Voor het vervolg, de template die naar voren komt bij het openen van een topic is er niet voor niets. Op GoT verwachten we een vorm van eigen inzet en die mis ik in dit topic. Vandaar dat de template ook onderstaande vraagt:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Nu is het voor ons gissen wat het budget is en welke apparatuur er aan wordt gesloten.
101Bram schreef op zondag 1 december 2019 @ 02:55:
Om een idee te geven, ik was aan het denken aan een HDMI splitter die aangesloten wordt op een zeer simpele 5.1 versterker die het beeld ook doorgeeft naar de tv, maar ik heb geen idee of zoiets kan.
Het kan. Moet je gaan werken met audio extractors om geluid van beeld te scheiden zodat het geluid naar je versterker gaat. Moet je een (actieve) HDMI switch hebben en geen splitter, die laatste werken vaak niet lekker. De versterker zal toch iets van een surround receiver moeten zijn aangezien je het audio signaal ook wil beïnvloeden (crossover, afstanden, surround naar 3.1, etc). Ik ken het niet maar het bestaat vast wel als je goed zoekt. Maar waarom zou je diverse functies uit elkaar gaan trekken en losse apparaten kopen als er iets bestaat met alles in één? Een surround receiver. Ja, er zitten meer functies op dan je gebruikt maar beter meer dan te weinig. Je ziet dit gedrag ook bij TV's terug. Mensen die geen SMART TV willen omdat ze een externe mediabox of HTPC hebben. Jammer maar koop gewoon het model wat je wilt en neem alle extra's voor lief. Grote kans dat je juist minder mag betalen voor zo'n massa productie product aangezien het massa is en geen niche waardoor de prijs meteen omhoog gaat.
_Dune_ schreef op zondag 1 december 2019 @ 03:22:
Als je een dergelijk oude receiver koopt heb je de kans dat de HDMI aansluitingen geen adio return ondersteunen, waardoor TS niet alle apparaten middels HDMI kan aansluiten en zowel audio als video op deze manier gebruiken.
Que? Audio Return is in deze alleen van belang als er apps op de TV of een CI module worden gebruikt. Als er geen ARC is kan je altijd nog met een S/PDIF Out vanaf de TV werken, zelfde effect (en soms nog minder gezeik mee ook).
Alle apparaten op de receiver voor audio richting speakers en beeld richting de HDMI Out is HDMI Processing en wordt al veel langer ondersteunt, jaar of tien zeker al. Je kan dus veel oudere receivers kopen en dan heb je sowieso minder kans op Bluetooth, netwerk, Spotify, et cetera. Maar je zit ook vast aan bijvoorbeeld HDMI 1.3. Nu weet ik niet welke TV de ouders van TS hebben staan @
101Bram daar is dus de template voor.... maar als er een 4K TV staat en de bronnen ook 4K aan kunnen dan moet je al richting een nieuwere receiver aangezien je voor 4K minimaal HDMI 1.4 nodig hebt en wil je 4K op meer Hz en dingen als HDR mag je zelfs naar HDMI 2.0. Of mogelijk is er nu nog een Full HD TV maar bij een nieuwe TV is de receiver in deze dan meteen de bottleneck. Budget is er voor een nieuwere receiver, ik zie het probleem echt niet.
[
Voor 50% gewijzigd door
FeaR op 01-12-2019 08:56
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.