Shared videokaart upgraden mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroeeck
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Beste,

Ik heb vorig jaar een Dell OptiPlex 3050 G7HYR aangekocht voor gewone dagdagelijkse taken (word,excel, internet en mail).

Ik ben nu, aangezien het winter is en de temperatuur wat begint te dalen, wat beginnen gamen 's avonds.
Aangezien dit niet voorzien was in het begin, zit er dus een shared videokaart in.

Kan ik deze zijn prestaties iets verbeteren door bijvoorbeeld er een upgrade van het RAM geheugen te doen?
Ik heb gelezen dat een shared videokaart zijn "kracht" van het RAM geheugen haalt.

Ik ben echter niet zo thuis in deze dingen dus weet niet of dit geheel correct is ;)

Graag jullie feedback :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 23:51
Shared videokaart gebruikt het normale geheugen, en van meer geheugen kan je shared videokaart wel iets van baat hebben, maar het wordt er niet sneller van. Het is eigenlijk meer het omgekeerde: meer geheugen zorgt ervoor dat 'ie minder snel zal vertragen, omdat 'ie minder snel te weinig geheugen heeft.

Als het videogeheugen nu volloopt tijdens het gamen, dan kan het zijn dat de prestaties iets beter worden van meer geheugen, maar ik zou er weinig tot niets van verwachten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:21
Van meer geheugen wordt de interne gpu (igpu, in dit geval de Intel HD630) niet sneller. Het is en blijft een trage grafische chip die alleen geschikt is voor het weergeven van beeld. Wil je gamen dan zal er een apart videokaartje in moeten voor zover dat mogelijk is. De mogelijkheden in een SFF zijn heel beperkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 30-11-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:36

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gesteld dat je nu 1x8gb hebt, dan draait dit in single channel modus, door er nog een dimmetje van 8gb naast te prikken zou je dan in dual channel modus draaien, wat in bepaalde scenarios inderdaad prestatiewinst voor de ingebouwde videokaart zou kunnen opleveren.

Echter, dit gaat nooit voldoende zijn om echt lekker te kunnen gamen op de igpu, elk spel wat nu niet lekker loopt, zal dan nog steeds niet lekker lopen.

Dan de mogelijkheid om een andere videokaart er bij te prikken, met een SFF optiplex 3050 ben je beperkt tot een low profile single slot kaart, en dan is dit: pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G zo ongeveer de enige optie die het overwegen waard is, alle andere kaarten die fysiek zouden passen zijn of compleet waardeloos (zoals de GT710 of zo), of workstation kaarten. Op een GT1030 kan je stukken beter gamen dan op de HD630 van je i5, maar een echte hoogvlieger is het niet, als je spellen wil spelen die na ~2016 zijn uitgekomen kan je het eigenlijk wel vergeten (of je moet fortnite oid willen spelen)

Overigens, als je een GT1030 koopt, let er op dat je de GDDR5 variant koopt, er is ook een DDR4 versie die veel slechter presteert.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:15

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Verwacht weinig van de HD630 voor gamen. Ik zou kiezen voor een GT 1030 low profile. pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC
Wil je zware games spelen die een kaart eisen die krachtiger is dan dat dient u de behuizing ook te vervangen en misschien de voeding(LP versies van echt krachtige kaarten zijn zeldzaam)
om anderen een idee te geven hoe een optiplex 3050 eruit ziet.
https://fgee.co.ke/wp-con...ff-pc-desktop-i5-7500.jpg
De vraag is hoeveel budget er is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ludwig005 op 30-11-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ludwig005 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:21:
Verwacht weinig van de HD630 voor gamen. Ik zou kiezen voor een GT 1030 low profile. pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC
Die past niet want is dubbelslots. Het moederbord heeft 2 PCI-e sloten. Eén PCI-e x1 slot en een PCI-e x16 slot. Dell heeft heel dom het x1 slot boven het x16 slot gedaan waardoor er maar plaats is voor een enkelslots videokaart.
Wat vaak voor komt bij moederborden in een SFF systeem is een beperking op het af te nemen vermogen uit het PCI-e x16 slot. Meestal 30 of 35w. Een snellere videokaart gaat dan ook beperkingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Om nog even iets duidelijk te maken: er zit op dit moment geen 'shared' videokaart in. Het geen dat nu je beeld verzorgd is de onboard Intel Graphics 630 video die vast bij je CPU in zit. Die is niet te vervangen of upgraden.
Een upgrademogelijkheid zou zijn om er een aparte videokaart in te steken, maar je zit met deze behuizingen met de erg beperkte ruimte, zowel vanwege de SFF behuizing als de voeding die vaak ook krap bemeten is.

Mijn advies: als er ook maar iets van budget is, ga dan voor een ander systeem. Eentje met een normale kast en voeding, dus die daarmee ook enigszins uit te breiden is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:28

Trygve

Redacteur
Welke spellen speel je en op welke resolutie?
Wat je sowieso al kunt doen is de driver van de GPU updaten, voor sommige games helpt dat wat.

[ Voor 51% gewijzigd door Trygve op 01-12-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroeeck
Bedankt voor de vele feedback iedereen!

Aangezien ik de computer pas een jaartje heb en maar sporadisch eens game, vind ik het zot om daarvoor een nieuwe desktop te kopen :)

De optie van die low Profile videokaart is een supergoed alternatief.

Om op de vraag te antwoorden welke games ik spel: Counterstrike Source en Borderlands 2 ( heeft het vooral lastig met de laatste). Dus met de 2 gb videokaart zal ik deze wel op hoge instellingen kunnen spelen vermoed ik.

De vraag is of het computerwinkeltje in mijn dorp deze zal willen installeren of is dit makkelijk zelf te doen?

Prettige feesten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroeeck
r100 schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:51:
Welke spellen speel je en op welke resolutie?
Wat je sowieso al kunt doen is de driver van de GPU updaten, voor sommige games helpt dat wat.
Wat bedoel je met een GPU update in het Nederlands 8)7 ?

Games: Counterstrike Source en Borderlands 2
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Je kunt prima meerdere berichten citeren in een enkele reactie, kijk naar de 'Quote'-knop.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 25-12-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroeeck schreef op woensdag 25 december 2019 @ 08:12:
[...]

Wat bedoel je met een GPU update in het Nederlands 8)7 ?

Games: Counterstrike Source en Borderlands 2
Kijken of er een recenter stuurprogramma van intel is voor de IGP.
Dat zal echter qua prestaties zeer weinig uitmaken, beste optie is de aparte videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-07 13:20
Ik kan niet in de pc behuizing kijken vanaf mij thuis, maar dit is de kleinste 1030 2GB/1050ti 4GB videokaart die ik kon vinden.
1050Ti GB
https://www.alternate.nl/.../product/1326918?lk=22530
1030 2GB
https://www.alternate.nl/.../product/1352906?lk=23159
Enig probleem zou jou voeding kunnen worden. 180 watt voor SFF en 240 watt voor towers.

Ik zou zeggen, proberen of het stabiel draait.
Anders ook de voeding vervangen indien mogelijk.
Probleem is het is een small business pc. Doel van die dingen is vaak enkel bureauzaken mee doen maar gaming een NO-GO.
Denk ook dat deze DELL uitermate zuinig is met energie zoals deze hier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Zo'n 1030 zou ik niet aanraden, dat is echt bottom of the barrel meuk waar nog teveel voor gevraagd word.
De 1050ti LP van hierboven zou een idee zijn, voeding mag geen probleem zijn als de kaart geen externe voeding aansluiting gebruikt.

Hier ook nog een 1050 in v&a: V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1050 OC Low Profile 2G Nieuw

[ Voor 29% gewijzigd door unfor op 25-12-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Zoals ik eerder uitgelegd heb passen dubbelslots videokaarten niet in dit systeem. 1050 Ti gaat hem daarom sws niet worden en een dubbelslots GT 1030 ook niet. Het snelste dat past is een enkelslots GT 1030 als pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeroeeck schreef op woensdag 25 december 2019 @ 07:58:
[...] Dus met de 2 gb videokaart zal ik deze wel op hoge instellingen kunnen spelen vermoed ik.
Even een misverstand uit de weg helpen:

Hoeveelheid geheugen zegt - zeker in de low-end - uiteramate weinig over prestaties. Twee dingen zeggen stukken meer:
1) de geheugenbandbreedte (hoe snel dat het geheugen gelezen/beschreven kan worden)
2) de GPU core zelf, hoe snel kan het gegevens verwerken.

Een trage GPU met weinig geheugenbandbreedte kun je nog van meerdere GB geheugen voorzien, het gaat nog steeds niet beter presteren. Dat is ook het probleem met de huidige iGPU (GPU geintegreerd in je CPU) - het deelt geheugenbandbreedte met de CPU, wat dubbel erin hakt, aangezien je CPU ook gecastreerd wordt als de iGPU vol gebruikt wordt.

Kijk dus niet naar hoeveelheid geheugen als richtlijn, kijk naar benchmarks van de GPU in kwestie in de spellen die jij wilt spelen, ongeacht hoeveelheid geheugen. Een trage, goedkope core van veel RAM voorzien is een oude, gehaaide verkooptruuk waar je niet in moet trappen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1