Honingverwarmer zelf maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik ben imker. De honing die ik oogst kristalliseert na verloop van tijd. Deze is weer vloeibaar te maken door deze tot 40 graden te verwarmen. Die zijn kant-en-klaar te koop, maar zijn erg duur.

Mijn idee is om een oude koelkast om te bouwen tot verwarmer. Hiervoor wil ik het verwarmingselement uit een eierkoker gebruiken, en een thermostaat. Ik zit te kijken naar deze thermostaat op Aliexpress. Hierop is de temperatuur in te stellen en heeft een aparte thermometer.

Ik ben altijd wat huiverig om 220V apparatuur uit China te gebruiken, maar dit is wel goedkoop en makkelijk. Heeft iemand ervaring hiermee?

Alternatief zou zelfbouw met Arduino met relais (welke, link?) zijn.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
De beste manier (in mijn ogen) is gewoon een gloeilamp van bv 60W in een blikkenpot te hangen en deze in de koelkast te zetten (deze niet aanzetten natuurlijk). Dan duurt het niet lang voordat de temperatuur hoog is.

//EDIT: Zo heb ik bij mijn broer ook een schakeling gemaakt voor bierbrouwen. Hij heeft geen 40 graden nodig, maar moet vast mogelijk zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door BernardV op 30-11-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb ervaring met de printmoduul versoe. Ik kan je zeggen dat deze gewoon op 12 of 24v werkt vanwege het relais dat erin zit, het relais kan wel 220 schakelen. Maar verder een prima temperatuur controler.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik ben ook imker en heb toevallig afgelopen week ook lopen spelen met een opzetje voor een honingverwarmer.

Ik heb een simpele temperatuur regeling (W3230) bestel op Aliexpress voorzien van o.a.:
- inschakel vertraging, wel handig (t.v.v. pendelen);
- instelbare maximum grenzen, voor als ik hem uitleen (Idiot proofing);
- instelbare verschil temperatuur, min 0,1°C;
- temperatuur correctie, bij evt. afwijking;
- losse temperatuur sensor, t.b.v. plaatselijke meting.
Prijs was maar iets van €3,75 en was 2wk onderweg. Print natuurlijk even bekeken en zag er degelijk genoeg uit.

Fitting t.b.v. verwarmingelement (100W) moet natuurlijk wel van porselein zijn. Ook heb ik hittebestendige kabel gepakt maar dat omdat ik het die toch had liggen.

Helaas was een 100W keramische element wat ik nog had liggen iets teveel van het goede. Teveel warmte op 1 plek en wil liever niet met een ventilator gaan werken. Ook na het in serie zetten met een diode (reduceren naar 50W) werd de honing wel vloeibaar maar vond ik de temperatuur verschillen nog te groot in de kast. ~4,5°C op de hoogteverschil van 1 broedkamer hoog dus zou dan toch een luchtstroming (ventilator) moeten creëren.

Mijn bouwsel is voorlopig een aantal op elkaar gestapelde honingkamers. Hoewel ik maar getest heb met 1 kamer. Alle techniek wil ik met de tijd inbouwen in een losse honingkamer die ik naar keuze dan bovenop of onderop een stapel kamers kan zetten.

Ik heb nog een aantal meter tracing liggen dus wil het volgende week even kijken wat dat wordt. Deze kabel wordt uitwendig maar iets van ~55°C. Dus hoop ik een kleiner temperatuurverschil in de kast te krijgen. Zonder de toepassing van een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:17
BernardV schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:11:
De beste manier (in mijn ogen) is gewoon een gloeilamp van bv 60W in een blikkenpot te hangen en deze in de koelkast te zetten (deze niet aanzetten natuurlijk). Dan duurt het niet lang voordat de temperatuur hoog is.

//EDIT: Zo heb ik bij mijn broer ook een schakeling gemaakt voor bierbrouwen. Hij heeft geen 40 graden nodig, maar moet vast mogelijk zijn.
Volgens mij verkort je daar vooral de levensduur van de lamp mee?
Delakhan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:51:
Helaas was een 100W keramische element wat ik nog had liggen iets teveel van het goede. Teveel warmte op 1 plek en wil liever niet met een ventilator gaan werken.
Ik heb geen idee welke volumes het omgaat, maar is 'au bain-marie' verwarmd water rondpompen een idee?
De eerste beste honingverwarmer die ik opzoek via Google lijkt toch wel erg sterk op een elektrische rijstkoker. Geen idee of dat afdoende is? Warmhoudstand en vullen met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:12
biomass schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:54:
[...]

Dat zou kunnen, maar tot nu toe draait de gloeilamp al ruim een jaar zonder ooit kapot te zijn gegaan.

Wat betreft je tweede quote, die is niet van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:17
Ik dacht aan een gloeilamp in een te klein blik - die wordt te heet, en een groter blik verwarmd niet snel...

Notepad foutje gefikst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
biomass schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:54:
[...]

Vele imkers pakken een halogeen (bouw)lamp. Deze kunnen redelijk tegen de temperatuur
[...]

Ik heb geen idee welke volumes het omgaat, maar is 'au bain-marie' verwarmd water rondpompen een idee?
De eerste beste honingverwarmer die ik opzoek via Google lijkt toch wel erg sterk op een elektrische rijstkoker. Geen idee of dat afdoende is? Warmhoudstand en vullen met water?
Voor mij zou het gaan om treetjes potten van max. 20 x 500gram en emmers tot ~25kg en wordt ook wel gebruikt. Maar ik wil persoonlijk de (lucht)vochtigheid laag houden i.v.m. evt loslaten etiketten en hygroscopisch eigenschap van de honing.

Ik wil trouwens absoluut niet boven de 40°C komen dan gaat de kwaliteit achteruit en ontstaat er HMF (Hydroxy-Methyl-Furfural) vandaar dat ik zo'n bouwlamp niet zie zitten zonder fatsoenlijke temperatuur regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Doe W3230 zit er interessant uit, net wat geavanceerder dan die ik had gevonden. Mijn idee is wel om een ventilator te gebruiken. Maar het klinkt alsof het 400W verwarmingselement uit de eierkoker wellicht overkill is, maar die kan dan wat sneller uitschakelen. En moet zeker voldoende zijn om de koelkast warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik denk dat een koelkast best een slimme behuizing is. 40 graden is (afhankelijk van de grootte) geen enkel probleem en hier heb je niet al te veel vermogen voor nodig. Dit kan je ook prima op een 12V ofzo doen als je dat een veiliger idee geeft.

De grootste uitdaging is denk ik de temperatuur in de kast overal gelijk houden, en ik denk dat je dan niet om een ventilator heen komt.

Ik zelf heb een vergelijkbare uitdaging met een 3D printer. Deze sit in een aluminium/plexiglas behuizing en staat in de koude schuur. Ik had nog een zware 12V voeding liggen en heb deze van ali gehaald. Als verwarming element heb ik deze 120W dashboard verwarmer gebruikt. Dei haal je voor 7-8 euro bij de action. Dit is overigens een kut ding hoor. Veel lawaai en de ventilator is na minder dan 10 uur al kapot gedraaid. Wegens de hoge stroom schakel ik dit via een standaard auto relais. Alles werkt op zich best aardig, maar de 120W is veel te weinig voor mijn kast want de isolatie is zeer slecht. Vervolgens heb ik deze gekocht, maar die trekt dik over de 20A (weet even niet meer hoeveel precies) en dat vindt ik toch weer wat enger voor de bedrading en het relais. Toch dus laatst weer dat action ding gekocht als tijdelijke oplossing. Weet nog niet echt hoe ik verder wil. Omdat ik zeker wel zon 200-300W nodig denk te hebben misschien toch naar 220?

Wat ik iig heb geleerd is dat je een ventilator nodig hebt. In jouw geval zal ik die altijd laten draaien ook als je niet aan het verwarmen bent. Ook zou ik voor iets met een axiale ventilator gaan tenzij je een goede radiale vindt. De meeste goedkope radiale ventilatoren zijn van te slechte kwaliteit.

Voor 12V en een laag vermogen zijn er genoeg goedkope elementjes met fan op aliexpress te vinden. Ik denk dat deze voor jouw situatie zeer geschikt zijn. Je mag denk ik best iets meer vermogen hebben dan je nodig hebt dankzij de regelaar.

Overigens zijn er mooie kitjes met PID controller op aliexpress te vinden. Sommige hebben een SSR (solid state relay) waarmee een 230V lamp schakelen weer prima te doen is.

Ik denk dat de grote uitdaging is om te temperatuur gelijk te krijgen. Daarvoor zul je veel moeten testen met de plaatsing van het element, de sensor, en de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
SuperKris schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:09:
[....]
De grootste uitdaging is denk ik de temperatuur in de kast overal gelijk houden, en ik denk dat je dan niet om een ventilator heen komt.

[....]
Wat ik iig heb geleerd is dat je een ventilator nodig hebt. In jouw geval zal ik die altijd laten draaien ook als je niet aan het verwarmen bent. Ook zou ik voor iets met een axiale ventilator gaan tenzij je een goede radiale vindt. De meeste goedkope radiale ventilatoren zijn van te slechte kwaliteit.

[....]
Ik denk dat de grote uitdaging is om te temperatuur gelijk te krijgen. Daarvoor zul je veel moeten testen met de plaatsing van het element, de sensor, en de luchtstroom.
Net idd een axiaal ventilator opgezocht. Deze wel wat aan de grote kant (140mm/230Vac) maar is denk ik alleen maar voordelig om temperatuur verschil te minimaliseren.

@manusjevanalles
De W3230 kan 10A schakelen en dit gebeurd via een klein printrelais dus een extra relais/SSR o.i.d. is m.i. niet nodig. Ook de printbanen zijn redelijk gedimensioneerd. Wel denk ik dat je 500W element te groot ga zijn en rekening moet houden met overshoot, zeker in een mooi geïsoleerde behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor een broedmachine heb ik ook uit China zo'n simpele thermostaat genomen. Temperatuur instellen, verwarmingselement met ventilator er aan en klaar. Je zult moeten kijken hoeveel vermogen er nodig is, om overshoot te voorkomen. Als je werkt met verwarmingselementen kun je nog spelen met het vermogen door ze in serie of parallel te schakelen.

Je hebt ook mechanische thermostaatjes, om paneelkasten te koelen of juist tegen vorst te beschermen. Niet zo nauwkeurig instelbaar, wel foolproof. Maar misschien nog wel duurder dan dat spul van een paar euro uit China :P

[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 01-12-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Laatst online: 16-09 18:00
_ferry_ schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:04:
Voor een broedmachine heb ik ook uit China zo'n simpele thermostaat genomen. Temperatuur instellen, verwarmingselement met ventilator er aan en klaar. Je zult moeten kijken hoeveel vermogen er nodig is, om overshoot te voorkomen. Als je werkt met verwarmingselementen kun je nog spelen met het vermogen door ze in serie of parallel te schakelen.

Je hebt ook mechanische thermostaatjes, om paneelkasten te koelen of juist tegen vorst te beschermen. Niet zo nauwkeurig instelbaar, wel foolproof. Maar misschien nog wel duurder dan dat spul van een paar euro uit China :P
Welk verwarmingselement heb jij gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

SuperKris schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:09:
[...]

Welk verwarmingselement heb jij gevonden?
Nou, ik had de broedmachine al, alleen de regeling daarvan was defect. Element zat er dus al in, en was zo'n typisch keramisch element.

Wellicht zo'n element:
https://www.conrad.nl/o/schakelkastverwarming-0203170

Al is een gloeilamp voordeliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Laatst online: 15:28
_ferry_ schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:04:

Nou ben ik zelf geen imker en weet ik niet om hoeveel honing het gaat, maar een broedmachine maakt volgens mij vooral de lucht in de ruimte warm, en is de hoeveelheid 'product' wat moet worden verwarmd relatief beperkt.

Als zo'n kast vol staat met potjes of emmers honing met weinig oppervlak en weinig ruimte voor de lucht om te circuleren, zal het gelijk houden van de temperatuur op verschillende hoogtes in de kast nog best lastig kunnen worden. Een verwarmingselement bovenin de kast hangen met een ventilator erachter zal voor de bovenste plank prima werken, maar of de warmte nog beneden aankomt is de vraag.

Ik denk zelf direct aan een recirculatiesysteem. Als je de ruimte ervoor in de kast hebt, zou ik een koker plaatsen waarmee de lucht van bovenuit de kast wordt aangezogen en dan met een ventilator langs een verwarmingselement aan de onderkant eruit wordt geblazen. Warmte stijgt op, dus daarmee kan de temperatuur (dunkt me) veel eenvoudiger constant worden gehouden.

Misschien is dat probleem zo groot nog niet in de praktijk, dat is iets wat zal moeten worden beproefd. :)

Ander idee: autoradiator van de sloop halen, die onderin de kast monteren, twee gaatjes in de kast maken voor slangen en continu 40 graden warm water doorpompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
manusjevanalles schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:08:
Ik ben altijd wat huiverig om 220V apparatuur uit China te gebruiken, maar dit is wel goedkoop en makkelijk. Heeft iemand ervaring hiermee?
Je geeft het antwoord zelf al. Ik zie dat conformiteitsmarkering ontbreekt, zowel in Europa als de VS mag dit spul niet op de markt. AliExpress is niet je vriend, het bestaat puur en alleen om de boel in de westerse wereld te slopen door goedkope meuk te dumpen en heeft lak aan alles.

Ik weet overigens niet wat je duur noemt, en ik weet ook niet hoe serieus je je hobby neemt, maar voor een professional is goed gereedschap goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

naarden 4ever schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:10:
[...]

Nou ben ik zelf geen imker en weet ik niet om hoeveel honing het gaat, maar een broedmachine maakt volgens mij vooral de lucht in de ruimte warm, en is de hoeveelheid 'product' wat moet worden verwarmd relatief beperkt.

Als zo'n kast vol staat met potjes of emmers honing met weinig oppervlak en weinig ruimte voor de lucht om te circuleren, zal het gelijk houden van de temperatuur op verschillende hoogtes in de kast nog best lastig kunnen worden. Een verwarmingselement bovenin de kast hangen met een ventilator erachter zal voor de bovenste plank prima werken, maar of de warmte nog beneden aankomt is de vraag.

Ik denk zelf direct aan een recirculatiesysteem. Als je de ruimte ervoor in de kast hebt, zou ik een koker plaatsen waarmee de lucht van bovenuit de kast wordt aangezogen en dan met een ventilator langs een verwarmingselement aan de onderkant eruit wordt geblazen. Warmte stijgt op, dus daarmee kan de temperatuur (dunkt me) veel eenvoudiger constant worden gehouden.

Misschien is dat probleem zo groot nog niet in de praktijk, dat is iets wat zal moeten worden beproefd. :)

Ander idee: autoradiator van de sloop halen, die onderin de kast monteren, twee gaatjes in de kast maken voor slangen en continu 40 graden warm water doorpompen?
Maargoed, stel dat het bovenin 45 graden is, en onderin 40, is dat een probleem? ( Wat denk ik nog vrij overdreven is, door de fan kun je de temperaturen aardig gelijk trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Laatst online: 15:28
_ferry_ schreef op maandag 2 december 2019 @ 06:43:
[...]

Maargoed, stel dat het bovenin 45 graden is, en onderin 40, is dat een probleem? ( Wat denk ik nog vrij overdreven is, door de fan kun je de temperaturen aardig gelijk trekken)
Nou, als ik op de input van TS af mag gaan:
Delakhan schreef op zondag 1 december 2019 @ 00:08:
Ik wil trouwens absoluut niet boven de 40°C komen dan gaat de kwaliteit achteruit en ontstaat er HMF (Hydroxy-Methyl-Furfural) vandaar dat ik zo'n bouwlamp niet zie zitten zonder fatsoenlijke temperatuur regeling.
Komt het best nauw. Dus in dat opzicht, ik denk het van wel.

Geen luchtstroom zorgt blijkbaar voor te grote warmteverschillen:
Helaas was een 100W keramische element wat ik nog had liggen iets teveel van het goede. Teveel warmte op 1 plek en wil liever niet met een ventilator gaan werken. Ook na het in serie zetten met een diode (reduceren naar 50W) werd de honing wel vloeibaar maar vond ik de temperatuur verschillen nog te groot in de kast. ~4,5°C op de hoogteverschil van 1 broedkamer hoog dus zou dan toch een luchtstroming (ventilator) moeten creëren.
Daarnaast is een ventilator die naar beneden blaast lang zo functioneel niet in een koelkast dan in een broeikast. Een broeikast heeft één kamer met veel vrije beweging van lucht waardoor het gelijk trekken en constant houden van de temperatuur heel goed te doen is. Maar een koelkast heeft vaak planken en geen rekken, wat de luchtstroom beperkt, en voor dit gebruik zal de koelkast ook veel voller staan met product dan een broeikast, wat de luchtstroom nog veel verder beperkt. Als die kast goed vol staat, zal zelfs met een ventilator de warmte lucht niet eenvoudig de onderste planken bereiken.

Daarom denk ik zelf dat het misschien nodig gaat zijn om de lucht te circuleren ipv alleen maar naar beneden te blazen. Met circulatie zal de luchttemperatuur gemakkelijker gelijk blijven in de kast.

Misschien is het handig om te weten hoeveel honing TS denkt te houden in de kast. Als de koelkast vol gezet wordt met die trays of emmers, dan is er misschien wat meer nodig dan als het om tot 1 tray of 1 emmer.

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 02-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Het zal gaan om potjes van 450 gram, een stuk of 50 per keer. Maar een enkele emmer met 25kg honing moet er ook in kunnen.

Ik kan de glazen planken vervangen voor ijzeren roosters, dan kan de lucht daar zoveel mogelijk doorheen.

[ Voor 31% gewijzigd door manusjevanalles op 02-12-2019 11:09 ]

Pagina: 1