Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Goedemorgen,

Na jarenlang te hebben meegelezen is het nu tijd voor een vraag :-)

In mijn 'nieuwe' tussenwoning uit 1987 zijn de gevels van buiten naar binnen als volgt opgebouwd:

halfsteens muur - spouw - dampopen folie - 9cm houten frame met steenwol - dampremmende folie - gipsplaat

Nu twijfel ik of het verstandig is de steenwol te vervangen voor 9cm b-keus PIR platen met aluminium afwerking. Enkele gipsplaten zijn beschadigd geraakt en wil ik vervangen, dus met even doorpakken zou ik de isolatiewaarde kunnen verhogen.

Is het verstandig de 9cm steenwol te vervangen voor 9cm PIR met rd=4,15?

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Baxke schreef op zondag 1 december 2019 @ 07:43:
halfsteens muur - spouw - dampopen folie - 9cm houten frame met steenwol - dampremmende folie - gipsplaat
[...]

De Rd is maar 1 onderdeeltje, je hebt ook nog de hele constructie. De houten constructie heeft een veel lagere Rd. De winst van het vervangen kan dus wat minder zijn dan je nu denkt op basis van de Rd.

Vanuit duurzaamheid is het een no-go, immers is de steenwol nog goed, dus de impact van de PIR moet je terugverdienen met een miniem verschil. En de steenwol evt. nog weggooien.
Je kunt eventueel kijken naar een afbouwplaat die geisoleerd is.

Is er nog een andere reden om hier naar te kijken?
(Bijvoorbeeld als de kamer niet lekker warm wordt of de warmtepomp er soms wat moeite mee heeft).

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Bedankt voor je reactie.

Ik ben de woning aan het verbouwen en ik heb enkele offerteaanvragen lopen voor het vervangen van de CV-ketel voor een warmtepomp. Elke verbetering van isolatie lijkt me mooi meegenomen. Door het plaatsen van een voorzetwand/afbouwplaat zou ik de afwerking rondom raam- en deurkozijnen moeten aanpassen. Het vervangen van de steenwol voor pir leek me een relatief eenvoudige oplossing.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 08:35
Baxke schreef op zondag 1 december 2019 @ 07:43:
Goedemorgen,

Na jarenlang te hebben meegelezen is het nu tijd voor een vraag :-)

In mijn 'nieuwe' tussenwoning uit 1987 zijn de gevels van buiten naar binnen als volgt opgebouwd:

Nu twijfel ik of het verstandig is de steenwol te vervangen voor 9cm b-keus PIR platen met aluminium afwerking. Enkele gipsplaten zijn beschadigd geraakt en wil ik vervangen, dus met even doorpakken zou ik de isolatiewaarde kunnen verhogen.

isolatie technisch denk ik niet dat het je heel veel gaat opleveren. Ik weet niet hoe je qua geluid zit in huis, maar steenwol dempt dat in tegenstelling tot veel pir platen.

En als je toch voor pir platen gaat, kun je ook 4 en 5 cm nemen en ze versprongen ophangen, dan heb je minder kans op kieren e.d.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 20:23
TheGhostInc schreef op zondag 1 december 2019 @ 08:46:
[...]

Je kunt eventueel kijken naar een afbouwplaat die geisoleerd is.
Dit vind ik de top-tip. Gips er af en vervangen door zoiets: https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-gips/

Geen extra afval, wel extra isolatie en een nette wand.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:45

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Alleen, waar laat je die dampremmende folie dan? Tussen 2 isolatielagen in? Daar moet je dan even goed naar kijken...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 20:23
Goed punt. Ik zou de bestaande folie laten zitten, de gips-pir platen er op plaatsen en het verder wel geloven. Als advies voor een ander is dat echter niet veel waard. Daar moet iemand naar kijken die er wel aan kan rekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 01-12-2019 22:40 ]

Pagina: 1