Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik loop al een tijdje tegen het probleem aan dat wanneer ik in 1 file een bestand bewerk en het vervolgens wil kopieren naar een ander bestand dat de kleuren niet juist worden overgenomen.

Zo ben ik bijvoorbeeld in het ene bestand bezig om een foto te bewerken, heb ik hier alle kleuren in aangepast tot een gewenst resultaat en wil ik het nu in een ander bestand toevoegen en transformeren om het op het juiste formaat te krijgen. Voorheen had ik hier nooit problemen mee, maar het lijkt nu alsof hij gewoon het originele bestand overneemt terwijl ik duidelijk een merged layer van het al zichtbare kopieer. De laag staat bij beide bestanden op 'normaal' en '100' en ook het kleurenprofiel is bij beide RGB.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Een rondje google heeft mij ook nog niets opgeleverd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:32

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Laatst een interessante video hierover gekeken, heb er verder geen verstand van helaas. Misschien kan je hier wat informatie uit halen. YouTube: HOW THE F*** DOES SCREEN CALIBRATION WORK? - Tutorial

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
JZX81_Drift schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:46:
Laatst een interessante video hierover gekeken, heb er verder geen verstand van helaas. Misschien kan je hier wat informatie uit halen. YouTube: HOW THE F*** DOES SCREEN CALIBRATION WORK? - Tutorial
Het heeft alleen geen drol met calibratie te maken want het is allemaal op hetzelfde scherm. Dus al stond de hele calibratie op z'n kop, dan nóg moet het er bij twee bestanden op hetzelfde scherm hetzelfde uitzien.

Best bet is verschillend kleurprofiel maar TS geeft aan dat dat overeen komt. Misschien dat één van de bestanden op indexed color staan? Waar gaat het om @Verwijderd ? Foto's of iets als logo's o.i.d.?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:32

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

In die video komen ook kleurverschillen binnen programmas op hetzelfde scherm aan bod.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
Zelfde kleur-profiel gebruikt in beide bestanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-09 18:07
Een verschillend kleurprofiel ligt inderdaad voor de hand.
Hier zal je snel tegenaan lopen als de originele bestanden op een andere computer of met een andere versie (of regio) van de software zijn gemaakt.

RGB is de kleurruimte, niet het profiel.

De 2 meest gebruikte standaard RGB-profielen zijn:
- sRGB IEC 61966-2.1
- AdobeRGB

In een wat serieuzere omgeving werk je met een gekalibreerd scherm en heb je dus een custom RGB-profiel.

In het laatste geval ben je heel bewust met kleurbeheer bezig en had je hier waarschijnlijk geen topic gestart.
Het lijkt mij dat je nieuwere Photoshop gebruikt dan bij het originele bestand en/of dat je eerst een Amerikaanse versie gebruikte en nu een Europese (of andersom). Dat zie je vaak als de Adobe software niet via een officieel kanaal is verkregen.

Dit probleem kan je lossen middels de 'convert to profile' onderaan in het edit menu.

Er is ook nog een andere mogelijkheid en dat is als je bij 1 bestand de kleurproef hebt aanstaan en bij het andere niet. In dat geval zie je in de titel van je venster, achter de bestandsnaam en achter de bit-diepte nog een 2e kleurruimte vermeld staan. Je kan dit aan- en uitzetten dmv: ctrl+y / cmd+y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 1 december 2019 @ 14:19:
[...]

Het heeft alleen geen drol met calibratie te maken want het is allemaal op hetzelfde scherm. Dus al stond de hele calibratie op z'n kop, dan nóg moet het er bij twee bestanden op hetzelfde scherm hetzelfde uitzien.

Best bet is verschillend kleurprofiel maar TS geeft aan dat dat overeen komt. Misschien dat één van de bestanden op indexed color staan? Waar gaat het om @Verwijderd ? Foto's of iets als logo's o.i.d.?
Ja foto's inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pagina: 1