Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkoer86
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste Tweakers,

Vandaag vol enthousiasme een nieuwe Nest Hello aangesloten. Hierbij heb ik mijn oude 8V beltrafo vervangen door een beltrafo welke 8V, 12V en 24V uitgangen heeft. Echter blijft nu de oude gong (een bel) constant afgaan. Hieronder een omschrijving van de oude situatie:

2 Blauwe en 2 rode draden in de meterkast naar de beltrafo. 2 Rode samen op de 0(denk ik) aangesloten( aansluiting nr 3), elk van de blauwe op een 8V uitgang (aansluitingen 2 en 4), zie hieronder een foto van het type van de oude beltrafo.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/944332fb-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/29dffa2dbf9abd354190337d4c9b65d2cd1f9aed.jpg

De nieuwe beltrafo, zie afbeelding hieronder, heb ik als volgt aangesloten: Beide rode draden op 0, de baluwe die naar de Nest Hello gaat op de 24V uitgang, de andere blauwe draad, welke dus naar de bel/gong gaat, op de 8V uitgang.
Afbeeldingslocatie: https://www.50five.nl/media/catalog/product/cache/132044c9a39fbb188754e2156ae4d184/e/8/e85c72a1329602d73780b797068878ffd480fbcf_0c69f0ce_a586_42d3_a0b9_3652777bea45.jpg

De rode en blauwe draad bij de bel heb ik aangesloten op het Nest Hello dongeltje zoals het zou moeten.

De Nest Hello doet het prima, blauwe ring brandt, niks aan de hand. Echter blijft de bel continu afgaan. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik fout doe hier?

Mijn dank is groot!

Beste antwoord (via Melkoer86 op 02-12-2019 20:20)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23

kraats

Ik rol

als ik het goed lees moet de nieuwe situatie hetzelfde zijn als de oude, dus:
0V ---- beldrukker ---- bel ----- 24V (voorheen 8V) Netjes in serie dus.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Volgens mij is aansluiting 3 op de oude beltrafo niet aangesloten en is deze alleen gebruikt om de beldrukker en bel in serie te zetten. In de nieuwe situatie krijgt de bel een constante spanning en zal dus ook altijd bellen. Je hebt een knop of schakeling in serie nodig om 'm alleen op het gewenste moment geluid te laten maken.
Ik weet echter niet hoe een Nest Hello qua aansluitschema in elkaar zit om dit te bewerkstelligen

Edit: even gekeken hoe een Nest Hello aangesloten moet worden. Volgens mij moet je in de nieuwe situatie ook gewoon de (nieuwe) beldrukker en bel (met "dongle") in serie aansluiten en niet semi-parallel zoals ze nu staan. Dus de draden bij de beltrafo zouden weer terug moeten zoals ze eerst zaten. Beide rode draden aan elkaar, maar nu niet onder een schroefje. En beide blauwe draden aan de beltrafo, tussen de 0 en 8v of als dat te weinig is de 12v of 24 v. Ik kan het op het plaatje niet zien, maar gok dat dat ook gewoon wisselspanning is. Wat is de reden dat je een andere trafo hebt gekocht?

[ Voor 41% gewijzigd door kraats op 01-12-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkoer86
Dank voor je reactie!
De reden voor de nieuwe beltrafo is dat de Nest Hello 24V nodig heeft om te werken, de oude beltrafe levert dus 8V, wat voor de gong prima is.
Vandaar dat ik nu de blauwe draad van de Nest Hello op de 24V uitgang heb aangesloten, en de blauwe draad naar de gong wederom op de 8V uitgang.
Als ik het goed begrijp zou ik de rode draden dus aan elkaar moeten laten, maar niet in de 0V uitgang van de trafo maar buiten de trafo wegwerken.
Dus het enige wat ik zou moeten veranderen is dan de rode draden uit de 0V uitgang van de trafo halen?

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Melkoer86 schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:01:
Als ik het goed begrijp zou ik de rode draden dus aan elkaar moeten laten, maar niet in de 0V uitgang van de trafo maar buiten de trafo wegwerken.
Dus het enige wat ik zou moeten veranderen is dan de rode draden uit de 0V uitgang van de trafo halen?
Als je inderdaad 24Vac nodig hebt zouden de rode draden inderdaad samengebonden buiten de trafo moeten zitten (kroonsteentje?). En één blauwe dan in de 0 en één blauwe in de 24V uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkoer86
Dankje, ik ga het morgenochtend proberen. Er hoeft dus geen blauwe draad op op 8V uitgang aangesloten te worden richting de bel? Ik laat morgen mijn bevindingen weten :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

als ik het goed lees moet de nieuwe situatie hetzelfde zijn als de oude, dus:
0V ---- beldrukker ---- bel ----- 24V (voorheen 8V) Netjes in serie dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkoer86
Hij doet het hoor! Dankjewel kraats voor je hulp! :)

• MMMMMM
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 13:53
Goedemorgen ik heb dus precies hetzelfde en kom er zelfs met bovenstaande hulp niet uit... :(

8v trafo : eruit
24v trafo erin
aan de ene kant 230V op de trafo

Dan begint het :

1 ader van de kabel naar de Hello naar de 24v uitgang van de trafo
andere ader van diezelfde kabel naar de Hello op een knijpclipje van de puck
Beide kabels van de puck naar de 2 schroeven op de ouderwetse triiiiiiiiiiing deurbel
Laatste clipje van de puck op een stukje kabel op de andere schroef van de trafo

TRIIIIIIIIIIIIIIIIIING grrrrr

De trafo aansluiten op 230V : geen probleem
De 2 kabels zonder knijpclipjes op de schroeven van de oude deurbeltring vastschroeven : geen probleem

Maar ik doe iets verkeerd met de knijpclipjes van de Nest puck... (denk ik?).

• kraats

kraats

Ik rol

@MMMMMM Teken het eens uit, want het is lastig om een goed beeld te krijgen uit de tekst

• MMMMMM
Ik kan niet tekenen, maar ik zal het duidelijker maken :

De hello hangt buiten
Er gaat 1 kabel met 2 aders naar de Hello (wit en rood). Die zitten aan de Hello
Die kabel die binnenkomt (nog steeds wit en rood) :

Rode ader op de 0V poort van de 24V trafo
Wit nergens op
in de 24V poort van de trafo heb ik een witte ader geprikt
De Nest puck : 2 draadjes verbinden met de oude tring deurbel

Ik heb een foto gemaakt met geklieder van mij erbij (nivo 3 jarig kind) zie

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t4rh5ivu59.jpg

als ik er nu 230V op zet: triiiiiiiiiiiiiing :(

[ Voor 23% gewijzigd door MMMMMM op 19-12-2019 13:29 ]

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:01
MMMMMM schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:12:
Ik kan niet tekenen, maar ik zal het duidelijker maken :

De hello hangt buiten
Er gaat 1 kabel met 2 aders naar de Hello (wit en rood). Die zitten aan de Hello
Die kabel die binnenkomt (nog steeds wit en rood) :

Rode ader op de 0V poort van de 24V trafo
Wit nergens op
in de 24V poort van de trafo heb ik een witte ader geprikt
De Nest puck : 2 draadjes verbinden met de oude tring deurbel

Ik heb een foto gemaakt met geklieder van mij erbij (nivo 3 jarig kind) zie

[Afbeelding]

als ik er nu 230V op zet: triiiiiiiiiiiiiing :(
Volg de stappen in de Nest app precies op, dan gaat het goed.

In het kort: Als het goed is heb je 3x een rood/grijs aderpaar die je moet aansluiten/op moet letten:
1x op de beltrafo
1x op de "gong"
1x op de beldrukker

Zoals je het nu hebt gaat het niet goed. 1 van de 2 aderparen van 1 kant op de beltrafo, en een andere van een aderpaar. Dit gaat m niet worden. Volgens mij is de volgorde: Trafo -> Beldrukker -> Gong.
Door de draden aan te sluiten wordt het vanzelf 0V -> beldrukker -> bel -> 24V.

Dus, als je dit weer hebt, kan je de kabels van de trafo goed doen (0V en 24V), de gong aanpassen (puck er tussen), en de beldrukker vervangen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• MMMMMM
Nee ik snap er niks van..

1) de beldrukker = de Hello, die hangt al. Daar zie 1 paar wit/rood opgeschroeft
2) De gong/tring heeft 2 schroeven, dus daar kan ik 1 keer een paar rood wit op schroeven.
3) de trafo heeft 2 ingangen (0V en 24V) dus dat zal ook lukken

Alleen wat naar wat loopt en wat er allemaal waar op de Nest puck komt, daar kom ik niet verder mee...

Liefst heb ik iemand die in mijn foto kliedert, of begint zoals ;

de 0V poort, naar de Hello, naar de puck clip, naar de tring/gong naar de 24v poort etc etc

[ Voor 18% gewijzigd door MMMMMM op 19-12-2019 14:15 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@MMMMMM Teken het even uit, of maak foto's.

Of, maak een proefopstelling op tafel :)

Wise enough to play the fool

• MMMMMM
teacher schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:44:
@MMMMMM Teken het even uit, of maak foto's.

Of, maak een proefopstelling op tafel :)
https://www.mupload.nl/img/t4rh5ivu59.jpg

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waar is je beldrukker?

Wise enough to play the fool

• MMMMMM
Uit mijn tekst : die hangt al op zijn plek en in de foto rechtsonder staat de tekst : 1 kabel, 2 aders, 24V en clipje puck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMMMMM
Goed, opgelost. Chime/tring/oude bel er helemaal uitgehaald, hele huis staat vol met Google / Nest spullen, dus de puck genomen, 2 knijpclips op de aders vd kabel naar de hello, 2 kabels grijs en wit (van de puck) op de 0V en 24V poorten van de trafo : gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMMMMMM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-03 14:00
Wilde toch nog even de oplossing delen :

de bel kan maar 8V aan. Als je daar dan 24V op zet, tringt ie continue, tot ie stuk is, of gaan branden :D
Pagina: 1