SATA SSD of NVMe SSD & PCIe kaart voor VST libraries

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Vandaag heb ik voor $200,- per jaar een abbo genomen op de sound libraries (VST's) van EastWest - http://www.soundsonline.com/ .

Érg blij mee, klinkt fantastisch, maar de libraries zijn ook dusdanig groot en zwaar dat mijn 2x 128G SSD of mijn 4T HDD eigenlijk niet meer voldoen. (Op mijn OS NVMe heb ik niet genoeg ruimte meer om echt flink libaries te kunnen downloaden plus dat ik ze ook graag gescheiden hou van de rest.)

Dus op zoek naar either een SATA SSD of een NVMe op PCIe kaart en uitgekomen op het volgende lijstje qua opsties:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ControllersAkasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01€ 16,50€ 16,50
1ControllersRaidsonic Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVMe SSD€ 18,15€ 18,15
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 2TB€ 205,-€ 205,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,55

De NVMe optie is iets duurder wegens PCIe kaart, maar de snelheidswinst is fors, plus het prijsverschil te klein om me er echt druk om te maken. Die NVMe is niet de snelste die er is, maar dat is dan weer niet zo heel erg, SATA SSD is waarschijnlijk al snel genoeg, NVMe is domweg sneller.

Mijn vraag:
Is genoemde NVMe in combinatie met een van die 2 PCIe kaarten een goede optie (en zo ja, welke PCIe kaart is de betere), of kan ik beter voor genoemde SATA SSD gaan?

Zit nog te kijken naar de eerstvolgende NVMe qua prijs van een A merk, die is meteen €300,- :
pricewatch: Corsair Force MP510 1,92TB

De vraag is dus of dat nuttig is.

Losse gedachte:
Ik moet mogelijk ook op termijn de NVMe in mijn notebook vervangen. Die is nu 500G groot en ik heb nog 191G vrij. (Dat kan iets meer worden als ik een beetje op ga ruimen.) Vooralsnog genoeg voor in ieder geval de basis libraries die ik op mijn notebook wil kunnen gebruiken, maar ultiem wil ik álle libraries ook op mijn notebook hebben en is 1T of 2T zinvol. Qua NVMe daar ben ik er nog niet uit. Er zit een best wel snelle Toshiba XG5 in: pricewatch: Toshiba XG5 (Non-SED) 512GB

Daar bestaat wel een 2T variant van, maar die is niet meer te krijgen:
pricewatch: Toshiba XG5 (Non-SED) 2,048TB

Was ook behoorlijk aan de prijs.

De vraag is wel of als ik daar een Intel 660p in ga stoppen, of ik het heel erg merk.
Daar is die pricewatch: Corsair Force MP510 1,92TB ook een optie, maar ook daar, €300 en dat vind ik best aan de prijs.

Kortom:
- Wat is de betere oplossing voor mijn PC
- Wat is de betere oplossing voor mijn laptop

(Bij mijn notebook komt ook nog eens dat ik "maar" 16G RAM in mijn notebook heb en het kan zijn dat dat wat krap is en ik daar moet gaan upgraden naar 32G terwijl ik de kosten niet al te hard de pan uit wil laten rijzen.)

1T kan misschien ook genoeg zijn, dat is een gok. Scheelt wel flink in de prijs qua SSD.
Dan word dit opeens een optie:
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
NVME heeft geen voordeel bij opslag van bestanden. Ipv een 2TB QLC NVME kan je mi beter een degelijke sata TLC met databescherming nemen als pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB
Het merk NVME doet er eigenlijk weinig toe. Het gaat meer om het merk en type van de controller en de geheugenchips. pricewatch: Silicon Power P34A80 2TB, pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB, pricewatch: Patriot Memory VPN100 2TB en pricewatch: PNY XLR8 CS3030 2TB doen er qua prestaties en kwaliteit niet voor onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

Om je zoektocht lastiger te maken, heb je ook al gedacht aan zoiets als een samsung t5?

Geen idee hoe modern je usb poorten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:28:
NVME heeft geen voordeel bij opslag van bestanden. Ipv een 2TB QLC NVME kan je mi beter een degelijke sata TLC met databescherming nemen als pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB
Het merk NVME doet er eigenlijk weinig toe. Het gaat meer om het merk en type van de controller en de geheugenchips. pricewatch: Silicon Power P34A80 2TB, pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB, pricewatch: Patriot Memory VPN100 2TB en pricewatch: PNY XLR8 CS3030 2TB doen er qua prestaties en kwaliteit niet voor onder.
Hmmm. In mijn beleving kan juist bij dit specifieke doel, NVMe zeker helpen.
Meer IOPs, hogere doorvoer. Het gaat vrij hard met die VST's.

Niet alleen de laadtijden, maar de streamen ook realtime data van disk. Met 1 VST gaat dat nog wel goed bij een HDD maar het kan goed dat het bij 2 al over zijn nek gaat. (Al zit dat ws meer in de random IO dan in de throughput.)
1Kb schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:59:
Om je zoektocht lastiger te maken, heb je ook al gedacht aan zoiets als een samsung t5?

Geen idee hoe modern je usb poorten zijn.
Dat kan idd ook nog, alleen zit ik dan altijd met een extern ding. VInd ik niet prettig. Dan liever €200,- extra aan een interne disk. (Al twijfel ik wel of ik 1T of 2T nodig heb. De collectie is *enorm* en ik weet niet hoe groot 'ie is als ik alles download. Het is interessant dat wel te doen, maar als dat ruim in 1T past is het onzin om 2T aan te schaffen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

@unezra maar de grote is toch makkelijk te bepalen? Download alles op je 4tb schijf en je weet direct wat je moet hebben. Als je daarna je SSD hebt gekocht kunnen je het sneller overzetten dan downloaden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
1Kb schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:39:
@unezra maar de grote is toch makkelijk te bepalen? Download alles op je 4tb schijf en je weet direct wat je moet hebben. Als je daarna je SSD hebt gekocht kunnen je het sneller overzetten dan downloaden verwacht ik.
Da's ook weer waar. :)

Al kan het best zijn dat ik het antwoord eerder van EastWest heb dan dat ik de hele handel kan downloaden. De libraries zijn best fors. Alleen de Steinway D is al iets van 17G compressed, de hele losse piano library is 57G.

http://www.soundsonline.com/pianos

Dat is één set (Bechstein D-280, Steinway D, Bösendorfer 290, Yamaha C7) piano's.
(Wel de Gold, Platinum is 282G maar dat is voor mij niet nodig. Gold is ook al 16 bit met zinvolle microfoonposities.)

Hollywood Solo instruments (harp, cello, viool solo) is 15.5G voor Gold.
http://www.soundsonline.com/hollywood-solo-series

Hollywood Choirs is 59G.
http://www.soundsonline.com/hollywood-choirs

Dus ja, dat telt heel snel heel hard op en ik vraag me af of dus alles wel op een 1T of zelfs een 2T disk past. (Plus dat er af en toe uitbereidingen komen, ze bouwen de collectie steeds verder uit. Pop Brass is bijvoorbeeld net uit, ook weer 23G.)

Ik wil het ook op mijn notebook kunnen draaien, best kans dat ik dus daar mijn NVMe upgrade naar een grotere omdat de 500G NVMe die er nu in zit, snel te krap word. (Nog "maar" 191G vrij.)

Grootte, maar ook IOPs en raw throughput zijn zaken waar ik me hier wat zorgen om maak. (Naast geheugen. Mijn notebook heeft 16G RAM. Dat kan naar 32G. Daarna is het op. Er past niet meer in. Mijn PC heeft 64G.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 18:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

unezra schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:21:
Dus op zoek naar [...] een NVMe op PCIe kaart
Heb je overwogen om een "bifurcation" PCIe kaart te kopen?

Als je moederbord de mogelijkheid heeft om een x16 slot virtueel te splitsen in x4x4x4x4, dan is het mogelijk om een PCIe kaart te gebruiken waar 4 NVMe drives op passen die je allemaal op volle snelheid kunt gebruiken. Zo'n kaart kost 30 tot 60 euro. Je kunt dan beginnen met 1TB drives te plaatsen en daarna ga je die geleidelijk vervangen door 2TB drives die tegen die tijd veel goedkoper zijn.

2TB drives zijn momenteel meer dan 2 keer zo duur als 1TB drives, maar dat komt ook omdat ze ook sneller zijn: meer geheugenchips parallel en vaak ook meer cache aanwezig.

SATA zou ik nu niet meer kopen, als je de drives zo lang mogelijk wilt kunnen blijven gebruiken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Om het jezelf makkelijk te maken, ga voor een nvme oplossing. Als het geheugen niet volstaat is dit de snelste manier om het te laden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
aawe mwan schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:19:
[...]

Heb je overwogen om een "bifurcation" PCIe kaart te kopen?

Als je moederbord de mogelijkheid heeft om een x16 slot virtueel te splitsen in x4x4x4x4, dan is het mogelijk om een PCIe kaart te gebruiken waar 4 NVMe drives op passen die je allemaal op volle snelheid kunt gebruiken. Zo'n kaart kost 30 tot 60 euro. Je kunt dan beginnen met 1TB drives te plaatsen en daarna ga je die geleidelijk vervangen door 2TB drives die tegen die tijd veel goedkoper zijn.

2TB drives zijn momenteel meer dan 2 keer zo duur als 1TB drives, maar dat komt ook omdat ze ook sneller zijn: meer geheugenchips parallel en vaak ook meer cache aanwezig.

SATA zou ik nu niet meer kopen, als je de drives zo lang mogelijk wilt kunnen blijven gebruiken.
Hmmm, dat kan ook nog, maar is voor mijn notebook logischerwijs geen oplossing.
Daar moet echt één enkele disk in.
1Kb schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:35:
Om het jezelf makkelijk te maken, ga voor een nvme oplossing. Als het geheugen niet volstaat is dit de snelste manier om het te laden etc.
Ook weer waar.
Al klinkt dit dan wel als zinvolle oplossing voor mijn PC (€200):
pricewatch: Intel 660p 2TB

Daarna word het namelijk heel snel heel veel duurder (€300):

De collectie is overigens op dit moment ~1.1T groot voor Gold (wat ik heb). Zij geven wel aan dat een reguliere SSD op dit moment volstaat, maar idd, geen garanties voor de toekomst.

Dus de vraag is dan of ik €200 wil uitgeven aan een relatief trage NVMe, €300 aan een snelle NVMe of €200 aan een normale SATA SSD.

https://tweakers.net/pric...3;907065;1233361;1256505/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Het is lastig. Ik zit zelf meer in de modus: als ik twijfel dan maar gelijk goed doen. Dan heb ik niet de zorg achteraf van “had ik niet beter...”.
Maar goed, het is een zure appel en ik denk dat je de 660 (1x) zonder zorgen kunt aanschaffen. Je hebt namelijk ook een laptop waar hij in kan. Dus als hij toch te langzaam blijkt dan kan hij alsnog in je laptop. Ik vermoed namelijk dat je laptop ook andere bottlenecks heeft.
Maar kun je toch meer uitgeven, dan zou ik zeker luisteren naar het advies van: Uszka.
Qua duurzaamheid is TLC net wat beter dan QLC geheugen (andere prijsklasse ssd). Dus je hebt minder kans op uitval. Al is het maar de vraag of je met zo’n grote ssd daar snel tegenaan gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Daarna word het namelijk heel snel heel veel duurder (€300):

De collectie is overigens op dit moment ~1.1T groot voor Gold (wat ik heb). Zij geven wel aan dat een reguliere SSD op dit moment volstaat, maar idd, geen garanties voor de toekomst.

Dus de vraag is dan of ik €200 wil uitgeven aan een relatief trage NVMe, €300 aan een snelle NVMe of €200 aan een normale SATA SSD.

https://tweakers.net/pric...3;907065;1233361;1256505/
Je vergeet deze nog:
pricewatch: HP EX950 2TB
Scheelt toch weer 50 euro. ;-)

Heb hm zelf besteld en hoop hm deze week binnen te krijgen.
Heb wat reviews gelezen en het is best een leuke aanbieding.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
1Kb schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:43:
Het is lastig. Ik zit zelf meer in de modus: als ik twijfel dan maar gelijk goed doen. Dan heb ik niet de zorg achteraf van “had ik niet beter...”.
Maar goed, het is een zure appel en ik denk dat je de 660 (1x) zonder zorgen kunt aanschaffen. Je hebt namelijk ook een laptop waar hij in kan. Dus als hij toch te langzaam blijkt dan kan hij alsnog in je laptop. Ik vermoed namelijk dat je laptop ook andere bottlenecks heeft.
Valt mee.
Laptop is een i7-8850H met juist een heel snelle NVMe er in. (Dell Latitude van een paar maanden oud.)
Grootste beperking van mijn laptop is het geheugen, dat is nu 16G en kan maximaal naar 32G.

PC is een Ryzen 7 1800X met 64G geheugen. :)
Maar kun je toch meer uitgeven, dan zou ik zeker luisteren naar het advies van: Uszka.
Qua duurzaamheid is TLC net wat beter dan QLC geheugen (andere prijsklasse ssd). Dus je hebt minder kans op uitval. Al is het maar de vraag of je met zo’n grote ssd daar snel tegenaan gaat lopen.
Dat en die library is in principe vervangbaar. As in, zolang mijn abbo loopt, kan ik het ook gewoon weer downloaden. Mijn doel is, iig in mijn PC, die SSD of NVMe enkel voor mijn VST's te gebruiken. (Met waar mogelijk het origineel als backup op mijn NAS, al denk ik dat ik dat in dit geval niet ga doen want da's een heel dure backup.)

Qua belasting is het vooral lezen. Zo'n VST schrijft eigenlijk nooit naar disk. Je installeert dat ding 1x en dat is het dan. Daarna heb je eigenlijk uitsluitend leesacties.
Gutteguttegut schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:49:
[...]
Je vergeet deze nog:

Hmmm, Pricewatch heeft geen specs van dat ding. Hoe verhoud 'ie zich tot de rest?
https://tweakers.net/pric...;1233361;1256505;1331876/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hmmm, Pricewatch heeft geen specs van dat ding. Hoe verhoud 'ie zich tot de rest?
https://tweakers.net/pric...;1233361;1256505;1331876/
https://www.tweaktown.com...vme-available/index2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
unezra schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:49:
[...]

Hmmm. In mijn beleving kan juist bij dit specifieke doel, NVMe zeker helpen.
Meer IOPs, hogere doorvoer. Het gaat vrij hard met die VST's.

Niet alleen de laadtijden, maar de streamen ook realtime data van disk. Met 1 VST gaat dat nog wel goed bij een HDD maar het kan goed dat het bij 2 al over zijn nek gaat. (Al zit dat ws meer in de random IO dan in de throughput.)
Een hdd is zo bizar traag vergeleken bij een Sata SSD.

Een hdd doet nog geen 200 iops. Daar kun je blijkbaar al 1 VST mee draaien.
Een beetje normale SATA ssd doet er al 90.000 (Samsung Evo 860, Crucial MX500) en is ook qua doorvoer minimaal 3x sneller (sequentieel).
Een NVME ssd doet er 220.000 (2TB Intel 660p)

Verschil tussen een Sata-ssd en een nvme is dus maar 2,5x zoveel iops.
Tussen een hdd en een ssd is dat dus 450x.

Je zit dus een skateboard te vergelijken met een Porsche 911 en de Porsche 911 Turbo.

Ook een Sata ssd zou prima zijn voor jouw doeleinden. De prijs voor een NVME is echter zo goed als hetzelfde.

Dat voorstel dat hierboven werd gedaan over bifurcation van je Pci-E-slot kun je beter vergeten. Dikke onzin, de snelheid heb je echt niet nodig en er zijn nauwelijks moederborden die dat ondersteunen.

Dan komen we dus ook nog even op de vraag: Hoe ziet je huidige systeem er uit?
Je wil namelijk een pci-e kaart in je pc stoppen, maar je geeft nergens aan waar die dan uit bestaat. Redelijk essentieel als je advies wilt tussen de keuzes: Sata SSD, NVME SSD en PCI-E kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

White Feather schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:16:
[...]

[...]
Sterker nog sustained is het vaak lager, zeker met de prijzen waar we het hier over hebben. Een 860 EVO is dan 1-2x sneller dan een 660p.

Sowieso zou ik ver wegblijven van Silicon Motion controllers. :r
[...]

Dat voorstel dat hierboven werd gedaan over bifurcation van je Pci-E-slot kun je beter vergeten. Dikke onzin, de snelheid heb je echt niet nodig en er zijn nauwelijks moederborden die dat ondersteunen.

[...]
Nu Asus, Asrock en Gigabyte M.2 Bifurcation kaarten maken wordt het veel beter, daarnaast was het voorstel voor bifurcation volgens mij om geen kaarten meer te hoeven kopen/vervangen bij uitbreiding.

[ Voor 47% gewijzigd door |sWORDs| op 04-12-2019 11:32 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]
Een hdd is zo bizar traag vergeleken bij een Sata SSD.

Een hdd doet nog geen 200 iops. Daar kun je blijkbaar al 1 VST mee draaien.
Een beetje normale SATA ssd doet er al 90.000 (Samsung Evo 860, Crucial MX500) en is ook qua doorvoer minimaal 3x sneller (sequentieel).
Een NVME ssd doet er 220.000 (2TB Intel 660p)

Tussen een hdd en een ssd is dat dus 450x.

Je zit dus een skateboard te vergelijken met een Porsche 911 en de Porsche 911 Turbo.
Klopt en ik vraag me af of het verschil dus relevant is of gaat zijn.

Aan de andere kant is een NVMe qua raw throughput wel *veel* sneller. SATA doet "maar" 600MByte/s, zelfs de tragere NVMe's zitten op 1800. :)
Ook een Sata ssd zou prima zijn voor jouw doeleinden. De prijs voor een NVME is echter zo goed als hetzelfde.

Dan komen we dus ook nog even op de vraag: Hoe ziet je huidige systeem er uit?
Je wil namelijk een pci-e kaart in je pc stoppen, maar je geeft nergens aan waar die dan uit bestaat. Redelijk essentieel als je advies wilt tussen de keuzes: Sata SSD, NVME SSD en PCI-E kaart :)
Ryzen 7 1800X met dit board: pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
Plus 64G RAM en een 512G NVMe (pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB)

Mijn laptop is een Dell Latitude 5491 met Core i7-8850H, 16G RAM (max 32G) en 512G NVMe.
|sWORDs| schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:28:
[...]

Sterker nog sustained is het vaak lager, zeker met de prijzen waar we het hier over hebben. Een 860 EVO is dan 1-2x sneller dan een 660p.
Daar is de prijs dan ook naar:
pricewatch: Samsung 860 EVO m.2 2TB

Kost 1.5x zo veel als die 660p. :)
Sowieso zou ik ver wegblijven van Silicon Motion controllers. :r
In welk opzicht en betekend dat dat die Intel geen goede keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
unezra schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:34:
[...]

Klopt en ik vraag me af of het verschil dus relevant is of gaat zijn.

Aan de andere kant is een NVMe qua raw throughput wel *veel* sneller. SATA doet "maar" 600MByte/s, zelfs de tragere NVMe's zitten op 1800. :)
Meten is weten. Kijk eens in taakbeheer als je 1 VST in gebruik hebt. Dan kun je prima zien hoeveel MB/s de schijf dan levert.
Ryzen 7 1800X met dit board: pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming 5
Plus 64G RAM en een 512G NVMe (pricewatch: Samsung 960 EVO 500GB)
Om de volledige snelheid ( van een pci-e 3.0 ssd) te krijgen zul je dus 1 van je pci-e 3.0 16x moeten gebruiken of het m2-slot. Het andere pci-e-slot is versie 2.0, dus max 2 GB/s. Een Intel zal dus onder de 2 GB/s zitten, dus merk je geen verschil.
In welk opzicht en betekend dat dat die Intel geen goede keuze is?
De Intel is geen goede bootschijf, al valt dat ook wel mee voor regulier gebruik als je zo’n grote neemt. Dan wordt er weinig op geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
White Feather schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:33:
[...]
Meten is weten. Kijk eens in taakbeheer als je 1 VST in gebruik hebt. Dan kun je prima zien hoeveel MB/s de schijf dan levert.
Dat gaat heel erg wisselen per VST. Sommige VST's zijn relatief klein, anderen juist enorm groot.
[...]
Om de volledige snelheid ( van een pci-e 3.0 ssd) te krijgen zul je dus 1 van je pci-e 3.0 16x moeten gebruiken of het m2-slot. Het andere pci-e-slot is versie 2.0, dus max 2 GB/s. Een Intel zal dus onder de 2 GB/s zitten, dus merk je geen verschil.
Hmm, ja, logisch. :)
Ik zie nog een X8 en een X4 slot vrij, het X16 slot (de bovenste) zit mijn GFX kaart in.
[...]
De Intel is geen goede bootschijf, al valt dat ook wel mee voor regulier gebruik als je zo’n grote neemt. Dan wordt er weinig op geschreven.
Voor mijn PC word het een extra disk waarvan vooral gelezen zal worden. Laptop is een ander verhaal, daar passen geen 2 NVMe's in dus daar moet 'ie vervangen worden.

Hoewel...

https://topics-cdn.dell.c..._specifications_en-us.pdf

Hmmm, ik begin nu te twijfelen of daar niet een 2e NVMe in past. Dát zou het namelijk een stuk eenvoudiger maken. :) Dan is die Intel denk ik prima en hoef ik ook niet bezig te zijn met absolute snelheid, omdat het toch enkel en alleen voor die VST's is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Gutteguttegut schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:49:
[...]
Je vergeet deze nog:

Ik heb hm binnen.
Eerste test.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/niIDlvbd61bHDSI0wl5x5atX/full.jpg
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ook even een review gelezen, ziet er goed uit, Silicon Motion controller, maar wel perfecte consistentie!

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmmm...
Moet zeggen dat dat wel verleidelijk is.

Zowel voor mijn notebook als mijn PC.
Het scheelt €92,- maar dan heb ik wel 2x een loeisnelle NVMe d'r in zitten.

Komt dat ding met een kit om 'm aan een USB poort te hangen zodat ik data kan overzetten? (As in, mijn laptop moet alles 1:1 worden overgezet. PC komt 'ie kaal in. Wel verleidelijk mijn OS d'r ook op te zetten maar dat ga ik niet doen, dat komt later wel een keer.)

Qua PCIe kaarten waar die NVMe in kan nog tips?
Ik neig naar deze:
pricewatch: Raidsonic Icy Box PCIe card with M.2 M-Key socket for one M.2 NVM...

Heeft ook een mooie koelvin en RaidSonic ziet er solide uit.

Hoewel dit ook wel mooi is:
pricewatch: Silverstone SST-ECM22

Passen d'r 2 op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

unezra schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:21:
[...]Hmmm...
Moet zeggen dat dat wel verleidelijk is.

Zowel voor mijn notebook als mijn PC.
Het scheelt €92,- maar dan heb ik wel 2x een loeisnelle NVMe d'r in zitten.

Komt dat ding met een kit om 'm aan een USB poort te hangen zodat ik data kan overzetten? (As in, mijn laptop moet alles 1:1 worden overgezet. PC komt 'ie kaal in. Wel verleidelijk mijn OS d'r ook op te zetten maar dat ga ik niet doen, dat komt later wel een keer.)
De HP EX950 wordt geleverd in een stevig doosje met alleen een klein schroefje om hm vast te zetten op je moederbord (was voor mijn moederbord iets te lang dus niet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Gutteguttegut schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:14:
[...]
De HP EX950 wordt geleverd in een stevig doosje met alleen een klein schroefje om hm vast te zetten op je moederbord (was voor mijn moederbord iets te lang dus niet gebruikt).
Helder.
Dus geen cloning software of USB doosje om te kunnen clonen.

Dat los ik dan op een andere manier op.

Misschien toch maar zoiets:
pricewatch: Raidsonic IB-1817M-C31 Grijs

Kan ik dan weer de 512G die nu in mijn PC zit in prikken en dan heb ik een snelle externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Besteld!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ControllersAkasa M.2 SSD to PCIe adapter card AK-PCCM2P-01€ 16,50€ 16,50
2Solid state drivesHP EX950 2TB€ 252,05€ 504,10
1Externe HDD/SSD behuizingenRaidsonic IB-1817M-C31 Grijs€ 37,57€ 37,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,17

Qua PCIe NVMe toch maar voor een van de goedkoopste gegaan. Dat extra M.2 SATA slot leek me niet zo nuttig en zo'n dikke koelvin is alleen maar irritant. :)

Ook een USB-C NVMe doosje gekocht, daar gaat de 512G NVMe die nu in mijn notebook zit in. Heb ik een mooie externe USB drive en gaat die NVMe niet totaal liggen verstoffen.

Levertijd naar schatting 3 werkdagen, dus met wat geluk eind volgende week in huis en volgend weekend de boel in mijn PC en laptop bouwen, libraries downloaden en op volle snelheid er van kunnen genieten. (Alleen nog even uitvogelen hoe ik mijn huidige NVMe in mijn notebook ga clonen maar daar zijn volgens mij zat tools voor en met die USB drive, kan ik makkelijk terwijl Windows draaait, klonen naar die USB drive, dan de disks swappen en is dat allemaal goed gegaan, de 512G wissen en als losse externe drive gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Misschien heb je hier iets aan:
Voor clonen en of back-up
https://www.macrium.com/reflectfree

Voor partition resizen (een kloon van 512 is nog geen 2tb op een 2tb) kun je ook partities mee verschuiven
https://www.disk-partition.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
1Kb schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:50:
Misschien heb je hier iets aan:
Voor clonen en of back-up
https://www.macrium.com/reflectfree

Voor partition resizen (een kloon van 512 is nog geen 2tb op een 2tb) kun je ook partities mee verschuiven
https://www.disk-partition.com/
Hmm, goeie.

Ik dacht dat het met de Windows Partition Manager ook wel kon, maar zie ook dat ik niet minder dan 3 partities en 1 stukje vrije ruimte heb.

Dus ik moet sowieso wat moven en growen.

(1x UEFI, 1x Windows, 1x recovery en 14M vrije ruimte.)

Het is een Dell Latitude 5491 met stock Windows installatie, dus de 3e partitie is de "WINRETOOLS" recovery partition. Omdat Dell zó weinig extra software mee levert (de installatie is echt schoner dan een stock Windows van Microsoft) heb ik de stock installatie gehouden. Werkt prima.

Met die 2T, ga ik wel gewoon alles in 1 partitie gooien. De VST's gaan toch in een aparte map en hoef ik niet apart op een aparte partitie te houden. Da's alleen maar gedoe.

Op mijn PC doe ik dat wel, daar word die NVMe 100% voor VST's en aanverwante zaken. Da's het enige dat echt snelle storage nodig heeft. Voor slow storage heb ik er ook nog 2 HDD's in zitten.

EDIT: Zie dat 16G extra geheugen voor mijn notebook nog geen €60,- kost.
categorie: Geheugen intern

Als dat zo is, en ik kan het echt af met 1x 16G, gooi ik dat er nog wel achteraan. Dan heb ik mijn notebook echt maxed-out. :)

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 07-12-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb

1Kb

Schroef eerst je laptop even open voor je geheugen besteld, ik gok dat er 2x 8 in zit. En anders wil je graag geheugen wat heel erg lijkt op het geheugen wat je al hebt (liefst zelfs identiek)

Edit:
Heb je trouwens al gekeken of je de juiste schroevendraaiers in huis hebt? De laptop heeft volgens mij kruis en torx (5?)

[ Voor 25% gewijzigd door 1Kb op 07-12-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
1Kb schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:09:
Schroef eerst je laptop even open voor je geheugen besteld, ik gok dat er 2x 8 in zit. En anders wil je graag geheugen wat heel erg lijkt op het geheugen wat je al hebt (liefst zelfs identiek)

Edit:
Heb je trouwens al gekeken of je de juiste schroevendraaiers in huis hebt? De laptop heeft volgens mij kruis en torx (5?)
Net even opengeschroefd, de kruiskop van mijn Victorinox past precies. :)
Zit, niet geheel onverwacht, 1x 16G in.

Dus ik heb d'r 1x16G bij besteld. Zelfde snelheid (uiteraard), zelfde CAS latency, wel een ander merk. (Er zit nu Hynix in, ik heb deze module er bij gekocht: pricewatch: Crucial CT16G4SFD8266 )

Dit is wat er in zit:
https://www.memoryten.com/p/042096.html

Voldoende identiek dus om het aan te durven. :)

(RAM is ook user-replacable, net als de NVMe. Dit mag je zelf vervangen zonder in de problemen te komen met je garantie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
RAM upgrade is gelukt.
Flawless. Notebook heeft nu 32G.

Nu nog wachten op de NVMe's.

Al twijfel ik nu wel of ik niet mijn DAW enkel nog op mijn notebook ga draaien omdat ik dan geen savefiles hoef te converteren. Onhebbelijkheid in Studio One. LoopBe30 op twee systemen met gelijke namen, betekend tóch dat 'ie het ziet als 2 verschillende apparaten waardoor ik alle instrument assignments moet veranderen als ik een file op mijn notebook wil openen die ik op mijn PC heb gemaakt.

Dus misschien dat ik eens ga kijken of het niet beter werkt als ik mijn DAW enkel op mijn notebook ga gebruiken en alle outboard gear aan mijn USB poorten op mijn notebook hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Een van de 2 NVMe's is binnen!
Helaas ging het inbouwen in mijn notebook niet bepaald volgens het boekje.

Uiteindelijk (na de nodige pogingen met andere software) met HDClone mijn oude NVMe in een externe USB enclosure gecloned. Daarna NVMe in mijn notebook geplaatst. Leverde een kapotte Windows op. Die hersteld met de Dell recovery tools en het draait weer zoals het moet zonder herinstallatie.

Oude NVMe zit nu in dat USB doosje. Eerste test met een paar ISO's leverde me 600MByte/s througput (write) op. Geen tikfout. Werkelijk 600MByte/s flat out via USB-C.

Nieuwe NVMe heb ik vannacht de VST's op gezet. Een van de zwaarste instrumenten is een Steinway model D, 17G aan download. Vanaf draaiend roest duurt dat in mijn beleving een minuut of langer om te laden. Op de NVMe is dat seconden.

Niet onverwacht maar het gaat zó snel, dat ik even twijfelde of het wel goed ging. :)

Ik hoop deze week ook de 2e NVMe binnen te krijgen en in mijn PC te kunnen bouwen. Dat is in theorie een stuk eenvoudiger omdat 'ie daar als extra disk bij komt en niet mijn OS over hoeft, enkel de VST data.

Heb nog wel wat issues met het laden van Studio One savefiles van mijn PC op mijn laptop en vice versa. Dat issue staat uit bij Presonus maar is een workaround voor. (2 savefiles, waarbij ik de inputs wijzig.) Staat ook compleet los van het NVMe verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik haal op mijn notebook net iets lagere waardes en de 2e test is heel kort na de 1e gedaan.

Evengoed niet slecht en het belangrijkste is dat read en random read vrij hoog zijn, schrijven zal ik relatief beperkt doen naar die disk.

Helaas is de 2e nog niet verzonden, misschien vandaag eens met Azerty bellen en vragen waar 'ie blijft en wanneer ze 'm verwachten. Ben wel blij dat ik 'm vorige week heb laten splitsen, morgen muziekles en dan heb ik mijn notebook nodig om te laten horen wat ik gemaakt heb. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MxZ72CWiaKghKffwpm2zpiBJ/full.png
CDM - 2T NVMe notebook - 64M - Throughput - Attempt 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SiPzZNNmRfQ6OfRG2I7UxpWt/full.png
CDM - 2T NVMe notebook - 64M - Throughput - Attempt 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fm7SVIdZJx3WCJI396Uy6uWB/full.png
CDM - 2T NVMe notebook - 64M - IOPS - Attempt 2

Pagina: 1