Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Topicstarter
De laatste tijd denk ik eraan om voor de hobby een kleine thuisstudio in te richten. Voor macro en productfotografie. Om in de wintermaden in een wat aangename omgeving toch creatief bezig te kunnen zijn zeg maar.

Ik heb al eens zo'n mini fotostudio box gekocht met 2 halogeen lampjes (die loeiheet worden). Die zou ik in sommige gevallen dus in kunnen zetten. Ook wil ik zoveel mogelijk van wat ik heb gaan gebruiken ipv nieuw aanschaffen ivm de kosten. Camera, objectieven, filters. Ik heb een Godox TT350 rapportage flitser en de Godox X Pro trigger. Heb ook een statief voor de camera, een tafelstatief en een statief met setje paraplu's om de flitser in te hangen.

Ik zal nog een tafeltje moeten kopen als werkruimte. Wat is dan handig om te gaan doen? Heeft iemand een thuisstudio die wat tips kan geven (met in het achterhoofd dat het on budget is)? Is het beter om continu licht te gebruiken of is een studioflitser aan te raden? Eigenlijk zoek ik gewoon wat beginnerstips en advies. En wie weet bouwen we van dit topic wel een leuk algemeen topic om inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Voor stilstaande objecten is continulicht veel handiger. Warmte is niet zo'n probleem meer dankzij LEDs. Verder lijk je alles al in huis te hebben behalve een controleerbare* onder- en achtergrond. Misschien een setje gelfilters zodat je verschillende kleuren kan gebruiken.

Overigens heb ik hetzelfde pad bewandeld, maar ben erachter gekomen dat studiofotografie mij gewoon niet trekt. Dus ik ben de extra apparatuur juist in de natuur gaan gebruiken. Toch de kou maar weer trotseren, levert mij uiteindelijk veel meer voldoening op. :-)

* Ik zeg bewust controleerbaar ipv het standaard wit, want als je een beetje creatief wilt doen is een verwisselbare achtergrond natuurlijk veel beter. Als je echter met één egale kleur wilt beginnen, is lichtgrijs waarschijnlijk de beste optie. Door met je lichtbronnen en afstanden te spelen kan je die achtergrond alle kanten op van zwart tot wit, en alle mogelijke kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In de natuur heeft ook mijn voorkeur. Maar wil het toch proberen. Continue licht is dus makkelijker. Nu zie ik op marktplaats wel goedkope Godox setjes van 500 of 1000w staan. Handig om mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Heb je echt zo'n wattage nodig? Ik dacht meer aan kleine LED videolampen. 't Is toch niet erg als je wat langere sluitertijden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Arumes schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:14:
Heb je echt zo'n wattage nodig? Ik dacht meer aan kleine LED videolampen. 't Is toch niet erg als je wat langere sluitertijden gebruikt?
De sluitertijd kan gewoon omhoog idd.
Zo'n halogeen schijnt ook een flinke ventilator te herbergen. Ook minder qua geluid dus.
Heb hier nog een Sokani X21 liggen waar ik nog weinig mee heb gedaan. Eens kijken of dat wat is om hiervoor te gebruiken.