Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 22:43
Ik ben op zoek naar een nieuwe receiver voor mijn ouders. Ik vind dat de huidige receivers zeer duur zijn, zeker als ik zie waarvoor het gebruikt zal worden:

- aansturen 3 passieve speakers (left, right en center) + subwoofer.
- 3 apparaten hierop aansluiten (digibox, cd/dvd speler en radio).

Audiokwaliteit is niet zo belangrijk, en extra's als Bluetooth zeker niet. Kent iemand hiervoor eventueel een goedkoper alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

101Bram schreef op zondag 1 december 2019 @ 02:14:
Ik ben op zoek naar een nieuwe receiver voor mijn ouders. Ik vind dat de huidige receivers zeer duur zijn, zeker als ik zie waarvoor het gebruikt zal worden:

- aansturen 3 passieve speakers (left, right en center) + subwoofer.
- 3 apparaten hierop aansluiten (digibox, cd/dvd speler en radio).

Audiokwaliteit is niet zo belangrijk, en extra's als Bluetooth zeker niet. Kent iemand hiervoor eventueel een goedkoper alternatief?
Misschien handig om er een budget bij te geven? Dan weten we of dat “goedkoper alternatief” € 50 of € 500 mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Goede suggestie, ik ben nu aan het kijken naar receivers rond de 250 euro, maar dat vind ik zeer veel geld voor wat het moet dienen.

Ik vraag me vooral af of er geen alternatief is voor een receiver, of er eventueel speciale low budget modellen bestaan.

[ Voor 32% gewijzigd door 101Bram op 01-12-2019 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Je hebt dus een 5.1 receiver nodig als je LR + C en een subwoofer wilt aansturen.

De goedkoopste keuze is dan de pricewatch: Yamaha RX-V381 Zwart

Nog goedkoper? Dan even tweedehands kijken, hier bijvoorbeeld: categorie: Versterkers en receivers

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Dank voor de suggestie, maar ik wil vooral weten of er een alternatief is voor een receiver.

Zelfs de goedkoopste receiver heeft bluetooth, usb, fm radio en veel meer functies die niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Een alternatief kan zijn om de digibox direct op de tv aan te sluiten en dan de audio van de tv te verbinden met een hele oude versterker die geen geen moderne snufjes heeft.

Alle huidige receivers zijn nu eenmaal voorzien van nieuwe functies. Dus als je dat niet wilt zul je echt naar oudere modellen of zelfs vintage spullen moeten kijken.

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Ja, maar dan kan je niet wisselen tussen tv, cd/dvd of radio.

Om een idee te geven, ik was aan het denken aan een HDMI splitter die aangesloten wordt op een zeer simpele 5.1 versterker die het beeld ook doorgeeft naar de tv, maar ik heb geen idee of zoiets kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige receivers zijn al vreselijk goedkoop voor wat je ervoor krijgt. Mijn tip zou zijn een tweedehands model van een jaar of 5 geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarom zou je een HDMI splitter willen gebruiken, de Yamaha die nAffie aan haalt is nog geen 200 euro, daar kun je 4 devices middels HDMI op aansluiten. Vervolgens de HDMI uitgang op de TV. Zo heb je Audio en Video over HDMI van alle apparaten.
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 03:16:
De huidige receivers zijn al vreselijk goedkoop voor wat je ervoor krijgt. Mijn tip zou zijn een tweedehands model van een jaar of 5 geleden.
Als je een dergelijk oude receiver koopt heb je de kans dat de HDMI aansluitingen geen adio return ondersteunen, waardoor TS niet alle apparaten middels HDMI kan aansluiten en zowel audio als video op deze manier gebruiken.

Daarbij voor nog geen 200 euro heeft TS wat hij zoekt, want op vijf jaar audio recievers zit ook blutooth en dergelijken, tenminste op mijn Pioneer receivers wel. :)

[ Voor 57% gewijzigd door _Dune_ op 01-12-2019 03:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

101Bram schreef op zondag 1 december 2019 @ 02:14:
Kent iemand hiervoor eventueel een goedkoper alternatief?
Voor het vervolg, de template die naar voren komt bij het openen van een topic is er niet voor niets. Op GoT verwachten we een vorm van eigen inzet en die mis ik in dit topic. Vandaar dat de template ook onderstaande vraagt:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Nu is het voor ons gissen wat het budget is en welke apparatuur er aan wordt gesloten.
101Bram schreef op zondag 1 december 2019 @ 02:55:
Om een idee te geven, ik was aan het denken aan een HDMI splitter die aangesloten wordt op een zeer simpele 5.1 versterker die het beeld ook doorgeeft naar de tv, maar ik heb geen idee of zoiets kan.
Het kan. Moet je gaan werken met audio extractors om geluid van beeld te scheiden zodat het geluid naar je versterker gaat. Moet je een (actieve) HDMI switch hebben en geen splitter, die laatste werken vaak niet lekker. De versterker zal toch iets van een surround receiver moeten zijn aangezien je het audio signaal ook wil beïnvloeden (crossover, afstanden, surround naar 3.1, etc). Ik ken het niet maar het bestaat vast wel als je goed zoekt. Maar waarom zou je diverse functies uit elkaar gaan trekken en losse apparaten kopen als er iets bestaat met alles in één? Een surround receiver. Ja, er zitten meer functies op dan je gebruikt maar beter meer dan te weinig. Je ziet dit gedrag ook bij TV's terug. Mensen die geen SMART TV willen omdat ze een externe mediabox of HTPC hebben. Jammer maar koop gewoon het model wat je wilt en neem alle extra's voor lief. Grote kans dat je juist minder mag betalen voor zo'n massa productie product aangezien het massa is en geen niche waardoor de prijs meteen omhoog gaat.
_Dune_ schreef op zondag 1 december 2019 @ 03:22:
Als je een dergelijk oude receiver koopt heb je de kans dat de HDMI aansluitingen geen adio return ondersteunen, waardoor TS niet alle apparaten middels HDMI kan aansluiten en zowel audio als video op deze manier gebruiken.
Que? Audio Return is in deze alleen van belang als er apps op de TV of een CI module worden gebruikt. Als er geen ARC is kan je altijd nog met een S/PDIF Out vanaf de TV werken, zelfde effect (en soms nog minder gezeik mee ook).

Alle apparaten op de receiver voor audio richting speakers en beeld richting de HDMI Out is HDMI Processing en wordt al veel langer ondersteunt, jaar of tien zeker al. Je kan dus veel oudere receivers kopen en dan heb je sowieso minder kans op Bluetooth, netwerk, Spotify, et cetera. Maar je zit ook vast aan bijvoorbeeld HDMI 1.3. Nu weet ik niet welke TV de ouders van TS hebben staan @101Bram daar is dus de template voor.... maar als er een 4K TV staat en de bronnen ook 4K aan kunnen dan moet je al richting een nieuwere receiver aangezien je voor 4K minimaal HDMI 1.4 nodig hebt en wil je 4K op meer Hz en dingen als HDR mag je zelfs naar HDMI 2.0. Of mogelijk is er nu nog een Full HD TV maar bij een nieuwe TV is de receiver in deze dan meteen de bottleneck. Budget is er voor een nieuwere receiver, ik zie het probleem echt niet.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 01-12-2019 08:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan krijg je echter het gedoe wat een hoop mensen nu hebben dat hun receiver geen 4k/HDR ondersteund en hun TV wel, en je daardoor weer een nieuwe receiver moet kopen. En sowieso is het wel handig om ook als je coax / geintegreerde apps gebruikt fatsoenlijk geluid te hebben. Persoonlijk zou ik dan veel liever ARC gebruiken dan alles via de receiver laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Ursamajor

Astrofotograaf

Je zegt dat jij de receivers duur vindt, maar wat vinden zij?
En wat kan de huidige receiver niet?
Er zijn veel oplossingen mogelijk, al dan niet 2e hands.
Wat voor een tv hebben ze? Met de mogelijkheden die daarop zitten kan ook worden nagedacht over de oplossing.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In dit geval zou ik zelf kijken naar een tweedehands Marantz uit de NR 1400/1500 lijn.

Dat zijn niet van de grote bakbeesten en voldoen in 98% van de gevallen. Meeste recente versies hebben online functies. De wat oudere niet.

NR1501 vind je al voor 50 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 01-12-2019 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Sissors schreef op zondag 1 december 2019 @ 08:57:
Dan krijg je echter het gedoe wat een hoop mensen nu hebben dat hun receiver geen 4k/HDR ondersteund en hun TV wel, en je daardoor weer een nieuwe receiver moet kopen. En sowieso is het wel handig om ook als je coax / geintegreerde apps gebruikt fatsoenlijk geluid te hebben. Persoonlijk zou ik dan veel liever ARC gebruiken dan alles via de receiver laten lopen.
ARC op die manier gebruiken betekent alles naar de TV. De TV als hub gebruiken is ook niet alles. De TV moet dan altijd aan staan om het signaal door te geven. Tevens heb je niet de beschikking tot alle formaten audio. HDMI ARC (en veelal in combinatie met HDMI CEC) werkt in veel gevallen ook niet vlekkeloos. Genoeg te lezen over gebruikers die het niet lekker werkend krijgen of waar de setup spontaan omvalt. Natuurlijk zijn er genoeg gevallen waar het wel goed werkt maar iets als S/PDIF werkt in 100% van de gevallen.

Vandaar dat de genoemde Yamaha de beste keuze is. Die receiver is up to date met de huidige specs (HDMI en HDCP). Daarmee maakt het nu aanwezige toestel niet uit en bij een eventuele snelle upgrade kan de receiver ook behouden blijven. Langere termijn wordt toch de receiver vervangen daar de receiver geen HDMI 2.1 heeft en 8K TV's in de toekomst wel.

Al is deze discussie vooral voorkeur qua aansluiten. Het is een andere optie inderdaad: alles naar de TV en dan via de Audio Out (S/PDIF of HDMI ARC) naar een receiver. Een receiver die altijd 5.1 moet zijn omdat je 3.1 aan speakers kwijt moet en moet beschikken over minimaal HDMI 1.4 (HDMI ARC) of S/PDIF In. Die laatste kan je letterlijk voor een paar tientjes van Marktplaats plukken.

Persoonlijk gebruik ik nog altijd liever S/PDIF Out dan HDMI ARC. Pas met HDMI eARC ga je met S/PDIF achter lopen. Als je alle bronnen gewoon op de receiver aansluit zoals het idee is dan heb je ARC of Audio Out van de TV alleen nodig indien CI+ of interne apps. Ook niet iedereen gebruikt dat. Het is wel zo dat je op die manier zowel TV als receiver moet vervangen als je bij wilt blijven met de HDMI standaard (receiver met losse modules uitgezonderd).

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 01-12-2019 09:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Ursamajor

Astrofotograaf

Er staat nu een 3.1 oplossing en geluidskwaliteit is niet belangrijk.
Het is voir zijn ouders en er staat niet bij wat ze nog meer afspelen dan tv, cd en radio.
De huidige oplossing lijkt me dus al overkill (3.1), een soundbar zal ook al een prima uitkomst zijn, of een stereo versterker.
Maar ben benieuwd naar de TS zijn reactie.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

101Bram schreef op zondag 1 december 2019 @ 02:37:
Dank voor de suggestie, maar ik wil vooral weten of er een alternatief is voor een receiver.

Zelfs de goedkoopste receiver heeft bluetooth, usb, fm radio en veel meer functies die niet nodig zijn.
Je moet ook niet kijken naar wat je niet gebruikt, maar naar wat je wel gebruikt. Wat extra is eet geen brood en kost op de bouwprijs/verkoopprijs ook nauwelijks extra.

Zie Jorgen in "Keuze tussen receivers"

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 01-12-2019 18:13 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb mijn nr1403 van Marantz voor 100 piek verkocht omdat ik Spotify en HDMI 2.0 integratie wilde.

Ik zou zoeken naar zulke deals.

5.1 receivers zijn nog nooit zo goedkoop geweest zoals nu. Ondanks dat er allerlei software op zit. Dat kost geen kont. Wat vroeger duur was waren al die analoge aansluitingen voor audio en video en schakelingen daarvan. Dat zit er allemaal niet meer op. Dus de huidige receivers zijn juist perfect voor jou. De dure dingen zijn eraf .

Er is geen goedkoper alternatief. De kosten van "al die dure dingen" vallen in het niets bij de kosten van een apparaat dat die niet heeft. Dat laatste apparaat koopt namelijk niemand en daarmee wordt het geen massaproduct meer en daarmee heel duur.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 01-12-2019 19:01 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
FeaR schreef op zondag 1 december 2019 @ 08:39:

Voor het vervolg, de template die naar voren komt bij het openen van een topic is er niet voor niets. Op GoT verwachten we een vorm van eigen inzet en die mis ik in dit topic. Vandaar dat de template ook onderstaande vraagt:
Ik dacht dat het uit mijn vraag duidelijk zou zijn dat ik wel al naar goedkope receivers had gekeken Ik geef toe dat dit niet zo duidelijk was, mea culpa, ik zal de volgende keer zeker de template gebruiken.
Ursamajor schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:06:
Je zegt dat jij de receivers duur vindt, maar wat vinden zij?
En wat kan de huidige receiver niet?
Er zijn veel oplossingen mogelijk, al dan niet 2e hands.
Wat voor een tv hebben ze? Met de mogelijkheden die daarop zitten kan ook worden nagedacht over de oplossing.
Ik koop het nieuwe toestel, dus budget is geen probleem (maar ik geef liever iets meer uit aan een etentje voor hun dan een receiver, want dat laatste merken ze toch niet echt).

De vorige receiver was perfect, maar de enige 2 HDMI IN poorten werken niet meer (eerst was er vaak een slecht signaal dat kon opgelost worden door even de kabel te bewegen, nu doen ze zo goed als niets meer)

De TV is van de generatie waar er reclame werd gemaakt met het 1080p logo, en ondersteunt volgens mij geen 4K.
Ursamajor schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:25:
Er staat nu een 3.1 oplossing en geluidskwaliteit is niet belangrijk.
Het is voir zijn ouders en er staat niet bij wat ze nog meer afspelen dan tv, cd en radio.
De huidige oplossing lijkt me dus al overkill (3.1), een soundbar zal ook al een prima uitkomst zijn, of een stereo versterker.
Maar ben benieuwd naar de TS zijn reactie.
Hier ben ik mee akkoord, maar de audioboxen die er nu staan zijn van zeer goede kwaliteit, dus die vervangen is niet aan de orde.

Bedankt voor alle reacties _/-\o_ , sorry voor de niet heel heldere vraagstelling. Een receiver rond de 200 euro zal voor mij de beste keuze zijn :) .
Pagina: 1