(Oude) Losse speakers op receiver aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-06 08:11
Beste,

Ik ben laatst langs het apparaat receiver gekomen, omdat ik opzoek was naar een nieuwe versterker voor mijn pick up. Ik zag dat een receiver in 5.1, 7.1, etc uitvoeringen kwam. Nu vroeg ik mij af, aangezien ik veel losse speakers heb of ik ze allemaal kan aansluiten en juist positioneren en hiermee dan toch een all surround sound krijg?

Ik heb al gezocht online maar vind wel de juiste indeling: front speakers, subwoofer, twee achter, etc. Maar vind nergens of dit een probleem oplevert.

Ik wil de speakers door de jaren heen gaan vervangen, zodat ik toch met een klein budget steeds vooruit kan.

Groet,

Milofow

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01

FeaR

In GoT we trust

Ik volg het niet helemaal. Wat zou een probleem opleveren? Je wilt meerdere speakers aansluiten op een 5.1/7.1 receiver. Dat is geen probleem. Andersom ook niet trouwens, 2 speakers op een 11.2 receiver kan ook zonder problemen. Als je de speakers juist positioneert zal je ook surround hebben. Native niet vanaf een platenspeler aangezien dat een stereo (2.0) bron is. Maar een beetje receiver beschikt wel over functies als Multi Channel Stereo om 2.0 over alle speakers weer te geven. Of een mode als Dolby Pro Logic dan wel DTS Neo om van 2.0 een soort surround te maken. Of het qua klank allemaal een beetje klinkt is zo niet te zeggen, dat zal van de diverse speakers afhangen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34

Jag

Ik geloof dat de TS het in een auto wil gebruiken; dat gaat niet, die werkt op 12v.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
Jag schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:51:
Ik geloof dat de TS het in een auto wil gebruiken; dat gaat niet, die werkt op 12v.
een Pick up kan een auto zijn, maar ook een platenspeler, ik denk niet dat hij een platenspeler in de auto wil hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:55
Als je met een beperkt budget goed geluid uit de platenspeler wilt hebben zou ik voor een stereo versterker (2.0) met 2 luidsprekers gaan.
NB
-zorg dat er een phono (MM/MC) versterker in zit.
-ik zou gebruikt kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Laatst online: 30-11-2024
Voor het aansluiten van de luidsprekers ...
- Goed kijken naar de impedantie waarde van de luidsprekers. Geen 4 ohm luidsprekers op een 8 ohm versterker hangen. Andersom kan het wel maar dan moet je rekening er mee houden dat het afgegeven maximaal vermogen merkelijk minder is dan 4 ohm op 4 ohm of 8 ohm op 8ohm.
- zorg dat je gelijke paren luidsprekers hebt dus
--> vooraan links en rechts zelfde
--> achteraan links en rechts zelfde
--> zijkant links en rechts zelfde
- koop als eerste een degelijke centerspeaker, dit is vaak de meest onderschatte speaker in een systeem doch zeker voor film te kijken is het deze speaker die alles wat stemmen is veelal op zich neemt. Geen center speaker of een slechte resulteerd in geluid dat lijkt alsof iedereen verkoude is of zijn/haar neus dicht knijpt. Een goede centerspeaker hoeft niet belachelijk duur te zijn Dali of Jamo heeft een vrij leuke voor minder dan 200 euro en dan heb je uiteraard geen top of the line maar wel iets wat zeker 10 keer beter klinkt dan een setje samsung speakers dat tegenwoordig eerder norm dan uitzondering is en vaak als HiFi bestempeld wordt maar naar mijn mening (puur persoonlijk) echt wel LoFi is. Eventueel is ook Yamaha NS-P 51 Zwart (set) een optie dan heb je direct 2 front luidsprekers en een degelijke center speaker. De andere kan je dan nog aanvullen met wat je al hebt (mits bovenstaande in acht genomen). Als volgende aankoop kan je dan twee degelijkere fronts kopen en de 2 yamaha's gebruiken als side of rear.

Heb je geen ambitie voor home cinema, of om er 1 of andere surround source aan te hangen ... zou ik opteren om een fatsoenlijke stereo versterker te kopen en een setje degelijke bookshelfs. Ook dit kan allemaal op een redelijk menselijk budget. Als je nog snel bent zou je dit kunnen overwegen:
https://doublepoint.nl/nad-c316bee-versterker-zwart

Of bijvoorbeeld een leuke Marantz:
https://www.coolblue.be/n.../marantz-pm5005-zwart.htm

In combinatie met een setje Dali Spektor 1 om maar een voorbeeld te geven of leuke KEF bookshelfs ga je verbaasd zijn van het aangename geluid voor een budget van rond de 500 euro. Heb je de plaats zou je ook kunnen gaan voor bijvoorbeeld dali Oberon 5.

Mocht je naderhand dan overwegen toch naar een 5.x 7.x of iets anders te gaan zijn de speakers ook gewoon te recupereren en een goede basis.

Ik ga eerlijk zijn. Ik heb in der tijd met mijn eerste loon een Marantz 5.1 versterker gekocht ... we spreken over 1999, dat was in der tijd aardig aan de prijs. Naderhand gezien is dat mijn grootste miskoop ooit geweest om de eenvoudige reden dat ik eigenlijk enkel muziek luister. Ondertussen heb ik geinvesteerd in een heel degelijke stereo versterker, goede stereo luidsprekers.

Ik heb ondertussen in mijn living ook een projector en daar ben ik ondanks mijn audio liefde gewoon gegaan voor een logitech Z906, haters gonna hate maar voor 225 euro heb je dan 5.1 geluid dat voor film en tv RUIM voldoende is naar mijn beleving. Alles is netjes weggewerkt in het plafond van bekabeling en iederen die thuis komt film kijken of bv formule 1 is zwaar onder de indruk van het geluid. :-)

[ Voor 35% gewijzigd door HaerdenCliff op 02-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HaerdenCliff schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:55:
Voor het aansluiten van de luidsprekers ...
- Goed kijken naar de impedantie waarde van de luidsprekers. Geen 4 ohm luidsprekers op een 8 ohm versterker hangen. Andersom kan het wel maar dan moet je rekening er mee houden dat het afgegeven maximaal vermogen merkelijk minder is dan 4 ohm op 4 ohm of 8 ohm op 8ohm.
Vermogen en weerstand hoef je allemaal niet op te letten. Het maakt voor de gemiddelde huiskamer niets uit. Sowieso is matchen op weerstand niet te doen omdat een speaker in weerstand fluctueert over het gehele bereik. En vermogen in de gemiddelde huiskamer is eerder een paar Watt waardoor het zo weinig is dat dippen in weerstand zo op gevangen kunnen worden.
Heb je geen ambitie voor home cinema, of om er 1 of andere surround source aan te hangen ... zou ik opteren om een fatsoenlijke stereo versterker te kopen en een setje degelijke bookshelfs.
Niets met met een surround receiver gebruiken voor een stereo set-up. Een 11.2 receiver kan ook zonder problemen twee speakers aansturen. Fatsoenlijke speaker zijn inderdaad wel de belangrijkste schakel in de keten. Van wat je zo kan kopen, onderschat de akoestiek van de ruimte niet.

Hierboven worden worden enkele van de grootste fabels in audio land aangehaald: vermogen/weerstand is belangrijk en een stereo versterker is beter voor muziek. Beide zijn nooit wetenschappelijk aangetoond. Ik ga er technisch niet verder op in, dat is al vele malen vaker gedaan op GoT.

[ Voor 52% gewijzigd door FeaR op 02-12-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Laatst online: 30-11-2024
FeaR schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:35:
[...]

Vermogen en weerstand hoef je allemaal niet op te letten. Het maakt voor de gemiddelde huiskamer niets uit. Sowieso is matchen op weerstand niet te doen omdat een speaker in weerstand fluctueert over het gehele bereik. En vermogen in de gemiddelde huiskamer is eerder een paar Watt waardoor het zo weinig is dat dippen in weerstand zo op gevangen kunnen worden.

[...]

Niets met met een surround receiver gebruiken voor een stereo set-up. Een 11.2 receiver kan ook zonder problemen twee speakers aansturen. Fatsoenlijke speaker zijn inderdaad wel de belangrijkste schakel in de keten. Van wat je zo kan kopen, onderschat de akoestiek van de ruimte niet.

Hierboven worden worden enkele van de grootste fabels in audio land aangehaald: vermogen/weerstand is belangrijk en een stereo versterker is beter voor muziek. Beide zijn nooit wetenschappelijk aangetoond. Ik ga er technisch niet verder op in, dat is al vele malen vaker gedaan op GoT.
Vele dingen ben ik het mee eens maar als je voor dezelfde prijs een Stereo versterker of een meerkanaalsversterker koopt is de kans heel groot dat de stereo versterker beter gaat zijn van kwaliteit dan de meerkanaals. Mijn Marantz SR4300 is zeker geen slechte versterker voor zijn tijd maar als ik in der tijd een stereo versterker had gekocht voor dezelfde prijs had ik een toestel gehad dat in een totaal andere klasse viel dan de SR4300 instapper. Levert hij veel en goed geluid ... zeker wel, ook na dik 20 jaar.

Over de ohms ... inderdaad dit fluctueerd maar de wet van Ohm is en blijft de wet van Ohm je weerstand, stroom en spanning vormen samen een resultaat in het geleverde vermogen. Wanneer de Ohms lager zijn is de weerstand lager en kan de stroom er makkelijker door dan bij een hogere Ohmse weerstand. Een te lage weerstand kan bij hogere volumes je versterker in veiligheid doen belanden of behoorlijk warm maken. Hedendaagse versterkers zijn allemaal wel thermisch beveiligd veronderstel ik maar zo maar zeggen dat de weerstand van speakers totaal niets uit maakt vind ik toch wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HaerdenCliff schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:00:
[...]
Vele dingen ben ik het mee eens maar als je voor dezelfde prijs een Stereo versterker of een meerkanaalsversterker koopt is de kans heel groot dat de stereo versterker beter gaat zijn van kwaliteit dan de meerkanaals.
Dat is de gedachtegang van de gemiddelde consument inderdaad. "Ik betaal hetzelfde voor meer dus de kwaliteit is minder". Logische redenatie maar zo werkt het niet. Je zit ook met vraag en aanbod oftewel hoe veel producten er op de markt zijn. In Blinde AB/X testen is er nooit verschil aangetoond tussen een stereoversterker en een surround receiver die beiden gelijk af zijn gesteld (dat laatste gaan veel mensen al nat) en werkzaam zijn in hun normaal opererende gebied. Dit hangt erg tegen de discussie aan van of kabels en bronnen verschil brengen. Dat zijn twee kampen en ga je nooit een antwoord op vinden, techniek/wetenschap versus emotie/gevoel.
...maar zeggen dat de weerstand van speakers totaal niets uit maakt vind ik toch wel erg kort door de bocht.
Ik zeg ook in de gemiddelde huiskamer met de hedendaagse speakers. Daar zullen jouw oren of die van de buren het eerder voor gezien houden dan de apparatuur. Het klopt dat je van 8 naar 4 Ohm een verdubbeling in vermogen verwacht maar zo spannend is dat allemaal niet als je nagaat dat je op een normaal volume eerder op 0,1 Watt speelt dan de honderden Watts die mensen denken nodig te hebben. Beetje speaker tegenwoordig zit op 90 dB/m gevoeligheid, dan zit je voor een normaal volume van zo'n 70-75 dB (ruim) onder de Watt. De stap van 0,1 naar 0,2 trekt elke receiver wel. Ga je speakers met een zeer lage gevoeligheid en grillig impedantieverloop koppelen met de wens om een feestje te geven dan ga je grenzen opzoeken. Maar voor feestjes heb je dan ook PA en geen HiFi. Dus het mag kort door de bocht klinken, voor de gemiddelde huiskamer is het ook kort door de bocht.

Ik stop de discussie hier ook anders ga ik in herhaling vallen met wat er al in tientallen, zo niet honderden topics is besproken ;) . Zoek eens op posts van @JvS @Jag @S1NN3D of @Jorgen om er een paar te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

HaerdenCliff schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:55:
Geen 4 ohm luidsprekers op een 8 ohm versterker hangen. Andersom kan het wel maar dan moet je rekening er mee houden dat het afgegeven maximaal vermogen merkelijk minder is dan 4 ohm op 4 ohm of 8 ohm op 8ohm.
Het is al aangehaald door @FeaR, maar doorgaans maakt het allemaal weinig uit. Sowieso heeft een versterker geen impedantie van 4 of 8ohm, maar is hij geschikt voor een bepaalde minimum impedantie. De werkelijke impendantie van de output van de amp ligt in de orde grootte van 0,1 ohm. Het gaat bijna altijd goed als je 4 ohm nominaal speakers aan een amp hangt die gerate is voor minimum 8 ohm (meestal zijn ze minimum 4 of 6 ohm). Ik zou er ook niet zoveel aandacht aan besteden.

Zelf heb ik een tijdje mijn Pioneer lx52 receiver als sub amp gebruikt voor 4 dubbel10inch subs die 2ohm of 3 ohm nominaal zijn. Als test zo hard gezet (met daadwerkelijk honderden watts verbruik uit 230v op vermogens meter) dat ik echt niet meer verder durfde, ging niet in protect :).
Heb je geen ambitie voor home cinema, of om er 1 of andere surround source aan te hangen ... zou ik opteren om een fatsoenlijke stereo versterker te kopen en een setje degelijke bookshelfs.
De kosten van een versterker zit in veel meer dan alleen de onderdelen. De surround receivers worden in veel grotere oplage gemaakt en zullen dus veel meer waar voor je geld bieden. Dat een surround receiver geen stereo kan is moeilijk uit te roeien broodje aap verhaal wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milofow
  • Laatst online: 07-06 08:11
Dankjewel voor alle reacties, ik begrijp dat het dus geen probleem is, ik was er zelf namelijk aan het denken dat bijvoorbeeld centerspeakers verschilde van front speakers en zo verder. Ik wil over de receiver zowel geluid van mijn gaming pc, pick up (platenspeler hahah) en home cinema afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Jag schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:22:
[...]

De kosten van een versterker zit in veel meer dan alleen de onderdelen. De surround receivers worden in veel grotere oplage gemaakt en zullen dus veel meer waar voor je geld bieden. Dat een surround receiver geen stereo kan is moeilijk uit te roeien broodje aap verhaal wmb.
En voor de meeste versterkers is dit ook zo. De componentjes die erin zitten kosten een paar cent/stuk, made in China. Dus ja, een extra circuitje erbij of eraf, maakt in bouwkosten allemaal bijna niets uit, Kan je beter lekker veel circuits erin gaan plempen, meer knoppen, meer mogelijkheden, en daar houden tweakers als @Jorgen van. Hoe meer knoppen, hoe beter, en qua bouwkosten is het verschil nihil. Dus waarom niet het maximale in een amp zetten? Iedereen blij. ;)

Totdat je in de high end komen, en er het maximale signaal/ruis uit wil persen, dan gaan de afzonderlijke onderdelen aantikken en wordt het bouwen van 1 circuit opeens duur aan onderdelen. Het verschil in bouwkosten van 2.1 vs 7.1 is opeens niet meer verwaarloosbaar En pas als deze onderdelen duur worden gaan de echte audiofiele zich vergapen op shows naar hoe mooi iets kan klinken. Helaas is het prijskaartje van het boodschappenkarretje er ook naar.... :F Ja, naar kwaliteitsaudio kan je je geld wel vrijwel oneindig in stoppen... :'), maar dan gaat gelukkig 2.1 vs 7.1 wel verschil maken in prijs, desondanks: nog steeds: high end klinkt schitterend en blijft helaas duur en bestemd voor rijke mensen, maar door 2.1 wordt alles nog enigszins behapbaarder en meer beschikbaar voor de gewone simpele ziel zoals ik. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dank voor je mention @aljooge :> :Y

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

aljooge schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 23:11:
[...]

Totdat je in de high end komen, en er het maximale signaal/ruis uit wil persen, dan gaan de afzonderlijke onderdelen aantikken en wordt het bouwen van 1 circuit opeens duur aan onderdelen.
Je gaat voorbij aan het punt: de kosten zitten hem in veel meer dan de onderdelen. Het moet ontworpen en geassembleerd en aan verdiend worden. Dat kan allemaal veel goedkoper per unit als je er veel meer van maakt.

Stereo versterkers zijn wat dat betreft gewoon veel minder gunstig omdat ze in kleinere oplage gemaakt worden. Bovendien zullen de kopers vaak mensen zijn die er ook in geloven en die zijn bereid er meer voor te betalen.

Of je bent zo slim om dit te doorzien en wel een surround amp te kopen. Vaak toch een goede optie: streaming erbij en eq voor staande golven correctie. Wel meer idle power consumption, dat is een nadeel.
Pagina: 1