Zonnepanelen plaatsen,dak pal zuid, ca 25 stuks advies gevr.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Zoals al eens aangehaald op een ander deel van dit forum, kan ik nu PV panelen leggen op een golfplaten dak deel van een schuur die pal op het zuiden ligt. In dat dak zitten een aantal lichtdoorlatende platen, die op de tekeningen hieronder aangegeven worden door een kruis door dat paneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a7vNMvcLdRNNl4gkyK16pv49/thumb.jpg

De uitvoering moet met panelen in landscape,en max 3 rijen hoog, in verband met een naast-staand gebouw.
Op de tekening is de bovenzijde de nok, en de lijnen daaronder de gordingen, die niet op een vaste afstand liggen; de schetsen zijn wèl op schaal.
De bovenste 4 gordingen worden gebruikt, en ik wil daar verticale liggers, middels stokschroeven op (laten) monteren; die rails gaan dus onder de PV panelen uitsteken.
De onderkant van de schets is pal op zuid, dakhelling 20 Graden.

Ik wil graag tot ca 8000-9000Wp neerleggen, en dat zou kunnen met 25-27 panelen.
Op de 2e tekening heb ik een overlay gemaakt in geel, met daarop 25 panelen. Er zouden nog 2 panelen boven het volgende lichtpaneel (rechts) geplaatst kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HpiBZC1DYVRXk6xGy71MjjS5/thumb.jpg

Ik heb op dit moment 2 offertes van bedrijven voor het leveren van een compleet pakket, minus de kabel naar de meterkast, die ik in eigen beheer ga leggen, ca 60 meter 5x6 mm2, met een werkschakelaar bij de omvormer.
Ik heb in dit stadium nog geen gedetailleerde offertes gevraagd, maar een indicatie van alle kosten voor de bovenstaande wensen.

Offerte is van een bedrijf dat bij mijn buren heeft geleverd, en die zijn tevreden; het bedrijf is ook op korte afstand.
Offerte 1....................................................
30 panelen Trina 315 Wp full black
Growatt omvormer 9000TL3-S
montage systeem met stokschroeven
100m solar kabel6 mm2 werkschakelaar
Transport
Pakketprijs €6485 incl. BTW

Offerte 2................................................
Gebaseerd op de bovenstaande omschrijving kreeg ik het volgende binnen, dit bedrijf heeft goede referenties online,maar is mij verder niet bekend.

Deze set wordt opgebouwd met de laatste generatie 340Wp black-frame Jinko Solar half-cell zonnepanelen: 27x 340Wp black-frame panelen De panelen zijn 1684 x 1002 x 35 mm . Met golfplaten montagesysteem.
Voor de montage wordt gebruik gemaakt van het ClickFit EVO basic bevestigingssysteem, dat zeer eenvoudige installatie mogelijk maakt.
een 9kW Growatt 9000TL3 3-fasen omvormer inclusief WiFi
Pakketprijs €6479 incl. BTW en transport.

Vragen:
  • zijn deze panelen bekend,
  • Zijn er betere alternatieven, voor de panelen en omvormer?
  • Er is in de zomer geen sprake van schaduw, maar in de wintermaanden kan er bij lage zonnestand al snel schaduw komen op de onderste rij van de 3 panelen, dus daarom moeten deze 7 stuks op een aparte string? En kan de rest van 18 stuks op een andere string, of wordt dat teveel?
  • Wt is het max aantal panelen op 1 string (paneel gebonden, toch?)
  • Zijn er andere/betere/ minder prijzige alternatieven? Of zijn de bovengenoemde redelijk voor een complete set, zonder montagekosten?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:03
Je zegt dat je een golfplaten hebt op de schuur. Volgens mij kan bedrijf twee dan helemaal geen Clickfit Evo toepassen. Dit zijn immers dankhaken door dakpannen. Voor golfplaten zijn stokschroeven (naar mijn idee) de standaard hiervoor.

De panelen zijn bekend en zijn allebei wel goed. Jinko panelen van 340 wp zullen wel een andere maat hebben dan de standaard 300 / 315 panelen. Check dus even in de specificaties of het gaat passen tussen de lichtdoorlatende platen.

De winter is sowieso al ruk, dus daar ga je amper iets mee opleveren :). Als je in de zomer geen last hebt van schaduw, dan zou ik lekker 2 strings gaan maken. Dus 1 x 13 en 1x 14

Een standaard paneel levert ongeveer 32 - 35 volt per paneel. Afhankelijk van de omvormer zou je dus moeten checken welke geschikt is voor zulke voltages.

Maar op een 3 fase omvormer zal 1 x 13 en 1x 14 prima gaan.

Wil je bijvoorbeeld wat doen met Logging ? Dan is SMA er gemakkelijk om uit te lezen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Possible schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:44:
Je zegt dat je een golfplaten hebt op de schuur. Volgens mij kan bedrijf twee dan helemaal geen Clickfit Evo toepassen. Dit zijn immers dankhaken door dakpannen. Voor golfplaten zijn stokschroeven (naar mijn idee) de standaard hiervoor.
Klopt, mogelijk omdat dit uit de standaard advertentie kwam, er wordt ook in het antwoord gerefereerd naar de golfplaten, maar ik heb het nog even nagevraagd.
De panelen zijn bekend en zijn allebei wel goed. Jinko panelen van 340 wp zullen wel een andere maat hebben dan de standaard 300 / 315 panelen. Check dus even in de specificaties of het gaat passen tussen de lichtdoorlatende platen.
goed punt, heb ik gedaan, ik ging gewoon uit van ca 167x99 cm Toegevoegd de maten van deze panelen:Die zijn 1684 x 1002 x 35 mm
.......
Maar op een 3 fase omvormer zal 1 x 13 en 1x 14 prima gaan.

Wil je bijvoorbeeld wat doen met Logging ? Dan is SMA er gemakkelijk om uit te lezen.
Ja het komt op 3x 25A
De Growatt is 'eenvoudig ' uit te lezen met WiFi of LAN.
Ik neem aan dat de SMA beduidend prijziger zal uitpakken, en wat kan je daarmee dan meer uitlezen/wat zijn de extra voordelen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:29
Dus je legt eigenlijk een halve schuur, je kijkt alleen naar 9000 wp?

Ik zou eens op onderstaande site kijken naar die 405 wp voor 154 euro, en dan een string maken, of meerdere die rond de 600 volt uit komt. Ook al kom je dan boven 9000 gewoon doen, technisch in balans is belangrijkste.

http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm

De reden dat ik je op twee meter panelen wijs is dat als je zon rij in portrait langs je nok legt dat je veel minder rails en haken nodig hebt dan hetgene jij nu getekend hebt, dan heb je verticale rails nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door reneeke1970 op 02-12-2019 15:26 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-09 07:59

FD2

Waarom begin je aan een derde rij als die last van schaduw kan krijgen ?
Ik heb de indruk dat die schuur langer is en dat je het bij 2 rijen kan houden.
Gewoon naar rechts toe verder gaan met panelen leggen, en dan het liefst een enkele rij van
die king-size panelen die @reneeke1970 noemt, in portrait.

De tekening, het ruitjespapier, en de tekst "Schaal 1:50" kan ik niet met elkaar rijmen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
FD2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:25:
...........

De tekening, het ruitjespapier, en de tekst "Schaal 1:50" kan ik niet met elkaar rijmen.
Even snelle reactie op dit laatste: Dit papier komt nog uit mijn lange verblijf in Engeland, en is INCH ruitjes papier.
Dus 1 ruitje is 1/10e " (inch) >:)

En die schaduw op de 3e rij speelt alleen in de winter, als de zon lager dan 15-20* hoog staat, In de zomer staat hij altijd heel veel hoger in het zuiden, dus voor het grootste deel van het jaar geen probleem.
En ik heb wel meer dakvlak naar rechts, maar dat is niet erg bruikbaar vanwege 2 eiken die aan de zuid-oostkant staan, zie hieronder:
https://tweakers.net/ext/f/0aqXAk8IvKzNjU4czWMVOKP4/full.jpg

(Ook op inch papier,hier...)
reneeke1970 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:15:
Dus je legt eigenlijk een halve schuur, je kijkt alleen naar 9000 wp?
De rest van mijn schuur is niet zo interessant, omdat ik daar langer, tot midden op de dag, schduw krijg, kijk even naar het plattegrondje in mijn vorige antwoord, hierboven
Ik zou eens op onderstaande site kijken naar die 405 wp voor 154 euro, en dan een string maken, of meerdere die rond de 600 volt uit komt. Ook al kom je dan boven 9000 gewoon doen, technisch in balans is belangrijkste.

http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm
zulke grote panelen kende ik niet, maar vanwege de beperking hierboven misschien van minder belang?
De reden dat ik je op twee meter panelen wijs is dat als je zon rij in portrait langs je nok legt dat je veel minder rails en haken nodig hebt dan hetgene jij nu getekend hebt, dan heb je verticale rails nodig.
Dank, ik houd dit in m'n achterhoofd, voor nu ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Naalroc op 02-12-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Die eiken koop ik wel over van je.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Prima, als jij zorgt voor een kapvergunning van de gemeente; en die ondingen staan helaas niet op mijn grond, maar van mijn buren mag je ze vast wel gratis weghalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als je die king size panelen neemt in portrait, en door gaat tot 18 meter breed kun je er makkelijk 28 kwijt.
Leggen als 2×14×40 volt is 560 volt.
28×405=11.3 kW
Daarbij een 10 of 12 kW omvormer en je bent klaar voor de toekomst.
Kost je geen 7000 euro denk ik
28×154 panelen
28×30 rails
1700 voor omvormer gok ik

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 02-12-2019 17:34 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nu kan ik je even niet meer volgen: de panelen zijn 1048 mm breed, dus tot 18 meter totaal kan je net 18 panelen naast elkaar leggen.
Eventueel nog 9 er onder, dan komen de lichtdoorlatende platen al, èn de onderkant van de 2e rij wordt ook lager, want 2x 2,018 m=4,04 hoog, en met 3 rijen landscape zit ikop 3 meter hoog.
Hoe had je 28 dan gedacht? Zonder verder naar het oosten en bomen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Ik heb er lang naar zitten kijken, maar die 2 panelen tussen de lichtvensters vind ik maar niks.
Het mag dan wel een landbouwschuur zijn, maar het moet er wel netjes uitzien (vind ik) .

Hoe belangrijk zijn die lichtvensters ? Vooral die meest linkse.
Of doe je toch altijd de lampen aan als je daar bent ?
Kan je eventueel op de noordzijde extra lichtvensters aanbrengen ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@FD2

Eens, portrait is ook mooier dan landscape op zo'n dak, het is dat de bomen er zijn anders gewoon van links naar rechts over het dak bij de nok portrait en klaar.

Zo is portrait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q2dvWxoNDab8mamiuNAKk9Ns/full.jpg

Ook niks, dan moet het weer zakken zodat het gelijk met de ramen komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 02-12-2019 18:31 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Als je 2 hoge ramen ook naar beneden zet zoals het linkse raam dan kun je mooi 2 rijen panelen leggen.

Als die bomen weg mogen, om laten halen door iemand die eikenhout wil, maar ook netjes de stronk en wortels stukheen weg laten halen, zal de buurman wel fijn vinden.

Mooie herinnering aan mij, zal bezwaar indienen tegen bomen keuze in het inrichtingsplan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:41:
Nu kan ik je even niet meer volgen: de panelen zijn 1048 mm breed, dus tot 18 meter totaal kan je net 18 panelen naast elkaar leggen.
Eventueel nog 9 er onder, dan komen de lichtdoorlatende platen al, èn de onderkant van de 2e rij wordt ook lager, want 2x 2,018 m=4,04 hoog, en met 3 rijen landscape zit ikop 3 meter hoog.
Hoe had je 28 dan gedacht? Zonder verder naar het oosten en bomen te gaan?
Zoals @Rol-Co het ongeveer tekent, echter dan rechts boven nog drie erbij, en dan tussen die vensters weg. Dan heb je ook de minste rails nodig.
Je kunt ook één rij alleen boven leggen, 18 in een string is de max.
Ga je naar bv 22 stuks word het 2×11 en dan kom je in de 400 volt wat ik persoonlijk nou niet heel tof vind voor drie fase omvormer. Maar het zou kunnen natuurlijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
FD2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:21:
Ik heb er lang naar zitten kijken, maar die 2 panelen tussen de lichtvensters vind ik maar niks.
Het mag dan wel een landbouwschuur zijn, maar het moet er wel netjes uitzien (vind ik) .

Hoe belangrijk zijn die lichtvensters ? Vooral die meest linkse.
Of doe je toch altijd de lampen aan als je daar bent ?
Kan je eventueel op de noordzijde extra lichtvensters aanbrengen ?
Ben het met je eens dat het niet het mooiste is, MAAR: je kunt dat dakdeel nauwelijks meer zien vanwege de hogere loods die er nu naast is komen te staan, dus dat is relatief onbelangrijk.

Wat wel belangrijk is, is dat die 2 lichtplaten die de onderste rij panelen onderbreekt, in geen geval verplaatst gaan worden, want die zitten in mijn werkplaats, die rondom met 10 cm pir geïsoleerd
is, inclusief het dak, en dat wordt niet weer veranderd!
Alle andere platen kunnen verplaatst worden maar die 2 dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@Naalroc
Ok, understood ... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:49:
[...]

Zoals @Rol-Co het ongeveer tekent, echter dan rechts boven nog drie erbij, en dan tussen die vensters weg. Dan heb je ook de minste rails nodig.
Je kunt ook één rij alleen boven leggen, 18 in een string is de max.
Ga je naar bv 22 stuks word het 2×11 en dan kom je in de 400 volt wat ik persoonlijk nou niet heel tof vind voor drie fase omvormer. Maar het zou kunnen natuurlijk....
Ik heb het niet getekend hoor, dat heeft naalroc zelf gedaan. :)

Ik zou ook tussen die ramen weg blijven, of het moet in lijn liggen met de ramen en dezelfde maat hebben/ boven gelijk.

@Naalroc
Hoe lang is de schuur? Is 23,6 meter aan panelen een probleem? Beetje schaduw is niet erg.

30x panasonic kuro van 159 x 105 cm in 2x 15 stuks landscape waar je 3 strings maakt van 10 stuks (700Voc) 600V nominaal op een 3 fase omvormer of 6 strings van 5 op 3 stuks enkel fase omvormers.

Met 210 cm blijf je mooi boven de ramen maar 10cm meer dan standaard panelen, door de 3 "delen" van 10 of 6 delen van 5 van links naar rechts een stuk schaduw management.

Kost je 30x 325Wp kuro van 209,- ps = 6270,- voor 9750Wp + growatt omvormer(s) en montage materiaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 02-12-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Schuur is 30 meter lang, maar zoals al eerder gepost, op het meer oostelijke deel is er voor een groot deel van de dag schaduw door 2 eiken, zie hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JsYNskD1jn8cwpFrEuiEktQl/thumb.jpg

Die zorgen er al voor dat een deel van de morgenzon niet gebruikt kan worden, vandaar dat ik alles zoveel mogelijk op het westelijke deel heb gepland.

23 meter aan panelen zie ik echt niet zitten, juist vanwege het schaduw probleem; je moet die eiken hier in Drenthe niet onderschatten!!

In mijn oorspronkelijke opzet zou ik de 2 'puisten' rechts onderweg kunnen laten, dan worden het 23 panelen, of , als 25 toch een beter aantal zou zijn qua string lengte, dan zouden die 2 kunnen verhuizen naar rechts boven?
Dan worden het 2 rijen van 10 óf 11 stuks, en een derde rij van 5 stuks er onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Eiy363azC20RDnSHlho07L7C/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 02-12-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:28:
Schuur is 30 meter lang, maar zoals al eerder gepost, op het meer oostelijke deel is er voor een groot deel van de dag schaduw door 2 eiken, zie hier

[Afbeelding]

Die zorgen er al voor dat een deel van de morgenzon niet gebruikt kan worden, vandaar dat ik alles zoveel mogelijk op het westelijke deel heb gepland.

23 meter aan panelen zie ik echt niet zitten, juist vanwege het schaduw probleem; je moet die eiken hier in Drenthe niet onderschatten!!

In mijn oorspronkelijke opzet zou ik de 2 'puisten' rechts onderweg kunnen laten, dan worden het 23 panelen, of , als 25 toch een beter aantal zou zijn qua string lengte, dan zouden die 2 kunnen verhuizen naar rechts boven?
Dan worden het 2 rijen van 10 óf 11 stuks, en een derde rij van 5 stuks er onder.

[Afbeelding]
Dan zit je ook al op 18 meter :) het systeem wat ik hierboven beschrijf werkt ook mee aan de schaduw van de bomen hé doordat het veel strings zijn. Die bomen heb je in de zomer toch al zeker geen last van en gezien de hoek van het dak is dat toch de meest ideale tijd voor de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Doe anders eens een foto van het dak zelf ipv tekeningen.
Voor het beeld.
Ik zou ook zeker de lichtplaten laten zitten. Natuurlijk licht is goed voor je en werkt prettig.

Indien geen/amper schaduw een string omvormer.
Indien toch wel, evt Solar Edge. Is wat duurder maar de panelen beïnvloeden elkaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
ApC_IcE schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:50:
Doe anders eens een foto van het dak zelf ipv tekeningen.
Voor het beeld.
...........
Als je naar de plattegrond tekening kijkt een paar posten hierboven, dan zie je dat er nu een gebouw voor staat dat nog eens anderhalve meter hoger is dan mijn schuur, dus een foto wordt lastig : "om een beeld" te krijgen.
Maar goed, ik had gistermiddag een plaatje gemaakt van de zon over de licht platen, dat was om 14:10 uur, en toen viel er al geen zon meer op de "beruchte" lichtplaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YNr21eWuVolqJXGtAZG6bvsf/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ben je al nagegaan wat de maximale dakbelasting van de schuur is?

Heb je al een 3-fasen aansluiting? Anders eerst bij de netbeheerder checken of dat mogelijk is en tegen welke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 21:28

RvV

Het lijkt een beetje op mijn setup. Ik heb een clickfit (non-evo) systeem op golfplaten zitten. Wel met extra lange stokschroeven vanwege de isolatie onder de platen. In elk geval heb ik 2 strings van 16 panelen in portrait op zo'n growatt zitten en dat gaat prima. Vanwege de verticaal optrekkende schaduw heb ik nog een kleine rij eronder op wat microinverters gezet. Vooral in de winter zitten die behoorlijk vaak in de schaduw.
Voor montage zou ik wel eerst even met de hogedrukreiniger over dat dak gaan. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Het dak is van de jaren 80 en dus berekend op behoorlijke sneeuw belasting, en wie weet nu nog wat dat is?
Kan het nog wel even laten nagaan, door de architect die het destijds ontworpen heeft, maar ik denk wel dat dit goed zit.
Ja ik heb 3 fasen 3x25A
De schuur is in 2 fasen gebouwd, de eerste helft met ABC platen, waarop de panelen komen, ik overweeg om die ook te vervangen; dan hoef ik ze ook niet schoon te maken (mag niet eens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 10:24

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Naalroc schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:05:
[...]

Als je naar de plattegrond tekening kijkt een paar posten hierboven, dan zie je dat er nu een gebouw voor staat dat nog eens anderhalve meter hoger is dan mijn schuur, dus een foto wordt lastig : "om een beeld" te krijgen.
Maar goed, ik had gistermiddag een plaatje gemaakt van de zon over de licht platen, dat was om 14:10 uur, en toen viel er al geen zon meer op de "beruchte" lichtplaten.

[Afbeelding]
Zoveel groen, zoveel schaduw is bij mij toch echt Solar Edge. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@Naalroc
heb het idee dat je bijna alle antwoorden al gehad hebt.

golfplaten asbest? (weet het of check het.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%201%20klein.jpg
jep, dat was asbest.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%202%20klein.jpg
golfclips gebruikt
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuurtje/schuurtje%20stap%203%20klein.jpg
ik wou het wat platter hebben, dus die golfclips precies op maat gezaagd.

voorbeeld van een golfclip:
https://solarstell.nl/product/golfclip/
(maar er zijn meer merken die het hebben.)

je moet wel even kijken hoe je uit komt met de balken, dat bepaalt eigenlijk of je beter 2m of 1,6m panelen moet gebruiken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die clips kende ik al wel, maar ga die niet gebruiken,want ik wil wel wat goede ventilatie onder de panelen; bovendien zijn stokeinden over een groter bereik instelbaar.

Als ik nu nog wat leuke adviezen kan krijgen betreffende aanbevolen merken platen, omvormers en prijzen en leveranciers, dan ben ik een eind op weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Naalroc schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:23:
Die clips kende ik al wel, maar ga die niet gebruiken,want ik wil wel wat goede ventilatie onder de panelen; bovendien zijn stokeinden over een groter bereik instelbaar.
ventilatie verschil tussen stokschroef en golfklip is 0%
(ruimte er onder is grofweg even groot, ik heb alleen expres de ruimte kleiner gemaakt voor het aanzicht.
ventilatie is niet belangrijk voor mij.)

groter bereik is ook 0% verschil.
(ik heb een paar extra golfclips gebruikt voor het vast zetten van het licht paneel.)
dus het maakt niks uit welke je wil gebruiken.

probleem is eerder: waar zitten de balken en hoe maak je dan de stangen zo economische mogenlijk vast.
en met welke maat panelen werkt dat het beste. ;)
Als ik nu nog wat leuke adviezen kan krijgen betreffende aanbevolen merken platen, omvormers en prijzen en leveranciers, dan ben ik een eind op weg.
daar kun je hier geen echte goede antwoorden op krijgen.
90% van de tweakers hebben maar 1 merk panelen, en dat is natuurlijk het beste wat er bestaat (want dat hebben hun gekocht).
dit geld ook voor omvormer's en leveranciers.
dus vrijwel niemand kan je dat echt objectief vertellen, meer je een richting geven.

wat kunnen we wel:
als jij weet welke maat en hoeveelheid panelen je wil gebruiken en het type.
dan kunnen we daar een geschikte omvormer bij verzinnen.
voorbeeld:
ga je 3fase heb je wel meer Vmpp per mpp nodig als je 1 fase gaat.
met 3fase heb je 2 vrij grote stringen per mpp.

maar mischien is voor jouw gaan voor 3x een 1fase omvormer ook wel leuk.
(dat is vaak niet veel duurder als een 3fase omvormer)
dan kun je dus 6mpp's te beschikking hebben, en zo wat schaduw opvangen b.v.
etc etc...

(1fase wil iets tussen de 200-400Vmpp 3fase wil 400-800Vmpp.
het is nog een beetje schuifbaar door andere merken te kiezen, maar grof weg komt het daar op neer.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@ Allen:

Ik 'denk' dat ik heel binnenkort overga tot de aankoop van de volgende combi, aanleggen in eigen beheer:
25 x QCells-Q.Peak Duo-G5 315 Wp, met daarachter een SMA Sunny Tri Power 8.0.
Als ik het allemaal goed heb uitgerekend, kan ik het beste naar 2 strings gaan van resp 17 + 8 panelen.(??)

Ik houd in mijn achterhoofd de optie open om er na de zomer, wanneer ik beter weet wat de zon/ schaduwen doen, er 5 panelen bij te leggen, en dan 17 +13 panelen aan te sluiten, dat moet ook qua bedrading achteraf het handigste zijn, lijkt me. (??)

Alleen heb ik dan 9.450 Wp op het dak; de specs voor de SMA 8.0 geven aan dat er een "displacement power adjustable" is van +/- 0,8.

Betekent dit dan dat je er ongestraft 8 x 1,2 = 9.600 Wp aan kunt hangen? Dan wordt er natuurlijk wel afgetopt, maar in hoeverre is dit van invloed op de totale opbrengst?

Of is het verstandig om er nu al een zwaardere SMA nu al te plaatsen, met het risico dat hij uiteindelijk te duur is geweest (weet nog geen prijsverschil) ; diezelfde factor is dan geen probleem nu: 0,8 x (30 x 315 Wp)=7560, wat dus zou moeten kunnen.
Graag commentaar/antwoorden op bovenstaande vragen.
Dank!

@reneeke1970 @Rol-Co @FD2 @ApC_IcE @RvV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Naalroc

Zie eerst maar eens 25 panelen te vinden :) al is ,de. 315 Q-cell misschien nog wel mogelijk. Ik zou de iets grotere omvormer pakken, misschien neem je straks een 345 en dat x25 heb je ook 8600+
Kijk uit met na de zomer bijleggen, dan zijn die panelen er misschien niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Die liggen voldoende op voorraad bij mijn leverancier, gisteren geverifieerd...
En deze panelen komen uit Korea, begrijp ik , dus minder een probleem.
enig inzicht in het prijsverschil tussen een SMA 8 en 9 (als die er is, wèl een 10, heb ik gevonden)

Pagina: 1