Voor het aansluiten van de luidsprekers ...
- Goed kijken naar de impedantie waarde van de luidsprekers. Geen 4 ohm luidsprekers op een 8 ohm versterker hangen. Andersom kan het wel maar dan moet je rekening er mee houden dat het afgegeven maximaal vermogen merkelijk minder is dan 4 ohm op 4 ohm of 8 ohm op 8ohm.
- zorg dat je gelijke paren luidsprekers hebt dus
--> vooraan links en rechts zelfde
--> achteraan links en rechts zelfde
--> zijkant links en rechts zelfde
- koop als eerste een degelijke centerspeaker, dit is vaak de meest onderschatte speaker in een systeem doch zeker voor film te kijken is het deze speaker die alles wat stemmen is veelal op zich neemt. Geen center speaker of een slechte resulteerd in geluid dat lijkt alsof iedereen verkoude is of zijn/haar neus dicht knijpt. Een goede centerspeaker hoeft niet belachelijk duur te zijn Dali of Jamo heeft een vrij leuke voor minder dan 200 euro en dan heb je uiteraard geen top of the line maar wel iets wat zeker 10 keer beter klinkt dan een setje samsung speakers dat tegenwoordig eerder norm dan uitzondering is en vaak als HiFi bestempeld wordt maar naar mijn mening (puur persoonlijk) echt wel LoFi is. Eventueel is ook Yamaha NS-P 51 Zwart (set) een optie dan heb je direct 2 front luidsprekers en een degelijke center speaker. De andere kan je dan nog aanvullen met wat je al hebt (mits bovenstaande in acht genomen). Als volgende aankoop kan je dan twee degelijkere fronts kopen en de 2 yamaha's gebruiken als side of rear.
Heb je geen ambitie voor home cinema, of om er 1 of andere surround source aan te hangen ... zou ik opteren om een fatsoenlijke stereo versterker te kopen en een setje degelijke bookshelfs. Ook dit kan allemaal op een redelijk menselijk budget. Als je nog snel bent zou je dit kunnen overwegen:
https://doublepoint.nl/nad-c316bee-versterker-zwart
Of bijvoorbeeld een leuke Marantz:
https://www.coolblue.be/n.../marantz-pm5005-zwart.htm
In combinatie met een setje Dali Spektor 1 om maar een voorbeeld te geven of leuke KEF bookshelfs ga je verbaasd zijn van het aangename geluid voor een budget van rond de 500 euro. Heb je de plaats zou je ook kunnen gaan voor bijvoorbeeld dali Oberon 5.
Mocht je naderhand dan overwegen toch naar een 5.x 7.x of iets anders te gaan zijn de speakers ook gewoon te recupereren en een goede basis.
Ik ga eerlijk zijn. Ik heb in der tijd met mijn eerste loon een Marantz 5.1 versterker gekocht ... we spreken over 1999, dat was in der tijd aardig aan de prijs. Naderhand gezien is dat mijn grootste miskoop ooit geweest om de eenvoudige reden dat ik eigenlijk enkel muziek luister. Ondertussen heb ik geinvesteerd in een heel degelijke stereo versterker, goede stereo luidsprekers.
Ik heb ondertussen in mijn living ook een projector en daar ben ik ondanks mijn audio liefde gewoon gegaan voor een logitech Z906, haters gonna hate maar voor 225 euro heb je dan 5.1 geluid dat voor film en tv RUIM voldoende is naar mijn beleving. Alles is netjes weggewerkt in het plafond van bekabeling en iederen die thuis komt film kijken of bv formule 1 is zwaar onder de indruk van het geluid. :-)
[
Voor 35% gewijzigd door
HaerdenCliff op 02-12-2019 14:05
]