Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 17:38
Ik heb een ventilator aan geschaft. Deze via de netatmo aangestuurd op co2 via IFTTT met een TP link HS 110. Heeft het dan nog nut een luchtreiniger aan te schaffen? Er wordt hier niet gerookt en geen huisdieren en de kids de deur uit. Graag uw mening.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Hoe wordt deze ventilator aangesloten? Als afzuiging, waarbij verse lucht via raamroosters binnen komt?

• ghelsendoorn
Klopt bij een ppm van 900 op de netatmo gaat hij aan, ik laat hem weer afslaan bij een ppm van 700. Dit gaat via IFTTT geen om kijken naar verder.

[ Voor 19% gewijzigd door ghelsendoorn op 01-12-2019 22:38 ]

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Mijn CO2 meter geeft alarm bij 1200 ppm. Buitenlucht is tegenwoordig ongeveer 450 ppm, en ik geloof dat de consensus is dat een klas scholiertjes bij 800 ppm onhandelbaar wordt dus dat lijkt een goede bovengrens. Jouw instellingen zijn dus niet erg streng.

l'art pour l'art

• ghelsendoorn
Bedankt ik zal hem naar 800 ppm zetten.
Maar mijn vraag gaat over om de fijnstof te verlagen.

[ Voor 41% gewijzigd door ghelsendoorn op 15-12-2019 20:29 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het lijkt mij in dat geval handig om te beginnen met de fijnstofconcentratie te meten en loggen. Op de bekende Chinese sites staat het vol met dit soort apparaatjes. Zonder meetgegevens is er weinig te zeggen over het (on)nut van een luchtreiniger.
Ook omgevingsomstandigheden zijn relevant; Woon je in de buurt van een snelweg, luchthaven, zware industrie of veeteelt? dat beinvloed ook de fijnstofconcentratie buiten en dus ook in je huis.

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Vereniging Eigen Huis schrijft er over, en dan vooral over fijnstof die ontstaat bij bakken en braden. Je afzuigkap gebruiken en 24/7 ventileren is effectief. Maar er zijn ook andere bronnen van fijnstof:
ook roken, cosmetica en spuitbussen bijvoorbeeld zorgen voor fijnstof. En het maakt bijvoorbeeld nogal verschil of je deodorant in de slaapkamer spuit met de deur open of in de badkamer met de deur dicht. Met een goed ventilatiesysteem is de concentratie in een kleine, afgesloten ruimte binnen twintig minuten weg.'
'En hoeveel kaarsen brand je in huis? Die zorgen ook voor flinke luchtvervuiling. Zet een kaars liever niet in een glas. Dan komt er bijna geen zuurstof bij en ontstaan veel roetdeeltjes. Broodroosters, tosti-ijzers en airfryers produceren ook fijnstof. Die kun je bij gebruik beter onder de afzuigkap zetten. En wat dacht je van houtkachels? Grote bronnen van fijnstof, niet alleen voor de buren, ook voor jezelf.
Misschien moet je inderdaad eerst meten of je een fijnstofprobleem hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door art op 15-12-2019 21:42 ]

l'art pour l'art

• ghelsendoorn
Bedankt voor jullie inbreng in deze. Wens jullie een fijne jaarwisseling.
Pagina: 1