Led verlichting carport

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Binnen kort wordt onze carport geplaatst en ik ga zelf de verlichting doen. Het plan was een carport van 3,5m breed bij 4,5m daar een 6 tal spots te plaatsen. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem die bij schemer de lampen inschakelt op 20% en bij beweging x aantal minuten naar 100% schakelt en ook weer automatisch uitschakelt bij voldoende licht.

Nu komt het probleem, ik kan nergens in het consumenten gebeuren een schemerschakelaar vinden die de 'nachtkaars' functie ondersteund (de 20% stand bij schemer). Dus die ik een beroep op mijn mede tweakers die ongetwijfeld tegen het zelfde probleem zijn aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Even anders denken, al gedacht aan twee gescheiden systemen? Eentje met kleine lampjes die aan gaan bij schemer en eentje met grote lampen die aan gaan bij beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad, zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn ook: simpelere apparaten. Dat je dan een minuutje of wat '120%' hebt zal vast verwaarloosbaar zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Heb je al aan Philips Hue gedacht met een outdoor bewegingsmelder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 09:37
Dit kan met Philips hue. Ik heb de lampen bij de voordeur zo geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Schemerschakelaar die aan/uit doet. Daarbij een bewegingsschakelaar met relais die een potmeter/weerstand schakelt. Die hang je dan aan een LED driver met instelbare stroomsterkte dmv weerstand.
Dus indien schemer word de driver gevoed, standaard brand hij dan op 20%, bij beweging word een 2e weerstand in serie of parralel bijgeschakeld waardoor het setpoint van de driver veranderd naar bvb 100%.

Het dit bij mijn ouders in de garage ook zo gemaakt, werkt alweer een jaartje of 8.

[ Voor 43% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-12-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:25
F_J_K schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:15:
Inderdaad, zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn ook: simpelere apparaten. Dat je dan een minuutje of wat '120%' hebt zal vast verwaarloosbaar zijn.
Inderdaad en dat hoeft niet eens, je kunt systeem 2 namelijk zo installeren dat hij slechts 80% van de gewenste lichtopbrengst geeft, omdat hij altijd samen met systeem 1 zal branden.

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:25
Ik wil graag even inhaken op deze discussie met een vraag over de verlichting van mijn carpoort. :-)

Mijn carport is voorzien van een 8-tal kleine LED's (van vermoedelijk 1W per stuk in serie geschakeld) met een trafo (350mA) binnen in de garage. Met een wandschakelaar die daarop is aangesloten, kan ik de LED's in- of uitschakelen of dimmen. Deze constructie was al zo toen ik het huis kocht.

Het lijkt er nu op dat de trafo kapot is, want de LEDjes gaan niet meer aan.
Het betreft een type zoals op de onderstaande website wordt aangeboden.
https://www.lightsandform...r-1-8-leds-pld110s-slave/

Ik moet hem nog wel even doormeten maar als ik hem toch moet vervangen, wil ik liever een trafo met Zigbee ondersteuning die ik kan koppelen aan mijn Philips Hue bridge. Ik heb wel ervaring met elektronica maar nog niet met dit soort zaken.

Kan iemand me een advies geven welke trafo ik als alternatief zou kunnen gebruiken om deze LED's aan te sturen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@therealwheely Wanneer de LED's in serie staan kan het ook zijn dat daar de fout zit. Ga die wel eerst de uitgang van je trafo meten voordat je daar een andere voor aanschaft terwijl er elders iets stuk is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
sypie schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:29:
@therealwheely Wanneer de LED's in serie staan kan het ook zijn dat daar de fout zit. Ga die wel eerst de uitgang van je trafo meten voordat je daar een andere voor aanschaft terwijl er elders iets stuk is.
De LED's horen juist in serie te staan bij een constant current driver.

Het is inderdaad wel nuttig om uit te zoeken wat er precies kapot is. 1 defecte spot kan namelijk ook zorgen dat niets meer werkt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• therealwheely
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:25
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal eens kijken wat ik uit kan vinden.

Volgens mij zijn het dit soort LED's:

Kan ik die simpelweg doormeten met een multimeter met een diodetester of zit er ook elektronica in verwerkt?

Waar kan ik trouwens meer uitleg vinden over typen drivers en hoe het precies werkt met de aansturing van LED's?

[ Voor 40% gewijzigd door therealwheely op 26-12-2019 14:53 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:30
Dat kan toch gewoon?

Als je naar de carport een kabel legt met blauw bruin zwart en aarde.
Dan binnen op de zwarte draad een led dimmer aansluit.
En bij de carport op de bruine de beweging sensor en daar de uitgang weer verbind met de zwarte draad naar de spots.
Dan kun je binnen je spots dimmen, en als er beweging is omzeil je de dimmer en gaan de spots vol aan.

Volgens mij moet het zo werken.
Maar mogelijk dat iemand met electrische achtergrond dat kan bevestigen of ontkrachten.

Dus binnen heb je L+N+aarde
N gaat naar de spots in de carport
L gaat naar zowel de dinmer als de bewegingsensor.
Van de dimmer en de bewegingsensor gaat er een zwarte draad naar de spots.
Aarde aan je (indien metaal) carport of armatuur bevestigen.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 26-12-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Practics,
Heeft u al gezocht naar Dali? als u dan een sensor vindt kunt u die gebruiken speciaal gezien u wilt dimmen met procenten, er zou dan wel een extra,vaak 2 aderig, snoertje gelegd moeten worden meegenomen, voor de besturing. vaak van sensor naar lamp en dan naar lamp naar lamp enzo door.

Trouwens iets wat praktisch idee, als u wilt besparen waarom geen schakeling met beweging erbij?
dus als het savonds is en er beweging is gaat het pas aan?

Greetzzz
Pagina: 1