Zoals al eens aangehaald op een ander deel van dit forum, kan ik nu PV panelen leggen op een golfplaten dak deel van een schuur die pal op het zuiden ligt. In dat dak zitten een aantal lichtdoorlatende platen, die op de tekeningen hieronder aangegeven worden door een kruis door dat paneel.

De uitvoering moet met panelen in landscape,en max 3 rijen hoog, in verband met een naast-staand gebouw.
Op de tekening is de bovenzijde de nok, en de lijnen daaronder de gordingen, die niet op een vaste afstand liggen; de schetsen zijn wèl op schaal.
De bovenste 4 gordingen worden gebruikt, en ik wil daar verticale liggers, middels stokschroeven op (laten) monteren; die rails gaan dus onder de PV panelen uitsteken.
De onderkant van de schets is pal op zuid, dakhelling 20 Graden.
Ik wil graag tot ca 8000-9000Wp neerleggen, en dat zou kunnen met 25-27 panelen.
Op de 2e tekening heb ik een overlay gemaakt in geel, met daarop 25 panelen. Er zouden nog 2 panelen boven het volgende lichtpaneel (rechts) geplaatst kunnen worden.

Ik heb op dit moment 2 offertes van bedrijven voor het leveren van een compleet pakket, minus de kabel naar de meterkast, die ik in eigen beheer ga leggen, ca 60 meter 5x6 mm2, met een werkschakelaar bij de omvormer.
Ik heb in dit stadium nog geen gedetailleerde offertes gevraagd, maar een indicatie van alle kosten voor de bovenstaande wensen.
Offerte is van een bedrijf dat bij mijn buren heeft geleverd, en die zijn tevreden; het bedrijf is ook op korte afstand.
Offerte 1....................................................
30 panelen Trina 315 Wp full black
Growatt omvormer 9000TL3-S
montage systeem met stokschroeven
100m solar kabel6 mm2 werkschakelaar
Transport
Pakketprijs €6485 incl. BTW
Offerte 2................................................
Gebaseerd op de bovenstaande omschrijving kreeg ik het volgende binnen, dit bedrijf heeft goede referenties online,maar is mij verder niet bekend.
Deze set wordt opgebouwd met de laatste generatie 340Wp black-frame Jinko Solar half-cell zonnepanelen: 27x 340Wp black-frame panelen De panelen zijn 1684 x 1002 x 35 mm . Met golfplaten montagesysteem.
Voor de montage wordt gebruik gemaakt van het ClickFit EVO basic bevestigingssysteem, dat zeer eenvoudige installatie mogelijk maakt.
een 9kW Growatt 9000TL3 3-fasen omvormer inclusief WiFi
Pakketprijs €6479 incl. BTW en transport.
Vragen:

De uitvoering moet met panelen in landscape,en max 3 rijen hoog, in verband met een naast-staand gebouw.
Op de tekening is de bovenzijde de nok, en de lijnen daaronder de gordingen, die niet op een vaste afstand liggen; de schetsen zijn wèl op schaal.
De bovenste 4 gordingen worden gebruikt, en ik wil daar verticale liggers, middels stokschroeven op (laten) monteren; die rails gaan dus onder de PV panelen uitsteken.
De onderkant van de schets is pal op zuid, dakhelling 20 Graden.
Ik wil graag tot ca 8000-9000Wp neerleggen, en dat zou kunnen met 25-27 panelen.
Op de 2e tekening heb ik een overlay gemaakt in geel, met daarop 25 panelen. Er zouden nog 2 panelen boven het volgende lichtpaneel (rechts) geplaatst kunnen worden.

Ik heb op dit moment 2 offertes van bedrijven voor het leveren van een compleet pakket, minus de kabel naar de meterkast, die ik in eigen beheer ga leggen, ca 60 meter 5x6 mm2, met een werkschakelaar bij de omvormer.
Ik heb in dit stadium nog geen gedetailleerde offertes gevraagd, maar een indicatie van alle kosten voor de bovenstaande wensen.
Offerte is van een bedrijf dat bij mijn buren heeft geleverd, en die zijn tevreden; het bedrijf is ook op korte afstand.
Offerte 1....................................................
30 panelen Trina 315 Wp full black
Growatt omvormer 9000TL3-S
montage systeem met stokschroeven
100m solar kabel6 mm2 werkschakelaar
Transport
Pakketprijs €6485 incl. BTW
Offerte 2................................................
Gebaseerd op de bovenstaande omschrijving kreeg ik het volgende binnen, dit bedrijf heeft goede referenties online,maar is mij verder niet bekend.
Deze set wordt opgebouwd met de laatste generatie 340Wp black-frame Jinko Solar half-cell zonnepanelen: 27x 340Wp black-frame panelen De panelen zijn 1684 x 1002 x 35 mm . Met golfplaten montagesysteem.
Voor de montage wordt gebruik gemaakt van het ClickFit EVO basic bevestigingssysteem, dat zeer eenvoudige installatie mogelijk maakt.
een 9kW Growatt 9000TL3 3-fasen omvormer inclusief WiFi
Pakketprijs €6479 incl. BTW en transport.
Vragen:
- zijn deze panelen bekend,
- Zijn er betere alternatieven, voor de panelen en omvormer?
- Er is in de zomer geen sprake van schaduw, maar in de wintermaanden kan er bij lage zonnestand al snel schaduw komen op de onderste rij van de 3 panelen, dus daarom moeten deze 7 stuks op een aparte string? En kan de rest van 18 stuks op een andere string, of wordt dat teveel?
- Wt is het max aantal panelen op 1 string (paneel gebonden, toch?)
- Zijn er andere/betere/ minder prijzige alternatieven? Of zijn de bovengenoemde redelijk voor een complete set, zonder montagekosten?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos