Verse Win10 installatie hangt bij "Even Geduld..."

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-10-2020
Update 10-12-2019
Na het terugsturen van alle hardware bleek het om een defecte CPU te gaan die reeds door de webshop vervangen is, waardoor het probleem nu is opgelost.

-------------------------------------
Ik heb deze week een nieuwe PC samengesteld waarmee ik met een frustrerend probleem zit.
Nadat ik Windows 10 vanaf een USB stick heb geïnstalleerd, start de PC zich op tot aan het lichtblauwe scherm dat "Even geduld..." zegt met daaronder die ronddraaiende stippen. Voordat die één rondje gemaakt hebben loopt het beeld vast, en kort erna start de PC zichzelf opnieuw op.
Dit ritueel herhaalt zich een stuk of 3 keer totdat ik op een scherm aankom dat zegt dat Windows foutief is afgesloten. Vooralsnog kan ik alleen de PC weer opnieuw opstarten waardoor ik weer van begin af aan ben.
...
De PC bestaat uit het volgende:
  • Asrock B450 PRO4 moederbord
  • AMD Ryzen 5 3600 processor
  • Kingston A2000 500GB M.2 SSD
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 - [CMK32GX4M2B3200C16] Geheugen
  • Corsair RM750 PSU / PC voeding
  • Gigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G Videokaart
  • be quiet! Pure Rock Slim CPU koeler
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Ik heb zowel een USB 3.0 als 2.0 stick gebruikt als installatiemedium.
  • Ik heb beide sticks in zowel een 3.0 als 2.0 poort gebruikt.
  • Ik heb slechts de USB aansluitingen op het moederbord gebruikt, en geen front end poorten.
  • Ik heb zowel de Msoft MediaCreationTool alswel Rufus 3-8 gebruikt om het installatiemedium te maken, en heb er zeker van gemaakt dat de stick als FAT-32 is geformateerd.
  • Ik heb gechecked dat de PC na de installatie via de SSD wordt geboot.
  • Ik heb geprobeerd om de installatie USB er juist wel of niet in te laten.
  • Ik heb bij elke herinstallatie de SSD geformateerd.
  • Ik heb geprobeerd om juist wel of geen nieuwe partitie aan te maken alvorens verder te gaan met de installatie.
  • Ik heb geprobeerd om de licentiecode juist wel of niet in te vullen tijdens de installatie.
  • Ik heb tijdens het opstarten van de PC het toetsenbord en de muis eruit getrokken zodat er geen USB apparaten meer aan de PC hingen.
  • Ik heb voor BIOS updates gecontroleerd, maar die is al up to date. (versie 3.6)
  • Ik heb CSM geprobeerd uit te schakelen alvorens Windows te installeren.
  • Ik heb de LAN kabel geprobeerd eraan te hangen zodat er eventueel updates gedownload konden worden.
  • Ik heb memtest86 gedraaid, en daar kwamen geen errors uit.
  • Alle kabels en connectors zijn gecontroleerd en zitten goed op hun plaats.
  • Ik heb de CPU koeler verwijderd en opnieuw koelpasta aangebracht na grondig schoonmaken
  • CPU temperatuur ligt rond de 48-49 graden
  • Ik heb de M2 SSD in een andere M2 poort gezet.
  • Ik heb een andere GPU erin gestopt. (GTX970)
  • Ik heb het RAM geheugen verplaatst, en zelfs met andere bankjes getest.
  • Ik heb de SSD vanuit mijn oude PC waar Windows10 nog op staat aangesloten, en deze loopt evenals vast, maar dan op het login scherm, waarna de PC alsnog opnieuw opstart.
  • Ik heb de regendans gedaan.
...
Wat ik ook probeer. Niets lijkt te helpen.
Het gekke is, ik heb iets van 3x meegemaakt dat de installatie ineens verder kwam dan "Even geduld..." en mij ineens gevraagd werd in welke regio dat ik zat. Echter liep hij alsnog vast na de 3e vraag omtrent de keyboard layout.
Een andere keer kreeg ik een ander crash scherm te zien die aangaf dat ik met het internet moest verbinden zodat er een update gedownload kon worden. Echter, voordat ik de LAN kabel te pakken had viel de PC alweer uit met een reboot tot gevolg.
En heel soms loopt hij al vast zelfs voordat hij op dat blauwe geduld scherm komt.

Ik ben helemaal radeloos met wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heeft iemand enig idee?

[ Voor 2% gewijzigd door MrRobville op 10-12-2019 13:01 . Reden: Oplossing toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Een vraag van mij
iso al opnieuw gedownload?
Ik heb de SSD vanuit mijn oude PC waar Windows10 nog op staat aangesloten, en deze loopt evenals vast, maar dan op het login scherm, waarna de PC alsnog opnieuw opstart.
Dat zou kunnen doordat de drivers niet overeenkomen.

[ Voor 116% gewijzigd door MedionAkoya op 30-11-2019 16:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
MedionAkoya schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:35:
Een vraag van mij
iso al opnieuw gedownload?
De eerste keer had ik de Msoft tool de iso automatisch laten downloaden en installeren. Daarna heb ik toen los de iso gedownload en via dezelfde tool of via Rufus op een stick laten instellen.

Kan het misschien aan de Windows versie liggen die op die iso staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:07
Complimenten voor je uitgebreide ts, dat zien we ook wel eens anders! Aangezien je al zo ongeveer alles hebt geprobeerd zo geen tips, misschien nog een keer een cmos reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik vermoed dat het een hardware issue is met het Moederbord. I de fase die jij beschrijft wordt hardware geïnstalleerd,al althans de de drivers. Hierbij gaat het dus fout.

Overigens moet je CSM gewoon uitzetten zodat je Windows in UEFI Modus kunt installeren. Probeer zo veel mogelijk ongebruikte hardware uit te zetten, zoals Serial port bijvoorbeeld. Maar toch heb ik het vermoeden dat er een hardware issue is met het MB.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Bedankt voor de reacties. Ik heb terwijl CSM uitgeschakeld was Windows geprobeerd te installeren, maar helaas hetzelfde probleem.

Ik vergat te vermelden dat ik de CMOS ook nog had gereset tussendoor, via het BIOS setup en d.m.v. de batterij er een paar minuten uit te laten.

Net las ik nog een tip online over dat teveel RAM een probleem kan veroorzaken, dus ik heb de 32GB verwijderd en een enkel 8GB bankje daarvoor terug geplaatst. Ook dat heeft helaas niet geholpen.

Ik begin inderdaad te vrezen dat het gewoon het moederbord is die moeilijk doet. Want elk component an sich lijkt zich gewoon goed te gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Ik heb de SSD vanuit mijn oude PC waar Windows10 nog op staat aangesloten, en deze loopt evenals vast, maar dan op het login scherm, waarna de PC alsnog opnieuw opstart.
Heb je het al op een 2.5" ssd / of een hardeschijf effectief einstalleerd ? Vraag me nu niet om exacte details, maar ik heb al vaker gezien dat on-board m2's soms voor last kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Ik heb helaas nog niet de kans gehad om dat te proberen. Mijn oude PC is momenteel nog vol in gebruik waardoor ik diens SSD niet kan formatteren.
Na een beetje Googlen vond ik inderdaad een topic op Reddit waarbij iemand een soortgelijk probleem had met zijn M2 SSD. Echter had hij uiteindelijk het hele moederbord voor een ander merk vervangen.

Waar ik bang voor ben is dat ik dadelijk mijn moederbord laat vervangen, en dat het probleem alsnog optreed omdat die M2 SSD's gewoon moeilijk doen. Mocht ik intussen aan een schijf komen, dan probeer ik het zeker.

-edit-
Ik heb een oude laptop SATA HDD gevonden waarop ik Windows heb geprobeerd te installeren. Deze gedroeg zich wel anders. Ditmaal na de installatie bleef het scherm +- een kwartier hangen op "voorbereiden" terwijl die stippen ronddraaiden. Daarna crashte de boel vooralsnog.
Nu kom ik wel telkens op een Herstel scherm terecht i.p.v. een "windows is verkeerd afgesloten" scherm.

Probeer ik de PC nu te herstarten, dan krijg ik een foutmelding tijdens het eerste laadscherm van Windows (nog voor het "even geduld" scherm) die zegt dat als ik Windows wil installeren dat ik opnieuw moet beginnen. De foutmelding heeft de look van een typische Windows foutmelding in plaats van een primitieve BIOS error of dat lichtblauwe scherm.

Geen idee wat ik hier verder mee aan moet. Wellicht is de HDD gewoon te oud om goed te draaien, maar ik vind het typisch dat ook deze weer niet wil werken, hetzij nu wel met een foutmelding dit keer.

[ Voor 45% gewijzigd door MrRobville op 30-11-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
En zat je m2 nog aangesloten op je moederbord, terwijl je bezig was met je installatie op je oude HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
PhanToM__ schreef op zondag 1 december 2019 @ 00:09:
En zat je m2 nog aangesloten op je moederbord, terwijl je bezig was met je installatie op je oude HDD?
Ja, deze zit nog ingeplugd. Al had ik deze wel geformateerd. Maakt het een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
Probeert toch maar eens deze eruit te halen en dan nog eens uw oude hdd te formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Even een andere insteek....

Wat gebeurd er als je bijvoorbeeld vanaf een Ubuntu CD / USB stick boot?

Werkt dan wel alles naar behoren, zo ja dan lijkt mij dat er iets mis is met je Windows drivers.

[ Voor 3% gewijzigd door clogie886 op 01-12-2019 05:07 ]

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Ik heb zojuist de M2 SSD uitgenomen en Windows opnieuw geïnstalleerd op de HDD. Na de installatie reboot bleef het scherm hangen op "Apparaten voorbereiden" waarna we weer van begin af aan zijn.

Ik wil nu proberen om Ubuntu te draaien.
Maar stel dat Ubuntu wel werkt, betekent het dan niet alsnog dat het moederbord gewoon simpelweg defect is?

Ik heb nu kunnen constateren dat het niet aan de SSD ligt, niet aan de RAM, niet aan de GPU, en tot zover ik weet ook niet de CPU en voeding.

-edit-

Ik heb zojuist Ubuntu geprobeerd, en deze start zonder problemen vanaf de USB op, en lijkt tot zover ik even kon zien prima te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door MrRobville op 01-12-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
Het lijkt me wel alsof de chipset drivers (voornamelijk de satacontrollor dan) het probleem veroorzaken. Kan je niet met een windows-to-go stick proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
MrRobville schreef op zondag 1 december 2019 @ 12:15:
Ik heb zojuist de M2 SSD uitgenomen en Windows opnieuw geïnstalleerd op de HDD. Na de installatie reboot bleef het scherm hangen op "Apparaten voorbereiden" waarna we weer van begin af aan zijn.

Ik wil nu proberen om Ubuntu te draaien.
Maar stel dat Ubuntu wel werkt, betekent het dan niet alsnog dat het moederbord gewoon simpelweg defect is?

Ik heb nu kunnen constateren dat het niet aan de SSD ligt, niet aan de RAM, niet aan de GPU, en tot zover ik weet ook niet de CPU en voeding.
-edit-

Ik heb zojuist Ubuntu geprobeerd, en deze start zonder problemen vanaf de USB op, en lijkt tot zover ik even kon zien prima te werken.
Wat is jouw analyse van dat het moederbord stuk zou kunnen zijn?

Als het moederbord stuk is... Wat is er dan precies stuk aan?

Heb je batterij van je moederbord eruit gehaald, minuut gewacht en weer terug erin gezet?

Misschien is een andere versie van Windows 10 beter.

https://www.heidoc.net/jo...-office-iso-download-tool

[ Voor 4% gewijzigd door Berlinetta op 01-12-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Dat het moederbord defect is is puur een gok. Omdat ik simpelweg gewoon niet meer weet wat anders de oorzaak kan zijn. Dit is duidelijk een uniek probleem.

De CMOS resetten dmv de batterij verwijderen heb ik reeds geprobeerd.

Ik zal proberen een oudere Windows 10 versie te installeren. Dank voor de link.

Het lijkt erop dat Windows to Go alleen door Windows Pro gemaakt kan worden als ik dat zo snel lees. Ik heb helaas de Home versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 18:10

AzzKickah

06-CENSORED

Welke opslag-gerelateerde settings heb je allemaal in de BIOS?
Ook al eens geprobeerd met 1 RAM-bankje in een ander slot dan voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Ik heb een enkel geheugenbankje geprobeerd, maar ook dit mocht helaas niet baten.
Ik kan niet duidelijk zien wat er verder in te stellen valt aan opslag via de BIOS. Ik heb de installatie via UEFI gedraaid zonder CSM.

Tevens heb ik net geprobeerd om Windows via een Iso uit 2017 te installeren, maar hij geeft geen kick. Hij blijft maar vastlopen en rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Kan je wel in safe mode komen? En dan opstarten met alleen internet. (Ben het even kwijt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:31
Bios versie is wel de laatste, maar misschien is er toch iets niet helemaal lekker mee. Heb je al eens de laatste versie opnieuw geflashed?
Zo ja en blijft het, dan kun je ook nog contact opnemen met ASrock. Mijn ervaring is dat die niet te beroerd zijn om een custom BIOS voor je te maken om te kijken of dat helpt. (Al is dat al weer even geleden, Phenom II X5 555 tijdperk)

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Berlinetta schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:26:
Kan je wel in safe mode komen? En dan opstarten met alleen internet. (Ben het even kwijt.)
Ik weet even niet meer of ik dat al geprobeerd had. Dat zal ik vanavond nog even controleren.

Crahsystor schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:44:

Bios versie is wel de laatste, maar misschien is er toch iets niet helemaal lekker mee. Heb je al eens de laatste versie opnieuw geflashed?
Zo ja en blijft het, dan kun je ook nog contact opnemen met ASrock. Mijn ervaring is dat die niet te beroerd zijn om een custom BIOS voor je te maken om te kijken of dat helpt. (Al is dat al weer even geleden, Phenom II X5 555 tijdperk)
Betreft het flashen slechts de nieuwste versie van de BIOS op een lege stick zetten en via het setup deze inladen? Ik lees telkens enge verhalen over het flashen van de BIOS, dat één fout dat hele bord kan bricken. Als het prima te doen is, dan zal ik dat vanavond proberen.

Tevens zal ik ASRock een support request sturen. Goede tip waar ik nog niet aan had gedacht.

-edit-
Ik heb intussen antwoord van de webshop gehad, en zij hebben aangeboden om de combinatie van het moederbord, CPU, RAM & SSD te controleren als ik deze retour stuur. Voor de hoeveelheid zorgen dat dit kan schelen, denk ik dat ik dit allemaal maar opstuur en afwacht van wat het probleem kan zijn.

Er vanuit gaande dat zij het probleem weten te vinden en oplossen, zal ik het resultaat hier later mededelen, indien er toevallig nog een ongelukkige ziel op dit probleem stuit en dit topic leest.

[ Voor 17% gewijzigd door MrRobville op 02-12-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
Ik ben alleszins curieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 16:17
Staat in je bios je sata modus op AHCI? Wil soms ook nog eens een oplossing bieden.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Ik heb nog even gauw gecontroleerd of de SATA modus op AHCI stond, wat het deed. En ik heb nog even geprobeerd om Windows via veilige modus te starten, maar dit had geen succes.

Omdat ik de componenten naar de webwinkel ter inspectie kan sturen, flash ik liever niet de BIOS. Mocht dat uiteindelijk de oplossing geweest zijn, dan zal ik dat binnenkort mogelijk van hen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 23:47

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Misschien kun je een van deze windows versies eens proberen jammergenoeg ilijken ze geen van alle hogere versies te hebben dan wat de meeste nu draaien of actueel is. https://www.microsoft.com...ced?lc=1033&wa=wsignin1.0 Je moet wel windows insider zijn, maar dit kun je heel makkelijk worden als je het niet bent.
En deze vraag kun je ook nog stellen op microsoft forum https://answers.microsoft.com/nl-nl

In het verleden heb ik ook zelf wel eens iso gemaakt met o.a. NTlite https://www.ntlite.com/ volgens mij is het ook nog steeds wel gratis. Je kan hier proberen wat stuurprogramma;s van te voren in te integreren van moederboard etc. videokaart als het moederbord geen onboard videokaart ook heeft of zit dat niet ook in de processor ?

Ik was eigenlijk op zoek om gewoon de laatste "beta" van windows 10 als installatiemedium zelf te kunnen maken ofzoiets dergelijks, dus ik zocht met google op windows 10 iso driver integration & fast ring windows 10 iso

Maar misschien zoek ik ook wel helemaal in de verkeerde richting

Ohja je kan ook een herstel cd of soort en met van tool cd iso ding downloaden daarmee kun je ook zo een windows versie vanuit iso downloaden Windows 10 moet denk ik ook wel mogelijk zijn. https://www.hirensbootcd.org/download/ https://www.hirensbootcd.org Windows 10 PE x64 <----- Ik zou die eerst even proberen, die zou wel gewoon moeten opstarten lijkt mij.

YouTube: Windows 10 PE x64

Wat een kerst soundje YouTube: Sergei Strelec Win 10 and 8 PE x64 x86 2019 Installation Guide and O...

Als je met rufus wel een opstartbare linux kunt maken en ook draaien, dan lijkt me dat je nieuwe hardware gewoon goed moet zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Pentiummania op 03-12-2019 10:14 ]

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Heb je toevallig een Pi-hole of iets dergelijks draaien in je netwerk?
Zo ja, probeer deze eens te bypassen.

Heb laatst ook een raar probleem gehad waar de installatie niet voltooide op een surfacebook2, na de tijdelijke bypass (even op 1.1.1.1) liep de installatie door. :o

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
Even een kleine update,

Ik heb intussen bericht ontvangen van de webshop dat het moederbord is vervangen en het geheel weer terug gestuurd wordt. Ik zal er morgen achter komen of het nieuwe moederbord werkt.
Voorlopig, er vanuitgaande dat zij ernaar gekeken hebben (omdat ik op verzoek de combinatie MoBo+CPU+RAM+SSD heb toegestuurd), vermoed ik dat het vorige moederbord dus gewoon defect was. Fingers crossed.

Vooralsnog dank voor de reacties tussendoor.
Ik heb verder geen bijzondere apparaten aan het netwerk hangen. De PC is ook doorgaans zonder LAN geïnstalleerd, m.u.v. de pogingen waarbij ik het specifiek wel met LAN probeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobville
Ik heb zojuist alle componenten weer netjes ontvangen.
Wat blijkt: de CPU was de boosdoener.

Ik moet de PC nog zelf testen, maar in het technisch document dat ik erbij kreeg staat dat na het vervangen van de CPU Windows succesvol installeerde. De originele CPU gaf een verkeerde instructie door of iets dergelijks waardoor dus deze reboot loop bleef ontstaan. Dat verklaart waarom geen enkele oplossing werkte.

Tenzij PostNL de doos van een flat gegooid heeft ga ik er vanuit dat de PC vanavond gewoon correct zal opstarten, dus is bij deze het probleem opgelost.
Vooralsnog bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1