtje van tweakers'.

Ook kan tweakers zien of betreffende tweaker online is geweest, alhoewel ik die kans niet hoog acht gezien de e-mail ook onbeantwoord blijft.

WouterL wijzigde deze reactie 05-12-2019 10:33 (20%)

• Mel33
  • Nu online
WouterL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:20:
[...]

Tja.. Doorgekrast serienummer, gebreken waarvan de verkoper duidelijk wist dat het tegenovergestelde het geval was...

En dan totale radiostilte.

Maar goed, ja, er kan altijd wat gebeurd zijn inderdaad.
Maar dan kan de betreffende tweakers altijd reageren op het 'mailtje van tweakers'.

Ook kan tweakers zien of betreffende tweaker online is geweest, alhoewel ik die kans niet hoog acht gezien de e-mail ook onbeantwoord blijft.
Ja het heeft de schijn tegen, maar je spreekt nog steeds van schijn.
Je vraag om te blokken is iets te vroeg nog, maar weet je zijn huis dan rij je er naartoe en doet een inschatting. is niet het beste advies maar als hij afwezig blijft in zijn antwoord kan je dat doen.
Man dit soort bedragen nog overmaken is tegenwoordig niet meer verantwoord, had je daar zelf niet een 50eu aan benzine of trein voor over, wat dacht er over, toen je plus 500 overmaakte?

edit
jij kan ook zien, klik op het pijlte naast zijn naam in een topic of zie zijn profiel

Mel33 wijzigde deze reactie 05-12-2019 10:40 (12%)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Mel33 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:37:
[...]

Ja het heeft de schijn tegen, maar je spreekt nog steeds van schijn.
Je vraag om te blokken is iets te vroeg nog, maar weet je zijn huis dan rij je er naartoe en doet een inschatting. is niet het beste advies maar als hij afwezig blijft in zijn antwoord kan je dat doen.
Man dit soort bedragen nog overmaken is tegenwoordig niet meer verantwoord, had je daar zelf niet een 50eu aan benzine of trein voor over, wat dacht er over, toen je plus 500 overmaakte?

edit
jij kan ook zien, klik op het pijlte naast zijn naam in een topic of zie zijn profiel
De betreffende tweaker had 10 positieve referenties hier op tweaker. Ik vertrouw niet blindelings iemand op zijn blauwe ogen, maar op tweakers gaat dat gelukkig (meestal) wel goed. Uitzondering daargelaten.

edit: hij is online geweest, gisteren, en heeft zijn openstaande advertenties verwijderd.

WouterL wijzigde deze reactie 05-12-2019 10:45 (5%)

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Werd hem te warm onder de voetjes. Aangifte doen en alles. Hoop dan dat het goedkomt. Tweakers op hoogte brengen.

• Mel33
  • Nu online
@WouterL Je kan elke uithoek van NL bereiken voor 50eu, zulke hoge bedragen overmaken voordat je weet met wie je te doen hebt, doe je dat met paypal kopersbescherming of cc, Ik zou het niet eens durven, via ebay heb ik al moeite het te vertrouwen.

Maar weet je inmiddels of hij weer online was aan de hand van zijn profiel.
ja aangifte doen iig, als zijn reactie uitblijft

Mel33 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:51:
@WouterL Je kan elke uithoek van NL bereiken voor 50eu, zulke hoge bedragen overmaken voordat je weet met wie je te doen hebt, doe je dat met paypal kopersbescherming of cc, Ik zou het niet eens durven, via ebay heb ik al moeite het te vertrouwen.

Maar weet je inmiddels als of hij weer online was aan de hand van zijn profiel.
ja aangifte doen iig, als zijn reactie uitblijft
Tja, dat is deel van het platform. Kopen met vertrouwen. Dat gaat vaak goed, maar soms ook mis. Ik ken de risico's. Gelukkig is de schade in dit geval beperkt, omdat de iphone gelukkig verder wel functioneert, hij is alleen gebrekkig.

WouterL wijzigde deze reactie 05-12-2019 10:57 (8%)

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Aangezien de serienummer doorgekrast is, gaat het hier misschien om heling van gestolen goederen? Ik zou sowieso bij de politie langsgaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:57
Mel33 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:18:
[...]

Sterker nog, kan zomaar zijn dat de verkoper een prima telefoon heeft verkocht en dat TS z'n eigen defecte telefoon wil terugsturen - en dat TS juist degene is die probeert te flessen. En dit topic heeft gestart om de verkoper onder druk te zetten.

Ik heb daar overigens geen aanwijzingen voor, wil TS absoluut niet zwart maken, maar de essentie is dat de mods/admins dat evenmin weten en dat dat precies de reden zal zijn dat Tweakers.net zich buiten dit soort geschillen wil houden.

(al is het nog steeds goed om dit soort dingen te melden: als er structureel over een verkoper geklaagd wordt, is er wellicht reden voor de mods/admins om actie te ondernemen)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

10 x feedback, ervaringen met forumlid kan ook uit aankopen bestaan. Dat maakt iemand nog geen vertrouwt verkoper. Je kunt in het overzicht kijken of adverteerder al vaker is beoordeeld als verkoper. verder zou ik imei eens checken of het geen gestolen goed betreft.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Hackus schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:48:
10 x feedback, ervaringen met forumlid kan ook uit aankopen bestaan. Dat maakt iemand nog geen vertrouwt verkoper. Je kunt in het overzicht kijken of adverteerder al vaker is beoordeeld als verkoper. verder zou ik imei eens checken of het geen gestolen goed betreft.
Dat heb ik natuurlijk gedaan. Betreft 10x een verkoop. Ook heb ik het serienummer van te voren gechecked. Deze was “schoon”.

WouterL wijzigde deze reactie 05-12-2019 12:56 (7%)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15-12 14:53
Kans is groot dat dit een dure les wordt. Als hij zijn overige advertenties verwijderd heeft dan is reeds uit schrik dat hij hier benoemd zal worden en toch niets meer zal kunnen verkopen of omdat hij verwacht sowieso verbannen te worden.

Je kan een klacht indienen bij de politie om de statistiek wat omhoog te duwen. Veel meer effect zal dat niet hebben hoewel ik zelf wel voorstander ben van dat te doen. En daarna kan je proberen een deel van je geld te recupereren door de telefoon op correcte wijze verder door te verkopen. Aangezien de IMEI check clean is en de telefoon bij Apple niet is opgegeven als gestolen verwacht ik wel dat deze niet gestolen is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:18

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

De advertenties zijn weg omdat een mail is gestuurd en het account geband. Op die manier kan verkoper wel contact opnemen om het over een oplossing te hebben maar vallen er niet meer gedupeerden.

Ik zou gezien de ervaring zover in ieder geval aangifte doen. De politie kan bij ons gegevens opvragen.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Floppus schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:06:
De advertenties zijn weg omdat een mail is gestuurd en het account geband. Op die manier kan verkoper wel contact opnemen om het over een oplossing te hebben maar vallen er niet meer gedupeerden.

Ik zou gezien de ervaring zover in ieder geval aangifte doen. De politie kan bij ons gegevens opvragen.
Dank voor de feedback. Aangifte zal inderdaad volgen.

WouterL wijzigde deze reactie 05-12-2019 23:19 (3%)

iPhone is inmiddels doorverkocht voor een goede 100 euro verlies. Toch zonde geld.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

In dat geval kan hier een slotje op.

Veiling: Tweakers Kerstballen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True