Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-10 09:30
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het uitzoeken van zonnepanelen voor een plat dak in Almere. Het dak heeft een groote van ongeveer 10* 5.75 meter. Het verbruik is ongeveer 3600 kwh. In de lengte richting van het dak staan de panelen ongeveer op zuid zuid oost gericht. Nu heb ik een aantal offertes aangevraagd (de meeste hebben iets "te veel" vermogen aangezien we ons verbruik eerst wat hoog inschatte). Zo ver ik kan inschatten heeft al te veel overproduceren geen zin? Ik denk niet dat er snel een elektrische auto komt. Een van de dingen waar ik over twijfel is het gebruik van een solaredge systeem. Ik zie een aantal voordelen:
  • Er staat een schoorsteen pijp(je) die voor schaduw zal gaan zorgen dit zal daar door opgevangen worden
  • Er vliegen vrij veel ganzen (gelijk aan een meer/natuurgebied) vervuiling van panelen zou dus een issue kunnen zijn
  • Het dak is slecht toegankelijk goede monitoring zou dus nuttig kunnen zijn (incl eigen interesse in meetingen).
Heeft zo een solar edge systeem zin in dit geval of is het verspilt geld?

Initieel hebben we ook gekeken naar de offerte van eigenhuis/gezamelijke inkoop, maar aangezien dat via Gutami lijkt te lopen en de reviews daar niet een onverdeeld succes zijn hebben we dat laten schieten (alhoewel aanzienlijk goedkoper).

Aanbieder
1 1 2 3 3

Prijs ex btw
6736 7555 4866 5630 6416

Solar edge
JaJa

wp
5580 5580  4675 4800 4800

euro per wp
1.2 1.35 1.04 1.17 1.34

Panelen
  18*AEG monokristallijn black 310Wp 18*AEG monokristallijn black 310Wp  17*S-Energy (Samsung) 275 Poly BlackFrame 15*  Panelen S-Energy (Samsung) 320 Percium All Black SC320MBB 15 *Panelen S-Energy (Samsung) 320 Percium All Black SC320MBB 

Omvormer  

AEG Solar AS-5000-2 3 fase

Solar edge verie??

Goodwe 4200-NS-D (2mpp)

Omvormer Goodwe 5000-D-NS (2mpp) 

Omvormer Solar Edge SE 5000H en 15 optimizers

Al deze offertes zitten ook bij de sgze.

Ik ben benieuwd of deze offertes een beetje redelijk zijn en wat de voorkeur zou verdienen. Zelf heb ik de neiging voor een solaredge systeem te gaan aangezien het dan iig goed zit.

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@susscorfa
als je een paneel neemt van 340Wp.
b.v.:
https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
en je zet die 12x op een omvormer, b.v:
https://www.winkelman-zon...isplay=tiles&merk=Growatt
die dus gewoon op een simpele 16A groep kan worden gehangen (goedkoper ophangen als alle omvormers die je aan geeft)

dan heb je ruimte genoeg om langs de schoorsteen te werken, en er geen last van te hebben.
en heb je eigenlijk geen solaredge nodig. ;)
dit zal dan ongeveer 3600+kWh per jaar opleveren.

maar overproductie: het heeft wel degelijk zin.
zo produceer ik een +/-2000kWh "te veel".
dit stop ik dan weer in een warmtepomp om mijn huis te verwarmen.
en gebruik ik maar 300m3 gas per jaar, dit met 0kWh geeft mij een zeer lage energie rekening. ;)
(ik heb het voorschot nu verlaagt naar 10€ per maand, lager kon niet.
dus ik ga nog geld terug krijgen aan het einde van het jaar.
dit klinkt wat vreemd, maar er is een stukje heffings-korting op de elektra rekening.
iedereen krijgt een +/-300€ ex BTW korting op de elektra rekening.
die korting krijg je ook als je maar 0kWh per jaar uit het net trekt.
de korting is dus hoger als je vast recht kosten en zo heb je een elektra rekening van al snel -100€ per jaar.
en komend jaar gaan ze dat bedrag nog een flink verhogen met mischien wel 200€. ;) )

dus het hoeft niet te stoppen bij de elektra rekening alleen, peur het gas er uit en je krijgt pas een echt lage energie rekening.
voor andere is het weer een elektra auto, en dan geen benzine te hoeven kopen.
dus overproductie, kan heel erg interessant zijn.

platte daken raden we daar om vaak ook aan, om dan panelen oost-west te leggen.
kun je vaak het dubbelen aan Wp leggen tegen een heel geringe minder opbrengst.
in 1x aanleggen dat is wel goedkoper als dat in 2x laten doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is allemaal aan de dure kant, voor wat je krijgt.
Heb je 3-fase?
Met 18 panelen zou ik dan een 3-fase omvormer nemen.
Even wat bij elkaar geklikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UoPq4TFDByIDTlAoZ9Tcu78E/thumb.jpg

Kom ik zo rond de 1 euro per wattpiek uit, met een premium omvormer en 345 Wp panelen.
(komt nog wat stekkers bij, dc kabels en een automaatje, 100 euro)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2019 15:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-11 16:34
Met een enkel schoorsteentje kun je ook uit met enkele (Tigo) optimizers op een string omvormer. Of zelfs helemaal zonder, met schaduw tracking wat tegenwoordig ook op veel modellen zit.

De meerwaarde van Solaredge is mi alleen de extra mogelijkheden met monitoring. Dat is natuurlijk ook wat waard, dat is een persoonlijke keuze.

De offerte met Goodwe heeft een paneel minder en budget panelen (poly). Waar overigens niets mis mee is, deze bieden de beste bang for the buck, maar vereisen wel de meeste oppervlakte.
Maar deze komt wel met relatief weinig Wp uit

Als je genoeg ruimte hebt op je dak en ook 18 of zelf 19 panelen daar van kunt maken zul je zien dat de Wp prijs verder daalt. Een dergelijke installatie hoort onder de 1 euro /WP uit te komen,

Of je gebruikt de JA Solar 340Wp mono half-cell percium die hierboven genoemd is . Die biedt ook veel wp/euro en geeft nog minder verliezen bij deelschaduw. . En je kunt meer Wp op minder dak kwijt. Dat bespaart ook in montage materiaal.