Bosch/Siemens inductie fornuis aansluiten op 2 fasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:29
Ben een tijdje op zoek naar een inductie fornuis. Tegenwoordig is het allemaal 3 fasen.

Gisteren was ik bij een winkel. De verkoper zie dat Bosch/Siemens aangesloten kunnen worden op 2 fasen maar dan kan ik wel de oven en de kookplaat beide niet gebruiken.
De installateur kan dit aanpassen alleen wist hij niet wat er moest gebeuren. Internet geeft mij geen meer informatie.

Weet iemand wat er aangepast moet worden om dit te laten werken op 2 fasen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een inductiefornuis wilde ik ook, maar dat gaat niet op 2 fasen. Zo'n ding wil 11.000 watt trekken. Beter koop je een 2 fasen (2L2N+PE) kookplaat, max 7.400 watt, en een losse combi magnetron.

Of je moet je meterkast gaan aanpassen naar 3 fasen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

In mijn glazen bol zie ik dat je hem voor deze functie moet aansluiten met een speciaal 3 naar 2 draadloos verlengsnoer...

In andere woorden; post eens wat meer info, typenummer en aansluitschemas. Verder; hoezo kan je geen 3 fase aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:05
Evertt schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:50:
De verkoper zie dat Bosch/Siemens aangesloten kunnen worden op 2 fasen maar dan kan ik wel de oven en de kookplaat beide niet gebruiken.
Beide niet gebruiken of niet beide (tegelijk)? Daar zit nogal verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:07
Evertt schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:50:
De installateur kan dit aanpassen alleen wist hij niet wat er moest gebeuren.
Een installateur kan de huisinstallatie aanpassen waarna je wel 3 fasen hebt.

Dus: Groepenkast aanpassen of vervangen, bedrading naar het fornuis aanpassen en als laatste de netbeheerder uitnodigen om de hoofdaansluiting te verzwaren en een nieuwe meter te hangen.

Gok ik zo... zonder enige info over de situatie nu. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 01-12-2019 11:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:38
Waarschijnlijk bedoelde de verkoper ook dat je de kookplaat aansluit op een kookgroep (bestaande uit twee groepen) beiden op dezelfde fase, twee fasen lijkt me sterk aangezien je dan ook een dood punt hebt aangezien 3 fasen 120 graden verschoven zijn van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:52
Twee fasen bestaat alleen bij keukenverkopers, niet bij installateurs.

Er bestaan 3-fasen krachtgroepen en éénfase 2*16A kookgroepen. Deze laatste wordt door veel onwetende keukenverkopers ook wel een twee fase groep genoemd maar is het dus niet! Weet je meteen of je keukenverkoper een beetje verstand van zaken heeft, of alleen als een aapje verkooppraatjes heeft aangeleerd.

Er bestaan wel kookplaten die op twee fasen kunnen worden aangesloten, maar daarvoor wordt dan een 3-fase krachtgroep gebruikt waarvan één fase ongebruikt blijft.

De meeste inductie-fornuizen zijn ontworpen voor een 3-fase aansluiting. Maar er zijn er ook voldoende op de markt die kunnen worden aangesloten op een 2*16A kookgroep. Ook wanneer het maximum vermogen 11kW is. In de software van veel inductie-toestellen kun je namelijk het maximum vermogen begrenzen. Dat houdt dan in dat je niet alle pitten gelijktijdig op maximaal kunt zetten én ook nog de oven kunt gebruiken. In praktijk zal dat echter zelden een probleem geven: hoe vaak gebruik je nou werkelijk de oven én gelijktijdig vier pitten op hoog (maximaal) vermogen?

Om de mogelijkheden voor de door jou beoogde kookplaat te beoordelen, is een handleiding en een setje aansluitschema's wel heel handig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
GoldenSample schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:58:
In mijn glazen bol zie ik dat je hem voor deze functie moet aansluiten met een speciaal 3 naar 2 draadloos verlengsnoer...

In andere woorden; post eens wat meer info, typenummer en aansluitschemas. Verder; hoezo kan je geen 3 fase aanleggen?
3 fasen aanleggen hang een prijs kaartje aan. De hele meterkast moet vervangen worden.
Ik wil de kosten laag houden zonder te veel aanpassing.

De verkoper had over alle Bosch en Siemens inductie fornuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ivow85 schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:59:
Twee fasen bestaat alleen bij keukenverkopers, niet bij installateurs.

Er bestaan 3-fasen krachtgroepen en éénfase 2*16A kookgroepen. Deze laatste wordt door veel onwetende keukenverkopers ook wel een twee fase groep genoemd maar is het dus niet! Weet je meteen of je keukenverkoper een beetje verstand van zaken heeft, of alleen als een aapje verkooppraatjes heeft aangeleerd.

Er bestaan wel kookplaten die op twee fasen kunnen worden aangesloten, maar daarvoor wordt dan een 3-fase krachtgroep gebruikt waarvan één fase ongebruikt blijft.

De meeste inductie-fornuizen zijn ontworpen voor een 3-fase aansluiting. Maar er zijn er ook voldoende op de markt die kunnen worden aangesloten op een 2*16A kookgroep. Ook wanneer het maximum vermogen 11kW is. In de software van veel inductie-toestellen kun je namelijk het maximum vermogen begrenzen. Dat houdt dan in dat je niet alle pitten gelijktijdig op maximaal kunt zetten én ook nog de oven kunt gebruiken. In praktijk zal dat echter zelden een probleem geven: hoe vaak gebruik je nou werkelijk de oven én gelijktijdig vier pitten op hoog (maximaal) vermogen?

Om de mogelijkheden voor de door jou beoogde kookplaat te beoordelen, is een handleiding en een setje aansluitschema's wel heel handig.
Aansluitschema zijn beide niet te vinden. Het lijkt wel of fabrikanten dit niet willen.
Sommige merken die zijn er wel erg open over.
Alleen Inventum heeft een inductie fornuis die 2 of 3 fasen kan werken. Verder zie ik verder geen fornuizen die deze optie hebben. En de 71 KW fornuizen worden niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 18-06 22:29
De 1e die ik vind is gewoon 7,6kw dus 2 groepen oftewel een kookgroep.
https://www.wehkamp.nl/bo...-inductiefornuis-16342711

Ze hebben het over een inductie fornuis dus met ingebouwde oven ga ik vanuit.

In de handleiding kan je inderdaad weinig vinden over hoe aan te sluiten maar hij moet op 230v minimaal 16a.
Hiervoor is dus geen krachtstroom nodig. Misschien kan hij op 25a en dan hoger vermogen of 2 losse 16a groepen maar dit zie ik zo nergens in de handleiding beschreven.

[ Voor 92% gewijzigd door martijnr17 op 01-12-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdancka
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is geen fornuis maar een kookplaat. Enkelfase (max 3500 watt) met een normale eurostekker.

Ik heb een Inventum enkelfase 3500 watt inductiekookplaat. Is begrensd trouwens, en dus minder krachtig dan 1 op 2x16Ampere. https://www.coolblue.nl/p.../inventum-vki6010zil.html

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:05
martijnr17 schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:13:
De 1e die ik vind is gewoon 7,6kw dus 2 groepen oftewel een kookgroep.
https://www.wehkamp.nl/bo...-inductiefornuis-16342711

Ze hebben het over een inductie fornuis dus met ingebouwde oven ga ik vanuit.

In de handleiding kan je inderdaad weinig vinden over hoe aan te sluiten maar hij moet op 230v minimaal 16a.
Hiervoor is dus geen krachtstroom nodig. Misschien kan hij op 25a en dan hoger vermogen of 2 losse 16a groepen maar dit zie ik zo nergens in de handleiding beschreven.
De tekst op de Wehkamp site zegt wat anders:
Om dit elektrische fornuis correct aan te sluiten moet je beschikken over een 3-fase aansluiting. Dat is dus niet de standaard aansluiting van 220 volt. Het fornuis wordt zonder stekker geleverd. Wij kunnen dit fornuis niet voor je aansluiten. Verzekeringsmaatschappijen eisen dat een erkende installateur de aansluiting verzorgt.
Er zijn ook genoeg kookplaten die alleen een gedeelde nul-aansluiting hebben, die móet je dus op twee of drie fases van een krachtgroep aansluiten. Een kookgroep vereist namelijk het aansluiten via twee L en twee bijbehorende N aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 18-06 22:29
Nielson schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:37:
[...]
De tekst op de Wehkamp site zegt wat anders:

[...]

Er zijn ook genoeg kookplaten die alleen een gedeelde nul-aansluiting hebben, die móet je dus op twee of drie fases van een krachtgroep aansluiten. Een kookgroep vereist namelijk het aansluiten via twee L en twee bijbehorende N aansluitingen.
Ik heb de handleiding van de Bosch site bekeken en mag hopen dat daar correcte informatie in staat. Ook al is die informatie erg summier. Ze spreken daar alleen over 230v minimaal 16a.

"Technische specificaties:

Afmetingen (hxbxd):
900 x 600 x 600 mm
In hoogte verstelbaar
Nominale spanning: 220 - 240 V
Aansluitwaarde: 7,9 kW
Energieklasse volgens EU-norm nr. 65/2014: A
(op een schaal van A++ t/m E)
Energieklasse volgens EU-norm nr. 65/2014: A (op een schaal van A+++ t/m D)
- Energieverbruik bij boven- en onderwarmte: 0,98 kWh
- Energieverbruik bij hetelucht: 0,79 kWh
- Aantal ovenruimtes: 1
- Warmtebron: elektrisch
- Oveninhoud: 66 liter

"

[ Voor 30% gewijzigd door martijnr17 op 01-12-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
martijnr17 schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:12:
[...]

Ik heb de handleiding van de Bosch site bekeken en mag hopen dat daar correcte informatie in staat. Ook al is die informatie erg summier. Ze spreken daar alleen over 230v minimaal 16a.

"Technische specificaties:

Afmetingen (hxbxd):
900 x 600 x 600 mm
In hoogte verstelbaar
Nominale spanning: 220 - 240 V
Aansluitwaarde: 7,9 kW
Energieklasse volgens EU-norm nr. 65/2014: A
(op een schaal van A++ t/m E)
Energieklasse volgens EU-norm nr. 65/2014: A (op een schaal van A+++ t/m D)
- Energieverbruik bij boven- en onderwarmte: 0,98 kWh
- Energieverbruik bij hetelucht: 0,79 kWh
- Aantal ovenruimtes: 1
- Warmtebron: elektrisch
- Oveninhoud: 66 liter

"
Helaas is overal de informatie over de aansluiting erg wazig. Het lijkt wel of de fabrikanten willen dat je een elektricien in schakeld en zelf niet meer aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:52
Evertt schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:32:
[...]

Helaas is overal de informatie over de aansluiting erg wazig. Het lijkt wel of de fabrikanten willen dat je een elektricien in schakeld en zelf niet meer aansluit.
Gezien de verschillende aansluitmogelijkheden voor een Perilex wandcontactdoos is het inderdaad de bedoeling dat een ter zake deskundige wordt ingeschakeld voor het aansluiten. Er zijn al heel wat apparaten gesneuveld bij het eerste gebruik, vanwege foutieve aansluiting.

Maar ook dan moet de verkoper wél kunnen aangeven of het apparaat eventueel geschikt is voor 2*16A éénfase, 3*16A driefase of beiden. Je moet als koper immers voor aanschaf wel goed kunnen beoordelen of je huis installatie geschikt is voor het apparaat en zo niet, moet je die gegevens hebben om te achterhalen wat de kosten zijn van de benodigde aanpassingen. En ook daarvoor heb je de aansluitgegevens nodig.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Er is inderdaad een fornuis van Inventum (?) die twee nulklemmen heeft en afgeregeld kan worden op 7,4 kW. Het kookgedeelte wordt dan gelimiteerd op 3,7 kW. Of je daar nu blij van wordt...

Bij dingen die ik in water kook gebruik ik eigenlijk altijd de boost functie. Een nieuwe plaat met hoge boostwaarden pakt al 3+ kW op 1 pit met boost...

Andere fornuizen eigenlijk altijd op 3-fase.

Je kunt het ook foutief aansluiten en vroeg of laat fikt de nulader een keer uit...

Daar zal de keukenverkoper wel op doelen.
RaZ schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:18:
[...]

Dat is geen fornuis maar een kookplaat. Enkelfase (max 3500 watt) met een normale eurostekker.

Ik heb een Inventum enkelfase 3500 watt inductiekookplaat. Is begrensd trouwens, en dus minder krachtig dan 1 op 2x16Ampere. https://www.coolblue.nl/p.../inventum-vki6010zil.html
Dat is niet voor eurostekker hoor. Kun je wel een Schuko stekker aan doen. Eurostekkers zijn voor dubbel geisoleerde apparaten die <2,5A trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-12-2019 20:43 ]

Pagina: 1