Beste Tweakers,
Ik ben bezig met het uitzoeken van zonnepanelen voor een plat dak in Almere. Het dak heeft een groote van ongeveer 10* 5.75 meter. Het verbruik is ongeveer 3600 kwh. In de lengte richting van het dak staan de panelen ongeveer op zuid zuid oost gericht. Nu heb ik een aantal offertes aangevraagd (de meeste hebben iets "te veel" vermogen aangezien we ons verbruik eerst wat hoog inschatte). Zo ver ik kan inschatten heeft al te veel overproduceren geen zin? Ik denk niet dat er snel een elektrische auto komt. Een van de dingen waar ik over twijfel is het gebruik van een solaredge systeem. Ik zie een aantal voordelen:
Initieel hebben we ook gekeken naar de offerte van eigenhuis/gezamelijke inkoop, maar aangezien dat via Gutami lijkt te lopen en de reviews daar niet een onverdeeld succes zijn hebben we dat laten schieten (alhoewel aanzienlijk goedkoper).
Al deze offertes zitten ook bij de sgze.
Ik ben benieuwd of deze offertes een beetje redelijk zijn en wat de voorkeur zou verdienen. Zelf heb ik de neiging voor een solaredge systeem te gaan aangezien het dan iig goed zit.
Ik ben bezig met het uitzoeken van zonnepanelen voor een plat dak in Almere. Het dak heeft een groote van ongeveer 10* 5.75 meter. Het verbruik is ongeveer 3600 kwh. In de lengte richting van het dak staan de panelen ongeveer op zuid zuid oost gericht. Nu heb ik een aantal offertes aangevraagd (de meeste hebben iets "te veel" vermogen aangezien we ons verbruik eerst wat hoog inschatte). Zo ver ik kan inschatten heeft al te veel overproduceren geen zin? Ik denk niet dat er snel een elektrische auto komt. Een van de dingen waar ik over twijfel is het gebruik van een solaredge systeem. Ik zie een aantal voordelen:
- Er staat een schoorsteen pijp(je) die voor schaduw zal gaan zorgen dit zal daar door opgevangen worden
- Er vliegen vrij veel ganzen (gelijk aan een meer/natuurgebied) vervuiling van panelen zou dus een issue kunnen zijn
- Het dak is slecht toegankelijk goede monitoring zou dus nuttig kunnen zijn (incl eigen interesse in meetingen).
Initieel hebben we ook gekeken naar de offerte van eigenhuis/gezamelijke inkoop, maar aangezien dat via Gutami lijkt te lopen en de reviews daar niet een onverdeeld succes zijn hebben we dat laten schieten (alhoewel aanzienlijk goedkoper).
Aanbieder | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 |
Prijs ex btw | 6736 | 7555 | 4866 | 5630 | 6416 |
Solar edge | Ja | Ja | |||
wp | 5580 | 5580 | 4675 | 4800 | 4800 |
euro per wp | 1.2 | 1.35 | 1.04 | 1.17 | 1.34 |
Panelen | 18*AEG monokristallijn black 310Wp | 18*AEG monokristallijn black 310Wp | 17*S-Energy (Samsung) 275 Poly BlackFrame | 15* Panelen S-Energy (Samsung) 320 Percium All Black SC320MBB | 15 *Panelen S-Energy (Samsung) 320 Percium All Black SC320MBB |
Omvormer | AEG Solar AS-5000-2 3 fase | Solar edge verie?? | Goodwe 4200-NS-D (2mpp) | Omvormer Goodwe 5000-D-NS (2mpp) | Omvormer Solar Edge SE 5000H en 15 optimizers |
Al deze offertes zitten ook bij de sgze.
Ik ben benieuwd of deze offertes een beetje redelijk zijn en wat de voorkeur zou verdienen. Zelf heb ik de neiging voor een solaredge systeem te gaan aangezien het dan iig goed zit.