Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw gamesysteem + waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wobin77
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 09:19
Dag Allen,

Het is weer tijd voor een nieuw systeem. Het vorige dateert van 2015 ondertussen...
Deze keer wil ik toch de nodige aandacht besteden aan het uitzicht van het systeem, qua matching kleuren, RGB, enz.

Verder wil ik ook van start met waterkoeling. Dit is voor mij de 1ste keer. Door het bos zie ik de bomen echter niet meer.. De 'starterskits' vind ik nogal prijzig als ik deze vergelijk met losse componenten. Zouden jullie me ergens in de juiste richting kunnen duwen? Ben redelijk handig, dus hard tubing moet m.i. wel lukken.
Wat is dan een ideale case? Ook met oog op het vertikaal installeren van de GPU.

Openstaande vragen mbt onderstaande samenstelling:
  • RAM, modules van 4GB of 8GB performance? Dual channel met 4 stuks?
  • RTX 2080 ti; nuttig om een non reference kaart te nemen? Ik lees dat je beter een reference card zou nemen? Daar Nvidia de beste chips voor zijn reference cards zou houden met oog op overclocken? Klopt dit verhaal?
  • Moederbord verschil tussen Master en Ultra? Het prijsverschil is me niet helemaal duidelijk
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Mijn scherm is een Predator Z35P met Gsync. Zou graag mijn fps >100 houden om zo het beste eruit te halen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een limiet

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben allergisch voor lawaai vanuit mijn case... Audio is ook heel belangrijk voor mij. Vandaar mijn keuze voor een MB met DAC up functie.

Ga je overklokken?
De ruimte ervoor dient aanwezig te zijn. Maar zoals ik het begrijp zitten de componenten van deze generatie al bijna tegen hun limiet standaard geklocked

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Master€ 288,05€ 288,05
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Ultra€ 219,90€ 219,90
1VideokaartenInno3D iChill GeForce RTX 2080 Ti Black€ 1.299,-€ 1.299,-
1GeluidskaartenCreative Sound BlasterX G6€ 136,-€ 136,-
2Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 83,99€ 167,98
1VoedingenCorsair HX850 V2€ 129,90€ 129,90
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,90€ 289,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.905,63

Alvast bedankt voor de input!!

Alle reacties

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 15:44
Top build, wel beetje vergelijkbaar met de mijne!

9700K @ 5ghz
Corsair H150i PRO RGB
16GB DDR4 3800MHz CL16
RTX 2080SUPER TRIOX MSI
Gigabyte AORUS Z390 ULTRA

Gr 8)

• Wobin77
Hey,
en tevreden van de build? :-)

Weet jij het juiste verschil tussen de Ultra en de Master uitvoering van de Aorus?

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wobin77 schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:00:
Hey,

Weet jij het juiste verschil tussen de Ultra en de Master uitvoering van de Aorus?
De ene is te duur en de andere is véél te duur ;)

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Wobin77
Heb ik eigenlijk iets fout gevraagd, of onvoldoende info gegeven? Of ...?
Daar er geen tot weinig 'nuttige' informatie gepost wordt...

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 15:44
Wobin77 schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:00:
Hey,

Ik zou lekker voor de ULTRA gaan. fantastisch bord, de andere is nog iets dikker uitgevoerd echter totaal onnodig. >:)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wobin77 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:52:
Beide zijn overdreven, en via de website van Gigabyte zie je het verschil. (oa VRM's)
Deze borden zijn eigenlijk uitgebracht voor 9900K.
Welke CPU koeler ga je gebruiken, en ga je overclocken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wobin77
Hallo Hackus, Lekiame,

Dank voor jullie input. Heb jij enige ervaring met de DAC up (Audio) functie die blijkbaar enkel beschikbaar is op die borden? Of is dat gewoon "verkoopslucht"?

Qua koeling wil ik het volledige systeem waterkoelen. (mijn 1ste keer)
Overclocken ga ik wel doen. Mijn systeem nu is ook overclocked. (weliswaar niet extreem)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Wobin77 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:52:
Ondanks dat je zoveel wil uitgeven geef je eigenlijk weinig info. Welke watercooling opties heb je al bekeken?
Als dit niks speciaal is dan is een voeding van 850W vast wat overdreven bijvoorbeeld.

Het 'Ultra' mobo is al vet genoeg... als je niet echt gaat overclocken enzo dan zou ik m'n geld op zak houden (ook voor al die watercooling prul) en gewoon een 100-135€ mobo en deftige luchtkoeler. Over geluidskwaliteit kan ik niet veel zeggen, ik merk veel verschil tussen een goede en een put headset, maar merk weinig verschil als ik deze in m'n laptop, iPad of PC plug...

100FPS op een 4K scherm? Dat gaat niet gebeuren zeker niet in de nieuwste games. In theorie zou je dan 2x2080Ti nodig hebben maar SLI werkt niet goed in alle games, en tis ook gewoon belachelijk veel geld... 1440p monitors zijn eerder de sweetspot voor high end gaming systemen, maar dat is dus geen optie want je hebt die 4k monitor al.

Als het voor te gamen is dan zit je met 1 kit van 16GB RAM ook wel even goed.

Geen idee waarom je 2 aparte SSDs wil en dan nog de Samsungs die gewoon erg duur zijn.
Onderstaande opties geven je geen enkel merkbaar performance verschil bijvoorbeeld.
pricewatch: Kingston A2000 1TB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: Intel 660p 1TB

• Wobin77
Hallo Inrage,

Ik gaf de info die ik op dit moment heb.

Qua watercooling heb ik verschillende youtube video's van o.a. JayzTwoCents gekeken. Maar nogmaals, er is zoveel te verkrijgen dat ik niet weet waar te beginnen eerlijk gezegd.
Ik wil dit doen omdat ik van deze build ook wel iets speciaal wil maken. En omdat watercooling blijkbaar toch iets stiller kan zijn dan alles luchtgekoeld.

De Z35P is geen 4K scherm, maar 3440x1440.

Bedankt voor de tips qua SSD's.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Wobin77 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:45:
De Z35P is geen 4K scherm, maar 3440x1440.
Ik zag de prijs van dat scherm en ik dacht direct aan 4K, zonder echt naar de specs te kijken :)

• mdxs
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-10 00:20
Wobin77 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:45:
Qua watercooling heb ik verschillende youtube video's van o.a. JayzTwoCents gekeken. Maar nogmaals, er is zoveel te verkrijgen dat ik niet weet waar te beginnen eerlijk gezegd.
Ik wil dit doen omdat ik van deze build ook wel iets speciaal wil maken. En omdat watercooling blijkbaar toch iets stiller kan zijn dan alles luchtgekoeld.
Water cooling is niet perse stiller of kouder dan luchtgekoeld. Het ziet er alleen mooier/netter uit in je kast. Het is meestal ook duurder. Ik raad aan om deze video te kijken: YouTube: Why you shouldn't water cool your PC

Die geef ook een ander perspectief. Ik zeg niet dat watercooling slecht is, in tegenstelling zelfs de verschillen zijn heel klein, dus als je een goede aftermarket cooler na genoeg research dan heb je aan beide een goede keus.

Opmerking over de PSU deel ik, weet niet exact hoeveel je nodig hebt maar daar zijn calculators voor. Wanneer je eens bent over alle andere onderdelen gooi gewoon al je onderdelen daar in en zie hoeveel je nodig hebt. (Deze maken ook wel is aardig wat geluid dus daar kan je ook nog naar zoeken.)

Het is beter om je geheugen dual channel te gebruiken. Ik heb er dus 2x16 van gemaakt met hogere kloksnelheden dus je kan het beste 2x16 gb gaan.

Voor de rest je processor is niet de beste die er is. Zeker niet als je op hogere resoluties gaat spelen. Intel wint op dit moment alleen nog op 1080p en alleen bij het gamen. Als je ook maar iets anders doet dan gamen (op die 'lage' resoluties, zeker voor jouw omdat je een hogere resolutie hebt) wint AMD.

Ik raad aan om deze review door te lezen. Ik raad persoonlijk de Ryzen 9 3900x van AMD aan aangezien je geen budget hebt. :) reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon

Stel je gaat voor AMD heb je een ander moederbord nodig. Waarschijnlijk een van de X570 en X470 series.
Als we dan toch voor volledige stil gaan raad ik de x470 serie aan aangezien x570's fans onboard hebben die kunnen zorgen voor geluidsproductie en een kans hebben om snel stuk te gaan. (Geen persoonlijke ervaring maar bewegende delen gaan eerder stuk dan stilstaande dingen.)

Ik heb niet gekeken naar RGB of kleuren, dat kan je zelf nog doen als je wil aangezien ik je smaak natuurlijk niet kan weten.

Videokaart weet ik niet heel veel van. Ik heb wel gezien dat je hier nog wat geld op kan besparen maar als je graag watergekoeld blijft moet je vooral deze nemen als je deze wil.

Dit is mijn lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 579,-€ 579,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 125,-€ 125,-
1VideokaartenInno3D iChill GeForce RTX 2080 Ti Black€ 1.345,05€ 1.345,05
1GeluidskaartenCreative Sound BlasterX G6€ 144,99€ 144,99
1BehuizingenThermaltake Level 20 XT€ 172,88€ 172,88
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZ€ 150,42€ 150,42
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 145,90€ 145,90
2Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 218,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.881,24

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wobin77 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:23:
Hallo Hackus, Lekiame,

Dank voor jullie input. Heb jij enige ervaring met de DAC up (Audio) functie die blijkbaar enkel beschikbaar is op die borden? Of is dat gewoon "verkoopslucht"?

Qua koeling wil ik het volledige systeem waterkoelen. (mijn 1ste keer)
Overclocken ga ik wel doen. Mijn systeem nu is ook overclocked. (weliswaar niet extreem)
Oh, jammer dat je daar aan vast zit. Z370 opties zijn amper/niet meer verkrijgbaar, Dan zou ik de ultra kiezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wobin77
Hackus:
Begrijp niet helemaal wat je wil zeggen? Die borden zijn beide Z390 en hebben beide de DAC-up.

mdxs:
Hartelijk dank voor de tijd die je even genomen hebt. Ga ik allemaal op mijn gemak lezen en bekijken.
Qua processor begrijp ik het wel niet helemaal. Daar bij deze grafieken de 9700k steeds hoger staat dan de 3900X op hogere resoluties? Geen wereld van verschil, maar toch...

https://www.gamersnexus.n...r-1920x-benchmark-in-2019
Pagina: 1