Wat te doen? Fouten bij plaatsen zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik kan helaas geen foto's plaatsen. Vorige week zijn bij ons zonnepanelen geplaatst. Tegen schemer waren ze klaar en zag ik helaas niet wat ik de dag erna zag.
Veel pannen staan een eind omhoog door waarschijnlijk verkeerd plaatsen van de beugels.
Ze zouden al 2x terug komen om dit te herstellen maar helaas steeds niet op komen dagen.
Vandaag zag ik nog iets waar ik me zorgen om maak. De stekker waarmee de kabel van de zonnepanelen verbonden is met de kabel naar binnen ligt onder een pan. De dakpan rust dus op de kabelverbinding. Hierdoor staan ook een paar pannen omhoog.
Is dit niet gevaarlijk?
De leverancier heeft nog niet de moeite genomen om te komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Dan hoef jij nog niet de moeite te nemen te betalen wellicht?

Klinkt niet als ernstige dingen, maar wel die netjes opgelost moeten worden. Ik zou zelf gewoon vriendelijk blijven bellen tot er een afspraak staat. Je vraagt geen onredelijke dingen en dat zal men zelf ook wel begrijpen/zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met https://www.mupload.nl/ kan je wel fotos plaatsen eventueel.
De link met de img tags hier posten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar
Heb helaas al betaald, omdat ik dit pas het weekend erna bij daglicht heb kunnen zijn. Op het eerste gezicht zag het er goed uit na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ze waren de slijptol vergeten zo te zien?
@Andre1973 Wat is jouw mening/inzicht hierover?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MDMsolar schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:06:
Heb helaas al betaald, omdat ik dit pas het weekend erna bij daglicht heb kunnen zijn. Op het eerste gezicht zag het er goed uit na installatie.
Als je de 2e regel neemt bij mupload kan je die rechtstreeks hier plakken en komt het als plaatje. :)
Deze regel dus.
IMG code voor forums en berichtenforums:

Je foto's zijn wat TE close up, het zijn geen standaard dakpannen zo te zien maar maak eens een wat meer overzicht foto?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1oxgj5in2eq7a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja die liggen niet zo fraai, dan is het ook nog maar de vraag hoe ze bij de dakhaken liggen, één ding scheelt, ze liggen onder de zonnepanelen.
Dat hadden ze ook met de aansluitingen moeten doen, de laatste 2 stekkers onder de zonnepanelen aan de rails wrappen en alleen met kabel onder de pannen door naar de plek waar ze naar binnen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hssk4lzyx7mb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d66l2e.jpg

Deze pannen liggen helaas niet onder een paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:30
Is er ergens wel iets op maat geslepen of waren ze echt de slijper vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar
De slijper is alleen 1 minuut gebruikt voor een rails

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bij normale dakpannen en gewone clickfit heb ik ook geen dakpannen geslepen, maar bij deze pannen met evo hadden ze wel een hapje uit kunnen slijpen, dat was mooier en beter geweest tegen inregenen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Om te beginnen, het zijn geen fijne pannen om mee te werken met panelen, maar dat geeft geen vrijbrief om er een zooitje van te maken.
Je mag de rails max 250 mm alten oversteken t.o.v de laatste rails. (6.3)
https://simply-solar.nl/d...met-dakpannen_REV04_1.pdf

Dat hebben ze hier niet gedaan, hij lijkt hier op de minimale 90 te liggen. Terwijl dat juist bij deze pannen erg makkelijk te doen is, dan ligt de pan sowieso al weer een beetje beter.
Bij deze pan was de originele CF (met medium haak) beter geweest, die is wat platter tussen de pannen.
Even de bovenliggende pan slijpen is ook zeker een optie.
Een stekker zo tussen de pannen leggen heb ik nog niet eerder gezien, en lijkt me veel kans maken op beschadiging in de loop der tijd.
en wat is dat zilveren streepje er rechts naast? Een pannen haakje?
Ik leg de kabel altijd naast de haak en er parallel mee, en niet diagonaal.
MDMsolar schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:29:
[Afbeelding]

Deze pannen liggen helaas niet onder een paneel
En die pan er boven lijkt ook van zijn plaats te zijn geweest, en niet netjes terug te zijn gelegd, terwijl deze panen juist heel erg sluitend in elkaar vallen, al moet je daar soms wat meer moeite voor doen.

Ik neem aan dat het dak "gehaakt" is, en ook door het loshalen van haakjes en ze niet goed weg buigen / verwijderen gaan pannen open staan.

Ja een dak met deze pannen die gehaakt zijn, die baksteens gewijs gelegd zijn en met een evo haak, dus slijpen, is een klus waar meer tijd in gaat zitten, en dus niet leuk, zeker niet met deze korte dagen, (snel snel, anders kan je geen spanning meer meten en even wat opwek zien) maar geen reden om het bij een klant zo achter te laten.
Dat is mijn mening @AUijtdehaag .

[ Voor 80% gewijzigd door Andre1973 op 01-12-2019 01:03 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDMsolar
Bedankt @Andre1973
Dit zilveren streepje zit in de kabel. Is dit niet goed en misschien de reden dat hij onder een pan is gelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@MDMsolar hoeveel was je ervoor kwijt? Hoeveel verschillende partijen heb je benaderd? Heeft niemand het over wel of niet inslijpen gehad?
(Niet iedereen wil dat ze zomaar in dakpannen gaan slijpen)

Het is uiteindelijk een esthetische keuze. Want technisch levert dit (afaik) weinig problemen op.
(Er zijn immers genoeg daken die wel veel ruimte onder de pannen hebben, zonder problemen)
Hooguit die ene stekker even verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

MDMsolar schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:23:
Bedankt @Andre1973
Dit zilveren streepje zit in de kabel. Is dit niet goed en misschien de reden dat hij onder een pan is gelegd?
Ik weet niet of dat dan een uiting is van het merk, of wat anders, als dat op de rest van de kabel ook zo zit zal het wel goed zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Pagina: 1