Vraag

• Frazzy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 20:23
I wil graag mijn verwarming per ruimte gaan schakelen.

Het gaat om de volgende ruimten:
- Benedenverdieping (vloerverwarming)
- Badkamer
- 3x slaapkamer (ik denk dat ik hier de gewone thermostaatknoppen laat zitten, staan toch altijd op vorstbeveiliging)

Ik zit te kijken naar een systeem als Tado. Ik kan alleen nergens vinden of het in de app mogelijk is om per ruimte een schema in te stellen (deze vraag kan ik echter ook in het tado topic stellen)
Of is er volgens jullie ervaring een beter systeem?

Ik heb al veel topics bekeken maar één antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.

Als de badkamer om warmte vraagt en de woonkamer is op temperatuur dan moet de vloerverwarming beneden dicht gaan. Is daar een standaard oplossing voor?

Ik heb een foto bijgevoegd van de situatie van de vloerverwarming.
Volgens mij moet ik de rode conventionele knop in de doorgaande leiding vervangen door een radiatorknop die aangestuurd wordt door de kamer termostaat. Klopt dat?

Dus kort samengevat:

- Ik wil de badkamer los kunnen schakelen op een eigen temperatuur en tijdsschema
- De vloerverwarming moet aangestuurd worden door de kamerthermostaat
- Is er een betere optie dan Tado voor deze case

Alvast bedankt!

Frans

huidige situatie vloerverwarming:

[Voor 10% gewijzigd door Frazzy op 02-12-2019 08:53]

Beste antwoord (via Frazzy op 02-12-2019 12:24)

Frazzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:47:
[...]

Ik heb in de kring naar het verdeelblok een normale knop en een thermostaatknop zitten (zie foto in eerste post) De thermostaatknop kan ik niet vervangen want die is voor de watertemperatuur. Echter in de retourleiding na het verdeelblok zit nog een conventionele kraan. Die wil ik graag vervangen voor de slimme kraan.

Op die manier hoef ik niets los te (laten) halen en zou ik dus met het huidige systeem verder kunnen.
Klopt deze beredenering?
Ik heb mijn post een edit gegeven nadat ik uw foto zag.

Komt niet vaak voor dat mensen op de retour al een loze thermostatische kraan hebben zitten.

In theorie zou u hier gewoon een tado slimme knop op kunnen zetten om zo deze vloer te regelen (in combinatie met een SLimme thermostaat voor de meting).

Alle reacties

Met tado kunt u per ruimte een schema instellen.

Begin met dit lezen:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Daarna kunt u ook nog refereren naar mijn post in het tado topic:
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

Als u in uw slaapkamers de radiatoren altijd op vorstbeveiliging heeft staan dan hoeft u die knoppen niet te vervangen. Dat zal namelijk vrij weinig opleveren.
Zie ook: https://support.tado.com/nl/articles/3387248

[Voor 29% gewijzigd door tado op 02-12-2019 09:01]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:25
Sowieso is er 1 probleem, hoe regel je de warmtevraag? Traditioneel hangt er een thermostaat in de woonkamer die de ketel aanstuurt. In dit geval moet je dus een 2e temperatuursensor hebben die de thermostaat aangeeft dat hij wat moet doen, en vervolgens de knoppen dichtdraaien of opendraaien als de woonkamer ook warmte nodig heeft.

Het is allemaal niet bijster ingewikkeld denk ik, maar vereist wel iets meer dan een simpele knop.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 23:54
De vloerverwarminggroep zit meestal buiten het oog in een afgesloten ruimte zoals de voorraadkast en daar zit ook de thermostaatkraan.
Om de correcte temperatuur van je kamer te metenheb je een thermostaat nodig die in in Tado app in de zelfde kamer staat geconfigureerd. Hierdoor wordt de temperatuur van je radiatorknop genegeerd en die van de thermostaat gebruikt. Die thermostaat moet je wel in de woonkamer ophangen natuurlijk.

[Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 02-12-2019 09:10]

• Frazzy
Na het lezen van de bovenstaande antwoorden kom ik tot het volgende:

- Ik hang de kamer thermostaat in de kamer en koppel deze met de radiatorknop in van de vloerverwarming
- De vloerverwarming wordt dan geschakeld op de temperatuur van de termostaat en niet van de knop.

Wat me nog onduidelijk is, schakelt de knop in de badkamder de CV als hij wil bijverwarmen los van de thermostaat?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Wat is je probleem? Koude badkamer als je opstaat? Kan je eenvoudig en slimmer regelen met een elektrische straalkachel of radiator. Juist in de badkamer werkt stralingswarmte goed en snel.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Frazzy
ericplan schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:31:
Wat is je probleem? Koude badkamer als je opstaat? Kan je eenvoudig en slimmer regelen met een elektrische straalkachel of radiator. Juist in de badkamer werkt stralingswarmte goed en snel.
Ik wil de vloerverwarming apart aansturen op de momenten dat ik hem nodig heb en de rest van de dag mag hij uit staan. Ik wil daarbij gebruik maken van de huidige installatie. Ik vind een straalkackel een beetje een houtje touwtje oplossing in een huis van 1 jaar oud.

• Frazzy
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:00:
Met tado kunt u per ruimte een schema instellen.

Begin met dit lezen:
https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Daarna kunt u ook nog refereren naar mijn post in het tado topic:
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

Als u in uw slaapkamers de radiatoren altijd op vorstbeveiliging heeft staan dan hoeft u die knoppen niet te vervangen. Dat zal namelijk vrij weinig opleveren.
Zie ook: https://support.tado.com/nl/articles/3387248
Kun je 2 zaken voor mij bevestigen?

- Kan een thermostaatknop gekoppeld worden aan de thermostaat zodat hij alleen schakeld als de thermostaat warmte vraagt?

- Zo ja, dan heb ik toch geen afsluitklep nodig voor de vloerverwarming maar dan kan ik toch een radiatorknop plaatsen in plaats van de radiatorknop voor het verdeelblok? (de rode, niet de thermostaatknop)

Het verdeelblok is namelijk maar voor 1 zone vloerverwarming.

Zie ik iets over het hoofd met deze oplossing? In mijn ogen is de vloerverwarming namelijk 1 grote radiator en kan ik hem hetzelfde behandelen toch?
Frazzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:38:
[...]

Kun je 2 zaken voor mij bevestigen?

- Kan een thermostaatknop gekoppeld worden aan de thermostaat zodat hij alleen schakeld als de thermostaat warmte vraagt?

- Zo ja, dan heb ik toch geen afsluitklep nodig voor de vloerverwarming maar dan kan ik toch een radiatorknop plaatsen in plaats van de radiatorknop voor het verdeelblok? (de rode, niet de thermostaatknop)

Het verdeelblok is namelijk maar voor 1 zone vloerverwarming.

Zie ik iets over het hoofd met deze oplossing? In mijn ogen is de vloerverwarming namelijk 1 grote radiator en kan ik hem hetzelfde behandelen toch?
Ja, een Slimme Thermostaat kan de temperatuursensor zijn voor en Slimme Radiatorknop.

Er zijn klanten van ons die met success een Slimme Radiatorknop hebben gebruikt om een vloerverwarming te sturen.
Maar let op: De radiatorknop die nu op uw vloerverdeler zit is geen normale knop! Dit is een knop die zorgt dat er geen 80 graden water door de vloer zal lopen en regelt de watertemperatuur naar beneden zodat er vaak rond de 40 graden door de vloer gaat, ook al stookt de ketel hoger.

In uw specifieke geval: Als die rode kraan een thermostatische kraan is zou u kunnen overwegen om daar een tado Slimme Radiatorknop op te plaatsen. De thermostaatknop voor de watertemperatuur blijft zo behouden. Dan zal de vloerverwarming inderdaad als een grote radiator aangestuurd worden door de Slimme Thermostaat + Slimme Radiatorknop.

Kijk in het tado topic voor gebruikerservaringen van mensen die een Slimme Radiatorknop op hun vloerverwarming gebruiken.

[Voor 11% gewijzigd door tado op 02-12-2019 10:46]

• Frazzy
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:43:
[...]

Ja, een Slimme Thermostaat kan de temperatuursensor zijn voor en Slimme Radiatorknop.

Er zijn klanten van ons die met success een Slimme Radiatorknop hebben gebruikt om een vloerverwarming te sturen.
Maar let op: De radiatorknop die nu op uw vloerverdeler zit is geen normale knop! Dit is een knop die zorgt dat er geen 80 graden water door de vloer zal lopen en regelt de watertemperatuur naar beneden zodat er vaak rond de 40 graden door de vloer gaat, ook al stookt de ketel hoger.

In uw specifieke geval: Als die rode kraan een thermostatische kraan is zou u kunnen overwegen om daar een tado Slimme Radiatorknop op te plaatsen. De thermostaatknop voor de watertemperatuur blijft zo behouden.

Kijk in het tado topic voor gebruikerservaringen van mensen die een Slimme Radiatorknop op hun vloerverwarming gebruiken.
Ik heb in de kring naar het verdeelblok een normale knop en een thermostaatknop zitten (zie foto in eerste post) De thermostaatknop kan ik niet vervangen want die is voor de watertemperatuur. Echter in de retourleiding na het verdeelblok zit nog een conventionele kraan. Die wil ik graag vervangen voor de slimme kraan.

Op die manier hoef ik niets los te (laten) halen en zou ik dus met het huidige systeem verder kunnen.
Klopt deze beredenering?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 23:54
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:43:
[...]

In uw specifieke geval: Als die rode kraan een thermostatische kraan is zou u kunnen overwegen om daar een tado Slimme Radiatorknop op te plaatsen. De thermostaatknop voor de watertemperatuur blijft zo behouden. Dan zal de vloerverwarming inderdaad als een grote radiator aangestuurd worden door de Slimme Thermostaat + Slimme Radiatorknop.

Is het ook een goede oplossing om gewoon je CV temperatuur op 40-55 graden in te stellen zodat er door alle radiatoren max 40-55 graden heen gaat?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Frazzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:34:
[...]
Ik wil de vloerverwarming apart aansturen op de momenten dat ik hem nodig heb en de rest van de dag mag hij uit staan. Ik wil daarbij gebruik maken van de huidige installatie. Ik vind een straalkackel een beetje een houtje touwtje oplossing in een huis van 1 jaar oud.
De meeste bezitters van vloerverwarming hebben vziw de verwarming 24/7 aanstaan en passen slechts beperkte nachtverlaging toe. Dit omdat vloerverwarming normaal gesproken niet snel reageert. Maar misschien is dat in jouw huis anders.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Frazzy
ericplan schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:01:
[...]

De meeste bezitters van vloerverwarming hebben vziw de verwarming 24/7 aanstaan en passen slechts beperkte nachtverlaging toe. Dit omdat vloerverwarming normaal gesproken niet snel reageert. Maar misschien is dat in jouw huis anders.
In de badkamer zit de vloerverwarming op de retourleiding van de radiator. Dus bij deze verwarming gaat het iets anders idd. Beneden hebben we vloerverwarming als hoofdverwarming en daar staat hij eigenlijk altijd aan als er vraag is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!
Frazzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:47:
[...]

Klopt deze beredenering?

Komt niet vaak voor dat mensen op de retour al een loze thermostatische kraan hebben zitten.

In theorie zou u hier gewoon een tado slimme knop op kunnen zetten om zo deze vloer te regelen (in combinatie met een SLimme thermostaat voor de meting).

• Frazzy
tado schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:16:
[...]

Thanks voor de hulp!

Ik denk dat dit is gedaan zodat ze de hele vloerverwarming los kunnen koppelen? Of ze hebben gewoon een foutje gemaakt :P

• BroWnStaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 13:52
Frazzy schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:24:
[...]

Thanks voor de hulp!

Ik denk dat dit is gedaan zodat ze de hele vloerverwarming los kunnen koppelen? Of ze hebben gewoon een foutje gemaakt :P
Zou je kunnen delen voor welke oplossing je hebt gekozen en wat jouw ervaring is? Ik heb thuis een soortgelijke situatie en ben benieuwd wat voor mij een oplossing is.

• Frazzy
He BroWnStaR,

Natuurlijk kan ik dat.
Ik heb het als volgt ingericht:

In de woonkamer thermostaat vervangen voor een Tado thermostaat.
In de trapkast in de vloerverwarming een Tado radiatorknop geplaatst en die in dezelfde ruimte als de woonkamer geconfigureerd.

In de badkamer heb ik een Tado radiatorknop geplaatst en toegekend aan de badkamer.

Met de radiatoren in de slaapkamer heb ik niets gedaan aangezien die altijd op vorstbeveiliging staan en nooit aan hoeven vanwege de warmtewisselaar.

Ik kan nu voor de woonkamer een schema instellen en een los schema voor de badkamer.

Dit werkt voor ons perfect. De badkamer springt elke ochtend even aan en de woonkamer is dit jaar nog niet aan geweest.

Groet Frans
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee