Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BIOS MSI X470 Gaming Plus werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KaleMarcus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-11 00:21
Mijn vraag:
Ik kom met geen mogelijkheid het BIOS van mijn MSI X470 Gaming Plus in.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 64-bit
Mobo: MSI X470 Gaming Plus (MS-7B79)
Proc: AMD Ryzen 5 1500X (met waterkoeling)
Geheugen: 8 Gb DDR4
Graka: MSI Ati Radeon RX480
HDD: Samsung SSD 850 Pro 256Gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1. De standaard DEL-toets tijdens het opstarten 8)7
2. De overige toetsen zoals F1, F2, ect 8)7
3. Via Instellingen --> Bijwerken, beveiligen --> Systeemherstel --> Geavanc. opstartopties --> Opnieuw starten en dan:
Opstartmenu Win10: Probleemoplossen --> Geavanceerde opties --> Instellingen voor UEFI-firmware 8)7
4. CMOS resetten met de resetknop 8)7
5. CMOS resetten met de jumper methode 8)7

En geen van dat alles werkt om mij toegang te geven tot de BIOS :? :X Ik weet het niet meer. De bedoeling was om simpelweg een nieuwe M.2 SSD te installeren (die zit al aan de M2_2 poort en wordt herkend). Ik heb een verse Win10 installatie via de USB in gedachte, maar zoals gezegd... Dat BIOS is volkomen onbenaderbaar... Wie weet raad?

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32
En als je de huidige opstartschijf even loskoppelt? Welk toetsenbord heb je trouwens?

• KaleMarcus
Loskoppelen huidige opstartschijf geeft geen oplossing. Dan blijft de PC draaien zonder enig resultaat!

Het toetsenbord is een draadloos i.t.works qwerty toetsenbord. En nee, ik heb geen enkel ander toetsenbord in huis.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
KaleMarcus schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:31:
Loskoppelen huidige opstartschijf geeft geen oplossing. Dan blijft de PC draaien zonder enig resultaat!
Je krijgt helemaal niets op beeld, ook geen knipperende cursor?

• KaleMarcus
Nope... helemaal niets!

• Uszka
Hoe de monitor aangesloten op de videokaart, DP, HDMI of anders?

• KaleMarcus
Beide monitoren via HDMI.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zijn de usb poorten überhaupt actief tijdens het booten?
Als de bios of het systeem zo ingericht is dat de usb poorten pas actief worden post-bios dan zulvje ergens een PS2 keyboard vandaan moeten vissen om er in te komen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Uszka
Probeer met één monitor op verschillende HDMI poorten.

Heeft je monitor DP?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

OMD

Andere usb poort voor de toetsenbord receiver?. Liefst niet zo een rode maar een usb 2.0 poort onder de PS/2 poort. Dit was namelijk ook hetzelfde issue bij mijn vorige board. Zodra ik de receiver in een USB3.0 poort stopte werd het toetsenbord pas herkend na het bios toegangsscherm. Zou niet meer moeten kunnen maar toch, proberen kan geen kwaad.

[ Voor 50% gewijzigd door OMD op 30-11-2019 18:09 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• KaleMarcus
Monitor heeft geen DP. Het verwisselen van de monitoren op de poorten heeft geen enkele invloed op wat er gebeurd (zoals ik al dacht).

• KaleMarcus
OMD schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:07:
Andere usb poort voor de toetsenbord receiver?. Liefst niet zo een rode maar een usb 2.0 poort onder de PS/2 poort. Dit was namelijk ook hetzelfde issue bij mijn vorige board. Zodra ik de receiver in een USB3.0 poort stopte werd het toetsenbord pas herkend na het bios toegangsscherm. Zou niet meer moeten kunnen maar toch, proberen kan geen kwaad.
De receiver zit gewoon op een USB 2.0 poort. Ook hier heeft het wisselen naar welke andere poort dan ook geen invloed...

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

OMD

KaleMarcus schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:53:
Monitor heeft geen DP. Het verwisselen van de monitoren op de poorten heeft geen enkele invloed op wat er gebeurd (zoals ik al dacht).
Heb je nou wel beeld of helemaal niet? Je geeft aan in je startpost dat je win10 recovery/repair hebt geprobeerd, daar moet je toch beeld voor hebben of niet? USB ding dan al geprobeerd? [edit] ja dus. :+

Ik snap de issue niet helemaal. Gaat de pc wel het bios in maar heb je geen beeld of start hij altijd door wat je ook indrukt aan het begin.

[ Voor 15% gewijzigd door OMD op 30-11-2019 18:59 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• KaleMarcus
Met die win10 recovery krijg ik geen beeld als ik kies voor UEFI-firmware. Ik behoud beeld tot en met die keuze in het instellingenscherm van Win10. Daarna opnieuw starten geeft geen beeld meer.
Overigens kom ik er net achter dat de PC met Opnieuw starten sowieso geen beeld geeft. De PC moet dus eerst uitgezet worden en dan weer opnieuw aan. Ik mis in de startprocedure ook het beeldmerk van MSI wat normaliter tevoorschijn kwam...

• KaleMarcus
OMD schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:55:
[...]

Heb je nou wel beeld of helemaal niet? Je geeft aan in je startpost dat je win10 recovery/repair hebt geprobeerd, daar moet je toch beeld voor hebben of niet? USB ding dan al geprobeerd? [edit] ja dus. :+

Ik snap de issue niet helemaal. Gaat de pc wel het bios in maar heb je geen beeld of start hij altijd door wat je ook indrukt aan het begin.
Hij start altijd gewoon door. Dus geen BIOS-scherm!

• Uszka
KaleMarcus schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:53:
Oké, maar heb je met één monitor geprobeerd?
KaleMarcus schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:00:
Met die win10 recovery krijg ik geen beeld als ik kies voor UEFI-firmware. Ik behoud beeld tot en met die keuze in het instellingenscherm van Win10. Daarna opnieuw starten geeft geen beeld meer.
Overigens kom ik er net achter dat de PC met Opnieuw starten sowieso geen beeld geeft. De PC moet dus eerst uitgezet worden en dan weer opnieuw aan. Ik mis in de startprocedure ook het beeldmerk van MSI wat normaliter tevoorschijn kwam...
Welk merk en type voeding heb je?

• KaleMarcus
Ja ik heb het met één monitor geprobeerd en op beide HDMI-poorten.

De voeding is een XFX Pro 850.

• KaleMarcus
Iedereen zover bedankt voor het meedenken en de reacties. Na er inmiddels her en der meer over gelezen te hebben, zou de oplossing toch wel eens kunnen liggen in het toetsenbord. Negen van de tien items met dit onderwerp worden opgelost met een toetsenbord met een kabel. Dus morgen even het dorp hier in en een toetsenbord met een kabel aanschaffen! Mocht dat niet de oplossing zijn, dan meld ik mij hier morgen weer!

• KaleMarcus
Nieuw (USB) toetsenbord met kabel biedt geen soelaas, helaas. Heb nogmaals de CMOS reset gedaan en daarna alle SSD/HDD eruit gehaald en toen opnieuw gestart. Maar het scherm (één scherm, twee HDMI poorten geprobeerd) blijft zwart. Er komt niet eens een cursor tevoorschijn. Mijn vermoeden is dat dit een hardware issue van het moederbord is. Iemand die meer weet?

Verwijderd

Heb je de batterij ook al verwijderd van het moederbord en na een half minuutje teruggeplaatst?
Het is een long shot maar wie weet, zorg wel dat alle spanning van de pc af is. Dus ook netsnoer uit de wandcontactdoos (stopcontact).

• KaleMarcus
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 18:43:
Heb je de batterij ook al verwijderd van het moederbord en na een half minuutje teruggeplaatst?
Het is een long shot maar wie weet, zorg wel dat alle spanning van de pc af is. Dus ook netsnoer uit de wandcontactdoos (stopcontact).
Allemaal al gedaan/geprobeerd, maar ook dat zonder enig resultaat.

Verwijderd

KaleMarcus schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:31:
Nieuw (USB) toetsenbord met kabel biedt geen soelaas, helaas. Heb nogmaals de CMOS reset gedaan en daarna alle SSD/HDD eruit gehaald en toen opnieuw gestart. Maar het scherm (één scherm, twee HDMI poorten geprobeerd) blijft zwart. Er komt niet eens een cursor tevoorschijn. Mijn vermoeden is dat dit een hardware issue van het moederbord is. Iemand die meer weet?
Branden de lampjes op het toetsenbord? Met andere woorden, geven de USB poorten stroom, ik neem aan dat je meerdere poorten hebt geprobeerd?

• KaleMarcus
Ja dat werkt op alle USB-poorten prima!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:38
In theorie...als je nu 2 geheugenbanken in gebruik hebt... Je hebt kans dat als je er tijdelijk 1 dimm uithaalt je pc dat als wijziging ziet en hij bij het opstarten een prompt geeft om opnieuw het bios te instellen..

Het lijkt er verder op dat je worstelt met fast boot, wel vreemd dat het via Windows ook niet lukt.

https://wren.co/join/Devian

• KaleMarcus
Geen theorie. Ik heb 1 van de 2 reepjes eruit gehaald en opnieuw gestart. Resultaat: zwart scherm!

Reepje 2 weer teruggezet. Resultaat: zwart scherm. Nu doet hij helemaal niets meer... PC start wel maar alles blijft zwart!

Edit: Gelukkig werkt hij wel weer na een paar pogingen en wat reset werk, maar duidelijk is dat het mobo niet meer in orde is. Vanmiddag contact gehad met de technische dienst van de leverancier en die konden geen andere oplossing aanreiken dan retour sturen en beroepen op garantie. Kortom, nieuw mobo bestellen en komend weekend de X470 retour sturen dan maar... Iedereen dank voor de bijdragen! _/-\o_

[ Voor 48% gewijzigd door KaleMarcus op 02-12-2019 22:34 ]

• KaleMarcus
Toch weer opnieuw open dit topic! Ik heb vandaag een nieuw moederbord gemonteerd, een MSI X470 Gaming Pro. Oude Samsung SSD eruit, verse Adata M.2 SSD erin. In het juiste M.2 slot, extra geverifieerd via de gebruiksaanwijzing van het moederbord. Dus op de M.2_2 poort. Verder geen harde schijven. Wel zelfde processor, de AMD Ryzen 5 1500X met waterkoeling en de 8Gb Crucial Balastix ram reepjes. Tot mijn niet geringe verbazing blijft het scherm weer donker. Ook nu weer lukt het met geen enkele toets (Del/Esc/F2 etc) in het BIOS te komen. Alles blijft zwart... Ik ben de weg kwijt. Waar kan dit in godesnaam aan liggen??? 😫

Edit/aanvulling: Ik heb geprobeerd om Windows 10 te herstellen op mijn PC, maar in dat proces loopt het vast op het moment dat de PC opnieuw gaat starten. Met als gevolg: geen wijzigingen in Windows 10.
Ook heb ik de grafische kaart ontkoppelt en één van de monitoren aangesloten op de HDMI-poort van het moederbord: scherm blijft zwart!
Ik weet het inmiddels echt niet meer. Is er bij jullie nog een idee waar het aan kan liggen? :'(

Edit/aanvulling 21-12: Het probleem bleek bij de 2 Samsung monitoren te liggen. Door mijn PC aan de TV aan te sluiten, ben ik daar achter gekomen. Heb dus inmiddels de BIOS aangepast, maar liep daarbij tegen een nieuw probleem aan. Zie: https://gathering.tweaker...list_messages/1644153/230

[ Voor 38% gewijzigd door KaleMarcus op 21-12-2019 13:18 ]

Pagina: 1